Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@16:33:20 GMT

عصمت حضرت معصومه(س) از نوع علم حضوری است

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۹۴۰۸۹

عصمت حضرت معصومه(س) از نوع علم حضوری است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم صدیقی عصر سه‌شنبه در حاشیه آیین کلنگ زنی مجتمع آموزشی کریمه اهل بیت در قم، ادامه داد: حضرت فاطمه معصومه(س) ازنظر درجات قرب از استثنائات و جز بزرگ‌ترین شخصیت‌ها در جهان اسلام است.

وی بیان داشت: در جایگاه این بانوی بزرگ همین مقدار کافی است که چهار امام معصوم در رابطه با شان و مقام شامخ وی سخن رانده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: طبق چند روایت موثق از ائمه معصومین زیارت این بانوی بزرگ جهان اسلام باسعادت اخروی انسان و عاقبت‌به‌خیری فرد هم‌معنا می‌باشد.

امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) گفت: زیارت حرم حضرت فاطمه معصومه(س) مساوی و برابر با زیارت امام هشتم است.

وی افزود: نام اصلی این بانوی بزرگ اسلام "فاطمه" است اما به دلیل ظرفیت بالای روحی و کرامت و کمالی که در این شخصیت جمع شده به "معصومه" ملقب شده است.

وی ادامه داد: عامل دیگر مقام عصمت حضرت فاطمه معصومه(س) این بود که وجود این بانوی بزرگ سرشار از محبت و عبودیت خداوند بود و این تجلی خدا او را از غیر حق منصرف می‌کرد.

صدیقی گفت: وقتی وجود فردی سرشار از عشق، محبت و عبودیت خداوند باشد همین محبت او را از روی آوردن به کارهای غیر خدایی بازمی‌دارد.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: شهر مقدس قم حرم اهل‌بیت(ع) است و مدیریت اصلی و معنوی این شهر با حضرت فاطمه معصومه(س) است.

وی ابراز داشت: ارتباط با این انوار مقدس و حرم‌های مطهر سبب طهارت روح و رسد کمالی ما می‌شود و بزرگ‌ترین نتیجه آن به خودمان برمی‌گردد.

امام‌جمعه موقت تهران در پایان خاطرنشان کرد: نتیجه احداث مجتمع‌های آموزشی و فرهنگی باید در افزایش روح معنویت و اخلاق‌مداری در جامعه منجر شود.

اول تا دهم ماه ذی‌القعده که با ولادت حضرت معصومه(س) آغاز و به ولادت حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) ختم می‌شود، «دهه کرامت» نام‌گذاری شده ‌است.

حضرت معصومه(س) روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارش امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر (ع) و مادر مکرمه‌اش حضرت نجمه خاتون (س) است.

حضرت معصومه در همان سنین کودکی مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامی خود شد. لذا ازآن‌پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) قرار گرفت.

در سال ٢٠٠ هجری قمری در پی اصرار و تهدید مأمون عباسی سفر تبعید گونه حضرت رضا(ع) به مرو انجام شد و آن حضرت بدون این‌که کسی از بستگان و اهل‌بیت خود را همراه ببرند راهی خراسان شدند.

یک سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده‌ای از برادران و برادرزادگان به‌طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلی مورد استقبال مردم واقع می‌شد. اینجا بود که آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامی‌شان را به مردم مؤمن و مسلمان می‌رساندند و مخالفت خود و اهل‌بیت (ع) را با حکومت حیله‌گر بنی‌عباس اظهار می‌کردند.

بدین‌جهت تا کاروان حضرت به شهر ساوه رسید عده‌ای از مخالفان اهل‌بیت که از پشتیبانی مأموران حکومت برخوردار بودند، سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، درنتیجه تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتی بنابر نقلی حضرت(س) معصومه را نیز مسموم کردند.

به‌هرحال ، یا براثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا براثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت فاطمه معصومه(س) بیمار شدند و چون دیگر امکان ادامه راه به‌طرف خراسان نبود قصد شهر قم را نمودند. آن حضرت روز ٢٣ ربیع‌الاول سال ٢٠١ هجری قمری وارد شهر قم شدند. سپس در محلی که امروز «میدان میر» نامیده می‌شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسی بن خزرج» زانو زد و افتخار میزبانی حضرت نصیب او شد.

 آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در این شهر زندگی کرد و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بود. سرانجام در روز دهم ربیع‌الثانی و بنا بر قولی دوازدهم ربیع‌الثانی سال ٢٠١ هجری پیش از آن‌که دیدگان مبارکش به دیدار برادر روشن شود، در دیار غربت و با اندوه فراوان دیده از جهان فروبست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند.

برچسب‌ها حرم حضرت معصومه (س) امام رضا قم دهه کرامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حرم حضرت معصومه س امام رضا قم دهه کرامت حرم حضرت معصومه س امام رضا قم دهه کرامت حضرت فاطمه معصومه س بانوی بزرگ حضرت معصومه آن حضرت اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۴۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«جشن و محفل قرآنی ستاره ها» در قم برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، در سالروز میلاد با سعادت اخت الرضا علیه السلام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها «جشن و محفل قرآنی ستاره ها» با حضور میهمانان برنامه محفل برگزار می‌شود.

این جشن روز جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۶ در میدان آستانه و در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار خواهد شد.

این مراسم به صورت زنده از شبکه‌های ملی و سیمای مرکز نور پخش خواهد شد.

در این محفل قرآنی مجید تال و صابر خراسانی از شاعران آئینی کشور به شعرخوانی خواهند پرداخت.

عبدالرضا هلالی، حسین طاهری و محمد اسداللهی نیز در این جشن میلاد بانوی کرامت مولودی خوانی خواهند داشت.

در برنامه برخی از مهمانان و چهره‌های قرآنی برنامه محفل که در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما پخش می‌شد نیز حضور خواهند داشت.

کد خبر 6100943

دیگر خبرها

  • طلوع خواهر خورشید در افق جهان هستی / میلاد بانویی که ولی‌نعمت ایران شد
  • روزنه نور / نگاهی کوتاه به زندگی و فضایل حضرت معصومه(س)
  • حضرت معصومه علیها السلام، الگوی هویت دخترانه در اسلام
  • رئیس‌جمهور به زیارت حضرت معصومه (س) در قم رفت + فیلم
  • اجتماع بزرگ دختران دانشجو در حرم حضرت معصومه(س) + تصاویر
  • «جشن و محفل قرآنی ستاره ها» در قم برگزار می شود
  • فضائل و برکات وجودی حضرت فاطمه معصومه(س)
  • حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نقش جدی در جریان زیارت داشتند
  • نماهنگ «امام رضایی‌ام» منتشر شد
  • نماهنگ «امام رضایی‌ام» برای میلاد حضرت معصومه(س) منتشر شد