Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرونده سیزده ساله ثبت جهانی «تاق بستان» بار دیگر سنگین تر از قبل خواهد شد؛ آنقدر سنگین که ممکن است هرگز در دستور کار یونسکو قرار نگیرد و به بایگانی سپرده شود.
به گزارش«تابناک»، از میان پرونده های مختلفی که کشورمان به یونسکو ارائه داده تا مورد بررسی قرار گیرند و به ثبت جهانی میراث های ایرانی منجر شوند، پرونده تاق بستان به نوعی متفاوت تر از دیگر پرونده هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرونده ای که در سال 2007 میلادی گشوده شده اما راه به جایی نبرده است.
اثر گرانسنگ برجای مانده از 1500 سال قبل که برای ثبت جهانی و قرار گرفتن در زمره میراث های بشری، محوطه اطرافش در زمانی کوتاه و البته با حاشیه های فراوان تغییراتی وسیع به خود دید و حتی به باور برخی به آسیب به سنگ نگاره های ساسانی نیز منجر شد اما به اتفاقی منجر نشد.
در آن سالها، مدیران وقت میراث فرهنگی طرحی را در دستور کار قرار دادند که احیا محوطه باستانی تاق بستان نام گرفته بود اما برای اجرایش حفر کانال در پای کتیبه ها هم به اجرا در آمد تا آب چشمه مشهور تاق بستان به نزدیک ترین فاصله از کتیبه ها برسد و نقش حائل میان بازدیدکنندگان و سنگ نگاره ها را ایفا نماید.
صرف نظر از اینکه این ایده چقدر با وضعیت باستانی تاق بستان مطابقت دارد و با چشم پوشی بر این نکته که تاق بستان یکبار دیگر هم در دوره پهلوی تغییراتی وسیع را پشت سر گذاشته و خسارت دیده بود، هزینه های سنگین برای تغییر چهره این اثر برجسته تاریخی در نهایت به هیچ اتفاق مثبتی منجر نشد و حتی جنجال هایی ادامه دار خلق کرد.
از جمله این جنجال ها، ابهام درباره سرنوشت آثار تاریخی جمع شده از محوطه قبلی این اثر تاریخی بود و یا از آن مهم تر، خشکشدن چشمه مشهور تاق بستان که اگر نبود، این تفرجگاه ساسانی شکل نمی‌گرفت و تاق بستانی وجود نمی داشت. چشمه ای که مسئولان تاکید داشتند ایراد بروز کرده در آن در بالادست است نه در مظهرش و یکی از ایده هایشان برای احیایش، انتقال آب به آن بود!
البته هیچ کدام از این ایرادات نتوانست پرونده شکل گرفته برای ثبت جهانی این اثر را زمین گیر کند و در نهایت وقتی سوالات درباره مطرح نشدن این پرونده در یونسکو زیاد شد، مسئولان پای «حریم بو» را به ماجرا باز کردند و یادآور شدند که واقع شدن چندین مغازه کبابی در مجاورت این محوطه که به پخت کباب هایی مانند دنده کباب مشغول هستند، مانع از ثبت این اثر است.
وضعیتی عجیب که به زودی عجیب تر هم خواهد شد چراکه ساخت تله کابین در نزدیکی این اثر تاریخی با قوت در دستور کار قرار دارد و به گفته کارشناسان، می تواند مانع از ثبت جهانی این اثر شود. تله کابینی برفراز کوه تاق بستان که ظاهرا همه مجوزها برای احداثش صادر شده است؛ انگار نه انگار که همه تغییر و تحول ها برای جهانی کردن تاق بستان بوده نه وصله زدن تکه های ناجور به آن!

منبع: تابناک

کلیدواژه: پرونده اکبر طبری دهه کرامت جمعیت امام علی جمشید پژویان شارمین میمندی نژاد نسیم افغانی تاق بستان ثبت جهانی تله کابین پرونده اکبر طبری دهه کرامت جمعیت امام علی جمشید پژویان شارمین میمندی نژاد نسیم افغانی تاق بستان ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۸۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازش در مزرعه به همت شورای حل اختلاف استان یزد

علیرضا حسین بیگی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با پیگیری‌ها و تلاش سید محمود میرابوالقاسمی عضو شورای حل اختلاف شهرستان بهاباد این پرونده مهریه در کنار مزرعه کشاورزی به سازش ختم شد.

وی با بیان اینکه ۷ میلیارد ریال وجه رایج کشور، ۱۵۰ عدد سکه تمام بهار آزادی و ۱۱۴ عدد گل رز میزان مهریه این پرونده بود، اضافه کرد: تمام تلاش مجموعه حل اختلاف بر این است تا پرونده‌های مختلف اعم از نفقه، مهریه و.... را به صورت فوق العاده رسیدگی و در خارج از محیط دادگاه به صورت سازشی حل و فصل کنند.

کد خبر 6097936

دیگر خبرها

  • مراقب باشید! همه خودروها در تابستان سرطان‌زا می‌شوند
  • دستور پخت متفاوت‌ترین کباب کوبیده ایرانی (فیلم)
  • بازسازی بدنه ۷۵ دستگاه لکوموتیو
  • صف خرید فورس ۶ تن در بورس کالا
  • پرونده‌های قضایی انتخابات مربوط به نماینده‌ها نیست
  • سازش در مزرعه به همت شورای حل اختلاف استان یزد
  • طرز تهیه چاپلی کباب توسط آشپز خیابانی اهل پاکستان (فیلم)
  • آماده سازی ۱۵۰۰ سیخ کوبیده توسط آشپز ترکیه ای (فیلم)
  • تصادف زنجیره‌ای در محور بستان آباد - تبریز
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه