Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی فتحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از سال ۱۳۷۲ تا اواخر خرداد امسال حدود ۵۶ هزار و ۵۰۳ هکتار شامل ۴۰ درصد از اراضی آبی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شد که با اجرای این میزان سیستم آبیاری سالانه حدود ۲۲۶ میلیون متر مکعب در مصرف آب کشاورزی استان صرفه جویی می‌شود.

وی اضافه کرد: ۵۶ هزار و ۵۰۳ هکتار سامانه‌های نوین آبیاری شامل ۴۸ هزار و ۸۷۷ هکتار بارانی، چهار هزار و ۸۵۴ هکتار قطره‌ای و ۲ هزار و ۷۷۲ هکتار کم فشار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید (سال ۱۳۹۲) تاکنون ۱۴ هزار و ۹۲۲ هکتار ازاراضی آبی استان به سیستم‌های آبیاری نوین کشاورزی تجهیز شده که حدود ۲۶.۵ درصد از ۵۶ هزار و ۵۰۳ هکتار اجرا شده از سال ۱۳۷۲ تاکنون است.

فتحی افزود: تاکنون یک هزار میلیارد ریال برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کردستان هزینه شده و با این فرصت علاوه بر تثبیت ۹۹۴ شغل حوزه کشاورزی موجب ایجاد شغل برای سه هزار و ۹۸۰ نفر در زیربخش‌های مختلف کشاورزی شده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون نیز استان کردستان با توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در ۴۰ درصد اراضی خود رتبه اول کشور را داشته و حدود ۱۸ درصد از میانگین ۲۲ درصد کشور بالاتر است.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشارزی کردستان گفت: توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از طرح‌های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی بوده و هر ساله اعتبارات بلاعوض قابل توجهی به این طرح اختصاص می‌یابد.

وی یادآور شد: سیاست سازمان جهاد کشاورزی بر این اصل استوار است که یکی از شرایط توسعه اراضی آبی (تبدیل اراضی دیم به آبی) تجهیز به سامانه‌های نوین آبی باشد.

فتحی اظهار داشت: این سازمان در نظر دارد امسال با همکاری بهره‌برداران و پرداخت تسهیلات بلاعوض سه هزار هکتار از اراضی این استان را به سامانه‌های نوین آبیاری شامل یک هزار و ۹۰۰ هکتار به سامانه بارانی، ۳۰۰ هکتار قطره‌ای و یک هزار و ۳۰۰ هکتار کم فشار مجهر کند.

وی با بیان اینکه دولت در نظر دارد به منظور افزایش بهره‌وری استفاده از آب و راندمان تولید در مزراع و باغات برای اجرای این طرح‌ها تسهیلات یارانه‌ای بلاعوض در ۲ بخش اراضی خرده مالکی و تجمیعی تخصیص دهد، اضافه کرد: هم اکنون سهم این تسهیلات اراضی خرده مالکی هر هکتار آبیاری قطره‌ای ۱۷۵ میلیون ریال، بارانی ۱۰۵ میلیون ریال و کم فشار ۷۰ میلیون ریال است.

فتحی افزود: همچنین اگر کشاورزان اراضی خود را به صورت تجمیعی یا یکپارچه سازی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز کنند تا ۸۵ درصد هزینه‌ها از سوی دولت پرداخت می‌شود و تنها ۱۵ درصد هزینه به عهده مالکین است.

استان کردستان دارای ۱۴۲ هزار و ۷۶ هکتار اراضی آبی است که به نسبت یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۳۸ هکتار اراضی کل استان حدود ۱۲ درصد است.

استان کردستان دارای یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۴۲ هزار و ۷۶ اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کردستان دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کردستان دولت تدبیر و امید اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کردستان دولت تدبیر و امید اراضی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی کردستان دولت تدبیر و امید اراضی کشاورزی سامانه های نوین آبیاری سامانه های نوین آبی کردستان دارای جهاد کشاورزی سازمان جهاد هکتار اراضی اراضی آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۰۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مشایخی ظهر شنبه در دیدار با معاون وزیر و رئیس سازمان امور اراضی کشور به همراه معاون توسعه و ساماندهی اراضی سازمان امور اراضی کشور گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۰ پرونده حفظ کاربری و ۴۰۰ پرونده واگذاری اراضی ملی و دولتی از سنوات گذشته مورد بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: همچنین ضمن بازدید از محل اجرای درخواست‌های تغییر کاربری اراضی کشاورزی در نیمه دوم سال با بیش از ۸۰ درصد درخواست‌ها بر اساس بازدید صورت گرفته مخالفت شد که ۷۸ مورد به مساحت ۸۸ هکتار مجوز تغییر کاربری صادر شده است.

مشایخی گفت: با توجه به وجود پرونده‌های سنواتی باید اقدامات لازم در خصوص رضایت‌مندی ارباب رجوع فراهم شود که با توجه به امکانات و وضعیت نیروها این مهم تحقق یافت و همین امر موجب شد انجام برخی از اهداف سازمانی ابلاغ شده کمتر از حد انتظار بوده و برنامه‌ریزی در انجام امور محوله موجب تحقق آن را فراهم می‌آورد.

برون سپاری وظایف غیر حاکمیتی

وی بیان کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و امکانات شاخص‌های ابلاغی تحقق یابد.

مشایخی با اشاره به متمرکز بودن واگذاری‌ها در شهرک‌های کشاورزی و صنعتی اظهار داشت: در سال گذشته، ۱۱۰ هکتار از اراضی ملی به شهرک صنعتی و بیش از ۷۳۲ هکتار به شهرک‌های کشاورزی واگذار شده است تا با این گونه واگذاری‌ها از پراکنده بودن واگذاری‌ها خودداری شود.

وی همچنین در خصوص برون سپاری کردن وظایف غیر حاکمیتی بیان کرد: در راستای تفاهم نامه با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان ضمن انعقاد تفاهم نامه دوره‌های آموزشی برای کارشناسان نظام مهندسی برگزار و احکام جهت نظارت بر طرح‌های اراضی واگذاری صادر شده است.

وی یادآور شد: امیدواریم با استفاده از ظرفیت این کارشناسان متخصص نسبت به بازدیدهای منظم از طرح‌های واگذاری و مجوزهای تغییر کاربری پیشرفت فیزیکی تعیین و از معطل ماندن اراضی جلوگیری شود.

کد خبر 6089958

دیگر خبرها

  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید