Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیركل برنامه‌ریزی و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری از ورود پارک‌های علم وفناوری به حوزه مقابله با اپیدمی ویروسی نظیر تولید ماسک و مواد گندزدا خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از رادیو گفتگو، عباسعلی ارفع با اشاره به اینکه برنامه ریزی‌های معاونت علمی در حوزه استارت‌آپ‌ها امروز به رشد دست یافته، اظهار کرد: در گام بعدی دست به اصلاح شتاب‌دهنده‌ها زده‌ایم؛ چراکه بسیاری از آن‌ها کارا نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تخصصی شدن شتاب‌دهنده‌ها را ناظر بر طی کردن ادامه مسیر حمایتی از سوی معاونت علمی دانست و افزود: پلتفرم طراحی شده در معاونت علمی در حال اصلاح درونی است و موارد عدم موفقیت را در دست جایگزینی با نمونه‌های موفق دارد.

مدیركل برنامه‌ریزی وفناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: برخی شرکت‌های شیمیایی در پارک‌های علم و فناوری بر ساخت گندزداها و محلول‌های ضدعفونی کننده زوم کرده و برخی هم تجهیزکننده ماشین آلات تولید ماسک هستند. پارک‌های علم و فناوری اجزای مختلف اکوسیستم نوآوری علمی کشور هستند و مسیر حمایتی دولت از شرکت‌های دانش بنیان می‌باشند؛ لذا مدیریت این مراکز رشد باید با بیزینس‌ها آشنا باشند.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه‌هایی نظیر مراکز علمی و کارخانه‌های نوآوری ایجاد شده که کارکرد پارک‌های علم و فناوری را ندارند به‌دلیل مدیریت بخش خصوصی بر این کارخانه‌ها، بخشی از خلأ کمبود تخصصِ بخش خصوصی را جبران می‌کنند.

رشد نوآوری به شیوه تخم مرغی

همچنین سیدحسین حسینی، پژوهشگر مطالعات سیستمی با اشاره به اکوسیستم یا زیست بوم نوآوری اظهار داشت: ایده عموما توسط دانشجو یا یکی از صاحبان ایده به محصول تبدیل می‌شود که در یک اکوسیستم حضور دارد و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری دو جزء این سیستم هستند.

این پژوهشگر مطالعات سیستمی خاطرنشان کرد: یک جزء این اکوسیستم مراکز رشد و جزء دیگر پارک‌های علم و فناوری است.

وی مرکز رشد علمی را از نظر فنی به محیط گرمی اطلاق کرد که در گذشته جنین نارس یا تخم مرغ را در خود می‌پرورید و گفت: امروزه این مراکز رشد محیطی را ایجاد می‌کند که افراد –نوآور- آماده‌ی مواجهه با دنیای بیرون باشند.

حسینی مشکل اصلی در اکوسیستم نوآوری کشور را ناظر بر ایجاد شبکه‌های متعدد دانست و افزود: به عنوان مثال یک مدیر دولتی دست به ایجاد یک مرکز رشد می‌زند که اتفاقا نگاهی دولتی نیز بر آن حکم می‌کند؛ اما غافل از اینکه این فرد نمی‌داند چه روندی را باید طی کند. مراکز رشد قرار نیست وام کم بهره و مکان رایگان به گروه‌های علمی دهد؛ در حالیکه مراکز رشد به فکر کاهش هزینه‌ها هستند حال آنکه این مراکز باید بازارسازی کنند.

IT پخته ترین صنعت در حوزه نوآوری است

در ادامه حمید زادمهر، مشاور حوزه کسب‌وکار با بیان اینکه اسامی نظیر پارک علم و فناوری و مراکز رشد گاه در حد و اندازه خود فعال نیستند، افزود: مراکز رشد پیشتر از پارک‌های علم و فناوری فعال بوده و برداشت بنده اینست که در برخی حوزه‌ها به مرحله راه اندازی پارک علم و فناوری نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه حوزه IT بخوبی در اکوسیستم نوآوری جا افتاده است و پخته ترین صنعت نسبت به سایران است، ادامه داد: امروز هرکس قصد دارد یک مرکز نوآوری شکل دهد و به سمت پارک‌های علم و فناوری حرکت کند.

زادمهر افزود: در برخی حوزه‌ها نظیر صنایع خلاق، بنا به دلایل متعدد، فناوری شرکت‌ها ارتقا نیافته است؛ خاصه شرکت‌هایی که ارزش افزوده خوبی ایجاد کرده‌اند ولی عملا به فناوری دست نیافته‌اند.

این مشاور کارآفرینی گفت: عده‌ای معتقدند اگر ۷۰درصد شرکت‌های دانش بنیان حمایت نشوند، از پس کار خود بر نخواهند آمد. بنابراین فرقی نمی‌کند چه اسمی بر این شرکت‌ها بگذاریم؛ بلکه کارکرد آن‌ها مهم است.

زادمهر در رابطه با معضلات حوزه فناوری در کشور و با اشاره به برخی مجموعه‌هایی که نیمه دولتی بوده و برای جبران کسری بودجه دست به خرید مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری زده‌اند، عنوان کرد: در این میان نمونه‌های موفق هم وجود دارد.

ستادهای ستاری دغدغه مند نیست

در عین حال مهدی صداقت، مدیر خانه نوآوری با انتقاد از اینکه دولت باید سیستم نوآوری کشور را حمایت کند، گفت: دولت در پرداخت حقوق کارمندان خود مانده است؛ البته بدان معنا نیست که دولت کمک کننده نیست ولی در یک اقتصاد رانتی، نقش دولت و خصولتی‌ها پررنگ بوده و اگر یک تیم جوان خواهان رشد باشد، ناچار به کمک گرفتن از دولت است.

وی افزود: برخی شرکت‌های نوآور وقتی بزرگ شده و رشد می‌کنند، دست به خرید استارت‌آپ‌ها می‌زنند. مثل شرکت گوگل که شبکه اجتماعی واتس‌اپ را خرید و اقدام به تاسیس یک مرکز نوآوری کرد.

صداقت با انتقاد از عملکرد معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برخی ستادها را تشکیل داده است ولی این ایده‌ها ناظر بر دغدغه‌مندی نبوده است.»

مدیر خانه نوآوری در بخشی دیگر با بیان اینکه دولت رانتی دست به برنامه‌ریزی برای حوزه‌های فناوری و نوآوری می‌زند، گفت: دولت در اقتصادهای آزاد نقشی ندارد و بخش خصوصی چنین اسناد بالادستی را رونق می‌دهد.  در ایران اما چاره‌ای نداریم جز اینکه شرکت‌های دولتی و حاکمیتی به اکوسیستم نوآوری ورود کنند.

معلولان را به جامعه باز می‌گردانیم

در بخشی دیگر وحید رجبلو، موسس یکی از  استارت‌آپ‌های موفق کشور این پلتفرم را در حوزه معلولیت تعریف کرد و گفت: دلیل راه اندازی این پلتفرم اینست که شخصا ۹۸درصد معلولیت دارم و سعی کردم برای رفع نیاز خود این سامانه را ایجاد کنم.

وی از رشد روز افزون این پلتفرم خبر داد و افزود: ۱۴سال سابقه کار در حوزه IT دارم و پیشتر برنامه نویس و طراح وبسایت بودم و همین امر منجر شد به فکر ایجاد کسب و کاری برای خود باشم.

رجبلو این استارت‌آپ را وب سایتی دانست که افراد دارای معلولیت نیازهای خاص همچون آرایشگری، عکاسی، درمانی و ... را رزرو کرده و متخصصان هر بخش در ساعت و روز دلخواهِ کاربران، با مراجعه به منازل آن‌ها نیازهای خدماتی‌شان را رفع می‌نمایند. در این استارت‌آپ افراد دارای معلولیت را با برگزاری یکسری رویداد یا مسابقه نظیر ویلچررانی، داستان نویسی و ... به جامعه باز گرداند و به آنان انگیزه و روحیه بخشید.

انتهای پیام/4144/

منبع: آنا

کلیدواژه: ویروس کرونا پارک های علم و فناوری پارک های علم و فناوری اکوسیستم نوآوری ریاست جمهوری معاونت علمی برنامه ریزی مراکز رشد استارت آپ شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۷۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پارک فناوری پردیس، حمزه کازرونی مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: حوزه فعالیت این شرکت در تولید کاتالیست ها و مواد نانوساختار است که از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. مأموریت شرکت، ورود در فناوری‌های سطح بالا در نانوفناوری است.

وی افزود: عمده محصولات تولیدی و فناوری‌های توسعه یافته در شرکت دانش بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا در اختیار چند شرکت محدود در جهان بوده که توسط متخصصان این شرکت بومی سازی شده است. به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست ها، این شرکت بر روی کاتالیست های ریفرمینگ نفتا فعالیت داشته است که در تولید بنزین کاربرد دارد.

کازرونی ادامه داد: از دیگر محصولات جدید این شرکت می‌توان به نانوافزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جزو آخرین فناوری‌های افزودنی سوخت می‌باشد و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی سازی شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در پایان از تولید لیسانس بر اساس فناوری ODH خبر داد که برای اولین بار در جهان توسط این شرکت ایجاد شده است و برنامه ریزی جهت توسعه فناوری آن در مقیاس صنعتی در جریان است.

بر اساس این گزارش، شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا از سال ۱۳۸۹ در پارک فناوری پردیس مستقر است و درزمینه تولید مواد نانو ساختار فعالیت دارد. این شرکت در بیست و یکمین اجلاس سالانه پارک فناوری پردیس توانست به عنوان شرکت برتر در حوزه توسعه فناوری و خلق نوآوری معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

کد خبر 6091160 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • اعضای شورای فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم منصوب شدند
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد
  • انتصاب رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • انتصاب رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین