Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین بار  استاد محمد علی کریمخانی را در لابی هتلی در مشهد. یادم هست  روز میلاد امام رضا (ع) بود و مشهد نورباران میلاد رضوی. او بواسطه اجرای قطعه «آمدم ای شاه پناهم بده» حسابی بین مردم محبوب شده بود.

غزاله مصطفایی:/

اولین بار  استاد محمد علی کریمخانی را در لابی هتلی در مشهد. یادم هست  روز میلاد امام رضا (ع) بود و مشهد نورباران میلاد رضوی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بواسطه اجرای قطعه «آمدم ای شاه پناهم بده» حسابی بین مردم محبوب شده بود.

استاد آن سالها برای اختتامیه جشنواره امام رضا(ع) به مشهد دعوت شده بود تا در شامگاه میلاد، قطعه «آمدم ای شاه! پناهم بده» را با آن صدای مسحور کننده اش اجرا کند.

به جرات ادعا می کنم شنیدن زنده این قطعه  از لذت های بی تکرار حرفه خبرنگاری ام در سالهای کاری ام شد. استاد کریمخانی چند دوره جشنواره در شب میلاد امام رضا(ع) در مشهد حضور داشت و به طور زنده این مداحی را اجرا می کرد.

کریمخانی حدود ۵۵ سال داشت و موهای سفید لابلای موهای مشکی اش خودنمایی می کرد. موسیقی را خیلی خوب می شناخت و حتی یکی از پسرانش در رشته موسیقی تحصیل می کرد.

آن روز، همسرش هم حضور داشت و منتظر بود تا بعد گفتگو به زیارت حرم مطهر بروند.  استاد شروع کرد به تعریف کردن ماجرای ساخت این  قطعه. «این کار لطف ارباب به من، آریا و به بقیه بچه های گروه بود.   من و آریا عظیمی نژاد قبل این قطعه، تجربه یک کار همکاری مشترک دیگر هم داشتیم عصری که او مرا برای این قطعه دعوت کرده بود وقتی شروع به خواندن کردم اصلا خوب در نمی امد هر چه تلاش می کردم، نشد که نشد!

آریا هم خسته شده بود و حنجره من هم گرفته بود،  تلاش های ما بی نتیجه بود. او به من گفت بیا با هم چای بخوریم. یکدفعه من خیلی دلم گرفت و قلبم شکست با خودم گفتم سالهاست نوکر این خانواده ام اما چه شده که حالا نمی توانم برای امام رضا(ع) بخوانم. همان جا گریه ام گرفت و اشک هایم ریخت.»

استاد در حالی که چشم هایش خیس شده بود، با بغض ادامه داد: «برای اینکه آرام شوم رفتیم و با آریا هر کدام دو رکعت نماز خواندیم و به حضرت (ع) متوسل شدم. چای را نخوردیم و به استودیو برگشتیم. آریا گفت باشد برای وقت دیگری. اما به او گفتم اجازه بدهد تا یک بار دیگر بخوانم. آریا امیدی نداشت این بار خوب در بیاید اما روی مرا زمین ننداخت. من با دل شکسته و با حنجره تقریبا بی حس و گرفته، برای آخرین بار قطعه را خواندم. آن لحظه حس می کردم در حرم مطهر و در محضر حضرت(ع)  هستم و این اشعار را برای خودشان می خوانم اصلا یادم رفته بود در حال ضبط هستیم. آریا هم خواندن من را قطع نکرد و  یک باره  همه را ضبط کرد و تا اخر شعر را خواندم. جالب است من همان کلمه اول را اشتباه خوانده ام و به جای «آمدم»، خوانده ام:   «آمده ام» ولی آریا ادامه داد و قطع نکرد.

وقتی از استودیو بیرون آمدم، بغضم ترکید.  آریا کاملا مبهوت شده بود، من را بغل گرفت و گفت: «تمام شد همین بود!»  

کریمخانی بعد چن لحظه مکث ادامه داد: «باور کنید از آن شب تا مدت ها حالم منقلب بود، به اشعار این قطعه فکر می کردم و اصلا هم برایم مهم نبود چه برخوردی با آن می شود و اصلا قرار است چه شود.

تا این که بعد مدتها تلویزیون آن را پخش کرد و یک باره خیلی گل کرد.

من معتقدم درباره این آهنگ هر چه هست لطف خود امام رضا(ع)  بوده و همه ما وسیله تولید این کار شدیم. »

استاد کریمخانی در پایان این گفتگو متواضعانه پذیرفت قطعه را به صورت زنده برای ما اجرا کند. او صدای بی نظیری داشت، وقتی می خواند مخاطب را مبهوت می کرد و به دنیای دیگری می برد.

کریمخانی با همه علاقه و  قلب و روحش می خواند. یادم هست همان زمان چند زائر عرب زبان که در لابی هتل بودند با شنیدن صدایش همان جا ایستادند و با تمام روح و جانشان، متحیر به نوای فارسی او گوش می دادند که در چند متری بارگاه امام رضا(ع) می خواند: «آمدم ای شاه! پناهم بده»

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آمدم ای شاه پناهم بده حضرت رضا ع آمدم ای شاه امام رضا ع پناهم بده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۹۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید

 اگر از زندگی خسته شده‌اید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که سرعت خود را کم کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند آرامش خود را دوباره به دست آورید. این در مورد تنبلی یا بی تفاوتی نیست ، فقط به خود فرصتی برای نفس کشیدن و تمرکز مجدد بدهید.

در این مطلب قصد داریم ۹ کار ساده را با شما به اشتراک بگذاریم که می‌تواند دنیایی از تفاوت را در زندگی شما ایجاد کند؛ بنابراین اگر احساس می‌کنید همه چیز خیلی کلافه‌کننده شده است، ممکن است زمان آن رسیده که سرعت خود را کم کنید.

۱) با تنفس عمیق شروع کنید
ما اغلب قدرت نفس عمیق را دست کم می‌گیریم. این یک چیز بسیار ساده است، اما می‌تواند تأثیر عمیقی بر وضعیت روانی ما داشته باشد.

گاهی انقدر در ریتم تند زندگی غرق می‌شوید که بدون اینکه بفهمید ضربان قلبتان افزایش می‌یابد، افکارتان مغشوش می‌شود و ممکن است احساس کنید که کنترل خود را از دست می‌دهید.

با این حال، با تمرکز آگاهانه بر نفس خود و کاهش سرعت آن، می‌توانید سیگنالی به مغز خود ارسال کنید که زمان استراحت فرا رسیده است.

تمرین تنفس عمیق در طول روز می‌تواند به شما کمک کند حتی در میان هرج و مرج متمرکز و آرام بمانید. این یک مکث کوچک است که می‌تواند موجی از آرامش را در زمانی که به آن نیاز دارید به ارمغان بیاورد؛ ؛ بنابراین دفعه بعد که احساس خستگی کردید، یک نفس عمیق بکشید. شاید تعجب کنید که چقدر کمک می‌کند.

۲) قدرت طبیعت را در آغوش بگیرید
گویی چیزی در طبیعت وجود دارد که روح را آرام می‌کند و استرس را از بین می‌برد.

بنابراین، مهم نیست که چقدر مشغله دارید یا گرفتار هستید، کمی وقت بگذارید و به طبیعت بروید. حتی اگر فقط برای چند دقیقه باشد، می‌تواند دنیای متفاوتی ایجاد کند.

۳) ذهن‌آگاهی را تمرین کنید
ذهن آگاهی به معنای حضور و تمرکز بر اینجا و اکنون است. این یک پادزهر برای زندگی اغلب شلوغ و چندوظیفه‌ای ما است که در آن ذهن ما دائماً از یک فکر به فکر دیگر می‌پرد.

تمرین منظم ذهن آگاهی در واقع می‌تواند ساختار مغز شما را تغییر دهد. مطالعه هاروارد نشان داد که ذهن آگاهی می‌تواند تراکم ماده خاکستری را در نواحی مغز مرتبط با یادگیری، حافظه، تنظیم احساسات و همدلی افزایش دهد.

بنابراین، زمانی که احساس خستگی می‌کنید، چند لحظه را به تمرین ذهن آگاهی اختصاص دهید. این می‌تواند به سادگی توجه به نفس خود، یا تمرکز واقعی بر طعم و بافت غذای خود در حین خوردن باشد.

این مکث در روال شما می‌تواند به شما کمک کند تا کنترل افکار و احساسات خود را دوباره به دست آورید و احساس آرامش درونی کنید.

۴) زمان استراحت را برنامه‌ریزی کنید
گاهی اوقات، بهترین راه برای مقابله با استرس این است که از همه چیز دور شوید.

هر روز زمانی را برای استراحت به خود اختصاص دهید. می‌تواند ۱۰ دقیقه یا یک ساعت باشد ، از این زمان برای قطع ارتباط با دنیای بیرون و ارتباط مجدد با خودتان استفاده کنید.

شما می‌توانید مجله یا کتاب بخوانید  یا به سادگی در سکوت بنشینید. هدف «دستیابی» به چیزی در این مدت نیست، بلکه صرفاً بودن است.

۵) شکرگزاری را تمرین کنید
هنگامی که ما غرق در شلوغی‌های زندگی می‌شویم، اغلب بر روی آنچه اشتباه است یا آنچه باید انجام شود تمرکز می‌کنیم. اما تغییر تمرکز بر روی آنچه که خوب پیش می‌رود می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

تمرین قدردانی یک راه قدرتمند برای تغییر طرز فکر شما و کاهش احساس غرق شدن است. این در مورد تصدیق چیز‌های خوب در زندگی شما است، مهم نیست که چقدر کوچک به نظر می‌رسند.

هر روز، لحظه‌ای را به یادداشت کردن سه موردی که بابت آنها سپاسگزار هستید اختصاص دهید. آنها نباید بزرگ باشند- حتی چیزی به سادگی یک فنجان قهوه گرم یا لبخند یک غریبه می‌تواند به این لیست راه پیدا کند.

شناخت جنبه‌های مثبت زندگی‌تان می‌تواند به متعادل کردن استرس کمک کند و حس آرامش را به شما بدهد.

۶) با عزیزانتان تماس بگیرید
گاهی اوقات، به راحتی می‌توان فراموش کرد که در این سفر تنها نیستیم. زمانی که به نظر می‌رسد سنگینی دنیا بر دوش شماست، در به اشتراک گذاشتن احساسات خود با کسی که به او اعتماد دارید، تردید نکنید.

گفتگوی صمیمانه با یکی از عزیزانتان می‌تواند حمایت عاطفی مورد نیازتان را فراهم کند. این کار برای گرفتن راه حل یا مشاوره نیست. بلکه در مورد احساس شنیده شدن، دیده شدن و تأیید است.

بنابراین، زمانی که احساس ناراحتی می‌کنید، لحظه‌ای با عزیزان خود ارتباط برقرار کنید. این کار می‌تواند احساس راحتی و آرامش را به همراه داشته باشد و بار شما را سبک‌تر کند.

۷) به موسیقی آرام‌بخش گوش دهید
موسیقی روش قابل توجهی برای تأثیرگذاری بر خلق و خو و احساسات ما دارد. آهنگ درست می‌تواند ذهن شما را آرام کند و روح شما را تسکین دهد تا در میان هرج و مرج احساس آرامش کند.

می‌توانید یک لیست پخش از آهنگ‌های آرامش‌بخش بسازید که در مواقعی که احساس خستگی می‌کنید، به آن مراجعه کنید. آن را امتحان کنید. شاید تعجب کنید که چقدر کمک می‌کند.

۸) به فعالیت بدنی بپردازید
هنگامی که غرق در زندگی می‌شویم، بدنمان اغلب مملو از هورمون‌های استرس مانند کورتیزول می‌شود. فعالیت بدنی یک راه عالی برای مقابله با این است.

خواه یک پیاده روی سریع، یک جلسه یوگا یا فقط حرکت دادن بدنتان باشد، این کار می‌تواند به کاهش سطح استرس و پاکسازی ذهن شما کمک کند. مانند فشار دادن یک دکمه تنظیم مجدد روی خلق و خوی شماست.

لازم نیست ماراتن بدوید یا تمرین شدید انجام دهید. حتی تنها چند دقیقه کشش یا پیاده روی می‌تواند تفاوت ایجاد کند؛ بنابراین وقتی احساس خستگی می‌کنید، لحظه‌ای را به حرکت اختصاص دهید. این مکث برای فعالیت بدنی می‌تواند حس تعادل و آرامش را به روز شما بیاورد.

۹) پذیرش کلید رهایی است
پذیرش نقش مهمی در مقابله بیش از حد با مسائل ناخوشایند زندگی است. این در مورد پذیرش احساسات خود بدون قضاوت یا مقاومت است.

گاهی اوقات آنقدر انرژی صرف مبارزه با احساس خستگی و کلافگی می‌کنیم که فقط استرس را تشدید می‌کند. پذیرفتن این موضوع که گهگاه این احساسات مشکلی ندارد، می‌تواند فوق العاده رهاکننده باشد.

به یاد داشته باشید، این نشانه ضعف یا شکست نیست. این فقط به این معنی است که شما انسان هستید؛ و مانند همه انسان‌ها، شما این توانایی را دارید که از آن عبور کنید و در طرف مقابل قوی‌تر ظاهر شوید. این پذیرش می‌تواند آرامش و انعطاف‌پذیری بی‌نظیری به ارمغان بیاورد.

منبع: همشهری آنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • مقابل ابرقدرت‌های چپاول‌گر ایستاده‌ایم
  • ما مقابل ابرقدرت‌هایی چپاول‌گر ایستاده‌ایم
  • رسالت معلمان ارتقای علمی و معنوی دانش آموزان است
  • نمایش محصولات فرهنگی کنگره ۳ هزار شهید سمنان در حضور رهبر انقلاب
  • تمام محصولات فرهنگی کنگره ۳ هزار شهید سمنان در حضور رهبر انقلاب به نمایش در می‌آید
  • پرسپولیس جای خالی گوهری را احساس کرد!(عکس)
  • سپاهان ستاره‌اش را دوباره به خدمت گرفت!
  • به زور کسی را به بهشت نخواهیم برد اما در برابر این ناهنجاری ایستاده‌ایم
  • بازی با ایران بازی با دم‌ شیر است/به‌زور کسی را بهشت نخواهیم برد اما مقابل ناهنجاری ایستاده‌ایم