Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، با بیان اینکه امسال 800 مورد آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های کشور رخ داده است، گفت: امسال حدود 8 هزار هکتار مرتع و جنگل درگیر حریق شده‌اند، اما بیش از 97 درصد آن ها در یک روز و کمتر از یک روز، مهار و اطفا شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، مسعود منصور ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آتش‌سوزی‌های رخ داده در مناطبع طبیعی کشور اظهار کرد:  متاسفانه امسال آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های کشور نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد آتش‌سوزی‌ها  در اراضی مرتعی بوده است، گفت:  از ابتدای سال جاری تا 2 روز گذشته 8 هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های کشور درگیر حریق شده است.

منصور با بیان اینکه 800 مورد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های کشور رخ داده است، عنوان کرد: امسال حدود 8 هزار هکتار مرتع و جنگل درگیر حریق شده‌اند، اما بیش از 97 درصد آن ها در روز و کمتر از یک روز مهار و اطفا شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشاورزی ادامه داد: 6 مورد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها به دلیل صعب‌العبور بودن و اینکه مشکل اعزام بالگرد و مسائل دیگر بود، طولانی شد و یکی از آن همین منطقه کوه دیل بود که سبب فوت یک کوهنورد شد.

منصور افزود: امسال به جز ۲ مورد حریق طبیعی  که بر اثر صاعقه بوده بقیه آتش سوزی های امسال به دلیل عوامل انسانی رخ داده است.

وی بیان کرد: بقیه آتش سوزی ها را سعی کردیم اطفا کنیم وقتی زود اطفا شود فقط پوشش علوفه ای و مرتعی از بین می رود که البته این نیز حائز اهمیت است اما در جنگل ها نیز سعی کردیم که به تنه و تاج درختان آسیبی وارد نشود هر چند از بین رفتن حتی یک درخت دردناک است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن توصیه به مردم برای مراقبت از طبیعت بیان کرد: عامل 90 درصد آتش سوزی ها در مراتع انسانی است که از این میزان حدود 10 درصد عمدی و 90 درصد هم خطای انسانی است که با کارهایی از جمله آتش زدن مزارع، اختلافات شخصی و یا روشن کردن آتش در طبیعت این اتفاقات رخ می دهد.

منصور افزود:  آتش سوزی های امسال نسبت به سال گذشته 2 و نیم درصد افزایش داشته است البته  در این راستا تعدادی نیز دستگیر شده اند که پرونده آن ها در حال بررسی است.

وی از خریداری 11دستگاه بسکت حمل آب  برای مواقعی که از بالگرد استفاده می شود، خبر داد و اذعان کرد: همچنین دوره آموزشی اطفای حریق برای مدیران منابع طبیعی ۱۱ استان زاگرس از دیگر اقدامات برای کاهش خسارت های آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور عنوان کرد.

 رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری همچنین  از آزمایش موفقیت آمیز محلول پیشگیری از گسترش اطفای حریق  خبر داد و خاطرنشان کرد: با تامین اعتبار انجام شده از سوی دولت مشکل اعزام بالگرد به محل آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی مرتفع شده است.

انتهای پیام/82031/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: آتش سوزی مراتع جنگل ها حریق آتش سوزی در مراتع و جنگل ها مراتع و جنگل های کشور رئیس سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری آتش سوزی ها هزار هکتار درگیر حریق رخ داده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۴۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان

مصطفی سیامکی افزود: بذرپاشی مشارکتی مراتع روستای شناقی سفلی در سطح ۱۳۰ هکتار و مراتع باداملی در سطح ۱۰۰ هکتار انجام شد.
وی گفت: همچنین طرح‌های مرتع‌داری روستا‌های گره زو، گوگلی، قلهک علیا و سفلی، بیگان و کلاته مهین در سطح ۹ هزار هکتار بذر پاشی شد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیروان ادامه داد: احیای ۱۳ هزار و ۷۰۰ هکتار از مراتع این شهرستان در روستا‌های حلواچشمه، گوگلی، قلهک علیا و سفلی، بیگان، کوسه و کلاته مهین در دستور کار قرار دارد.
گستره شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار است که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار جزو اراضی مستثنیات قانونی شخصی شامل زمین‌های زراعی، باغ ها، جاده‌ها و محوطه‌های روستا و شهر‌ها است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • نیاز مصرف برق کشور در سال جدید رشد شتابانی دارد
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • مراکز جوار کارگاهی امسال ۵۰ درصد افزایش می یابد
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد