Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی روزهای اخیر درگیری مرزی بین نیروهای چینی و هندی که منجر به کشته شدن ۲۰ نظامی دهلی نو شد گره‌های کور معمای تاریخی را پیش روی مخاطبان قرار داده است. ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸ بین الملل آسیا-اقیانوسیه نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، جنگ های سرزمینی در جهان ما همواره وجود داشته‌اند و گاه حل اختلافات قرن ها طول کشیده، صدها هزار نفر قربانی شده‌اند و تمدن های بزرگی برای آن از بین رفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بشر علی رغم تمام پیش رفت ها هنوز هم بر سر یک موضوع راهکار جنگ را پیش می گیرد: مالکیت سرزمین.

این روزها اگر به جنوب آسیا نگاه کنیم معماهای عجیبی را پیش رو می بینیم که شاید در نگاه اول باعث سردرگمی شود. «نپال با هند تنش مرزی دارد و نقشه جدید منتشر می کند!» «هند با چین تنش مرزی دارد که منجر به بروز جنگ میان دو طرف می شود» «چین علاوه بر تنش های مرزی در نقاط شرقی خود با تبت نیز در منطقه جنوب آسیا مشکل سرزمینی دارد» «نزاع هند و پاکستان موضوع پوشیده این نیست» «پاکستان و افغانستان هم بر سر مرز دیورند اختلافاتی باهم دارند اگر چه چندان محل بحث نیست». تقریبا تمام کشورهای منطقه باهم درگیر هستند و این موضوع در کنار تراکم بسیار بالای جمعیت کشورهایی چون چین، هند و پاکستان عملا صحنه رقابت را بسیار پیچیده کرده است.

رقابت اقتصادی چین و آمریکا و حضور مداخلانه جویانه کاخ سفید در منطقه جنوب آسیا هم بازی های سیاسی را پیچیده تر کرده است که البته بررسی کامل آنها علاوه بر زمان بر بودن نیاز نوشتاری طولانی دارد. با این حال سخن آخر را اول می گوئیم و سپس به بررس ریشه های اختلافات می پردازیم.

مقصر اصلی کیست؟

بدون شک انگلیس! ولی چرا؟ درگیری میان چین، هند، پاکستان و افغانستان به دلیلی مرز کشی های حساب شده و ناجوانمردانه‌ای است که انگلیسی ها در زمان حاکمیت خود بر شبه قاره آن را ترسیم کردند. وجود نقاط ابهام فراوان، مناطق تعیین تکلیف نشده‌ای چون کشمیر که علت اصلی منازعه بین سه کشور هند، چین و پاکستان است و حتی تعیین مدت زمان برای خط مرزی دیورند میان پاکستان و افغانستان همه و همه توسط نمایندگان ملکه انگلیس در عصر استعمار صورت گرفت.

نزاع هند و چین

اقصای چین دورترین منطقه کشمیر بزرگ است، مشخص است که هند ادعای مالکیت بر این منطقه را دارد ولی به عنوان مستند ادعای خود نقشه‌ای را ارئه می کند که دقیقا منطقه مورد مناقشه به شکل هاشور خورده مشخص شده است یعنی انگلیسی ها تکلیف آن را معلوم نکرده‌اند! چین هم مدعی مالکیت این سرزمین است و هند که فکر می کند این منطقه بخشی از خاک دهلی نو است پیشنهاد چین برای مذاکره را در سال های 1949 و دهه 50 میلادی رد می کند. از سوی دیگر چین که مالکیت خود را بر این منطقه ثابت شده می داند بدون اینکه توجه هند را جلب کند شروع به ساخت جاده در یک منطقه مورد مناقشه می کند. هندی های خیلی دیر متوجه این جاده می شوند و به این ترتیب اختلافات بالا گرفته و جنگ سال 1962 شکل می گیرد. پیروزی در این جنگ برای چین است و منطقه اقصا بخشی از خاک این کشور می شود ولی به قیمت جان 722 نظامی چینی و 1383 نظامی هندی. چین در این جنگ خود اعلام آتش بس کرده و تعهد می دهد به مرزهای مورد توافق بازگردد.

اختلافات در سال های بعد نیز ادامه پیدا می کند و چندین رویا رویی بزرگ در دهه 70 میلادی نتیجه آن است. در دهه 80 میلادی دو کشور تصمیم می گیرند با تفاهم نامه های صلحی امضا کرده و برای جلوگیری از تنش در نزدیکی مرزها فعالیتی نداشته باشند. در رویارویی اخیر چین مدعی بود که هند بر خلاف تعهدات گذشته خود اقدام به ساخت یک جاده در منطقه تعیین تکلیف نشده کرده است که این جاده می تواند استفاده نظامی داشته باشد. همین موضوع سبب نزاع بین دو کشور شد.

هند و پاکستان

در سویی دیگر نزاع برای هند جبهه‌ای متفاوت است، دهلی نو با اسلام آبادی می جنگد که روزگاری با مردمش یک سرزمین را تشکیل می دادند اینک اما مسلمانان کشوری جدا تشکیل داده‌اند به نام پاکستان. موضوع کشمیر برای پاکستان جدی تر است طبق وعده‌ای که انگلیسی ها حین تقسیم دو کشور داده‌اند مناطقی که اکثر ساکنان آن مسلمان هستند باید به پاکستان برسد که کشمیر نیز اینگونه است ولی هند این را نمی پذیرد. دو کشور سه رویارویی بزرگ نظامی را برای تصرف کشمیر تجربه کرده‌اند. ولی هیچ کدام موفق نشده تمام منطقه را به خاک خود اضافه کند.

سازمان ملل می گوید که با یک همه پرسی مشکل به پایان برسد! مردم کشمیر برای آینده خود تصمیم بگیرند ولی هند این را نمی پذیرد زیرا غالب ساکنین کشمیر مسلمان هستند و هر چند ممکن است حاضر نشوند به پاکستان ملحق شوند ولی به احتمال بیشتر از آن الحاق به هند را هم نخواهند پذیرفت.

نتیجه این تنش سرزمینی هم سرکوب مسلمانان کشمیری توسط نظامیان هندی است. بیش از 100 هزار کشته طی 3 دهه. غربت مسلمانان اینجا زیاد است و به دلیل منافع اقتصادی که دهلی نو با کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد و البته اهمیت استراتژیکی که در نزاع با چین برای آمریکا دارد فشار خاصی را هم روی خود حس نمی کند.

افزایش تنش در شبه قاره؛ پاکستان و هند 50 درصد از دیپلمات‌های یکدیگر را اخراج کردرسانه هندی: چین به‌شدت در حال تقویت مواضع خود در مرزهاست

حل نشدن مساله کشمیر به اقتصاد هر دو کشور ضربات سنگینی وارد کرده است. مثلا هند مجبور است حدود 800 هزار نظامی خود را در کشمیر مستقر کند تا هر اقدام آزادی خواهانه‌ای را سرکوب کند یا پاکستان نیز برای تامین امنیت مرزهای خود هزینه های سنگینی را صرف می کند.

نگاهی به استفاده ابزاری نظامیان هندی از خشونت جنسی علیه زنان کشمیریدیده بان حقوق بشر: استفاده ابزاری هند از تجاوز زنان کشمیری علیه آزادی‌خواهان افزایش یافته است

سخن آخر اینکه مناقشه میان هند و چین به نتیجه‌ای نخواهد رسید همانطور که در این 70 سال به نتیجه‌ای نرسیده است! مناقشه میان هند و پاکستان هم به نتیجه‌ای نمی رسد همانگونه که طی این 70 سال به نتیجه نرسیده است. هند پیشنهاد مذاکره بر سرموضوع کشمیر را از سوی پاکستان و چین نمی پذیرد ولی تنها راه حل اجرایی باقیمانده برای حل مسالمت آمیز این موضوع و پایان دادن به اعتراضات مردمی در کشمیر این است که مردم این منطقه برای آینده خود تصمیم بگیرند. برگزاری یک همه پرسی آزادانه می تواند تیرخلاصی به چالش های بزرگ امنیتی در منطقه جنوب آسیا بزند و باعث شود بودجه های کلان دولت ها به جای مصرف شدن جهت خرید گلوله و موشک صرف مردم محرومی شود که حسرت یک زندگی عادی را دارند.

یادداشت: محمد رضا کمیلی

انتهای پیام/.

R1475/P36446/S8,87,91/CT12 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "پاکستان" اخبار "چین" اخبار"هند"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار پاکستان اخبار چین اخبار هند اخبار پاکستان اخبار چین اخبار هند هند و پاکستان جنوب آسیا میان هند نتیجه ای دو کشور دهلی نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۰۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرد و غبار آسمان شهرهای جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،جوی آرام و پایدار تا اواسط هفته جاری در جنوب آذربایجان غربی حاکم خواهد شد که در برخیب مناطق با افزایش ابر و وزش باد ملایم همراه است.

این وضعیت پایداری هوا تا اواسط هفته جاری در منطقه تداوم دارد و در این مدت دمای هوا به طور میانگین سه تا چهار درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می کند.

از فردا به تدریج از غلظت گرد و خاک در آسمان منطقه کاسته و کیفیت هوا نیز بهتر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!
  • دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس
  • گرمای شدید و اعلام وضع اضطراری در جنوب آسیا
  • مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • نگاهی به طبیعت پارک ملی ساریگل از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • یک قاضی در شمال غربی پاکستان ربوده شد
  • گرد و غبار آسمان شهرهای جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفت
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان