Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:48:43 GMT

صادارت ماهی و گرانی آن در گناوه

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۰۰۵۰۳

صادارت ماهی و گرانی آن در گناوه

ماهی در بازار بندرگناوه پس از ممنوعیت ورود شناورهای صیادی ایرانی به کشور کویت بدلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در آن کشور، زیاد و ارزان شده بود اما  بازگشایی مسیرهای دریایی و از سرگیری صادرات این آبزی دوباره دست ساحل نشینان این منطقه به غذای اصلی شان کوتاه شده‌است.

شیوع ویروس کرونا در کنار خطرات و آسیب هایی که به جان و اقتصاد مردم این دیار وارد کرد ولی با بسته شدن دروازه ورودی کشورهای حاشیه خلیج فارس روی شناورهای صیادی ایرانی برای پیشگیری از شیوع این بیماری مزایایی از جمله ارزانی ماهی برای ساحل نشینان این منطقه بدنبال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای اخیر انواع گونه‌های ماهی مرغوب و موردپسند مردم از جمله ماهی شیر کمیاب و قیمت آنها بین ۲۰ تا ۹۰ درصد افزایش یافته است.

نرخ ماهی که در این بندر تا قبل از شیوع ویروس کرونا، رشد فزاینده و چند برابری داشت و باعث شده بود که بیشتر مردم توانایی خرید این آبزی را نداشته باشند، با ورود کرونا   بستن مرزهای دریایی کشور با کاهش چشمگیری مواجه و در سفره غذایی مردم وارد شد اما دیری نپایید با بازگشت به حالت قبل  از شیوع کرونا افزایش چشمگیری یافت.

 هامور و شیر از عمده ماهی های مرغوب و باکیفیتی است که در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مشتریان زیادی دارد.

قیمت یک کیلوگرم ماهی هامور با ممنوعیت تردد شناورهای صیادی به این کشورها، برحسب وزن به قیمت  ۴۵۰ هزار تا ۶۰۰ ریال در بازار ماهی فروشان گناوه به فروش می‌رسید که هم اینک به دلیل  بازگشایی مرزهای دریایی یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریال رسیده است.

ماهی شیر نیز همانند ماهی ماهور هم اینک به بالای یک میلیون ریال رسیده‌است درحالیکه قیمت آن قبل از صادرات حدود ۶۰۰ هزارریال بود.

دیگر ماهی‌های باکیفیت در این منطقه که مشتریان زیادی دارد  شوریده، سنگ‌سر، سرخو و سبیتی است که  قیمت آنها گران و  ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته‌است.

سود گرانی ماهی تنها به جیب دلالان داخلی و بین‌المللی خواهد رفت و درصد بسیار پایینی از صیادان نفع می‌برند و ازسویی از  سفره مردم این آبزی مغذی برچیده خواهدشد.

انتظار می‌رود در شرایط فعلی که کرونا کشور را دربر گرفته و مردم  احتیاج به موادغذایی سالم و مقوی دارند مقابله با گرانی ماهی و جلوگیری از صادرات این آبزی مورد توجه مسئولان قرار گیرد و دستگاه‌های متولی قیمت‌گذاری با حساسیت ویژه جلوی افزایش قیمت افسار گسیخته آن را در شهرستان بگیرند تا به قیمت عادلانه که هم مردم و هم صیادان  متضرر نشوند، برسد.

مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه با تایید افزایش قیمت ماهی در بازار ماهی فروشان این بندر گفت: در افزایش قیمت ماهی چند عامل دخیل بوده که صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس، وضعیت آب و هوایی و گرمای منطقه و صید ترال از عمده آن است.

عبدالله بویراتی افزود: ممنوعیت ورود ماهی صادراتی ایران به کشورهای حوزه عرب خلیج فارس مدتی بر  کاهش قیمت این آبزی اثر گذاشت و در بازار ماهی فروشان براساس نوع آن بین ۲۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافت.

وی اظهارداشت: این تعاونی نقشی در تعیین نرخ ماهی ندارد و باید دستگاه‌های متولی نظارتی بر بازار جلوی گرانی را بگیرند.

وی یادآورشد: ۱۳۰ قایق و ۱۸ شناور در این شهرستان به صیادی مشغول هستند.

شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر و در جوار سواحل نیلگون خلیج فارس قرار دارد.

برچسب‌ها کویت گناوه سازمان شیلات ایران صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کویت گناوه سازمان شیلات ایران صادرات غیر نفتی کویت گناوه سازمان شیلات ایران صادرات غیر نفتی خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۰۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

«آلن هادرل»، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول بریتانیا، گفت: «ما می‌دانستیم که کروناویروس مانند دیگر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد، است.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس های موجود در هوا را افزایش دهد.

به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای ۴۰۰ ppm دی اکسیدکربن است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افزایش غلظت CO۲ به تنها ۸۰۰ ppm، بقای ویروس های معلق در هوا را افزایش می دهد.

محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO۲ ۳۰۰۰ ppm می رسد- مشابه غلظت یک اتاق شلوغ- حدود ۱۰ برابر بیشتر ویروس بعد از ۴۰ دقیقه مسری تر باقی بماند.

هادرل گفت: «ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می دهند. اما CO۲ هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوای بیشتری زندگی کنند.»

هادرل گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO۲ دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود.»

هادرل افزود: «نتایج همچنین نشان می دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO۲ در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علوم هواشناسی اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO۲ در جو تا پایان قرن به بیش از ۷۰۰ ppm برسد.

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO۲ در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آن ها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • عربستان قیمت نفتش را افزایش داد
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته