Web Analytics Made Easy - Statcounter

فریدون همتی شامگاه چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: طرح بزرگ نفتی احداث خط لوله گوره به جاسک و پایانه صادراتی نفت خام در این منطقه جزو اولویت های وزارت نفت است که با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز از کوره به پایانه جاسک و ذخیره‌سازی نفت خام و صادرات آن ازطریق پایانه جدید جاسک احداث می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی هزینه اتمام خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک را ۱.۵ میلیارد یورو اعلام کرد و افزود: این طرح را تا امروز ۳۹ درصد پیشرفت داشته که شامل ۸۶۰ کیلومتر عملیات مسیرسازی،‌۴۴۰ کیلومتر ساخت لوله، ۳۵۰ کیلومتر لوله حمل شده به کارگاه، ۲۶۰ کیلومتر نیز عملیات جوشکاری است.

استاندار هرمزگان، از دیگر هدف‌گذاری احداث این طرح به تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های  صادراتی کشور و متنوع‌سازی آن و همچنین توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اشاره کرد.

همتی ادامه داد:‌ این طرح شامل بخش‌های تامین یک هزار کیلومتر لوله سازگار با نفت ترش، احداث خط لوله ۴۲ اینچ انتقال نفت خام از تلمبه‌خانه گوره به پایانه جاسک به طول تقریبی یک هزار کیلومتر، احداث پنج تلمبه‌خانه، احداث سه ایستگاه دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی است.

وی گفت:‌احداث ۴۰۰ کیلومتر خط انتقال برق و احداث ۱۰پست برق،‌احداث ۲۰ مخزن ذخیره‌سازی به ظرفیت کلی ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک با سرمایه‌گذاری ۲۱۷ میلیون یورو توسط بخش خصوصی و احداث تاسیسات دریایی شامل سه گوی شناور(SMP)، خطوط لوله زیردریایی، حوضچه آرامش و تاسیسات جانبی آن در سواحل مکران از دیگر بخش‌های طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک است. 

استاندار هرمزگان اضافه کرد: طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک با ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در استان‌ هرمزگان و استان‌های همجوار آن شامل کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و فارس، بازار کار مناسبی را برای صنایع مختلف نظیر فولاد، پمپ‌سازی، لوله‌سازی، پیمانکاران نفت و گاز و دیگر سازندگان تجهیزات داخلی فراهم می‌کند.

وزیر نفت نیز مهرماه سال گذشته(۹۸) با اشاره به  هدف گذاری برای توسعه منطقه مکران و جاسک اعلام کرده بود: برای توسعه این منطقه بهترین گزینه نفت است بنابراین از ۱.۸ میلیارد دلاری که برای طرح راهبردی انتقال نفت گوره به جاسک در نظر گرفته شده،‌۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در منطقه جاسک انجام می شود.

بیژن نامدار زنگنه افزود:‌ همچنین با ساخت دو پالایشگاه در جاسک موافق شده و بعد از آن توسعه پتروشیمی  در دستور کار قرار داد و بنا شده گاز نیز به این منطقه منتقل شود.

وی گفت: یکی ساخت پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای توسط ستاد اجرایی حضرت امام و دیگری پتروپالایشگاهی ۱۵۰ هزار بشکه ای توسط یکی از شرکت‌های تابعه پتروشیمی باختر است و همچنین تخفیف ۱۰ درصدی قیمت خوراک نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

به گفته وزیر نفت،‌ اولین محصولی که از بندر جاسک صادرخواهد شد میعانات گازی پارس جنوبی است که اواخر سال آینده انجام خواهد شد و تا قبل از پایان دولت، رساندن نفت و میعانات به جاسک آغاز می‌شود.

طرح استراتژیک و ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک و تاسیسات نفتی بندرجاسک با هدف انتقال یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی در روز از طریق یک خط لوله ۴۲ اینچ با طول تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر و با استفاده از ۵ تلمبه خانه بین راهی و ۲ ایستگاه توپکرانی، همچنین تعداد ۱۱ پست برق و خطوط انتقال برق به طول تقریبی ۱۸۰ کیلومتر،‌ در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

این طرح شامل پایانه دریافت نفت،‌۲۰ مخزن به ظرفیت مجموع ۱۰ میلیون بشکه و تاسیسات جانبی شامل ۳ عدد گوی شناور و اسکله صادراتی است.

به گفته استاندار هرمزگان، همه پیمانکاران و مشاوران این طرح ملی و راهبردی ایرانی بوده و بخش عمده تجهیزات و کالاهای مورد نیاز توسط سازندگان و تولیدکنندگان ایرانی از داخل کشور تامین می‌شود، براین اساس افزون بر ۹۵ درصد خدمات، تجهیزات و کالاهای این طرح نیز ایرانی است.

شهرستان جاسک در شرق استان هرمزگان بواسطه دسترسی مستقیم به دریای عمان و آب‌های آزاد دارای اهمیت فراوانی بوده که امروز به کانون توسعه ای مکران تبدیل شده است.

سواحل مکران نیز در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و پسا بندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.

سواحل مکران فرصتی ویژه برای جذب سرمایه گذاران و توسعه و عمران شهرستان‌های جاسک، سیریک و میناب در شرق استان هرمزگان است.

شهرستان جاسک دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت، ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۰۰ اثر طبیعی و تاریخی در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس واقع شده است.

برچسب‌ها بندرجاسک وزارت نفت استانداری هرمزگان پالایشگاه نفت  فریدون همتی هرمزگان نفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بندرجاسک وزارت نفت استانداری هرمزگان پالایشگاه نفت فریدون همتی هرمزگان نفت بندرجاسک وزارت نفت استانداری هرمزگان پالایشگاه نفت فریدون همتی هرمزگان نفت انتقال نفت خام احداث خط لوله گوره به جاسک سواحل مکران میلیون بشکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۷۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳۰۰ کیلومتر پروژه ریلی در حال ساخت در کشور داریم

به گزارش خبرنگار مهر، خیرالله خادمی امروز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از پروژه راه‌آهن لرستان، اظهار داشت: در حال حاضر سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر پروژه ریلی در کشور فعال داریم.

وی عنوان کرد: ریل‌های موجود در کشور، ۱۵ هزار کیلومتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال گذشته احداث ۴۷۰ کیلومتر پروژه ریلی در کشور برنامه‌ریزی‌شده بود که از این میزان حدود ۲۴۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسید، عنوان کرد: امسال هم برنامه این است که بالای ۲۰۰ کیلومتر پروژه ریلی در کشور تکمیل و بهره‌برداری شود.

خادمی، ادامه داد: متوسط ساخت ریل در کشور نزدیک ۱۹۰ کیلومتر در سال است، اگر منابع مالی در اختیار قرار گیرد، امیدواریم بتوانیم سالانه ۵۰۰ کیلومتر مسیر ریلی را احداث کنیم.

وی با بیان اینکه در بودجه سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های ریلی در نظر گرفته شده، اما این میزان کفاف کار را نمی‌دهد، افزود: بااین‌وجود برنامه ما این است که ۲۴۰ کیلومتر ریل را امسال تحویل بدهیم.

کد خبر 6099634

دیگر خبرها

  • ۳۳۰۰ کیلومتر پروژه ریلی در حال ساخت در کشور داریم
  • لزوم آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه مسافربری بیرجند
  • آغاز عملیات احداث پل دوربرگردان شمال به شمال بزرگراه شهید چمران
  • آغاز عملیات آبرسانی به روستای کم رضوان بندر لنگه
  • احداث ۱۳۴ کیلومتر راه روستایی در کردستان
  • شبکه آب ۲۸ روستای سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان متصل شد
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در ۱۴۰۲
  • آغاز احداث محور ارتباطی روستا‌های شمالی دهاقان به مهیار
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در سال ۱۴۰۲
  • مزایا و معایب استفاده از لوله مانیسمان و لوله اسپیرال به عنوان لوله گازی چیست ؟