Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@06:12:27 GMT

کاهش ۱۲ میلیارد دلاری صادرات نفت عربستان

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۱۴۹۳۰

کاهش ۱۲ میلیارد دلاری صادرات نفت عربستان

براساس گزارش رویترز،  داده های رسمی اداره کل آمار عربستان سعودی که امروز (پنج شنبه) منتشر شده، نشان می دهد که ارزش صادرات نفت این کشور در ماه آوریل سال جاری میلادی، ۶۵.۴ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کمتر بوده و این بدان معنی است که درآمد حاصل از آن نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

اداره کل آمار عربستان همچنین اعلام کرد که در مقایسه با ماه مارس (اسفند / فروردین) سال جاری میلادی نیز، ارزش مجموع صادرات این کشور در ماه آوریل از جمله صادرات کالاهای غیر نفتی از قبیل مواد شیمیایی و پلاستیک، به میزان ۲۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصد یعنی نزدیک به سه میلیارد دلار کاهش یافته است.

طبق این گزارش، به دنبال کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، ارزش صادرات نفت عربستان در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به ۴۰ میلیارد دلار کاهش یافت که ۲۱.۹ درصد معادل ۱۱ میلیارد دلار کمتر از ارزش آن در مدت مشابه در سال گذشته می باشد.

این در حالی است که صندوق بین المللی پول نیز هفته جاری تاکید کرده بود که عربستان به عنوان بزرگ ترین صادرکننده نفت در جهان، ممکن است در سال جاری میلادی شاهد کاهش ۶.۸ درصدی رشد اقتصاد خود باشد.

بر اساس توافق کاهش تولید نفت که بین اوپک و اوپک پلاس چندی پیش به امضا رسید، ‌ مقرر شد تا مجموع تولید نفت اوپک در ماه‌های می و ژوئن با کاهشی ۶ میلیون بشکه‌ای در مقایسه با اکتبر سال ۲۰۱۸، ‌به ۲۰.۵ میلیون بشکه در روز برسد. توافقی که البته برای یک ماه دیگر نیز تمدید شد.

این توافق در شرایطی به امضا رسید که اغلب کشورهای عضو اوپک بیش از اکتبر سال ۲۰۱۸ نفت تولید می‌کردند و در ماه آوریل وارد جنگ تولید و عرضه شده بودند. البته این موضوع مختص اعضای اوپک نبود و تولیدکنندگان غیر عضو اوپک مانند روسیه و آمریکا نیز در این میدان وارد عمل شده بودند.

این موضوع قیمت نفت را که از شیوع کرونا و اعمال قرنطینه به شدت آسیب دیده بود با کاهش همراه کرد و حتی در روزهایی نفت آمریکا با قیمت منفی معامله شد.

با توجه به این کاهش، در ماه گذشته میلادی تولید اوپک (به جز ۳ کشور معاف از کاهش تولید) به ۲۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است که با توجه به هدف‌گذاری ۲۰.۵ میلیون بشکه‌ای تولید برای این سازمان بر اساس توافق کاهش تولید،  نشان می‌دهد که اعضای این سازمان ۸۳ درصد به توافق کاهش تولید پایبند بوده‌اند.

این توافق تاکید کرده که سهم اعضای اوپک از کاهش تولید بر اساس تولید اکتبر سال ۲۰۱۸، کاهشی ۶ میلیون بشکه‌ای خواهد بود. کاهشی که حدود ۲.۵ میلیون بشکه آن بر عهده عربستان است و دیگر کشورهای اوپک، ۳.۵ میلیون بشکه از تولید خود را کم می‌کنند.

برچسب‌ها اوپک آرامکو نفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوپک آرامکو نفت اوپک آرامکو نفت سال جاری میلادی ۵ میلیون بشکه میلیارد دلار کاهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۴۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران آمار عملکرد ۱۰۰ صادرکننده اول کشور در حوزه تجارت خارجی را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد. از مجموع صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته، بالغ بر ۱۳۶ میلیون تن به ارزش بیش از ۴۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده است که از این میزان، ۶۹ میلیون و ۷۳۹ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر انجام گرفته است. این میزان صادرات توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر، بیانگر افت ۱.۴۷ درصدی از نظر وزن و افت ۱۸.۹ درصدی از نظر ارزش دلاری نسبت به سال ۱۴۰۱ است. با این حال فولاد مبارکه توانسته است در سال ۱۴۰۲ هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش دلاری، رشد قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته باشد.

نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در رابطه با میزان صادرات این شرکت در سال ۱۴۰۲ گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تغییر رویکرد در حوزه فروش و بازاریابی و حضور مؤثر در بازارهای جدید توانست ضمن تأمین نیاز مصرف کنندگان داخلی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر یک میلیون و ۴۰۹ هزار تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۷ میلیون دلار صادر کند که از نظر وزنی ۱۶.۶۱ درصد و از نظر دلاری ۱۴.۶۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ رشد داشته است و این رشد صادرات در شرایطی رقم خورده است که در سال ۱۴۰۲ با محدودیت‌های شدیدی در حوزه برق و گاز مواجه بودیم.

طیب‌نیا افزود: نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است. این مسئله بیانگر نگاه ویژه فولاد مبارکه برای گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه با کسب سهم ۱.۴۳ درصدی ارزش دلاری صادرات در بین کل صادرکنندگان در جایگاه پنجم قرار گرفته است و این در شرایطی است که رتبه اول به شرکت ملی گاز و سه رتبه دیگر به شرکت‌های حوزه پتروشیمی باز می‌گردد و این مهم، اهمیت رتبه فولاد مبارکه را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی و پتروشیمی دو چندان می‌کند.

طیب‌نیا با اشاره به جزئیات صادرات محصولات فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده محصولات تخت در منطقه به شمار می‌رود و ۸۴ درصد تولیدات ما در سال ۲۰۲۳ راهی بازارهای داخلی و ۱۶ درصد راهی بازار صادراتی شده است.

طیب‌نیا افزود: البته در بخش صادرات چالش‌هایی نیز وجود دارد که امیدواریم در سال‌های آتی رفع شود. نخست آن که برای فروش و ارائه محصولات متنوع به بازار جهانی محدودیت داریم. همچنین چالش اصلی صادرات در شرایط کنونی کشور عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت با توجه به باثبات نبودن پیش‌بینی‌ها بر شرایط ارزی و تغییرات احتمالی قوانین و تعرفه‌ها و معافیت‌های صادراتی و … است. به عنوان نمونه حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات به واسطه محدودیت گذاشتن بر سقف معافیت‌ها در قانون بودجه سال جاری از مواردی است که با توجه به الزام به عرضه ارز با قیمت نیما توجیه صادرات را برای بسیاری شرکت‌ها از بین خواهد برد.

وی گفت: همچنین زیرساخت‌های کشور برای صادرات باید تقویت شود؛ در بخش لجستیک و حمل و نقل نیاز به بهبود داریم، اسکله‌ها در بنادر باید تقویت شود تا بتوانیم محصولات را با تناژهای بیشتر صادر کنیم.

کد خبر 6097074

دیگر خبرها

  • صادرات نفت عراق کاهش یافت
  • صادرات ۱۴۵ میلیون دلاری افغانستان از طریق دهلیزهای هوایی
  • صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • واردات نفت خام آسیا در ماه آوریل کاهش یافت
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت