Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@12:02:54 GMT

کرونا و پروتکل‌هایی که رعایت نمی‌شوند

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۹۶۹۷۶

کرونا و پروتکل‌هایی که رعایت نمی‌شوند

این تنها قهوه خانه‌ها نیستند که در همان ساعات ابتدایی شروع فعالیت خود در برابر وسوسه مشتریان در حسرت قلیان تاب نیاورده و کرونا را بی‌خیال شدند، تعداد قابل توجهی از تالارهای عروسی و دیگر مکان‌های عمومی نیز شبیه قهوه‌خانه‌ها عمل می‌کنند.

همین چند شب پیش در یک جشن عروسی در دو تالار که مجالس زنانه و مردانه همزمان برگزار می‌شد، نه خبری از پروتکل بهداشتی بود و نه فاصله‌گذاری اجتماعی،  ده‌ها نفر کنار هم به ردیف نشسته و در محیطی کوچک بساط رقص و موسیقی برپا بود، عده ای به نوبت به بیرون از تالار رفت و آمد کرده  و  در حال غیر طبیعی داماد ، دوستان و بازار گرم‌کنندگان مجلس را غرق بوسه و محبت می‌کردند، حتی کارکنان تالار نیز نشانی از بهداشت نداشتند، نه ماسکی، نه مواد ضد عفونی و نه چیز دیگری .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرونا برای دیگر مشاغل نیز که از مدت‌ها پیش فعال شده‌اند امری تمام شده محسوب می‌شود، حتی این ویروس برای فعالان مشاغلی که با آن سروکار داشته  و بیش از هر کس دیگر از خطرات آن آگاهند موضوعی فراموش شده محسوب می‌شود، کافی است سری  به آزمایشگاه‌ها و مطب و درمانگاه‌ها بزنید، همه چیز در این مکان‌ها  عادی است نه خبری از فاصله‌گذاری اجتماعی است و نه رعایت پروتکل‌های بهداشتی .

وضع در این مکان‌های بهداشتی به قدری نامناسب شده که صدای فرماندار اردبیل نیز در آمد و به پزشکان و مدیران درمانگاه‌ها در باره رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی  هشدار داده و تهدید کرد که ر غیر این صورت محل کسب و کار  پزشکان پلمب خواهد شد.

کرونا برای مردم عادی نیز دیگر موضوعی پیش پا افتاده است، تصور عمومی بر این است که این ویروس دیگر خطرناک نبوده و دست‌کم تا مدتی ضعیف و بی خطر شده است،  همه دنبال زندگی عادی خود هستند، ماسک و مواد ضد عفونی که زمانی برای خرید آن دست و پا شکسته و بازار سیاه درست شده بود دیگر مشتنری نداشته و در برخی میادین  توسط دستفروشان فروخته می‌شود.

کسی تمایلی در این هوای گرم به استفاده از ماسک ندارد، بساط عروسی‌ها  چه در منازل و چه تالارها و نیز آیین‌های ترحیم با حضور دهها نفری نیز برپاست، گشت و گذار و سفر هم که روند عادی به خود گرفته و جاده‌ها شلوغ شده و به تبع آن در کنار کرونا که هر روز دهها نفر را قربانی خود می‌کند  تلفات جانی تصادفات رانندگی نیز  در حال افزایش است .

در سایه بی توجهی عمومی به کرونا ، این بیماری هزار چهره همچنان قربانیان خود را افزایش داده و هر روز وضعیت در بسیاری از مناطق استان اردبیل به سمت زرد ، نارنجی و قرمز در حال تغییر  است، وضعیت هر روز بغرنج تر شده و مسوولان بهداشتی و سیاسی استان در این باره به مردم هشدار می‌دهند هر چند که برخی نیز مسوولان را  به عدم نظارت  دقیق و نداشتن جدیت و سختگیری در این زمینه متهم می‌کنند.

برخی از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که با هشدار و تذکر،  شهروندان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاب نشده و نیاز است که همانند دیگر کشورها  مقررات سختگیرانه‌تری در باره  استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر پروتکل‌های بهداشتی اعمال شود.

آمارها از روند رو به رشد بیماری کرونا در روزهای اخیر در استان اردبیل حکایت دارد و مسوولان بهداشتی هشدار می‌دهند که دوباره تعداد بستری‌ها در حال افزایش بوده و نیاز به تجهیز بخش‌هایی جدید درمانی برای مراقبت از بیماران کرونایی است .

‍ به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با  بی‌توجهی موجود  و عدم رعایت رعایت پروتکل‌های بهداشتی،  بیماری کرونا در استان روند صعودی به خود گرفته و  بخش جدید در بیمارستان امام (ره)  اردبیل  برای بستری ها راه اندازی شده است .

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم با اشاره به افزایش تعداد موارد  بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در  استان  هشدار داد که با ادامه این روند، استان بزودی وارد وضعیت قرمز می‌شود.

دکتر شهرام حبیب‌زاده بیان کرد: در یک هفته اخیر تعداد بستری بیماران کرونایی در استان از ۹۳ نفر به ۱۱۳ نفر افزایش یافته  و زنگ هشدار و خطر در این استان به صدا درآمده است.

به گفته وی ، وضعیت کنونی ابتلای مردم به بیماری کرونا در استان اردبیل نارنجی بوده و در حال حرکت به سمت قرمز می باشد.

او علت اوج گرفتن دوباره ابتلا به کرونا در این استان را کاهش حساسیت مردم، نادیده گرفتن فاصله اجتماعی، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و نیز حضور گردشگران استان‌های دیگر در این استان و افزایش تماس‌های ناخواسته ذکر کرد.

وی با بیان این که هنوز پیک اول بیماری در استان اردبیل طی نشده و تاکنون حدود ۱۷.۵ درصد جمعیت به این بیماری مبتلا شده‌اند، ادامه داد: هم‌اکنون وضعیت شهرهای اردبیل، سرعین، خلخال و پارس‌آباد در زمینه ابتلا و بستری بیماران مبتلا به کرونا نارنجی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گفت: در سه هفته آخر خرداد تست ۵۵ درصد از افراد بستری مشکوک به بیماری کرونا در استان اردبیل مثبت اعلام شد در حالی که این رقم در هفته نخست فروردین ماه ۳۶ درصد بود.

کرونا بیدار است خود را به خواب نزنیم 

کارشناسان هشدار می‌دهند که ویروس کرونا سرزنده و پرکار بوده و با توجه به شرایط محیطی و آب و هوایی هر روز خود را به اشکال مختلف درآورده و میزبان تن و جان انسان‌هایی می‌شود که تصور می‌کنند که کرونا با آنها کاری نداشته و سراغ آنها نخواهد آمد، بسیاری در کشور و استان اردبیل خود را به خواب زده‌اند و سفره خود را به روی این میهمان ناخوانده پهن کرده‌اند.

 دکتر حبیب زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با پیش‌بینی تداوم شیوع بیماری کرونا حداقل تا ۲ سال آینده، بر  تطابق و تغییر شیوه زندگی مردم تاکید کرده و در این  زمینه ارایه  آموزش و آگاهی‌دهی مستمر به مردم برای تطبیق با شرایط جدید همه‌گیری کرونا را ضروری ذکر می‌کند.

وی  با انتقاد از بی‌توجهی بسیاری از مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن و حضور در مکان‌های پر ازدحام گفت: در اردبیل از هر ۲۰ نفر یک تنها نفر پروتکل‌های بهداشتی لازم را برای مقابله با کرونا رعایت می‌کند.

او  خواستار همکاری مردم در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در مراکز پرازدحام، تالارها و رستوران‌ها و محل‌های تجمع عمومی شد.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل هم گفت: باید نسبت به گذشته حساسیت بیشتری نسبت به موضوع کرونا داشت و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی احتمال بازگشت پیک کرونا در این استان وجود دارد.

بهروز ندایی افزود: طبق آمار ۱۷درصد مردم مرکز استان با علایم و یا فاقد علایم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و این یعنی در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی احتمال بدتر شدن وضعیت موجود وجود دارد.

ضرورت نظارت بیشتر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی 

به اعتقاد کارشناسان، حرکت خزنده و پیش‌رونده کرونا ضرورت افزایش تشدید  نظارت و بازرسی‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ضروری کرده و نیاز است تا با توجه به کمتر شدن حساسیت عمومی به موضوع، حرکت‌های فرهنگی و اقدامات سلبی برای حفظ بهداشت و سلامت عمومی جامعه افزایش یابد.

در این بین استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی دو عنصر و ابزار مهم مهار کرونا میباشد که متاسفانه با بی توجهی اکثریت قریب به اتفاق مردم روبرو  بوده است، وضعیت در این زمینه به حدی نامطلوب شده که زدن ماسک و رعایت بهداشت عمومی این روزها در انظار عمومی کم کم  در حال تبدیل شدن  به اقدامی  غیر معمول و حتی تمسخر آمیز  می‌باشد.

عدم استفاده از ماسک توسط اکثریت جامعه رعایت آن برای تعداد افراد معدود را نیز بسیار مشکل کرده و هر روز بر تعداد افراد بی‌توجه به این ابزار بهداشتی و موثر در مقابله با شیوع کرونا افزوده می‌شود ضمن اینکه اغلب صاحبان حرف و مشاغل نیز به موضوع رعایت موارد بهداشتی بی‌توجه شده و سلامت عمومی جامعه را در خطر انداخته اند و این امر افزایش نظارت ها و اموزش های عمومی را ضروری تر می سازد.

دکتر حبیب زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تاکید بر نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه گفت: دانشگاه علوم پزشکی ۱۴۰ بازرسی برای پایش و کنترل ۲۱ هزار صنف در استان دارد و این میزان نیروی انسانی برای امر بازرسی کافی نیست و ضروری است که مردم برای حفظ سلامت خود بیشتر حساس باشند.

دکتر بابک نخستین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم از تعطیل شدن ۶ واحد آبگرم در شهرستان مشگین‌شهر با حاکم قضایی به علت رعایت نکردن مصوبات ستاد کرونا خبر داد و گفت: این واحدها برغم هشدار دانشگاه علوم پزشکی خدمات ارائه می‌دادند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی در چند روز گذشته چندین قهوه‌خانه هم به علت عرضه قلیان پلمب شده است.

در این حال ضرورت افزایش اقدامات فرهنگی، تبلیغاتی و اطلاع رسانی در باره خطرات بیماری کرونا و رعایت موارد بهداشتی در استان احساس می‌شود و مسوولان باید اقدامات خود را در این زمینه افزایش دهند.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل با اشاره به نقش تبلیغات و اطلاع رسانی  در ایجاد فرهنگ رعایت موارد بهداشتی گفت: در کنار رسانه‌ها ، تشکل‌های مرم‌نهاد در مهارکرونا  از اعضای این تشکل‌ها خواست در ادامه کمک به مردم جهت آموزش و ترویج چگونگی مبارزه با شیوع این ویروس اطلاع‌رسانی کنند.

بهروز ندایی افزود: تشکل‌های مردم‌نهام همگام با مسوولان، دستگاه‌های متولی و تیم پزشکی در راستای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا سنگ تمام گذاشته و جهادگونه عمل کردند و باید اقدامات خود را افزایش دهند.

کمبود مواد بهداشتی در استان اردبیل وجود ندارد 

در این حال معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با بیان اینکه کمبودی در زمینه مواد و ابزار بهدشاتی برای مقابله با کرونا در استان وجود ندارد، گفت: هم‌اکنون ۶۵ واحد تولید ماسک و لباس ویژه کرونا در استان فعال است و روزانه چهار هزار ماسک جدید و استاندارد در استان تولید می‌شود.

دکتر بابک نخستین افزود: استان اردبیل در زمینه تولید ماسک ان.۹۵ نیز خودکفا بوده و حتی بخشی از تولیدات این استان به کشورهای اندونزی، مالزی و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

وی با بیان این که استان اردبیل در زمینه تامین محلول ضدعفونی کننده نیز مشکلی ندارد، افزود: استان در زمینه تامین الکل و ماسک مشکلی ندارد و هر مقدار که مو.رد نیاز باشد، بر اساس نرخ مصوب کشوری در اختیار مردم قرار دارد.

بر اساس آمارهای اعلامی تاکنون در استان اردبیل چهار هزار و ۴۰۰ نفر  به یماری کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد سه هزار و ۶۵۸ نفر در بخش‌های کرونا مراکز درمانی استان  بستری و  سه هزار و ۲۱۲ نفر نیز پس از  بهبودی، از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

بر اساس اعلام سخنگوی وزات بهداشت ف درمان و اموزش پزشکی ، ۲۰۹ هزار و ۹۷۰ نفر در کشور به بیماری کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۹ هزا و ۸۶۳ نفر جان باخته اند.

برچسب‌ها ویروس کرونا اردبیل بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اردبیل بهداشت و سلامت ویروس کرونا اردبیل بهداشت و سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله گذاری اجتماعی رعایت موارد بهداشتی استفاده از ماسک استان اردبیل بیماری کرونا کرونا در استان مبتلا شده اند ویروس کرونا اردبیل هم بی توجهی بی توجه بر اساس مکان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۶۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت

حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران در مراسم تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت گفت: در جوامع چالش‌هایی پیش می‌آید که با ایثار و از جان گذشتگی می‌توان آن را پشت سر گذاشت. 

حمید صاحب افزود: ارائه خدمت بدون ایثار و گذشت میسر نبود و جان بر کفان سلامت خدماتی را ارائه کردند که بی بدیل بود و مردم و خاطره جمعی آنان هرگز این ایثار را فراموش نمی‌کنند. 

وی ادامه داد: به این ایثار افتخار می‌کنیم. هویت ما همین ایثار و از خود گذشتگی‌ها است. ما همه هویت و شخصیت خود را از این ایثار می‌گیریم. در این راستا در شهرداری و وزارت بهداشت این پیمان را می‌بندیم که مسیر شهدای سلامت را دنبال کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم گفت: در دوران کرونا که بسیاری به دنبال حفظ خود از این بیماری منحوس بودند، کادر درمان با ایثار خود به دیگران امید به زندگی دادند. 

علیرضا اولیایی‌منش با اشاره به اینکه مقصد همه‌ما باید عاقبت به خیری باشد، شهدای مدافع سلامت را نمونه بارز این عاقبت به خیری دانست و افزود: حضور ایثارگرانه کادر درمان با منش پهلوانانه سبب شد این بار پهلوانانی را بشناسیم که در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) در کنار هم آرمیده‌اند تا یادمان بماند که چه ایام و روزگاری را پشت سر گذاشته‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه کادر درمان بر اساس قولی که برای دفاع و حراست از سلامتی مردم داده بودند تا آخرین لحظه در جبهه سلامت خدمت کردند و گوهر جان خود را در این راه هدیه کردند، افزود: شهدای مدافع سلامت با صداقت در جبهه سلامت خدمت کردند. این نعمت بزرگی است که شهدای ما عاقبت به خیر شدند. در زمانه سخت مانند دوره کرونا  تشخیص‌ها سخت می‌شود و امتحان‌های الهی عیار مردانگی و پهلوانی را نشان می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ایثار کادر درمان در دوره کرونا بی نظیر بود، ادامه داد: در دوره‌ای که روزانه ۷۰۰ فوتی داشتیم برخی شهدای مدافع سلامت حاضر نبودند از بیمارستان خارج شوند و حتی به دیدار خانواده خود نرفتند. اما بدون اینکه خانواده و عزیزان خود را ببینند به شهادت رسیدند که چنین ایثاری بی نظیر است.

اولیایی‌منش با قدردانی از شهرداری تهران در حوزه سلامت در برپایی مراسم بزرگداشت مدافعان سلامت اظهار داشت: آنطور که باید و شاید از شهدای مدافع سلامت تجلیل نشده است. امیدواریم افتخار خادمی خانواده شهدای سلامت را داشته باشیم.

اخگرپور شهردار منطقه ۱۹ نیز گفت: شهدای مدافع سلامت بودند که نزدیکتر از هر برادر و خواهری در دوران کرونا در کنار بیمار بودند و در راستای سلامت جامعه تلاش کردند. ما باید این شهدا را تکریم و یاد آنان را پاس بداریم.

در این مراسم با اهدای لوح از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس
  • خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد + تصاویر
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات