Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه رسانه‌های افغانستان، در آستانه نزدیک شدن آغاز روند گفت‌وگوی صلح بین افغانستانی،  حملات طالبان به طور بی‌سابقه افزایش یافته و ترورهای زنجیره‌ای در کابل و استان‌های این کشور نیز شدت پیدا کرده است و برخوردرهای ابزاری آمریکا نیز دراین زمینه بر نگرانی‌ها افزوده است. 

 علاوه بر ترور علمای میانه‌رو دینی در افغانستان، ترور دادستان‌ها، قاضی و برخی افراد نهادهای مدنی در یک ماه گذشته در کابل و استان‌های این کشور، نگرانی دولت و فرستاده ویژه آمریکا را هم بر اثرات منفی آن بر روند صلح برانگیخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

زلمی خلیل‌زاد در واکنش به ترور پنج دادستان در یک روز که یکشنبه گذشته در کابل رخ داد عاملان آن را تخریب کنندگان داخلی و خارجی روند صلح دانست که سعی دارند آنرا مختل کنند. 

وی روز سه شنبه در توئیتی نوشت: دادستان‌هایی که در حمله مهاجمان کشته شدند، روند آزادی زندانیان طالبان را تسهیل می‌کردند و عاملان آن را دشمنان صلح عنوان کرده است. 

خلیل‌زاد از دولت افغانستان و گروه طالبان خواسته است که هراس نداشته باشند و هرچه زودتر گام‌های اساسی را برای رسیدن به صلح بردارند و این چیزی است که مردم افغانستان می‌خواهد و ما در کنار آن‌ها هستیم. 

طی سه هفته گذشته سه عالم سرشناس دین، پنج دادستان، یک قاضی و شب گذشته نیز رئیس یک نهاد اجتماعی مربوط به جوانان در این کشور ترور شدند. همچنین شب گذشته در حمله طالبان در شهرستان «بالامرغاب» استان بادغیس افغانستان ۷ کماندو و سه نیروی ویژه پلیس کشته و پنج تن دیگر هم زخمی شدند. 

شورای امنیت ملی افغانستان نیز هفته پیش را مرگبارترین هفته طی ۱۹ سال گذشته برای نیروهای افغان عنوان کرد و افزود:  در هفت روز گذشته در ۴۲۲ حمله طالبان ۲۹۱ نیروی دولتی کشته و بیش از ۵۵۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. 

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به این گزارش گفته است که تداوم خشونت‌ها تلاشی برای آسیب رساندن به روند صلح است و از گروه طالبان خواسته است که دست از خشونت برداشته و برای رسیدن به صلح تلاش کند. 

بخشی از نگرانی‌ها در مورد رفتار ابزاری آمریکا،  پس از انتشار کتاب خاطرات «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی «دونالد ترامپ» در رسانه‌های افغانستان مطرح شده زیرا وی در این کتاب یادآوری کرده  است که افغانستان هیچ اهمیتی برای ترامپ ندارد. 

به گفته بولتون  برای ترامپ افغانستان اصلا اهمیتی  ندارد و تنها می‌خواهد که نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج کرده و فرصتی را برای پیروزی خود در انتخابات پیش روی آمریکا رقم بزند. بولتون آمریکا را در افغانستان شکست خورده دانسته است. 

وی در این کتاب یادآوری کرده است :ترامپ تا مدتی پس از ریاست جمهوری خود حتی نمی‌دانست که اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان است و وی را با حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان اشتباه می‌گرفت. 

به گفته بولتون؛ ترامپ تاکید داشت که جنگ با داعش در افغانستان هم باید به روسیه واگذار شود. وی زلمی خلیل‌زاد را یک شخص فریبکار عنوان کرده که خود را کانال اطلاعاتی طالبان معرفی و از این طریق به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح انتخاب شده است. 

طلوع نیوز به نقل از «بارنت روبین» نویسنده و تحلیل‌گر آمریکایی در این زمینه گزارش داد:  ترامپ هیچ اطلاعاتی در باره افغانستان ندارد و تنها در تلاش  برای خروج نیروهای آمریکایی است زیرا می‌خواهد از این موضوع برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بهره برداری کند. 

 «شاه حسین مرتضوی» مشاور ارشد امور فرهنگی رئیس جمهوری افغانستان هم در واکنش به انتشار بخش‌هایی از کتاب بولتون در صفحه فیسبوک خود نوشت: شاید دیگران اعتراف به شکست کرده، وارد معامله سیاسی با طالبان شوند. اما نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان با سربلندی تمام تنها از نابودی دشمن سخن خواهند گفت. 

 «فهیم صدیقی» آگاه مسائل سیاسی این کشور هم دراین زمینه گفت:   ترامپ به عنوان یک بازرگان صرفا به منافع پولی و اقتصادی نگاه می‌کند و برای وی جنگ افغانستان و منافع سیاسی و هزینه‌های ۱۹ سال گذشته ابزاری است که تلاش می‌کند از آن برای پیروزی در انتخابات سود ببرد. 

قرارداد صلح آمریکا و طالبان پس از یکسال تلاش و ۱۱ دور گفت‌وگو در ۲۹ فوریه گذشته در دوحه قطر امضا شد که براساس آن می‌بایست تا ۱۰ روز پس از امضای توافقنامه ۵  هزار نفر زندانی طالبان و یکهزار تن زندانی دولتی آزاد می‌شدند و همزمان گفت‌وگوی صلح بین افغانستاین شروع می‌شد،  اما این روند تاکنون تکمیل نشده است. 

برچسب‌ها اشرف غنی طالبان جان بولتون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اشرف غنی طالبان جان بولتون اشرف غنی طالبان جان بولتون روند صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۸۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین کمیته ویژه برای بررسی رویداد اخیر در بدخشان

رئیس طالبان هیئتی ویژه را برای بررسی روند از بین بردن خشخاش و مشکلات به وجود آمده ناشی از آن در ولایت بدخشان تعیین کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در پی درگیری نیروهای طالبان با مردم محلی در روستای «قرلق» شهرستان «درایم» ولایت بدخشان بر سر تخریب مزارع خشخاش، «هبت‌الله آخندزاده» رئیس طالبان هیئتی ویژه را برای بررسی روند از بین بردن خشخاش و مشکلات به وجود آمده ناشی از آن در بدخشان تعیین کرد.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با انتشار این خبر اعلام کرد بر اساس فرمان  آخندزاده مبنی بر از بین بردن کشت و قاچاق خشخاش در افغانستان، جلوگیری از کشت خشخاش در تمام این کشور جریان دارد.

وی افزود: «در شماری از شهرستان‌های ولایت بدخشان خشخاش کشت شده و روند از بین بردن آن آغاز شده تا این پدیده ضد بشری و قاچاق آن از بین برده شود و هیچ منطقه از این حکم مستثنی نیست».

مجاهد ادامه داد: متأسفانه شماری از متخلفان به نیروهای امنیتی که مشغول مبارزه با خشخاش هستند، هجوم برده و باعث ایجاد رویداد ناگوار شدند.

یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟محکومیت گسترده انفجار «بدخشان» افغانستانسرپرست ولایت بدخشان کشته شد

سخنگوی طالبان تصریح کرد: به‌منظور بررسی دقیق رویدادهای متذکره هیئتی تحت ریاست «فصیح‌الدین فطرت» رئیس ستاد ارتش، تشکیل شده که «شمس‌الدین شریعتی» رئیس اداره تعقیب و نظارت فرامین و احکام، «عبدالحق» معاون مبارزه علیه مواد مخدر وزارت کشور، «رحمت‌الله نجیب» معاون استخبارات و «عبدالمومن» رئیس شورای علمای بدخشان از اعضای این هیئت هستند.

به گفته مجاهد، این هیئت طالبان موظف است رویداد بدخشان را بررسی کند و گزارش آن را به دفتر نخست وزیر ارائه دهد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • وقوع انفجار در کابل
  • تعیین کمیته ویژه برای بررسی رویداد اخیر در بدخشان
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • طالبان خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد