Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان به عنوان قطب کشاورزی خراسان شمالی هرساله یک سوم گندم استان را تامین می کند و این شهرستان به عنوان جایگاه اصلی کشت گندم محسوب می شود اما تنها سیلو در این قطب، مدت دوسال است که به دلایل مختلف تعطیل شده است.

 خبرگزاری شبستان _ مانه و سملقان؛ با توجه به فرا رسیدن برداشت گندم از 23 خردادماه کشاورزانی که با سختی و مشقت گندم را کشت کرده اند و امروز باید حاصل دسترنج خود را ببینند این روزها با مشکلاتی روبه رو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 تنها سیلو در قطب تولید گندم استان مدت دوسال است که به دلایل مختلف تعطیل شده است.

 

یکی از کشاورزان عمده تولید گندم در منطقه قره میدان شهرستان مانه و سملقان گفت: از گذشته تاکنون پدران و پدربزرگان ما در این اراضی گندم کشت می کنند و در حال حاضر بنده در سطح 500 هکتار از این اراضی گندم کشت کرده ام.

 

«احمد قنبری» با بیان اینکه 300 هکتار از این اراضی متعلق به بنده است و 200 هکتار نیز اجاره کرده ایم، اظهارکرد: بعد از برداشت محصول، گندم را برای تحویل به سیلوهای بجنورد تحویل می دهیم.

 

وی اظهارداشت: سیلوی این شهرستان در ۱۰ کیلومتری و در مسیر جاده قره میدان واقعه شده  ولی متاسفانه مدت دوسال است که تعطیل شده است.

 

یکی دیگر از کشاورزان گفت: این شهرستان به عنوان قطب تولید گندم است ولی متاسفانه تنها سیلوی آن مدت دو سال است که تعطیل شده است.

 

«ابراهیم قدیمی» اظهارداشت: با راه اندازی این سیلو قرار بود نقطه عطفی برای کشاورزان این منطقه باشد.

 

وی بیان کرد: ما مجبور هستیم برای تحویل گندم به بجنورد، هزینه های زیادی را متحمل شویم که این برای یک کشاورز  مقرون به صرفه نیست.

 

یک کشاورز دیگر گفت: جذب نیروهای محلی، حل مشکلات رانندگان کامیون دار، جلوگیری از انتقال گندم به شهرستان های دیگر از جمله مزایای وجود این سیلو در شهرستان مانه و سملقان است.

 

«محمد مکرمی» افزود: متاسفانه بعد از چند سال فعالیت الان دو سال است که این سیلو تعطیل شده و کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است.

 

وی تصریح کرد: اگر قرار بود این سیلو تعطیل باشد چرا راه اندازی کرده اند و مسئولان باید مشکل هر آنچه  که هست را برطرف کنند تا مردم بتوانند از این سیلو بهره مند شوند.

 

وی افزود: ما کشاورزان مجبور هستیم گندم را به شهرستان بجنورد انتقال دهیم که بعد مسافت هم باعث بالا رفتن دستمزد کرایه ها و هم ریزش گندم از کامیون ها می شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مانه و سملقان گفت: در سال زراعی جاری 18 هزار هکتار گندم آبی و 24 هزار هکتار گندم دیم در این شهرستان کشت شده است.

 

«هادی قهرمانیان» افزود: با میانگین تولید سه هزارو 800 کیلوگرم گندم آبی و هزارو 100 کیلوگرم گندم دیم پیش بینی می شود 95 هزار تُن گندم در این شهرستان تولید و 77 هزار تُن تحویل مراکز خرید شود.

 

وی عنوان کرد: در شهرستان مانه و سملقان «سیلوی حق» وجود دارد که مدت دو سال است به خاطر مشکلات حقوقی با اداره غله تعطیل شده است.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر سیلوی خصوصی آرد شریعت نیز گندم مردم را تحویل می گیرد.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم گفت: سیلوی حق آشخانه مشکلات حقوقی دارد.

 

«عبدالله یوسفی» اظهارداشت: امسال قبل از آغاز خرید گندم جلساتی داشتیم که پیشنهاد دادیم دستگاه قضایی همراهی کند تا شخص ثالث وارد کار شود و مصوب شد دادستان مانه و سملقان تدبیر کنند تا سیلو به چرخه تولید برسد.

 

وی عنوان کرد: متاسفانه اداره غله این مورد را اجرایی نکرده که از اداره کل غله می خواهیم تدبیر لازم را بیندیشد.

 

 

 

پایان پیام/638

منبع: شبستان

کلیدواژه: برداشت گندم مانه و سملقان شهرستان مانه و سملقان تعطیل شده تولید گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۹۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نسبت به مشاهده علائم بیماری سفیدک داخلی انگور در تاکستان‌های استان هشدار داد.

صفدر صفدری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: علائم اولیه این بیماری در تاکستان‌های منطقه بدرانلو مشاهده شده است.

وی گفت: رطوبت و دمای هوا نقش بسیار مهمی در بروز این بیماری وجود دارد که هم اکنون شرایط برای بروز و گسترش آن در استان مهیا است.

صفدری افزود: شرایط برای شیوع این بیماری تا یک ماه آینده نیز در استان فراهم خواهد بود بنابراین سمپاشی اولیه تاکستان‌هایی که به مرحله قبل از گل دهی رسیده اند، باید انجام شود.

وی ادامه داد: از آنجایی‌که این بیماری خسارت بالایی را باغات انگور وارد می‌کند و یکی از مهمترین میوه‌های باغی در این استان انگور است، اطلاعیه برای تاکداران ارسال شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در این استان ۱۴ هزار و ۱۰۰ هکتار باغ انگور وجود دارد، گفت: شش هزار هکتار از این مساحت دیم و مابقی آبی است.

وی افزود: مهمترین انگور تولیدی در این استان کلاهداری و بعد از کشمشی است. خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که میزان تولید کشمش در آن بسیار بالاست و قسمت اعظم آن به خارج کشور صادر می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۱۲۰ تن انگور در این استان تولید شد، تصریح کرد: ۲۰ تا ۲۵ درصد انگورهای تولیدی این استان به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و مابقی باید صادر شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خریدار بیش از ۸۵۲ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • تعطیلی موزه‌های دفینه در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • پیش بینی برداشت ۴٠٠هزار تن گندم از مزارع استان ایلام
  • ۱۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان ایلامی خریداری شد
  • سینماهای سراسر کشور از عصر جمعه تعطیل است
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • تلاش برای شکستن خواب بذر خاویار گیاهی در خراسان شمالی
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • مرزی‌ترین نقطه خراسان شمالی سینما خواهد داشت