Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بخشی از تقاضا در بازار ارز، کاذب و برای سفته بازی است، گفت: افزایش نرخ ارز به تروم و افزایش فاصله طبقاتی دامن می‌زند و طبقه متوسط و فقیر به شدت دچار مشکل خواهد شد.

سید حمید میرمعینی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته اظهار کرد: شاخص‌های عملکرد اقتصاد مانند رشد اقتصادی، سرمایه گذاری‌ خارجی، صادرات، نرخ بهره بانکی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بر بازار ارز در بازار ارز و حفظ ارزش پول ملی اثر گذار نیستند و هم‌اکنون تنها جریان ورودی ارز بر نرخ دلار اثر گذار و تعیین کننده است.

وی با بیان اینکه افزایش‌های تنش‌های سیاسی بازار و جریان ورودی ارز به کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: محدویت‌های ناشی از تحریم در گذشته باعث کاهش میزان ورودی ارز شد و تنش‌های جدید هم باعث می‌شود مضیقه‌های ورودی بیشتر شود؛ این موضوع مردم نگران می‌کند و تقاضای واقعی ارز به دلیل آینده نگری تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

وجود تقاضای سفته بازی و کاذب در بازار ارز

این کارشناس اقتصادی گفت: تقاضای سفته بازی و کاذب در بازار ارز وجود دارد که از سوی عمده اقشار مختلف جامعه که وارد می‌شود زیرا با افزایش نرخ ارز، ارز دارایی‌های ریالی و نقدی آنها کم می‌شود و با خرید دلار به دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند و این موضوع تقاضای ارز را به افزایش می‌دهد و در مقابل عرضه هم کم است.

میرمعینی با بیان اینکه عملکرد اقتصادی دولت مناسب نبوده؛ ادامه داد: به دلیل برخی مشکلات، جریان ورودی ارز کاهش پیدا کرد و افزایش نرخ آن به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا، طبیعی است. همچنین در بازارهای موازی مانند خودرو، مسکن، بورس و...، نرخ ارز با قیمت بالاتری ارزش گذاری شده بود؛ یعنی انتظار بازارهای مختلف از نرخ بالاتر رقم‌های کنونی بازار بود.

وی در مورد افرادی که از افزایش قیمت‌های بسیار بالای دلار سخن می‌گویند؛ بیان کرد: این افراد جز بدخواهان ایران هستند و مردم با اعلام این نرخ‌ها دچار تنش و نگرانی مضاعف می‌شوند و این ارقام درست نیست؛ مثلا با دلار 50هزار تومانی باید فاتحه اقتصاد ایران را خواند.

 

رشد نرخ تورم و افزایش نرخ ارز باعث افزایش فاصله طبقاتی می‌شود/ نیازمند چاره اندیشی اساسی هستیم

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: رشد افسار گسیخته نرخ تورم و افزایش نرخ ارز باعث افزایش فاصله طبقاتی می‌شود و طبقه متوسط و فقیر به شدت دچار مشکل خواهند شد که 80 الی 90درصد مردم جزو این دو طبقه هستند.

میرمعینی در مورد هجوم نقدینگی به بازار ارز و افزایش قیمت آن، ادامه داد: بازار ارز نمی تواند محلی برای جذب نقدینگی و یا تغییر جهت نقدینگی باشد؛ هر چند با ورود نقدینگی شاهد افزایش قیمت خواهیم بود ولی این افزایش، سایر بازارها را دچار التهاب شدید و تنش می‌کند و روی اقشار جامعه تاثیر منفی می‌گذارد. 

وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز باعث افزایش تورم افسار گسیخته خواهد شد و نیازمند چاره اندیشی اساسی هستیم، تصریح کرد: تاکنون اقدامات و حرف درمانی‌ها مقطعی و مُسکن وار بوده است. البته تیم اقتصادی دولت فرصت‌هایی داشته تا رشد نقدینگی را کنترل و هدایت کند که انجام ندادند؛ نرخ ارز معلولی است که علت بسیاری از نابسامانی‌های اقتصادی است و اقتصاد ایران و تولید وابستگی بسیار زیادی در کشور به ارز دارد.

 

ایجاد رالی بی‌حاصل و بی‌خاصیت برای اقتصاد کشور/ نقدینگی وارد شده به بورس صرف بازی با ارقام بر روی تابلو می‌شود

این کارشناس اقتصادی در مورد اثر افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه گفت: متاسفانه در بورس قیمت گذاری شرکت‌ها از سمت سودآوری به دارایی محور تغییر یافته و عمدتا دارایی شرکت‌ها را ارزش گذاری می‌کنند و ملاک ارز گذاری قیمت سهام شرکت‌ها شده که این روش تابعی از افزایش قمیت ارز و تورم است.

وی افزود: بورس متناسب با رشد قیمت ارز رشد خواهد کرد که متاسفانه یک راه بی‌حاصل و بی‌خاصیت برای اقتصاد کشور شده و نقدینگی وارده شده به بازار سرمایه فقط روی تابلوی اعداد و ارقام تالار شیشه‌ای جابه‌جا می‌شود و خاصیت تامین کنندگی مالی برای صنایع را تقریبا از دست داده است.

میرمعینی تصریح کرد: هر میزان نقدینگی وارد بورس می‌شود، فقط صرف سفته بازی و بازی با ارقام بر روی تابلو شده و بازار سرمایه آمادگی لازم برای جذب نقدینگی و جهت پذیری برای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی را ندارد که از این حیث نواقص بزرگ وجود دارد و می‌توانست از فرصت استفاده کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یک رالی بین بازارهای ارز، بورس، و... براه افتاده که متاسفانه هیچ خاصیتی برای اقتصاد کشور نداشته و ندارد؛ تا زمانی که ساختارهای اقتصادی را اصلاح نکنیم همچنان در یک چرخه معیوب که بارها در آن افتادیم، قرار خواهیم داشت.

 

در یک کلافه سردرگمی گیر افتادیم/ سیاست گذاری مقطعی چاره کار نیست

وی اضافه کرد: البته این بار با دفعات گذشته متفاوت است و به مرز بحران اقتصادی می‌رسد که حاصل آن افزایش فاصله طبقاتی خواهد شد و فقیر، فقیرتر می‌شود؛ طبقه متوسط به سمت فقر می‌رود و غنی؛ خیلی غنی‌تر شده که باعث ایجاد ناامنی اجتماعی ایجاد می‌شود.

میرمعینی در پایان گفت: برای کلافه سردرگمی که ایجاد شده، باید سریع‌تر چاره اندیشی اساسی کرد و آزاد سازی سهام عدالت، پرداخت یارانه نقدی و تزریق پول به مردم، مسئله حل و افزایش نرخ جبران تورم نخواهد شد و اینها سیاست‌گذاری مقطعی است که حتی خودش عاملی برای افزایش تورم است.

 

انتهای پیام/ط

منبع: دانا

کلیدواژه: افزایش فاصله طبقاتی کارشناس اقتصادی افزایش نرخ ارز نقدینگی وارد بازار ارز افزایش نرخ نرخ ارز سفته بازی ورودی ارز خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۳۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته به طوری که دلار به نزدیک ۶۰ هزار تومان رسیده و تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد نرخ ارز در همین حدودها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست.

مرتضی افقه استاد اقتصاد و کارشناس مسائل اقتصادی در تسنیم با بیان اینکه اقتصاد کشور به میزان فروش نفت؛ ارتباطات خارجی و مسائل سیاسی وابسته است، اظهارداشت: هر تحول سیاسی که منجر به تغییر در روابط خارجی و تجارت شود بر بازار ارز اثر می‌گذارد.

وی افزود: درگیری‌های سیاسی ایران و همچنین تنش‌های منطقه باعث افزایش انتظارات تورمی و در نهایت رشد نرخ ارز شد؛ اما زمانی که مردم و فعالین اقتصادی از کاهش تنش و شوک‌ها سیاسی اطمینان پیدا کردند نرخ ارز روند نزولی خود را آغاز کرد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: بازار ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته به طوری که دلار به نزدیک ۶۰ هزار تومان رسیده و تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد نرخ ارز در همین حدودها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست.

وی افزود: افزایش یا کاهش نرخ ارز در بلند مدت به احتمال وقوع یا عدم وقوع شوک‌های سیاسی بستگی دارد، البته خوشبختانه طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی مراجع رسمی فروش نفت افزایش یافته؛ بنابراین دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز باز است.

افقه بیان کرد: بانک مرکزی در سمت عرضه با مشکلی مواجه نیست؛ بنابراین می‌تواند سیاست‌های مناسبی را در بازار ارز اتخاذ کند؛ البته هم‌اکنون نیز با اقدامات خوب بازارساز و کاهش تنش‌های سیاسی شاهد اُفت قیمت دلار هستیم.

این استاد دانشگاه درباره نقش دلالان و سفته بازان در افزایش نرخ ارز در یک ماه گذشته گفت: زمینه فعالیت سفته بازان و سوداگران با رخ دادن تنش و شوک‌های سیاسی بیشتر می‌شود یعنی زمانی که ایران با مسائل سیاسی رو به رو است عده‌ای از این فضا برای دلالی و بالا بردن نرخ ارز به منظور به دست‌آوردن عایدی استفاده می‌کنند؛ بنابراین 

دیگر خبرها

  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا
  • مالیات بر سوداگری و سفته بازی مشمول مردم نمی شود
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد