Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@19:22:18 GMT

کشت 2500 هکتاری پنبه در مزارع رشتخوار

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۱۱۷۳۵

کشت 2500 هکتاری پنبه در مزارع رشتخوار

اعظمی گفت: کشت نشایی پنبه به صورت آزمایشی در مزارع رشتخوار به مرحله اجرا درآمد و هم اکنون به صورت کلی بیش از 2500 هکتار از اراضی کشاورزی در این شهرستان زیر کشت محصول پنبه قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ محمود اعظمی مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار صبح امروز در حاشیه بازدید مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از اراضی پنبه این شهرستان، با اشاره به سطح زیر کشت 2500 هکتار انواع پنبه در رشتخوار، گفت: کشت پنبه به روش نشایی هم اکنون در سطح یک هکتار از اراضی این شهرستان به صورت آزمایشی دنبال شده که روی آوری به این روش کشت و دستیابی به موفقیت درآن می‌تواند، در کاهش مصارف آب کشاورزی منطقه کمک شایانی به ما داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه، افزود: در کشت نشایی بذرها در محیط دیگری جز زمین پرورش یافته و تبدیل به نشا می شوند و سپس به زمین مورد نظر منتقل می‌شود، ولی در روش رایج کشت پنبه در کشور، بذرهای محصول مستقیما به زمین پاشیده می‌شود.

ابراهیم هزار جریبی معاون امور زراعت طرح پنبه کشور نیز کاهش 40 درصدی مصرف آب، کاهش 80 درصدی مصرف بذر، برداشت زودرس و بالارفتن راندمان تولید را از مهم‌ترین مزایای کشت نشایی پنبه  عنوان کرد و افزود: برداشت محصول پنبه به صورت کشت نشایی بعد از مدت 90 روز بوده و این طرح براساس نتایج دو سال کار تحقیقاتی کارشناسان مرکز تحقیقات اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: راندمان تولید کشت نشایی پنبه 3 هزار و 600 کیلوگرم وش بوده که تفاوت زیادی با کشت عادی پنبه که میزان برداشت در هر هکتار یک هزار و 800 کیلوگرم وش است، دارد.
 

هزارجریبی در ادامه، گفت: کوتاه شدن زمان کاشت، داشت و برداشت، نقش موثر کشت پنبه در رعایت تناوب زراعی و صرفه جویی در مصرف آب از جمله مزایای اجرای طرح کشت نشایی پنبه است.

وی با بیان این که کشت نشایی پنبه ویژه فصل تابستان است، یادآور شد: کاهش 20 تا 30 روزه ماندگاری گیاه در زمین، صرفه جویی 15 تا 20 درصدی درمصرف آب، کاهش مصرف بذر (از 40 به 6.7 کیلوگرم) تراکم یکنواخت نشاء در مزرعه و حذف یک مرحله کنترل آفت از مزایای کشت نشایی گیاهان زراعی است.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: کشت نشایی پنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۱۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارش شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگو با خبر خوزستان گفت: این خسارت‌ها شامل آبگرفتگی، ریزش خوشه، خمیدگی و خوابیدگی است.

نبی پور افزود: همچنین بر اثر تگرگ موجب شکستگی دانه به برخی محصولات در این مزارع شد. 

وی ادامه داد: میزان خسارت‌ها بین ۱۰ تا ۷۰ درصد می‌باشد. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: ۳۹۲ هزار هکتار از مزارع استان زیر پوشش بیمه هستند که شامل ۱۹۴ هزار گندم آبی، ۱۷۲ هزار هکتار گندم دیم و ۲۵ هزار سایر محصولات است.

نبی پور با اشاره آغاز ارزیابی خسارت‌ها گفت: این ارزیابی‌ها به صورت دقیق انجام و خسارت‌ها پرداحت خواهد شد.

دیگر خبرها

  • مبارزه با آفت سن غلات در مزارع
  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • ۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد
  • تخریب بیش از ۳۰۰ هکتار مزارع آلوده به فاضلاب خام در شیراز
  • گنجینه ای از ویتامین ها و مواد معدنی
  • خسارت بارش شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • تصاویر هوایی یافتن یسنا از مزارع کشاورزی توسط خلبان پلاگلایدر + ویدئو
  • کاهش آفت ملخ در زمین‌های کشاورزی با بارش‌های بهاری