Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان در نشست با رئیس‌کل دادگستری استان و معاونین او اظهار کرد: رعایت تعرفه دستمزد، اصلی‌ترین خواسته‌ی کارشناسان است.

در این نشست که امروز ۵ تیرماه به مناسبت هفته‌ی قوه قضاییه در سالن جلسات دادگستری کل برگزار شد، حجت والیزاده با تبریک این مناسبت به رئیس‌کل دادگستری و مجموعه‌ی دستگاه قضایی استان گفت: یکی از بارزترین جلوه‌های دموکراسی در نظام جمهوری اسلامی، استفاده از کارشناسان مستقل با صلاحیت‌ها و تخصص‌های گوناگون و کسب نظر از آن‌ها در پرونده‌های قضایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه بسیاری از پرونده‌ها با نظریه‌ی کارشناسان رسمی دادگستری منتج به نتیجه می‌شود بیان داشت: افتخار می‌کنیم که با قوه قضاییه همکاری می‌کنیم و خودمان را جزئی از دستگاه قضایی می‌دانیم.

والیزاده با اشاره به مشکلات پیش روی کارشناسان رسمی دادگستری افزود: متأسفانه در حال حاضر ۱۱۶۰ کارشناس خبره در استان وجود دارند که تعداد ۶۳۰ نفر از آن‌ها فعال هستند و  این تعداد فقط در سال ۹۸ حدود سه میلیارد تومان دستمزد کارشناسی دریافت کرده‌اند.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان خاطرنشان ساخت: این در حالی است که کارشناسان خبره، هیچ‌کدام از تعهدات کارشناسان رسمی را ندارند و درعین‌حال نظارت‌های ساختاری که بر فعالیت کارشناسان رسمی می‌شود، مشمول کارشناسان خبره نمی‌شود.

والیزاده با تأکید بر اینکه بر اساس تأکیدات بزرگان دینی، زمانی که آب هست، تیمم باطل است، تصریح کرد: وقتی در همه‌ی رشته‌ها کارشناس رسمی داریم، استفاده از کارشناسان خبره جایز نیست.

وی با تأکید بر اینکه کارشناسان کانون سالیانه مبلغ ۵۰۰ هزار تومان بابت تمدید پروانه و ابطال تمبر به‌حساب قوه قضاییه واریز می‌نمایند، بیان داشت: علاوه بر این، تمامی کارشناسان رسمی دادگستری دارای پرونده مالیاتی هستند و در این حوزه هم مالیاتشان را پرداخت می‌کنند.

والیزاده با اشاره به اینکه کارشناسان خبره حتی سوگند کارشناسی هم ادا نمی‌کنند، گفت: از آن‌طرف کارشناسان رسمی دادگستری سوگند یاد می‌کنند که پایبند اصول انسانی، اخلاقی و دینی باشند و علاوه بر آن، از طریق دادسرای انتظامی کانون هم نظارت ویژه‌ای بر عملکرد و فعالیت آن‌ها می‌شود.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان افزود: این در حالی است که بر عملکرد کارشناسان خبره، نظارت حرفه‌ای صورت نمی‌گیرد؛ اگرچه دستگاه قضایی به‌صورت غیرمستقیم ممکن است نظارت‌هایی داشته باشد.

والیزاده با بیان اینکه کانون کارشناسان رسمی دادگستری در تمام رشته‌ها و شهرستان‌ها دارای کارشناس است و چنانچه بعضاً کمبودی هم در این زمینه وجود داشته باشد، می‌توان بر اساس قانون از کارشناسان رسمی استان‌های هم‌جوار استفاده نمود؛ بنابراین منطقی نیست که این توان و تخصص نادیده گرفته شده و از سایر کارشناسان استفاده شود.

وی افزود: انتظار می‌رود رئیس‌کل دادگستری لرستان یک‌بار و برای همیشه با صدور دستورالعمل و بخشنامه به این مسئله‌ی غیرقانونی و تخلف علنی پایان دهد.

توجه قضات دادگستری در ارجاع امر کارشناسی به مسئله‌ی صلاحیت علمی و منطقه‌ای کارشناسان هم خواسته‌ی دیگری بود که والیزاده با تأکید بر آن تصریح کرد: با توجه به اینکه در همه‌ی رشته‌ها کارشناس رسمی دارای صلاحیت داریم، انتظار می‌رود قضات دادگستری به این موضوع هم توجه داشته باشند تا شرایطی به وجود بیاید که کارشناسان رسمی دادگستری نه در منطقه‌ای غیر از منطقه‌ی حوزه‌ی صلاحیتش اظهارنظر کند و نه در رشته‌ای غیر از آنچه در آن تخصص و صلاحیت دارد.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان در بخش دیگری از سخنانش به لزوم رعایت تعرفه‌ی دستمزد کارشناسی ابلاغ شده از سوی رئیس محترم قوه قضاییه اشاره و تصریح کرد: سال گذشته تعرفه‌ی جدید دستمزد کارشناسی ابلاغ گردید که متأسفانه قضات محترم دادگستری در بسیاری از موارد تنها درصدی از آنچه به‌عنوان حداقل دستمزد تعیین شده را برای کارشناسان در نظر می‌گیرند.

والیزاده با بیان اینکه رعایت تعرفه دستمزد، اصلی‌ترین خواسته‌ی کارشناسان است اظهار کرد: البته بر اساس قانون، برای موارد خاص پیش‌بینی شده که سه مورد کارشناسی معاضدتی و بدون چشمداشت مالی صورت گیرد که خوشبختانه کارشناسان کانون در این زمینه همواره مساعدت لازم را داشته‌اند.

صدور اجازه‌ی عکس‌برداری از اوراق پرونده‌ی قضایی در شعب دادگاه و تدارک فضای مناسب برای بررسی پرونده توسط کارشناس هم از دیگر خواسته‌هایی بود که رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان در این جلسه مطرح کرد و مدیر حفاظت اطلاعات دادگستری لرستان در هر دو مورد قول مساعد داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دادگستري دادگستری لرستان کارشناسان خبره ی کارشناسان رعایت تعرفه قوه قضاییه خواسته ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۰۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)

به گزارش خبرنگار مهر، محمد چگنی نژاد امروز دوشنبه در نشست بزرگداشت دهه کرامت استان لرستان، اظهار داشت: در طول دهه کرامت برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در کانون‌های مساجد برگزار می‌شود.

وی افزود: مشارکت و پشتیبانی دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان لرستان برای تقویت برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت در استان لرستان ضروری است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد لرستان با تأکید بر ضرورت حفظ رکن مردم‌محوری برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت، افزود: برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت با محوریت ترویج فرهنگ رضوی، جریان‌سازی اجتماعی و ارتقا فرهنگ دینی برگزار می‌شود.

چگنی نژاد، بیان کرد: برگزاری ده‌ها برنامه جشن و شادی به مناسبت گرامیداشت سالروز میلاد حضرت معصومه (س)، میلاد امام رضا (ع) و حضرت شاه‌چراغ (ع)، مراسم جشن روز دختر با حضور خادمان حرم رضوی به همراه برنامه‌های متنوع و مختلف فرهنگی، هنری، قرآنی و آموزشی در سطح مساجد دارای کانون فرهنگی هنری تنها بخشی از برنامه‌های دهه کرامت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

وی ادامه داد: همچنین هم‌زمان با شب میلاد باسعادت امام رضا (ع) دو برنامه شاخص در شهر خرم‌آباد و در هر کدام از شهرستان‌های استان لرستان یک برنامه با محوریت مساجد برگزار می‌شود.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد لرستان با اشاره به فعالیت ۴۹۸ کانون فرهنگی هنری عمومی و ۳۸ کانون فرهنگی هنری تخصصی خواهران در استان لرستان، اظهار کرد: ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت در سراسر کانون‌های مساجد استان لرستان برگزار می‌شود.

کد خبر 6090853

دیگر خبرها

  • دیدار وزیر دادگستری با رییس کانون فدرال سردفتران روسیه
  • دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • دستگیری کارچاق کن سابقه دار در گرگان
  • مراقبت از جایگاه وکلا و کارشناسان دادگستری ضروری است
  • پایش معادن شهرستان تفت
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد