Web Analytics Made Easy - Statcounter

یوسف حمود در الخلیج آنلاین نوشت: پس از جلساتی که مسئولان سعودی در خصوص برگزاری حج امسال داشتند، تصمیم بر آن شد که این فریضه توسط تعداد محدودی از حجاج انجام شود و دلیل این تصمیم، ادامه شیوع ویروس کرونا و نبود واکسنی برای آن است.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: تعداد افرادی که می‌توانند در سال جاری مناسک حج را انجام دهند، منحصر به هزار حاجی از نژاد‌های مختلف حاضر در عربستان سعودی می‌شود، البته به نحوی که فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب، با توقف ورود حجاج به عربستان، این کشور از میلیارد‌ها دلار درآمدی که در موسم حج به دست می‌آورد، محروم می‌شود. علاوه بر اینکه ضرر سنگینی به هتل‌های اطراف مکه مکرمه و مسجد نبوی در مدینه منوره وارد می‌شود.

همچنین، شرکت‌های هواپیمایی سعودی و حمل و نقل زمینی و داخلی نیز در برابر یک حالت استثنایی قرار گرفته و بسیاری از درآمد خود را از دست می‌دهند، آنچه که موجب خسارت‌های مالی سنگینی برای آن‌ها می‌شود.

ضرر‌های اقتصادی

طی دهه‌های اخیر، عربستان سعودی توانست صنعت گردشگری مذهبی را در این کشور تقویت کند، به نحوی که درآمد حاصل از برگزاری حج در عربستان سعودی، ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد‌های گردشگری در این کشور را تشکیل می‌دهد، رقمی نزدیک به ۷ میلیارد دلار.

بخش گردشگری دینی در عربستان، با بخش حمل و نقل هوایی نیز مرتبط است، که در آن، حجاج نزدیک به ۲.۳ میلیارد دلار در سال هزینه می‌کنند.

همزمان با تعطیلی تابستان و موسم حج، بیانیه‌های دولتی در عربستان سعودی حاکی از افزایش هزینه‌ها در بخش گردشگری، به نسبت ۹.۷ بود. سعودی‌ها انتظار داشتند در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۷ میلیون نفر برای ادای فریضه حج وارد این کشور شوند، اما کووید ۱۹ همه محاسبات را بر هم زد.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های سیاحتی در عربستان، در طول دو ماه میزان درآمد حاصل از بخش گردشگری به ۳۶.۲ میلیارد ریال، معادل ۹.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسید، اما به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۰ عربستان سعودی این میزان درآمد را از دست می‌دهد.

در آوریل ۲۰۲۰ عربستان سعودی از مسلمانان سراسر جهان خواست پیش از برنامه ریزی برای ادای فریضه حج، با تأنی رفتار کنند، تا شرایط تحت تاثیر کرونا مشخص شود.

محمد صالح بن طاهر، وزیر حج و عمره عربستان ضمن بیان این مطلب، افزود: عربستان نسبت به بازگرداندن مبالغ پاسپورت‌ها برای تمام افرادی که برای دریافت آن‌ها پرداخت داشته و به دلیل شیوع کرونا نتوانستند وارد عربستان شوند، اقدام کرده است.

منبع: الف

کلیدواژه: عربستان سعودی میلیارد دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۱۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور به دعوت ولیعهد سعودی برای حضور در نشست مجمع جهانی اقتصاد عازم ریاض شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه پاکستان در اطلاعیه‌ای اظهار داشت «محمد شهباز شریف» نخست‌وزیر این کشور برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد پیرامون همکاری جهانی، رشد و انرژی که در ریاض برگزار می‌شود، عازم عربستان شده است.

بر اساس این اطلاعیه، سفر شهباز شریف در پی دعوت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «کلاس شواب» بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره مجمع جهانی اقتصاد صورت می‌گیرد.

نشست ویژه مجمع جهانی اقتصادی قرار است از 28 تا 29 آوریل در ریاض برگزار شود.

اطلاعیه می‌افزاید شهباز شریف را یک هیئت بلندپایه شامل «محمد اسحاق دار» وزیر امور خارجه و «محمد اورنگ زیب» وزیر دارایی پاکستان همراهی خواهند کرد.

پاکستان و عربستان: از خاک افغانستان برای تروریسم استفاده نشود/ طالبان به حقوق اسلامی افغان‌ها احترام بگزاردچشم انداز مناسبات عربستان سعودی و پاکستاناعطای بالاترین نشان پاکستان به وزیر دفاع عربستان سعودی

هیئت پاکستانی در این سفر در مورد موضوعات مربوط به اقدامات تجاری و سرمایه‌گذاری، چارچوب‌های سرمایه‌گذاری جدید، بازسازی زنجیره تأمین، رشد پایدار و چشم‌انداز انرژی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

اطلاعیه افزود در حاشیه نشست اصلی، نخست‌وزیر پاکستان و هیئت همراهش با سران کشورهای جهان از جمله سران عربستان سعودی و سران سازمان‌های بین‌المللی دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد