Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، اصلی‌ترین دلیل تمایل به گل، بوی خوش آن است چرا که بوی خوش انرژی زا و فرح بخش است. رایحه گل به قدری نیرو بخش است که برای درمان بیماران تحت عنوان رایحه درمانی از آن استفاده می‌شود.

جایگاه گل سرخ یا گل محمدی در میان مردم یزد

گل محمدی گلی کم توقع و بسیار خوش بو است که در سراسر جهان یافت می‌شود، اما زادگاه اصلی آن غرب آسیا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران گل محمدی در مناطق مختلفی کشت می‌شود. در استان کم آب و کویری یزد نیز کشاورزان استقبال خوبی برای کشت این گل خوشبو کرده اند چرا که برخلاف ظاهر لطیف و بوی خوشش در برابر کم آبی بسیار پر طاقت است.

گل محمدی در فرهنگ مردم یزد نیز جایگاه خاصی دارد. در شهرستان خاتم، مادران در مراسمی به نام "گل غلتان" نوزاد خود را در میان گل‌ها و گلبرگ‌های گل محمدی می‌پوشانند، آنان معتقدند که غلتاندن نوزاد در گل محمدی موجب جلوگیری از بسیاری بیماری‌ها و حساسیت‌ها شده و طراوت، شادابی و محافظت پوست نوزاد را به دنبال دارد. در واقع مادران طراوت و نشاط گل محمدی را به فرزندشان هدیه می‌دهند.

چرا نام محمدی برای گل سرخ انتخاب شده است؟

حجت الاسلام زکریا اخلاقی در گفتگو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: گل محمدی ریشه در باور‌های دینی مسلمانان دارد و نام آن احتمالا برخاسته از روایتی در خصوص گل سرخ، بوی خوش آن، استحباب صلوات فرستادن هنگام بوییدن گل و استعمال گلاب است.

او افزود: این نام گذاری از سوی شخص یا گروه خاصی در زمان معینی صورت نگرفته بلکه به دلیل استعمال زیاد و انس با معنا، نام محمدی بر این گل نهاده شد و در میان مسلمانان مقبول افتاد.

حجت الاسلام اخلاقی به حدیثی از پیامبر (ص) اشاره می‌کند که علامه مجلسی در کتاب بحار الانوار جلد ۵۹ نقل می‌کند:  هر کس که بخواهد بوی مرا استشمام کند، گل سرخ را ببوید.

او ادامه داد: در لعال الاخبار نیز آمده است: امام علی علیه السلام می‌فرمایند، روزی پیامبر خدا با دستانی پر از گل سرخ نزد من آمد. گل‌ها را به من داد و من آن‌ها را بوییدم. حضرت فرمود این گل سرخ، سید و آقای بوییدنی‌های بهشت است.

این کارشناس مذهبی گفت: مضمون این احادیث یکی از باور‌های عامه مسلمانان در مورد گل محمدی را شکل داده است که می‌توان گفت علت نام گذاری گل سرخ به گل محمدی نشأت گرفته از همین احادیث است.

اقدامات جهاد کشاورزی یزد در حمایت از کشت گل محمدی

باتوجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، اصلاح الگوی کشت و ترویج کشت گیاهان کم آبخواه و دارویی از جمله کشت گل محمدی در استان یزد رو به افزایش است.

اکبر شیخ علی شاهی، مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، در خصوص ویژگی‌های گل محمدی گفت: گل محمدی گیاهی ۱۲ ساله است که به صورت قلمه و پاجوش تکثیر و در خطوط منظم به فاصله ٣متر و فاصله هر بوته گل با بوته دیگری ۱ تا ٢متر کشت می‌شود.

او افزود: گل محمدی یک گیاه کم آبخواه است که در هر هکتار حدود هشت هزار و ۵٠٠ متر مکعب آب مصرف می‌کند. با اجرای آبیاری قطره‌ای مصرف آب این گیاه به سه هزار و ۴٠٠متر مکعب رسیده که بهره وری آب و افزایش تولید گل را در پی داشته است.

اکبر شیخ علی شاهی ادامه داد: در حال حاضر سطح زیرکشت گل محمدی در استان یزد به ۳۲۶ هکتار رسیده و از این سطح تقریبا ۷۶۰ تن گل‌تر برداشت می‌شود که در کارخانه‌ها و واحد‌های صنعتی و سنتی استان مورد فرآوری قرار می‌گیرد.

شیخ علی شاهی بیان کرد: جهاد کشاورزی استان به ۳۳ هکتار از مزارع سطح زیر کشت گل محمدی، ۶۰ میلیون تومان یارانه اختصاص داده است. این تسهیلات برای کاشت نهال از ارقام کاشان ۹۳ و یزد ۹۴ بوده است.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان یزد افزود: منابع طبیعی شهرستان خاتم نیز بین کشاورزان ۵۰ هزار نهال توزیع کرده است.

او خاطر نشان کرد: از مجموع سطح زیر کشت گل محمدی در استان حدود ۲۵۰۰ تن گلاب تولید و مقداری از این گل به صورت غنچه برداشت می‌شود.

به گفته شیخ علی شاهی به ازای هر ۱۰ کیلو گل‌تر یک کیلو گل خشک استحصال می‌شود و به ازای هر ۱۰ تن، یک لیتر اسانس یا عطر به دست می‌آید.

شیخ علی شاهی عنوان کرد: بیشترین سطح زیرکشت گیاه گل محمدی مربوط به شهرستان‌های خاتم، تفت، مهریز، اشکذر، اردکان و ابرکوه است.

خواص گل محمدی در طب نوین و سنتی

این گل خوش بو و معطر خواص بسیاری دارد که از لحاظ دارویی آن را در جایگاه والایی قرار داده است. شرکت‌های دانش بنیان تاکنون محصولات دارویی مختلفی در زمینه درمان بیماری‌های افسردگی،  درمان وزوز گوش، دارو‌های ملین و ضد یبوست از این گل به دست آورده اند.

مهدی شکوری، رییس سابق اتحادیه عطار و حناساب یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، درباره خواص گل محمدی گفت: گل محمدی و گلاب خواص فراوانی دارد. از جمله این که می‌توان به عنوان یک ملین برای درمان یبوست استفاده کرد که یک درمان کاملا بی عارضه برای تمام سنین است.

او افزود: بوییدن عطر گل و گلاب در درمان افسردگی، رفع غم و اندوه و اضطراب موثر است، از این رو در مجالس ترحیم گلاب مصرف می‌شود.

شکوری ادامه داد: در انواع غذاها، شیرینی‌ها و شربت‌ها نیز می‌توان از گل محمدی و گلاب به عنوان یک طعم دهنده طبیعی بی ضرر استفاده کرد.

رییس سابق اتحادیه عطار و حناساب یزد اظهار داشت: علاوه بر مصارف خوراکی می‌توان در موارد زیبایی نیز از گلاب استفاده کرد چرا که گلاب برای درمان مشکلات پوستی از جمله آکنه و  برطرف کردن آلرژی‌های پوستی و لایه برداری از پوست مفید است.

با توجه به کویری بودن یزد، حوزه کشاورزی استان نیاز به ابتکار عمل‌هایی دارد که ضمن توسعه کشاورزی مصرف آب را به حداقل کاهش دهد.

حمایت از کاشت محصولات کم آبخواه به دلیل کاهش بارندگی و افت سطح آب‌های زیرزمینی از جمله ابتکار‌های جهاد کشاورزی استان یزد است.

کشت گیاه کم آب خواه گل محمدی با استقبال کشاورزان روبرو شده است. از این رو انتظار می‌رود در سال‌های آینده با حمایت‌های جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌های مرتبط علاوه بر افزایش کشت گل سرخ شاهد افزایش واحد‌های فراوری این محصول در استان باشیم.

در حال حاضر گلاب، عطر، ادکلن و دم‌نوش در کارگاه‌های صنعتی و سنتی استان استحصال می‌شود، اما در زمینه تهیه اسانس و روغن اقدامی جدی صورت نگرفته است، هر چند ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری در استان وجود دارد.

گزارش از الهام وادی

انتهای پیام/و

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گل محمدی گلاب گیری جهاد کشاورزی خبرنگار گروه استان باشگاه خبرنگاران جوان کشاورزی استان جهاد کشاورزی کشت گل محمدی گل محمدی استان یزد بوی خوش گل سرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۵۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از معلمان در سراسر استان کرمان قدردانی شد+ فیلم

به مناسبت فرارسیدن هفته معلم مراسم قدردانی از معلمان با حضور امام جمعه امین شهر، شهردار امین شهر و مسئولان محلی در محل دبستان امام صادق (ع) برگزارشد. 

 در این جلسه حجت الاسلام ذوالفقاری، امام جمعه امین شهر  ضمن تبریک هفته معلم به دبیران حاضر در جلسه گفت: تکلیف و وظیفه معلم در راه پیش برد علم و دانش بسیار حیاتی و کاری طاقت فرسا می باشد.

در پایان از معلمان این آموزشگاه قدردانی شد. 

 از خبرنگار فرهنگی زرند قدردانی شد 

فرمانده حوزه مقاومت خواهران یزدان آباد به همراه فرماندهان پایگاه با خبرنگار فرهنگی رسول سیف الدینی دیدار و از وی تجلیل کردند

زهرا کمالی، فرمانده حوزه خواهران در این دیدار ضمن عرض تبریک رزو معلم گفت: معلمین به ما یاد می‌دهند که چگونه از کسانی که در حق ما خوبی و بزرگواری کرده اند، قدر دانی و سپاسگزاری کنیم. چگونه در قبال خوبی که در حق ما شده، عکس العمل نشان دهیم و همین طور چگونه حتی جواب بدی را با خوبی دهیم .

وی افزود: پس با این اوصاف معلمی شغل یا حرفه نیست، معلمی تعهد و عشق است، معلمی هنر توانمندی است که این هنر در تک تک شما معلمان دلسوز و بزرگ نهفته است.

کمالی پور تصریح کرد: معلمی نه تنها شغل نیست؛ بلکه عرصه و میدان و جولانگاه تأثیر گذاشتن و یاد دادن است.

رسول سیف الدینی، معلم خبرنگار نیز در این دیدار گفت:در عظمت و منزلت و مقام معلم همین کافی است که بزرگ‌ترین معلم جهان بشریت حضرت رسول خاتم (ص) به این ویژگی خود افتخار مي‌كرد و من نیز به معلمی افتخارمی کنم. 

آئین زنگ سپاس از معلمان در بخش نگین کویر
صبح امروز به مناسبت شهادت استاد مطهری و گرامیداشت روز معلم، بخشدار نگین کویر، روحانیت، امام جمعه اهل سنت به همراه دیگر مسئولان همراه با حضور در تعداد زیادی از مدارس سطح بخش نگین کویر از معلمان شاغل در این مدارس به پاس زحمات و تلاش های آن ها تجلیل کردند.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • باران همچنان مهمان کویر کرمان است
  • افتتاح بازارچه کسب و کار دانش آموزی در روستای قاسم‌آباد بجستان
  • آموزش گلاب گیری (فیلم)
  • آغاز چهارمین جشنواره گل و گلاب در بوستان آب و آتش
  • یادمان شهدای کارگر در خطه کویر
  • آموزش گلاب گیری + فیلم
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • از معلمان در سراسر استان کرمان قدردانی شد+ فیلم
  • از معلمان امین شهر، قدردانی شد
  • کشت گل محمدی در ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان