Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضایی کوچی با اشاره به اینکه معتقدم که دهه کرامت در رویکرد ولایت و ولایت مداری می تواند نقش والایی داشته باشد، گفت: باید از ظرفیت های معنوی و معرفتی دهه کرامت برای بالندگی فرهنگ عمومی به نحو شایسته استفاده کرد.

خبرگزاری شبستان- جهرم:

دهه کرامت فرصتی برای معرفی و ترویج هر چه بهتر سیره و روش اهل بیت (ع) به جامعه به ویژه نسل جوان و آینده دار کشور است؛ لازمه ترویج مکتب اهل بیت (ع) عزم همگانی بوده و تنها وظیفه افراد یا گروه خاصی از جامعه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بهره گیری از سیره ائمه اطهار (ع) در زندگی افراد نقش ویژه ای در تربیت آنها و فرزندانشان دارد و این الگوگیری باید به عنوان یک سبک زندگی به جامعه معرفی شود تا منش و روش زندگی اهل بیت (ع) میان خانواده ها جاری و ساری شود.

 

هر چند قدم نهادن در مسیر اهل بیت (ع) خود یک افتخار است و به صورت خودجوش و مردمی حرکت های بسیاری در این راه برداشته می شود اما این دلیل نمی شود که مسئولان و نهادها در ترویج مکتب اهل بیت (ع) نشانی از خود نداشته باشند.

 

دستگاه های اجرایی مختلف در این میان وظیفه سنگینی را بر عهده دارند و برنامه ریزی و تدوین نقشه راه و حمایت و پشتیبانی از حرکت های مردمی در مسیر ترویج سیره اهل بیت (ع) از جمله وظایفی است که باید نسبت به آن توجه و توصیه داشته باشند.

 

مجلس شورای اسلامی نیز که وظیفه آن تدوین و تصویب قانون است در این مسیر وظیفه ای سنگین بر عهده داشته و این مهم را باید سرلوحه و اولویت امور خویش قرار دهد.

 

در این راستا با «محمدرضا رضایی کوچی»، نماینده مردم شهرستان های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عمران مجلس همراه شدیم تا در مورد دهه کرامت و مسائل پیرامون آن به گفتگو بنشینیم؛ شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کنیم.

 

 

از نظر حضرتعالی دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

اول ذی القعده که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود که به روز دختر نامگذاری شده است و ششمین روز آن، ولادت حضرت احمد بن موسی، شاهچراغ (ع) تا یازدهمین روزش که ولادت امام رضا (ع) است، فرصت مناسب و مغتنمی برای ترویج روش و مَنش و فرهنگ‌ اهل بیت (ع) و تکریم مقام ولایت است.

 

می طلبد از این فرصت بهره و استفاده شود و با مطالعه و بهره گیری از سیره و خوی این بزرگواران الگویی مناسب برای سبک عملی زندگی اسلامی از آموزه های رضوی و سیره فاطمی به دست آورد.

 

 

دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

امروز حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع)، برادر بزرگ امام رضا (ع) در شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی بعد از مشهد و قم؛ ستاره درخشانی است که روشنی بخش قلوب مؤمنان و تسلی بخش دل های حاجت مندان است.

 

 علاوه بر آن، این مکان مقدس محلی مناسب برای آرایه های معماری، شعر و ادب، نقاشی، حجاری و کاشی کاری هنرمندان استان فارس و به ویژه شیراز است.

 

 

چه توقعی حضرتعالی پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) دارید؟ جامعه، فرهنگوران و مسوولین چه نقشی در این توقع دارند.

حضرت‌ شاهچراغ (ع) فرزند ارشد امام موسی بن جعفر (ع) است و خطّه فارس و شهر شیراز مفتخر است که مرقد این امام زاده جلیل القدر در آن جا است؛ لذا می طلبد که علما، دانشگاهیان، اساتید، شاعران، نویسندگان و تمامی هنرمندان و آحاد مردم در شناساندن و معرفی معارف اهل بیت (ع) و به ویژه حضرت احمد بن موسی (ع) به شگردهای مختلف همت گمارند.

 

رسانه ها نیز در این راستا نقش مهم و اساسی را بر عهده دارند و لازم است به عنوان یک خادم افتخاری اهل بیت (ع)، ترویج دهنده مکتب و سیره این بزرگواران بوده و در این زمینه تلاش داشته باشند.

 

همچنین شناساندن و معرفی بزرگان دین و ائمه اطهار (ع) به نسل جوان امروز به ویژه دانش آموزان و دانشجویان از جمله وظایفی است که بر عهده آموزش و پرورش و دانشگاه ها بوده و معلمان و اساتید لازم است در این راستا حرکت کرده و در گسترش سیره اهل بیت (ع) دریغ نکنند.

    

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

اگر چه همواره و به خصوص در سال های اخیر تلاش ها و اقدامات ارزنده ای برای معرفی خاندان موسی بن جعفر (ع) به ویژه شاهچراغ (ع) انجام شده است که جای تقدیر و تشکر از دست اندرکاران و متولیان این امر دارد.

 

 اما گستردگی معارف و به روز کردن آن به ویژه نحوه ارائه آن برای نوجوانان و جوانان، مسئله ای است که باید نسبت به آن اقدامات و برنامه ریزی های خاص خود انجام شود تا نتیجه و خروجی مطلوب در بر داشته باشد.

 

در این راستا لازم است تا با استفاده از فن آوری ها‌ و تکنیک های موجود، وسایل ارتباطی، رسانه ای و فضاهای مجازی در ترویج فضایل و مکارم این خاندان بزرگ، اهتمام ورزید.

 

 

 

آیا به نظر حضرتعالی برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

 دقیقا همین طور است چون گردشگری مذهبی در شیراز هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است که در این زمینه باید تلاش کرد؛ تبلیغات مناسب، ارائه خدمات قابل قبول به زائران از جمله کارهایی است که می تواند به رونق گردشگری شیراز و استان فارس کمک شایانی کند.

 

شیراز به عنوان یک شهر تاریخی و گردشگرپذیر از ظرفیت خوبی برخوردار بوده که می طلبد با برنامه ریزی های دقیق و حساب شده از این ظرفیت بهره گیری شده و در معرفی سومین حرم اهل بیت (ع) به گردشگران داخلی و خارجی استفاده شود.

 

آنچه در زمینه گردشگری به جز مسائل اقتصادی حاصل از آن اهمیت دارد، مسئله فرهنگ و تبادل فرهنگ ها است که در این زمینه به نظر می رسد آنگونه که باید تلاشی صورت نگرفته و لازم است در راستای گسترش فرهنگ ناب اسلامی ایرانی به ویژه گسترش سیره اهل بیت (ع) برنامه ریزی های ویژه ای انجام شود.

 

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از بازوان برگزاری دهه کرامت چه میزان توانسته اند در این رابطه موفق عمل کنند؟

مساجد به عنوان مرکز کانون های تبلیغاتِ مذهبی، فرهنگی می توانند تأثیر بهسزایی در معرفی و شناساندن مکان‌ های تاریخی مذهبی داشته باشند و با هنرمندی و ظرافت های خاصی که در این زمینه موجود است، می توانند در گسترش گردشگری مذهبی مؤثر باشند.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد به نوبه خود و توان مادی و معنوی شان کارهای خوبی را در سطح شهرها و روستاها انجام داده اند و لازم است در این زمینه ضمن برنامه ریزی از پیش انجام شده مسیر و الگویی برای آنها تبیین کرد تا در مناسبت های مختلف به ویژه دهه کرامت به خوبی بتوان از ظرفیت این دهه برای تبلیغ و ترویج سیره اهل بیت (ع) گام برداشت.

 

با توجه به برخورداری کانون فرهنگی هنری مساجد از اقشار مختلف مردم به ویژه کودکان و نوجوانان، لازم است برنامه ها به نحوی انجام شود که برای اقشار مختلف موثر باشد.

 

همچنین وجود تعداد بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در کانون های فرهنگی هنری مساجد می طلبد در این زمینه به صورت جدی برنامه ریزی شود تا این قشر از جامعه به خوبی بتوانند از فرصت حضورشان در مساجد به خوبی استفاده کرده و زندگی خود را بر اساس روش و منش اهل بیت (ع) تبیین کنند.

 

 

مجلس چه رویه ای برای هرچه بهتر معرفی شدن این دهه، می تواند پیش گیرد؟

چون دهه کرامت نقش به‌سزایی در ایجاد معنویت در کشور و جهان اسلام دارد بنابراین شایسته است به عنوان شاخصه ای در کمیسیون های مختلف به ویژه کمیسیون فرهنگی مطرح شود و درباره ابعاد مختلف آن به ارائه راهکار پرداخت.

 

همچنین با توجه به توصیه مقام معظم رهبری و تاکید ایشان به مجلس شورای اسلامی در توجه به فرهنگ و مسائل فرهنگی، لازم و واجب است تا برنامه ریزی های مناسب و ارائه طرح های مختلف و متنوع در راستای گسترش و ترویج مکتب اهل بیت (ع) گام های مثبتی برداشته شود.

 

 

سخن پایانی حضرتعالی پیرامون دهه کرامت بفرمایید.

معتقدم که دهه کرامت در رویکردِ ولایت و ولایت مداری می تواند نقش والایی داشته باشد، پس باید از ظرفیت های معنوی و معرفتی دهه کرامت برای بالندگی فرهنگ عمومی به نحو شایسته استفاده کرد.

 

 

پایان پیام/691

منبع: شبستان

کلیدواژه: جهرم بزرگداشت دهه کرامت دهه کرامت در فارس دهه کرامت فرهنگی هنری مساجد برنامه ریزی سیره اهل بیت داشته باشند عنوان یک دهه کرامت بهره گیری بر عهده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۷۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیرق دهه کرامت بر سر در خانه‌ها نصب شود

مدیر حرم مطهر بانوی کرامت گفت: تأکید ما بر مردمی‌بودن جشن‌های دهه کرامت است و باید کاری صورت گیرد که بیرق دهه کرامت توسط خود مردم بر سر در هر خانه نصب شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم،حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفر فلاحی در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه کرامت که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، با اشاره به گل‌آرایی ضریح حرم مطهر بانوی کرامت توسط خادمان حرم قم با همکاری خادمان حرم امام رضا(ع) اظهار داشت: در دهه کرامت موکب‌هایی از شهرهای مختلف و کشورهای دیگر در صحن جوادالائمه(ع) و پیامبر اعظم(ص) و میدان آستانه خدمت‌رسانی خواهند داشت.

 وی بر لزوم مردمی‌بودن جشن‌های دهه کرامت تأکید کرد و گفت: ما زمانی موفق هستیم که مانند دهه اول محرم و عاشورا بر در هر خانه بیرق دهه کرامت توسط خود مردم نصب شود.

مدیر حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه سرکشی از خانواده‌های شهدا و حضور در مدارس و دانشگاه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی توسط سفیران کریمه انجام می‌شود، افزود: چراغانی و فضاسازی محیط حرم بانوی کرامت و پیرامون حرم همچون سنوات گذشته در دستور کار قرار دارد و سعی بر این است که فضای حرم مطهر فضای شاد و بانشاطی باشد.

 وی با توجه‌ به اتفاقاتی که در عرصه بین‌الملل روی داده و شاهد بیداری دانشجویان در غرب هستیم بر لزوم معرفی هرچه بیشتر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) تصریح کرد و گفت: این دو حرم منبع و مرکز قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران هستند و معرفی شخصیت حضرت معصومه(س) در زمینه امور فرهنگی و اجتماعی می‌تواند زمینه را برای الگوگیری دختران و زنان از ایشان فراهم کند.

 فلاحی ادامه داد: حضرت معصومه(س) یکی از بهترین الگوها برای مسئله عفاف و حجاب هستند و حرم ایشان مرکز کرامت و محل ترویج علوم اسلامی است و حتماً حکمتی دارد که بزرگ‌ترین حوزه علمیه در کنار حرم ایشان قرار دارد و امروز دانش‌پژوهان از 110 کشور جهان در جوار آستان آن حضرت در حال تحصیل هستند.

 وی گفت: دهه کرامت ظرفیتی برای اقدامات فرهنگی تبلیغی، ترویجی، اجتماعی و عمرانی است و حرم حضرت معصومه(س) دومین حرم اهل‌ بیت(ع) و یکی از مجموعه‌هایی است که نقش مهمی در مسائل فرهنگی و الگوسازی دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صنایع نفت و گاز را پای کار حوزه فرهنگ می‌آوریم
  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • انتقال تجربیات اعضای ادوار شورا برای بالندگی شهر/ لزوم صرفه‌جویی در هزینه‌کرد اعتبارات
  • معلمان نقش اصلی و تأثیرگذار در توسعه و بالندگی جامعه دارند
  • بیرق دهه کرامت بر سر در خانه‌ها نصب شود
  • لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور
  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه
  • شرکت‌های بزرگ نیاز خود را از داخل استان کرمان تهیه نمی‌کنند
  • ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در طرح جوانی جمعیت