Web Analytics Made Easy - Statcounter

هوشنگ جاوید با بیان این که مولودی خوانی حضرت رضا(ع) در همه نواحی ایران دیده می شود، گفت: روایت موسیقایی زندگی امام رضا(ع) در فرهنگ ها و اقوام مختلف ایرانی به اشکال متفاوت بروز و ظهور دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «نقاره زنی» یکی از سنت های کهن ایران  است که از گذشته های دور و از در دوران باستان در کشور رواج داشته است و کابردی های مثل اعلام ماه، اعلام جنگ و اطلاع رسانی اتفاقات ناگوار و یا آمدن حکام به ولایات و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. داشته است؛ با ورد اسلام به ایران نیز نقاره زنی با همین استفاده ها در مناطق ایران رواج داشته است،  سازهایی مثل کرنا و نقاره از دیرباز و پیش از اسلام هم در خراسان وجود داشته است، اما در آن زمان بیشتر از این سازها  استفاده جنگی می شده است؛ بر اساس تحقیقات محمدحسن خان صنایع الدوله (اعتماد السلطنه) در کتاب «مطلع الشمس» نخستین کسی که استفاده از نقاره زنی در کنار حرم امام رضا (ع) را در مشهد  راه اندازی کرد «بابربن سنقر» در دوره  تیموریان بود. با «هوشنگ جاوید» یکی از  برجسته‌ترین پژوهشگران موسیقی نواحی و بنیانگذار جشنواره‌های مختلف موسیقی نواحی و آیینی در ایران  درباره تاریخچه «نقاره زنی در ایران و نقاره زنی در کنار حرم  رضوی به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

از چه زمانی «نقاره خانه ها» در ایران جمع آوری می شوند؟

نقاره خانه  ها در ایران در دوران قاجار بر اساس تغییر تحولات دوران مشروطیت توسط مشروطه چی ها به طور کلی جمع می شود و نقاره زنان بیکار می شوند؛ ولی خود گروه های نقاره زن داوطلبانه در تهران و شهرهایی مثل مشهد به کار خود ادامه می دهند و آن آوازها را تغییر می دهند.  مثلا در گذشته می گفتند «سلطان ناصرالدین شاه  یا سلطان ....» اما  پس از  آن تنها برای امام رضا می گویند «رضا، رضا، رضا، آقا رضا، سلطان رضا »  در صورتی که پیش از آن تنها برای شاه می خواندند.

 

از چه زمانی محتوای نقاره  زنان ذکر  امام رضا(ع)می شود؟

محتوای نقاره و کرنا از دوره مشروطه ذکر می شود و لحن های اجرایی و ریتم های اجرایی آن بر اساس ذکرهای رضوی شکل می گیرند.

 

در اقوام ایرانی روایت موسیقیایی زندگی امام هشتم(ع) چگونه بیان می شود؟

روایت موسیقیایی زندگی امام رضا (ع) در فرهنگ های مختلف و اقوام مختلف ایرانی به اشکال متفاوتی بیان می شود؛ به یقین مولودی خوانی حضرت رضا(ع) در همه اقوام و نواحی ایران انجام می شود اما به لحاظ محتوا با یکدیگر تفاوت دارند و محتوا بر اساس نوع نگرش اقوام ایرانی متن ها دچار تغییر می شوند.

 

مولودی، چاووشی خوانی برای  سفر به امام رضا(ع) چه تفاوتی به لحاظ محتوایی با یکدیگر دارند؟

مولودی، چاووشی خوانی برای  سفر به امام رضا(ع) در بین مردمان ایران تفاوت هایی با یکدیگر دارند؛ در دوره شاه عباس صفوی ایران و امپراتوری عثمانی با یکدیگر درگیر بودند و مراسم حج زیر نظر عثمانی ها برگزار می شد، شاه عباس می آید سفر به مرقد حضرت راضا(ع) را به عنوان حج دوم و حج فقرا مطرح می کند. به همین خاطر برای این سفر چاووش درست می شود و برای سفر به امام رضا(ع) هم مثل سفر حج و عتبات عالیات چاووشی خوانی شکل می گیرد.

 

مناقب های رضوی از چه زمانی در ایران شکل گرفته اند؟

مناقب رضوی در ایران از قرن چهارم به بعد شکل می گیرند و تا امروز شاعران مختلفی در دیوان هایشان این مناقب را دارند. «احمدی بیرجندی» کتاب «مناقب رضوی در شعر شاعران ایران» را   برای کتابخانه و مرکز نشر آستان قدس رضوی گردآوری و منتشر کردند.  همچنین مرثیه حضرت رضا(ع)، اشعار توسل خواهی به امام رضا (ع)  و مددخواهی از امام رضا (ع) در فرهنگ ایران با حضور امام رضا(ع) جا می افتد، با آمدن امام رضا یک فرهنگ  رضوی در ایران شکل می گیرد.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: هوشنگ جاوید اقوام ایرانی مولودی خوانی امام رضا ع دهه کرامت امام رضا ع نقاره زنی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۵۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت خسروپناه از آمار وضعیت دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان داوطلبان برتر کنکور

آفتاب‌‌نیوز :

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در رابطه با اجرای مصوبه جدید کنکور، گفت: مشکل جدی که در الگوی سابق کنکور داشتیم این بود که دانش آموزان در مقطع متوسطه دوم دیگر اعتنایی به درس نداشتند و تمام هم و غمشان کنکور و تست زنی بود، بنابراین روش آموزش، حافظه محوری شده بود در حالیکه باید تفکر محوری و مبتنی بر تفکر و خلاقیت باشد.

وی افزود: همچنین در روش قبلی معلم جایگاه خود را از دست می‌داد و مافیای کنکور از این شرایط به سود می‌رسید چرا که بار سنگین هزینه‌ای برای خانواده‌ها ایجاد می‌شد.

خسروپناه ادامه داد: با توجه به تأکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادوار قبل به شورا که پیشنهاد ورود به این موضوع را دادند، این مصوبه اجرا شد و با این مصوبه دانش آموزان توجه و عنایت ویژه‌ای پیدا کردند و حرمت معلمان هم حفظ شده است.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: البته ما باید مدارس دولتی را آنقدر تقویت کنیم که عدالت آموزشی شکل بگیرد، در کنکور گذشته آمار نشان از حضور جدی دانش آموزان مدارس دولتی در میان رتبه‌های برتر کنکور داشت.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • زن خبرساز در سخنرانی رئیسی
  • روایت خسروپناه از آمار وضعیت دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان داوطلبان برتر کنکور
  • روایت سیمین دانشور از دیدار با امام خمینی(ره)
  • درخواست متفاوت یک امام جمعه بعد از بازگشت دوباره گشت‌ ارشاد | فیلم
  • ببینید | واکنش متفاوت یک امام جمعه به بازگشت دوباره گشت‌ ارشادها
  • مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است
  • معاون پرورشی آموزش و پرورش: اجرای طرح عفاف و حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه / «دخترانی که پای روایت ما نباشند، پای روایت دشمن می‌نشینند»
  • اجرای طرح عفاف و حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه / «دخترانی که پای روایت‌ ما نباشند، پای روایت دشمن می نشینند»
  • معاون پرورشی آموزش و پرورش: اجرای طرح های عفاف و حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه / دخترانی که پای روایت‌ ما نباشند، پای روایت دشمن می نشینند