Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با تاکید بر اینکه امکان ارتقای بهره‌وری ۱۷۸ توربین گازی در سطح کشور وجود دارد، گفت:‌ ۲۱ مگاوات به ظرفیت هر یک از واحدهای گازی کشور افزوده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «محسن طرزطلب» در مراسم افتتاح پروژه ارتقای ظرفیت نیروگاه شهید بسطامی شاهرود، افزود: تلاش شد در روند اجرای این طرح با همان میزان سوخت مصرفی سال گذشته، حدود ۲۱ مگاوات به توان تولیدی این واحد اضافه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه رشد دو درصدی راندمان نیروگاه را به همراه داشته است، گفت: صرفه‌جویی سالیانه ۱۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت از دیگر ثمرات انجام این طرح بوده است.


طرزطلب با بیان اینکه امکان ارتقای ۱۷۸ توربین گازی v۹۴.۲ در بخش تولید وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر مالکیت ۸۰ درصد این واحدها در اختیار بخش خصوصی و ۲۰ درصد آن در اختیار بخش‌های دولتی است.


مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: هم اکنون این امکان وجود دارد که در راستای سیاست چند سال اخیر دولت تدبیر و امید برای کاهش مصرف سوخت بتوان با صرف هزینه بسیار اندکی توان تولیدی برق کشور را افزایش داد.


وی گفت: مساله بهینه‌سازی مصرف سوخت در طی یک دهه گذشته مورد توجه جدی وزارت نیرو بوده است، تلاش می شود با هماهنگی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و وزارت نفت بتوان با استفاده از ظرفیت تبصره ۱۲، منابع صرف شده برای سرمایه‌گذاری در این طرح  بازپرداخت شود.


طرزطلب خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی این اطمینان را داشته باشند که در صورت اجرای طرح‌های ارتقای توان تولید نیروگاهی، همه سرمایه‌گذاری انجام شده را بازپرداخت خواهیم کرد.


وی با تاکید بر اینکه در سال جهش تولید ۹ واحد بخار به ظرفیت یک هزار و ۴۵۴ مگاوات وارد مدار خواهد شد، گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته راندمان نیروگاه‌های حرارتی امسال برای نخستین بار به ۳۹ درصد افزایش خواهد یافت./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: نیروگاه نیروگاه برق برق مصرف سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۳۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند

تردد بیش از ۱۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور که در روز بیش از ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند یکی از چالش‌های بزرگ حوزه انرژی است که در شرایط ناترازی بنزین، خسارات شدیدی به بدنه اقتصاد کشور وارد می‌کند.

به گزارش برنا، فرسودگی خودرو به تنهایی می‌تواند مصرف سوخت آن را بالا ببرد و البته که خودرو‌های تولید داخل در صورتی که فرسوده هم نباشند، ۲ برابر استاندارد جهانی سوخت مصرف می‌کنند.

در حال حاضر که مسأله ناترازی بنزین به یک معضل بزرگ تبدیل شده و ایران را در جایگاه کشور واردکننده بنزین قرار داده، بد نیست نگاهی به آمار و ارقام خودرو‌های فرسوده بیندازیم:

براساس تازه‌ترین آمار، ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌ها، ۴۸ درصد تاکسی‌ها، ۸۶ درصد مینی‌بوس‌ها، ۸۲ درصد اتوبوس‌های درون شهری و بیش از ۵۲ درصد از خودرو‌های برون شهری کشور فرسوده هستند.

در حالی که کشور با چالش ناترازی بنزین دست و پنجه نرم می‌کند، همچنان شاهد تردد خودرو‌های فرسوده‌ای هستیم که عملاً بنزین را هدر و هوا را آلوده می‌کنند؛ بر اساس محاسبات سازمان نوسازی ناوگان حمل و نقل، خودرو‌های فرسوده اعم از سواری، تاکسی، کامیون و کامیونت به ترتیب روزانه، ۱۲.۵، ۲۱، ۱۵ لیتر بنزین و تجاری سنگین ۱۷۵ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند. همچنین موتورسیکلت‌های فرسوده ۲ برابر سایر موتورسیکلت‌ها بنزین مصرف می‌کنند.

همچنین مصرف سوخت در خودرو‌های تجاری سنگین که فرسوده شده اند سرسام آور است؛ تازه‌ترین آمار ستاد نوسازی حمل و نقل نشان می‌دهد که خودرو‌های تجاری سنگین که فرسوده شده اند در روز بیش از ۱۷۵ لیتر گازوییل مصرف می‌کنند و این در حالی است که خودرو‌های استاندارد ۹۰ لیتر در روز مصرف گازوییل دارند.

فرسودگی خودرو‌ها تنها به اقتصاد ضربه نمی‌زند بلکه نقشی اساسی در آلودگی هوا نیز ایفا می‌کنند به گونه‌ای که ۶۰ درصد آلودگی در تهران ناشی از ذرات معلق که حاصل سوخت غیراستاندارد و خودرو‌های فرسوده است. سهم خودرو‌ها در آلودگی هوا بین ۴۰ تا ۷۳ درصد است که در کنار آن، انتشار گاز‌های آلاینده را هم باید در نظر گرفت که سهمی ۸۲ تا ۸۳ درصدی در آلودگی هوا دارد.

از سوی دیگر نقش خودرو‌های فرسوده در تصادفات رانندگی را نیز نباید نادیده گرفت. همه این موضوعات نشان می‌دهد که اسقاط خودرو‌های فرسوده تا چه حد و از هر لحاظ می‌تواند به نفع کشور باشد.

خودرو‌های فرسوده به تنهایی ضربه سنگینی به اقتصاد کشور می‌زنند و این خسارت به اندازه‌ای بالاست که نمیتوان آن را نادیده گرفت؛ اگر هر لیتر بنزین و گازوییل را با مبلغ ۷۰ سنت حساب کنیم، می‌بینیم که خودرو‌های فرسوده، به طور سالیانه، ۹ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌کنند و بیش از ۱۳ میلیارد لیتر بنزینی را هدر می‌دهند که میتواند در شرایط مطلوب، برای کشور ارزآوری داشته باشد.

با یک نگاه کلی به این آمار و ارقام و صدمات خودرو‌های فرسوده، هیچ گونه توجیه منطقی برای عدم اسقاط خودرو‌های فرسوده وجود ندارد و این مسأله نیازمند یک اقدام جدی و ضربتی است تا خودرو‌های فرسوده از رده خارج شوند که این اتفاق می‌تواند تا حد بسیار بالایی در رفع ناترازی بنزین موثر باشد.

دیگر خبرها

  • ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد
  • اجرای طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در مازندران
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • شبکه تولید برق آماده ورود به روز‌های اوج مصرف
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • اختصاص زمین برای احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در تهران