Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای و پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است. هیپل در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تنش‌های اخیر  بیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ هوش محدودی دارد

ترامپ توسط مشاورانِ احمقش محاصره شده است

فرانک هیپل در ابتدا در مورد تلاش ترامپ برای نابودی برجام گفت: ترامپ مردی با هوشِ بسیار محدود است که قوانین جهان را نادیده می‌گیرد. وی خود را توسط مشاوران «احمق» محاصره کرده است که برخی از آنها طرفدار «تغییر رژیم» در ایران هستند. نفرت ترامپ نسبت به باراک اوباما و تمایل به از بین بردن دستاوردهای او دارد، بنابراین می‌توان به راحتی آرزوی او را برای از بین بردن برجام قبل از انتخابات درک کرد.

ترامپ فقط تهدید را دوست دارد

نتانیاهو، دوست دارد حمله ایالات متحده به ایران را ببیند

وی افزود: در عین حال، ترامپ فقط تهدید را دوست دارد، او خواهان جنگ نیست  و نمی‌خواهد ایالات متحده را در جنگ درگیر کند. با این حال، برخی از مشاوران وی مانند پمپئو خیلی هم به جنگ با ایران بی‌میل نیستند و نخست وزیر اسرائیل، نتانیاهو، دوست دارد حمله ایالات متحده به ایران را ببیند. بنابراین نمی‌توان خطر جنگ را نادیده گرفت.

تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، تلاش برای نابودی برجام است 

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون در ادامه در مورد تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: من فکر می‌کنم که این هم مربوط به تمایل به از بین بردن برجام است. ایالات متحده توانسته بسیاری از شرکت‌های کشورهای دیگر را وادار کند که از تحریم‌ها پیروی کنند. تداوم تحریم‌های تسلیحات راه دیگری برای فشار بر ایران است. اگر ایران کاملاً از اجرای تعهدات برجامی خودداری کند و دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای خود را محدود کند، این ممکن است توسط تندروهای آمریکایی به عنوان توجیهی برای آغاز مقابله تلقی شود.

اروپا در موضوع ایران ناامیدکننده عمل کرد

فرانک هیپل در ادامه در مورد تلاش اروپا برای مقابله با آمریکا گفت: من تلاش زیادی از اروپا ندیدم، حتی ندیدم اروپا کاری برای کاهش تاثیر تحریم‌ها بر کشورهایی که متمایل به تجارت با ایران بودند، انجام دهند. من معتقدم اروپا در موضوع ایران ناامیدکننده عمل کرده است. 

ترامپ می‌خواهد در سپتامبر موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را مطرح کند

آمریکا به ریاست دوره‌ای نیجریه در شورا امید دارد

وی هم چنین در مورد تاثیر چین و روسیه در مخالفت با آمریکا در موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: ترامپ می‌خواهد ادعا کند که هنوز در برجام حق دارد و عضوی از آن است و می‌تواند همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را که به موجب برجام به حالت تعلیق درآمده بودند، بازگرداند. من می‌دانم که سایر کشورهایی که عضو برجام هستند، اعتقاد ندارند که ایالات متحده می‌تواند این کار را انجام دهد، زیرا آمریکا بود که برجام را ترک کرد. من همچنین می‌دانم که دولت ترامپ می‌خواهد در سپتامبر زمانی که نیجریه رئیس شورای امنیت است، حرکت خود را انجام دهد، زیرا گفته می‌شود نیجریه  مایل به پشتیبانی از ایالات متحده است. نظرات مختلفی در مورد اینکه آیا ایالات متحده می‌تواند در این موضوع در شورای امنیت پیروز شود، مطرح است و حتی با حمایت نیجریه نیز شک و تردید در این مورد وجود دارد.

ادعاهای آژانس علیه ایران تحت تاثیر فشارهای دولت ترامپ مطرح شده است

این مقام پیشین کاخ سفید همچنین در مورد گزارش اخیر آژانس گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان گزارش می‌دهد که ایران به همکاری با  آژانس انرژی هسته‌ای ادامه می‌دهد. با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخی سؤالات را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای قبل از سال ۲۰۰۳ در ایران مطرح کرده است که ایران امکان دسترسی به دو سایت هسته‌ای را فراهم  نکرده، این در حالی است که ادعاها تحت تاثیر فشار دولت ترامپ به آژانس مطرح می‌شوند . من امیدوارم که ایران بتواند دسترسی به این دو سایت را فراهم کند تا از بروز بحران با آژانس بین المللی انرژی اتمی جلوگیری کند.

امیدوارم ایران با ماندن در برجام احتمال بازگشت آمریکا را باز نگه دارد

وی اضافه کرد:  تنش اصلی بین دولت ترامپ و ایران است. تقریباً تمام کشورهای درگیر، اشتباه بودن خروج ترامپ از برجام و تحریک ایران به خروج از برجام را درک می‌کنند. اگر رئیس‌جمهور جدیدی در سال ۲۰۲۱ سر کار باشد، بسیاری از کشورها از بازگشت ایالات متحده به برجام استقبال می‌کنند. من امیدوارم که ایران با عدم خروج خود از برجام این احتمال را باز نگه دارد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی تمدید تحریم های تسلیحاتی ایالات متحده شورای امنیت دولت ترامپ هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۵۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلنگری به طرفداران گفتمان سازش

اگرچه آمریکا در طول جنگ غزه، بارها قطعنامه‌هایی که باهدف آتش‌بس دائمی در غزه صادرشده را باهدف  حمایت از صهیونیست‌ها وتو کرده است، اما وتوی قطعنامه اخیر شورای امنیت مبنی بر پذیرش عضویت دائمی فلسطین در سازمان ملل متحد، جنس و ماهیتی دیگر دارد. درحالی‌که برخی  مقامات آمریکایی در اظهاراتی دروغین،  مدعی تمرکز بر روی راهکار دودولتی در راستای حل مسئله فلسطین بوده‌اند،وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط نماینده دولت بایدن خبر از استمرار حمایت مطلق کاخ سفید از نسل‌کشی در غزه می‌دهد.به عبارت بهتر، آمریکا با وتوی قطعنامه اخیر نشان داد نه‌تنها در جنگ غزه فرمانده اصلی میدان تقابل با فلسطینیان و منطقه محسوب می‌شود، بلکه حتی به راهکارهای اعلامی و ادعایی خود نیز کمترین باوری ندارد. این تناقض آشکار، برگرفته از شکست میدانی مشترک واشنگتن -تل‌آویو در جریان تحولات جنگ غزه و فراتر از آن، سردرگمی راهبردی آن‌ها در قبال مسئله فلسطین است. 

 

واقعیت امر این است که ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بازیگران منطقه‌ای مانند ریاض، ابوظبی، منامه و مسقط حساب ویژه‌ای بر روی پیشبرد طرح دو دولتی از سوی واشنگتن بازکرده بودند. این نگاه اعتماد آمیز به دشمن بشریت، منبعث از وعده‌هایی بوده که نه‌تنها در دوران ریاست جمهوری جوبایدن، بلکه در دوران ریاست جمهوری ترامپ و اوباما نیز به آن‌ها داده‌شده بود. بر همین اساس، طرح عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل ( تحت عنوان پیمان ابراهیم) پیش رفت و منتج به خطای راهبردی امارات و بحرین در عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها شد. اما وتوی قطعنامه اخیر در شورای امنیت سازمان ملل متحد، آن‌هم علی‌رغم موافقت ۱۲ عضو شورای امنیت و رأی ممتنع دو کشور ( سوئیس و انگلیس) ، بیانگر قرائت خاص کاخ سفید از طرح دو دولتی است! این مسئله نشان می‌دهد که اتفاقا آمریکا طرح دو دولتی را نیز نه به‌مثابه راهکاری برای حل بحران در منطقه غرب آسیا، بلکه به‌عنوان  ابزاری برای تحقق استیلا و سلطه صهیونیست‌ها بر غرب آسیا ارزیابی می‌کند.

رمزگشایی از سخنان رابرت وود، معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل به‌وضوح چنین گزاره‌ای را تصدیق می‌کند:  «ایالات‌متحده همچنان از راه‌حل دو دولتی به‌شدت حمایت می‌کند. این رأی مخالفت با حق تشکیل کشور فلسطین را نشان نمی‌دهد، بلکه اذعانی است به این‌که این امر تنها از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین حاصل خواهد شد.» به عبارت بهتر، آمریکا پذیرش کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل متحد را به  گفت‌وگوی مستقیم ( میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها ) و در حقیقت، پذیرش مسئله عضویت فلسطین از سوی تل‌آویو کرده است! بدیهی است که در این مسیر، تل‌آویو از تشکیلات خودگردان امتیازاتی خواهد خواست که تنها یکی از آن‌ها، عاری سازی غزه و کرانه باختری از گروه‌های مقاومت است! شرط وقیحانه‌ای که هیچ‌گاه تحقق‌نیافته و در آِینده نیز نخواهد یافت. حتی تشکیلات خودگردان فلسطین به‌عنوان بازیگری که در قبال کشتار بی‌رحمانه فلسطینیان، بازی در زمین واشنگتن را نسبت به دفاع واقعی از ساکنان مظلوم غزه ترجیح داده است، نسبت به رفتار اخیر کاخ سفید شوکه شده است. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در بیانیه‌ای وتوی آمریکا را «ناعادلانه، غیراخلاقی و غیرقابل‌توجیه» خواند.بااین‌حال محمود عباس باید زودتر از این‌ها نسبت به دنائت آمریکایی‌ها اطمینان پیدا می‌کرد!

یکی از اصلی‌ترین بازندگان رأی‌گیری اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد، سیاستمدارانی هستند که بر روی واشنگتن در روند حل مسئله فلسطین حساب بازکرده‌اند! این رأی‌گیری نشان داد که راه‌حل واقع در فلسطین، روی آوردن به همان گفتمان مقاومت و ایستادگی همه‌جانبه در برابر واشنگتن و تل‌آویو است، نه روی آوردن به گفتمان سازش با دشمنانی که نماد ظلم و نسل‌کشی محسوب می‌شوند. در این معادله صریح و گویا، سرنوشت آمریکا و رژیم اشغالگر قدس با شکست و تباهی گره‌خورده است.

دیگر خبرها

  • تلنگری به طرفداران گفتمان سازش
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • پالیتیکو: آمریکا آماده امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری تسلیحاتی برای اوکراین است
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • پاسخ قاطع پیونگ‌یانگ به نسخه تحریمی آمریکا
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • پیونگ‌یانگ به آمریکا درخصوص «اقدامات عملی قدرتمند» برای تقویت قدرت نظامی خود هشدار داد
  • اکثر آمریکایی‌ها معتقدند حمایت بیش از حد واشنگتن از تل‌آویو هدر دادن دلارهایشان است
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین