Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رئیسه در اجلاسیه چهارم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر اینکه اهرم‌های نظارتی و قانونی پارلمان باید مکمل یکدیگر باشند، گفت: وقتی قانونگذار طرح‌ها و لوایح را تصویب می‌کند، باید برای اجرای دقیق آن نظارت کند که ابزارهایش هم در آیین نامه داخلی مجلس مشخص شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این نظارت از تذکر کتبی به عنوان ساده‌ترین اهرم تا تذکر شفاهی، سؤال، استیضاح و همچنین تحقیق و تفحص ادامه پیدا می‌کند.

نماینده مجلس دهم با بیان اینکه باید در استفاده از اهرم‌های نظارتی تناسب منطقی وجود داشته باشد، توضیح داد: برای تداوم روند منطقی، نماینده پیش از تذکر نباید سؤال کند و یا پیش از طرح سؤال، مسئول را استیضاح نکند.

عباسی رخ ندادن مراتب یاد شده را نشان دهنده خروج از چارچوب‌های روند نظارت دانست و گفت: برخی بر اساس مسائل احساسی، سیاسی و یا به دلیل ظاهر ابزار نظارتی از چارچوب‌های آن خارج می‌شوند.

او ادامه داد: نبود ارتباط منسجم میان ابزار‌های نظارتی باعث شده است که دستگاه‌ها در پاسخ دادن به تذکر‌های کتبی و شفاهی جدی نباشند.

بیشتر بخوانید

لزوم تقویت وجه نظارتی و کمیسیون محور کردن مجلس چالش‌های قانونگذاری و راه حل‌ها/ کمیسیون‌های تخصصی مجلس مامور اصلاح قوانین شوند

عضو هیئت رئیسه مجلس دهم با اشاره به تجربه حضور در مقام وزارت تعاون، رفاه و امور اجتماعی بیان کرد: آن زمان به عنوان وزیر بازخورد تذکر‌ها را می‌دیدم؛ گاهی اوقات نماینده دغدغه‌هایی دارد و زمانیکه می‌بیند مسئولان بی تفاوت هستند و کار نمی‌کنند، ناچار به استفاده از اهرم‌های نظارتی می‌شود که افراط و تفریط‌هایی هم در آن رخ می‌دهد.

عباسی گفت: این اتفاق‌ها موجب می‌شود که اعمال قانون رخ ندهد و در نتیجه، باید بُعد نظارتی پررنگ‌تر شود.

نماینده مجلس دهم تأکید کرد: آیین‌نامه داخلی به یک بازنگری و بازمهندسی نیاز دارد. البته دست هیئت رئیسه در این زمینه باز است و می‌تواند در زمینه تذکرها، مسئولان اجرایی را بخواهد که البته پیشتر، این اتفاق افتاده است.

او افزود: برای نمونه به آقای حسینعلی امیری، معاون پارلمانی ریاست جمهوری اطلاع می‌دادند که یکی از معاونان پارلمانی فعال نیست یا به امور نمایندگان کم توجهی می‌کند تا در راستای تذکر نمایندگان، رسیدگی لازم انجام شود.

عباسی اظهار کرد: دستگاه‌ها به تذکر غالباً پاسخ می‌دادند و بار‌ها به تذکر‌های خود من هم پاسخ ارسال کرده بودند و درباره آن تذکر توضیح می‌دادند. اما گاهی اوقات ذکر‌ها آنقدر زیاد می‌شود که شاید یک دستگاه اجرایی باید در کنار معاونت پارلمانی، تیمی را هم برای پاسخگویی به این تذکر‌ها قرار دهد!

عضو هیئت رئیسه مجلس دهم گفت: باز هم نیاز به کار بیشتر و ورود هیئت رئیسه وجود دارد تا بین تذکر و نتیجه حاصل از آن، رابطه‌ای قانونمند ایجاد شود. در حال حاضر تذکر دادن عادی و بیش از حد تکرار شده است.

او ادامه داد: شاید لازم باشد به خود نماینده تذکر داده شود که تذکر اعلام شده از سوی او، در حیطه اختیار مسئول دستگاه اجرایی نیست.

عباسی یادآور شد: بعضی از تذکر‌ها در اختیار دستگاه‌ها نیست و باید با ارائه آمار و ارقام، این مسئله و خلاء شفاف‌سازی شود.

او بیان کرد: به دلیل نبود شفافیت، هنوز برای عموم این مسئله روشن نیست که آیا هیئت رئیسه دوره‌های گذشته مجلس، آیا حساسیت و توجه لازم را نسبت به پاسخگویی مسئولان اجرایی به تذکر، اعتراض یا اظهار لطف نمایندگان داشته‌اند و موضوع‌های ذکر شده به نتیجه رسیده‌اند؟ یا اینکه فقط وقت و ساعت کمیسیون‌ها و مجلس رفت؟

تذکر‌ها حق نماینده است، اما باید اثرگذاری و اثربخشی آن هم مدنظر قرار گیرد و در آیین نامه اصلاح و بازنگری شود.

برخی نمایندگان برای ثبت در کارنامه عملکردشان، سؤال از وزیر را به صحن می‌بردند

عباسی اظهار کرد: ابزار‌هایی مانند سؤال، وقت زیادی را از مجلس می‌برد و وزیر باید تمام عوامل خودش را به کار گیرد تا پاسخ دهد. بار‌ها اتفاق افتاده که وزیر در کمیسیون سؤال نماینده را به صورت قانع کننده پاسخ داده است، اما نماینده اصرار می‌کرد که سؤال به صحن برود تا در کارنامه عملکردش ثبت کند که چنین سؤالی را از وزیر کردم!

عضو هیئت رئیسه مجلس دهم گفت: معتقدم آیین نامه باید اصلاح شود و اگر سؤالی در کمیسیون مطرح شد، همه نمایندگان آن باید درباره قانع کننده بودن پاسخ وزیر نظر دهند؛ در غیر این صورت لازم است سؤال را به صحن ببرند تا مجدد رأی گیری شود.

او یادآور شد: آیین‌نامه در این زمینه سکوت کرده است و در حال حاضر، هیئت رئیسه کمیسیون درباره به صحن بردن سؤال تصمیم می‌گیرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اصلاح قانون قانونگذاری آیین نامه تحقیق و تفحص هیئت رئیسه هیئت رئیسه آیین نامه مجلس دهم تذکر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۳۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه (اعاده شده از شورای نگهبان)، این لایحه را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

نمایندگان مجلس در برخی از مواد، بر مصوبه قبلی خود اصرار ورزیدند. همچنین به پیشنهاد احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس، در ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم، عبارت «دولت مکلف است» به عبارت «دولت مجاز است» تغییر کرد.

متن کامل اصلاحات لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۷-۱۴۰۳) را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایان دوره آموزشی نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم پس از 21 نشست تخصصی
  • پایان نشست‌های آموزشی منتخبان مجلس دوازدهم
  • پایان دوره آموزشی نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم
  • راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است/آیین نامه دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس تصویب نشده است
  • سه نامزد دیگر به لیست شورای ائتلاف اضافه می‌شود
  • یکدست یا تضارب آرا/ ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟
  • اضافه شدن ۳ نامزد به لیست شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس در ۲۴ ساعت آینده
  • دوره آموزشی تقنینی و نظارتی نمایندگان منتخب برگزار می‌شود
  • پس لرزه قرارداد پنهانی و ۲ میلیارد یورویی زاکانی با چین /علیرضا بیگی: هیچ ترسی وجود ندارد و هرکسی هرجا ایستاده فکر می‌کند باید چپاول کند
  • لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد