Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@22:18:45 GMT

آتش ۵۶ هکتار مرتع البرز را خاکستر کرد

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۱۲۶۰۰

آتش ۵۶ هکتار مرتع البرز را خاکستر کرد

حامد فرضی روز پنجشنبه در نشست کارگروه پدافند غیرعامل که در سازمان جهاد کشاورزی البرز با موضوع پیشگیری و اطفای حریق انجام شد، افزود: شرایط آب و هوایی و اقلیمی  ۲  سال اخیر در کشور و به تبع آن استان البرز موجب شده تا بارندگی های خوب موجب افزایش پوشش گیاهی در سطح عرصه ها شود.

وی اظهار داشت: افزایش پوشش گیاهی یک فرصت و مزیت به حساب می رود ولی از طرفی این عرصه ها در فصل گرما و خشک شدن گیاهان، مستعد حریق و مشکلات فراوان برای عرصه ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به آمار سال گذشته حریق در اراضی ملی استان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۶۴ مورد آتش سوزی به وقوع پیوست که ۴۷۰ هکتار از عرصه ها و مراتع را از بین برد و در سال جاری نیز تاکنون ۱۷ فقره آتش سوزی اتفاق افتاده که در نتیجه آن ۵۶.۵ هکتار از این عرصه ها را در خود سوزاند.

فرضی در ادامه به تاثیر اقدامات پیشگیرانه در حریق ها اشاره کرد و افزود: در سال جاری برای پیشگیری و همچنین اطفای سریع حریق های احتمالی، منابع طبیعی اقدام به توزیع ادوات اطفای حریق در بین دهیاران، شوراها و همیاران طبیعت کرده است.

بعضی از آتش سوزی ها عمدی و سازماندهی شده است

وی اظهار داشت:‌همچنین نشست های متعددی با استانداری داشته ایم زیرا بعضی از این حریق ها سازماندهی شده و عمدی است که این موضوع مهم در شورای تامین پیگیری شده است.

اجرای طرح دیده بان در البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه به اجرای طرح دیده بان در استان اشاره کرد و گفت:‌ در شهرستان های البرز با تعدادی دیده بان در قالب گشت های موتوری قرارداد بسته ایم تا به صورت سه روز در هفته اراضی ملی، تاغ زارها و مراتع را با موتور پایش کنند ضمن اینکه این گشت ها در جلوگیری از وقوع حریق و اقدامات عمدی برای حریق نیز تاثیرگذار است.

وی به برگزاری دوره های آموزشی برای جلوگیری از حریق نیز اشاره کرد و افزود:‌ این دوره ها برای دهیاران، شوراها و همیاران طبیعت در سطح تمام شهرستان ها با مشارکت دستگاههای مرتبط از جمله مدیریت بحران فرمانداری ها اجرا شده است.

فرضی همچنین به  تجهیز خودروهای یگان حفاظت به اداوات پیشرفته پیشگیری و اطفای حریق اشاره کرد و ادامه داد:‌نسبت به سال گذشته افزایش اعتبار برای این موضوع داشتیم تا ماشین ها به روز و نیروها تجهیز باشند.

وی گفت:‌ همچنین با بسیج سازندگی برای استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی در پیشگیری و اطفای حریق نیز قرارداد همکاری منعقد کرده ایم.

وی به انعقاد قرارداد با دستگاه ها و ارگان های مرتبط از جمله وزارت دفاع، هلال احمر، اورژانس، فرودگاه پیام و مدیریت بحران اشاره کرد و افزود: با انعقاد این قراردادها مقرر شد تا در صورت وقوع حریق این دستگاه ها اداوات و تجهیزات و نیروهای خود را به میدان بیاورند.

اطلاع رسانی گسترده راهی برای پیشگیری از آتش سوزی ها

فرضی همچنین به تاثیر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی ها اشاره کرد و بیان داشت: روابط عمومی این اداره کل گفت و گوهای زیادی را با رسانه های سمعی و بصری و همچنین خبرگزاری ها با مدیرکل ترتیب داده ضمن اینکه هر موردی را که لازم بود به صورت هشداری و پیشگیرانه برای مردم داشته باشیم را انجام دادیم.

وی گفت: با ریاست کل دادگستری و دادستان های شهرستان ها نیز هماهنگ شد تا در صورت شناسایی افرادی که اقدام به آتش سوزی های عمدی در عرصه های طبیعی می کنند، آن ها را به دادستان ها معرفی تا با پیگیری حقوقی و قضایی به اشد مجازات برسند.

وی افزود:‌ سامانه ۱۵۰۴ سازمان جنگل ها نیز برای این موضوع به صورت ۲۴ ساعته فعال شده تا در صورتیکه مردم هر گونه تخلفی را در اراضی ملی از جمله آتش سوزی و تصرف مشاهده کنند از طریق این سامانه به یگان حفاظت اطلاع دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه این سامانه برای پیشگیری و کاهش آمار حریق بسیار تاثیرگذار است، اظهار داشت: برای این موضوع آموزش های اولیه هلال احمر را به نیروهای منابع طبیعی و یگان حفاظت داشتیم تا در صورت مصدومیت در حریق اقدام کنند ضمن اینکه آموزش تخصصی اطفا برای متخصصین زبده آتش نشانی داشتیم.

استان البرز دارای ۴۳۰ هزار هکتار اراضی ملی و دولتی است.

برچسب‌ها اطفای حریق منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اطفای حریق منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اطفای حریق منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز منابع طبیعی برای پیشگیری استان البرز آتش سوزی ها اطفای حریق تا در صورت اراضی ملی عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۲۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها

سرهنگ ستاد علی ملکی آهنگران در جمع تشکل‌ها و گروه‌های مردم نهاد حوزه منابع طبیعی فارس با اشاره به کمبود منابع، تجهیزات و نیروی حفاظتی در صیانت از اراضی ملی گفت: حفاظت از عرصه‌های پهناور منابع طبیعی با این تعداد نیروی حفاظتی بسیار اندک امکان پذیر نیست و به همین دلیل ناگزیر به استفاده از فناوری‌های جدید از جمله پهپادها، ریزپرنده‌ها و دوربین‌های با برد طولانی هستیم.

او با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تأمین تجهیزات و امکانات اطفای حریق از جمله خریداری ۵۸ دستگاه خودرو امدادی یگان حفاظت و ۱۰۰ دستگاه موتورسیکلت برای پایش مناطق جنگلی و صیانت از اراضی ملی گفت: این تجهیزات برای نصب در مکان‌ها و نقاط بحرانی و به منظور حفظ و صیانت از این عرصه‌ها واگذار و در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر در سایر کشور‌ها برای صیانت از اراضی جنگلی توانسته‌اند از فناوری‌های نوین همانند هوش مصنوعی، پهپاد‌ها و ریز پرنده‌ها در مناطق حساس بهره بگیرند، برای مثال در کشور روسیه برای حفاظت از جنگلهایشان با بیش از ۱۳۴ دستگاه هواپیمای پهن پیکر و ۵ هزار خلبان موفق عمل کرده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به عرصه ۱۲۰ میلیون هکتاری عرصه‌های منابع طبیعی کشور گفت: حفاظت از این عرصه‌ها از تعهدات یگان حفاظت است و این امر وظیفه‌ای بزرگ و پرافتخار است و به منظور حفاظت از این عرصه‌ها علاوه بر ابزارها، تجهیزات و امکانات بویژه در زمان حریق، نیازمند همراهی و همدلی سمن‌ها و تشکل‌های مردمی هستیم.

در این نشست سرهنگ سید محمد صدرائی نژاد فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز با اشاره به اقدامات حفاظتی انجام شده به منظور ارتقا و سطح آمادگی در برابر آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی استان گفت: اطلاعیه‌های هشداردهنده برای پیشگیری از وقوع حریق در کنار برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی در مناطق بحرانی جنگلی، شناسایی کانون‌های پرخطر و مستعد آتش‌سوزی، برقراری مستمر گشت کنترل، اخذ تعهد از مرتعداران عرصه‌های جنگلی و مرتعی از جمله این اقدامات است.

صدرائی نژاد با اشاره به اهمیت جنگل‌ها و مراتع بر ضرورت همکاری و تعامل نهاد‌های مختلف به ویژه تشکل‌ها و سمن‌های حوزه منابع طبیعی در پیشگیری و اطفای به موقع حریق تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد
  • آتش‌سوزی یک باب مغازه در تالش
  • کمبود بیش از ۵هزار شیر هیدرانت آتش‌نشانی در مشهد
  • دومین فوران آتشفشان در اندونزی/ فرودگاه تعطیل و خورشید تاریک شد!
  • کامیون حامل بیسکویت طعمه حریق شد
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج