Web Analytics Made Easy - Statcounter

دفتر بازرسی گمرک ایران بایستی درخصوص ابهامات ایجاد شده در خصوص ترانزیت و تسهیلات بن بیمه شرکتهای حمل و نقل شفاف سازی کنند. ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در روزهای اخیر موضوع ابهامات تخصیص بن بیمه به شرکتهای حمل و نقل خبر ساز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع به گونه ای جدی شده است که تعدادی از رسانه‌ها به صورت مستمر آنرا پیگیری کرده‌اند. پیگیریها نشان می‌دهد علاوه بر موضوع تسهیلات گمرک به شرکتهای حمل و نقل و استفاده از بن‌های بیمه به جای ضمانت نامه‌های بانکی نظارت بر فرایند ترانزیت در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اخیرا هیئت دولت در مصوبه ای ترانزیت کلیه محموله‌های سوخت از مرزهای سرزمینی را ممنوع کرده است. بر این اساس این احتمال وجود دارد که شرکتهای متخلف انگیزه‌ بیشتری برای عبور قاچاق محصولات نفتی  ترانزیتی داشته باشند. بر این اساس لزوم گزارش دهی دقیق گمرک ایران در این خصوص بیش از گذشته ضروری است.

گفتنی است، شرکتهای حمل و نقل که اقدام به ترانزیت کالا   میکنند بایستی ضمانتهای لازم را در اختیار گمرک ایران قرار دهند تا در صورت وقوع هر گونه تخلف یا قاچاق کالا امکان استیفای حقوق دولت فراهم شود. این درحالی است که برای ارائه تسهیلات بیشتر به این شرکتها امکان وثیقه گذاری بُنهای بیمه به جای ضمانت نامه گران قیمت بانکی از سوی شرکتهای مختلف فراهم شده تا رویه ترانزیت خارجی در کشور تسریع شود.

پیش از این نهادهای نظارتی به گمرک ایران تاکید کرده بودند تسهیلات مربوطه به شرکتهای متخلف قطع شود. بر این اساس در سال 1393 دفتر ترانزیت گمرک ایران در بخشنامه‌ای شرکتهای متخلف را در دو گروه بند1 و بند 2 قرار میدهد. شرکتهای بند 1 شرکتهای متخلفی هستند که تخلف انها در مرجع قضایی محرز شده و بایستی برای ادامه فعالیت تا سه برابر ارزش کالا ضمانت نامه بانکی وثیقه کنند. شرکتهای بند 2 نیز شرکتهایی هستند که از نظر گمرک متخلف هستند اما هنوز درمراجع قضایی این موضوع در دست بررسی است. برای ادامه فعالیت این شرکتها ضمانت نامه بانکی معادل ارزش کالا دریافت می‌شود.

در گمرک ایران سامانه‌ای به نام سامانه احراز ترانزیت وجود دارد که شرکتهای بر حسب سوابق خود یا در این 2 گروه و یا در شرایط نرمال قرار گرفته و می‌توانند از تسهیلات بن بیمه استفاده کنند.در این بین شفاف سازی عمکلرد این سامانه در سنوات اخیر ضروری به نظر می‌رسد.

اخیرا  و با جدی شدن برخی ابهامات در حوزه ترانزیت بازرسی گمرک ایران به این موضوع ورود کرده است و بایستی گزارشی شفافی از مجموعه پیگیریهای انجام شده اعلام شود.

بازرسی گمرک ایران در دور اخیر شاهد حضور مدیران با سابقه‌ای درحوزه نظارت و بازرسی  است که به نظر می‌رسد موضوع ابهامات ترانزیت یک آزمون مهم برای آنها محسوب خواهد شد.

انتهای پیام/

R1389/P/S7,77/CT7 واژه های کاربردی مرتبط گمرک

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گمرک گمرک شرکتهای حمل و نقل شرکتهای متخلف بازرسی گمرک گمرک ایران ضمانت نامه بن بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۶۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد لاین اختصاصی برای تانکر‌های ترانزیتی سوخت در مرز پرویزخان

رضا قربانی مدیرکل گمرک پرویزخان گفت : بر اساس مصوبات جلسه کمیته هماهنگی مرز پرویزخان و در راستای نظم‌دهی به ترافیک کامیون‌های عبوری این مرز این لاین برای تردد تانکر‌های سوخت رسان ایجاد می‌شود.

وی افزود: ایجاد این مسیر برای تانکر‌ها کمک زیادی به ترافیک روان این مرز خواهد کرد.

مدیرکل گمرک پرویزخان تصریح کرد: پرویزخان از مرز‌های مهم و راهبردی کشور است که روزانه ۲ هزار کامیون صادرات کالا و ترانزیت سوخت در آن تخلیه و بارگیری می‌شود.

وی ادامه داد: مرز پرویزخان، مرز نوظهور ترانزیت در کشور است که سال گذشته حجم مبادلات تجاری آن نزدیک به ۶ میلیارددلار رسید. مهم‌ترین کالا‌های ترانزیتی گمرک پرویزخان شامل نفتا، مازوت، روغن صنعتی و بیتومین است که از این گمرک به بنادر جنوبی کشور ترانزیت می‌شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • پاسخگویی به پرسش‎های مشترکین در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
  • رشد ۴۷ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین
  • رشد ۴۷ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین ۱۴۰۳
  • تداوم افزایش ترانزیت خارجی از مسیر ایران
  • رشد ۴۷ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین‌ ماه
  • تداوم افزایش ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ رشد ۴۷ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین
  • رشد ۴۷ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین‌ماه
  • رشد ۴۷ درصدی ترانزیت از مسیر ایران در فروردین ۱۴۰۳
  • ایجاد لاین اختصاصی برای تانکر‌های ترانزیتی سوخت در مرز پرویزخان
  • رشد صادرات و ترانزیت آستارا؛ مرز مهم اقتصادی کشور