Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیشنهاد تصویب طرح ۳ فوریتی «مجوز افزایش اجاره‌بها تنها تا سقف ۵ درصد در هر سال"، می‌تواند دریچه امیدی برای مستأجرین باشد.

خبرگزاری فارس ـ یادداشت میهمان ـ رضا کاوند، عضو هیات علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی: شرایط اجاره‌بها و قیمت مسکن در ایران به یک بحران تبدیل شده است. با توجه به ارزیابی‌های میدانی، اجاره‌بها حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که درآمدهای مردم به‌خصوص در شرایط شیوع بیماری کرونا به طور محسوسی پایین آمده است و بسیاری از مردم، توان تمدید اجاره‌نامه‌های خود را ندارند.

در این شرایط بحرانی، قبل از آنکه هرگونه جریان اعتراضی به علت شدت فشار اقتصادی بر مردم شکل بگیرد و دشمنان این مرز و بوم نیز بخواهند از آن سوء استفاده کنند دولت و مجلس موظف هستند که سریعاً قوانینی ناظر بر شرایط بحرانی کنونی مصوب نمایند.

گاهی شنیده می‌شود که ورود مستقیم دولت‌ها در بازار مسکن، مخالف قوانین اقتصاد آزاد است و باید اجازه داد تا بازار خودش، خودش را کنترل نماید. 

در حالی که با فرض صحت این ادعا، زمانی که ایران در شرایط ترور و جنگ اقتصادی است حضور و نقش دولت‌ها در کنترل بازار بسیار با اهمیت است. قوانین اقتصاد آزاد در شرایطی کارساز است که شرایط اقتصادی کشور در حالت طبیعی سیر کند. از طرفی تصویب قوانین غیر مستقیم نیز با هدف کنترل قیمت نمی‌تواند تأثیر چندانی در کنترل قیمت‌ها داشته باشد. به طور مثال قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی به دلیل اشکالات زیاد در نحوه اجرای آن و نبود زیرساخت‌های لازم، سال‌هاست که اجرایی نشده و در صورت اجرایی‌شدن نیز فعلاً تا ایجاد زیرساخت‌های لازم نمی‌تواند بحران کنونی را مدیریت کند.

لذا پیشنهاد تصویب طرح ۳ فوریتی «مجوز افزایش اجاره‌بها تنها تا سقف ۵ درصد در هر سال"، می‌تواند دریچه امیدی برای مستأجرین باشد و به‌خوبی ما را از شرایط بحرانی کنونی خارج نماید. با توجه به اینکه بسیاری از اجاره‌نامه‌ها در سامانه ثبت اسناد و املاک ثبت شده‌اند، این سامانه می‌تواند ضمانت اجرایی خوبی جهت انجام این قانون باشد. همچنین موظف‌شدن بنگاه‌های املاک به ثبت اجاره‌نامه‌ها در سامانه و فاقد ارزش قانونی‌بودن اجاره‌نامه‌های دستی، می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. 

 همان طور که بارها بیان شده طبق آمار سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۳ میلیون و ۸۹۰ هزار واحد مسکونی در تهران وجود دارد که ۱۳ درصد آنها خالی از سکنه است.همچنین نتایج سرشماری ۹۵ حاکی از افزایش ۵۵ درصدی خانه‌های خالی در کشور نسبت به سال ۱۳۹۰ می‌باشد.

بی‌شک قانون مالیات بر خانه‌های خالی در کنار این قانون پیشنهادی، می‌تواند شرایط اجاره‌بهای مسکن  را بسیار بهبود بخشد. از طرفی، بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در ۱۳۹۵، ۲۵ میلیون و ۴۱۲ مسکن در کشور وجود دارد. این رقم نشان می‌دهد که تعداد مسکن در کشور نسبتاً زیاد است و حدوداً هر ۳ نفر ایرانی دارای یک مسکن می‌باشند. به همین دلیل اجرای این قوانین نمی‌تواند در بازار، مشکل جدی در تناسب میزان تقاضا و عرضه ایجاد کند. این قوانین می‌تواند راهگشای خوبی برای این اتفاق بزرگ باشد که مسکن و زمین از حالت یک کالای سرمایه‌ای و سوداگرانه به تبدیل به یک کالای مصرفی شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی بازار قیمت مسکن استاد دانشگاه اجاره نامه ها اجاره بها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۴۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی خانمانی ایرانی‌ها را تهدید می‌کند/ هر سال تعداد بیشتری از مردم توان اجاره مسکن را از دست می‌دهند (فیلم)

عصر ایران _ اجاره‌نشین‌ها امسال باید ۴۰ درصد از مبلغ پرداختی سال قبل را به اجاره بهای خود اضافه کنند. تورم مسکن در فروردین امسال به ۴۲ درصد رسیده است.

گزارش را اینجا ببینید

عده زیادی توان پرداخت این هزینه را ندارند و خطر حاشیه‌نشینی چند میلیون نفر را تهدید می‌کند. همین حالا هم چهار دهک جامعه نمی‌توانند خانه اجاره کنند. با گران‌تر شدن اجاره‌ها تعداد بیشتری از مردم بی‌خانمان می‌شوند. دولت هم راهکار مشخصی نداده است. این گزارش را در این باره ببینید. 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ضرورت احداث تهران جدید یک فعال کارگری : دولت رئیسی هم نه تنها مشکلی از مشکلات کارگران حل نکرد، بلکه روز به روز به مشکلات آنها اضافه کرد

دیگر خبرها

  • پیشنهاد افزایش ۲ برابری حق مسکن از سوی وزیر کار
  • پیشنهاد وزیر کار برای افزایش ۲ برابری حق مسکن کارگران
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهرهای جدید
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • بی خانمانی ایرانی‌ها را تهدید می‌کند/ هر سال تعداد بیشتری از مردم توان اجاره مسکن را از دست می‌دهند (فیلم)
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهرهای جدید/ رقم‌های اجاره در پرند چه تغییری کرد؟
  • بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • ارائه خدمات به بیش از ۱۶۰۰ سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی