Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@07:09:07 GMT

"پشم‌چینی"، آئینی برای همدلی عشایر

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۰۲۵۷۶

'پشم‌چینی'، آئینی برای همدلی عشایر

کم‌کم با شروع گرما، عشایر طبق یک سنت قدیمی به بلندای عمر کوچ‌نشینی‌شان اقدام به چیدن پشم دام‌هایش می‌کنند. این سبک زندگی، ویژه بوده و به دور از هیاهوی دنیا قرن‌هاست نسل به نسل در بین آنان انجام می‌شود.

به گزارش فارس از خرم‌آباد، پشم‌چینی در بین عشایر لرستان به" چهره" یا "چیره" معروف است و ضمن آن احیا و گسترش فرهنگ همیاری و همدلی زنان و مردان را نظاره‌گر خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهره یا چیره همچنین باعث حفظ سلامت دام‌ها می‌شود و عشایر می‌توانند پشم آنها را برای تولید در مسیر اقتصادی بیاندازند. آنان از پشم‌ها نخ ریسیده و آرمان‌هایشان را با نخ‌های رنگارنگی که تابیده‌اند در نقوش جاجیم، گلیم، قالی، گبه و ... متجلی می‌سازند.

آئین"چیره" به صورت دسته‌جمعی انجام می‌شود

در همین رابطه محمدعلی درویشی، یکی از عشایر لرستان به خبرنگار فارس گفت: هر ساله با شروع فصل بهار و قبل از گرم شدن هوا، دامداران پشم گوسفندان خود را می‌چینند.

وی با بیان اینکه قبل از آن، دامداران گوسفندانشان را در یک آبگیر طبیعی یا برکه‌ می‌شویند، ادامه داد: این کار برای این است که پشم گوسفندان از گرد و خاک، خار‌های چسبیده به پشم و حشرات موذی پاک و تمیز شود.

درویشی بیان کرد: معمولا برای انجام سریع‌تر و بهتر کار چند دامدار با همکاری یکدیگر دام‌هایشان را پشم‌چینی می‌کنند. 

این دامدار لرستانی خاطرنشان کرد: پشم‌چینی با یک قیچی بزرگ که به آن «چهره یا چیره» می‌گویند و دقت و ظرافت خاصی انجام می‌شود تا پشم به خوبی چیده شده و به دام هم آسیب نرسد. 

وی عنوان کرد: پشم چیده شده جهت بهره‌برداری در صنایع قالی‌بافی، ریسندگی و دوختن لحاف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

چیره همان پیروز شدن بر گرما است

در این باره فاطمه‌السادات موسوی، بانوی کهن‌سال لرستانی به خبرنگار فارس بیان کرد: ریشه لغوی "چیره" یعنی غالب شدن و پیروزی که در میان عشایر از قدیم‌الایام مرسوم بوده است.

وی اضافه کرد: در اواسط اردیبهشت که هوا رو به گرمی رفته و خورشید تقریبا عمود بر زمین را نشان می‌دهد دامداران شروع به چیدن پشم‌های بلند گوسفندان می‌کنند.

موسوی با بیان اینکه این کار برای این است که حرارت بدن دام‌ها پایین بیاید، افزود: همچنین برای تحمل گرما دست به پشم‌چینی دام‌ها می‌زنند که "چیره‌گرو" هم مانند درو کردن دسته جمعی انجام می‌شود.

این بانوی عشایر گفت: معمولا از دور به صاحب دام‌ها هم که پشم‌شان چیده می‌شده می‌گفتند فلانی چیره هزار؛ یعنی برکت در دام‌هایت بیفتد.

 

وی اضافه کرد: کلمه چیره همان پیروز شدن بر گرما بوده و آیین "چیره گرو" یادگاری از بزرگان‌مان است.

پشم‌چینی، سنتی کهن در بین عشایر

عبدالرضا داوودی، دیگر عشایر لرستانی نیز بیان کرد: سنت کهن پشم‌چینی گوسفندان را عشایر در اواخر ماه فروردین و تا نیمه اردیبهشت به نوبت و با مشارکت و همکاری همدیگر انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه ریش سفیدان و کهنسالان در عشایر از احترام ویژه‌ای برخوردار بوده و ابتدا گوسفندان بزرگان ایل پشم‌چینی می‌شوند تا به کوچکترین عضو برسد، ادامه داد: معمولا قبل از این کار، گوسفندان را در یک آبگیر طبیعی یا برکه می‌شویند که توسط جوانان ایل انجام می‌شود.

داوودی با اشاره به اینکه پس از گذشت یک روز و خشک شدن پشم گوسفندان، پشم‌چینی آغاز می‌شود، افزود: معمولا شب قبل همسایه‌ها برای کمک مطلع شده و آنان نیز با کمال میل اجابت می‌کنند.

این دامدار عشایری خاطرنشان کرد: پشم‌چینی صبح شروع شده و تا بعدازظهر ادامه دارد که در این حین جهت پذیرایی معمولا یک گوسفند یا بز را برای نهار ذبح و ولیمه توسط زنان خانه پخته می‌شود.

 

وی تصریح کرد: ابتدای صبح گوسفندان را از آغل بیرون آورده و در گوشه‌ای جمع می‌کنند تا یک به یک برای چیدن پشم‌شان به پیش پشم‌چین‌ها ببرند.

داوودی ادامه داد: پشم‌چینی با یک قیچی بزرگ که به آن "چهره" می‌گویند و دقت و ظرافت خاصی انجام می‌شود تا ضمن چیده شدن خوب پشم، آسیبی هم به گوسفند نرسد.

این دامدار لرستانی با بیان اینکه در پشم‌چینی زنان هم مشارکت داشته و مردان را طی این سنت دیرینه یاری می‌کنند، ادامه داد: آنان پشم‌های چیده شده را از روی زمین برداشته و همه را در گوشه‌ای جمع می‌کنند.

 

به گفته وی کم‌کم پشم همه گوسفندان چیده و در گونی‌هایی جمع می‌شوند.

داوودی اضافه کرد: بخشی از پشم‌ها به کاسب‌های دوره‌گرد فروخته شده و مابقی را تبدیل به نخ می‌کنند تا با آن رسن و سایر صنایع دستی ببافند.

این دامدار عشایری بیان کرد: در هنگام پشم‌چینی بزرگان ایل هم حضور دارند و مجلس را به نقل حکایت‌هایی از گذشته و روزهای تلخ و شیرین مزین می‌کنند و گاهی پس از شنیدن حکایت‌ها، جوان‌ترهای خوش صدا هم ترانه‌های محلی شاد و غمگین خوانده می‌شود.

وی عنوان کرد: در پایان پشم‌چینی به افرادی که گوسفند ندارند توسط صاحب گوسفندان یک پشم کامل هدیه داده می‌شود تا آنان هم برای تهیه صنایع دستی مورد نیاز خود پشم داشته باشند.

تولید سالانه ۱۰۳۲ تن پشم و موی گوسفند و بز در لرستان

در این خصوص سعید کریمی، مدیرکل امور عشایر لرستان نیز به خبرنگار فارس از خرم‌آباد گفت: عشایر استان قریب ۱.۵ میلیون واحد دامی دارند که سالانه هزار و 32 تن پشم و مو تولید می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد تولید پشم و موی عشایر استان به فروش می‌رسد، افزود: مابقی آن برای تولید صنایع دستی به مصرف خودشان می‌رسد.

کریمی بیان کرد: بسته به نوع دام میزان تولید پشم آن نیز متفاوت خواهد بود.

انتهای پیام/

گزارش از سمیرا عزیزی

منبع: فارس

کلیدواژه: پشم زنان عشایر سنت عشایر لرستان انجام می شود پشم چینی دام ها پشم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۲۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) انتقال آذوقه با طناب به عشایر آبدانانی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • (ویدئو) انتقال آذوقه با طناب به عشایر آبدانانی
  • انتقال آذوقه به عشایر روستاهای آبدانان
  • حضور قاریان ایرانی در نمایشگاه کابل جلوه‌ای از همدلی دو ملت
  • امکان ساخت ۴.۵ میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • حادثه یسنا مصداق بارز همدلی، نوعدوستی و همبستگی است
  • گشایش نمایشگاه مشق همدلی در قم
  • حمله حیوانات وحشی به گوسفندان در کاشان
  • بازگشایی نمایشگاه خوشنویسی مشق همدلی در قم
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی مشق همدلی در قم
  • شوراهای تنگستان باید مظهر وحدت و همدلی باشند