Web Analytics Made Easy - Statcounter

«رمضانعلی عزیزی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: تولیدات دام در کشور، وابسته به خوراک‌های پرحجم یا خشبی(گیاهان علوفه‌ای) به ویژه فرآورده‌های فرعی محصولات کشاورزی است که بیشتر دارای کیفیت پایین بوده و از نظر پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار فقیر بوده و برای تامین مکمل‌های پروتئینی با کمبود مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این محصولات بیشتر وارداتی هستند قیمت بالایی داشته و استفاده از مواد ازته غیر پروتئینی از جمله اوره برای جبران کمبود ازت مورد نیاز دام باعث افزایش مصرف خوراک‌های خشبی و بهبود عملکرد میکروب‌ها درشکمبه می‌شود.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: فناوری استفاده از بلوک‌های غذایی جامد، همچون بلوک اوره ملاس برای تأمین کمبود ازت، ویتامین ها و مواد معدنی مواد خوراکی خشبی از جمله راهبردهای کاربردی مکمل‌های غذایی محسوب می‌شود.

عزیزی گفت: در این تحقیق وزن بره‌ها هنگام تولد در گروه آزمایشی افزایش معنی‌داری نشان داد به‌طوری که میانگین وزن تولد بره‌های گروه آزمایشی بیشتر از گروه شاهد بود(چهار و چهار دهم کیلوگرم در مقابل سه و هشت دهم کیلوگرم).

وی ادامه داد: از نظر وزن از شیرگیری بره در ۹۰ روزگی بین ۲ گروه  نیز تفاوت معنی‌داری وجود داشت به طوری که وزن از شیرگیری بره‌ها در گروه آزمایشی بیشتر از گروه شاهد بود ( ۲۰ و یک دهم کیلوگرم در گروه آزمایشی و ۱۷ و ۲ دهم کیلوگرم در گروه شاهد).

پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: افزایش وزن روزانه بره‌ها به‌طور معنی‌داری در گروه آزمایشی بیشتر از گروه شاهد بود و میانگین افزایش وزن روزانه بره‌ها از تولد تا ۹۰ روزگی در گروه شاهد و آزمایشی به ترتیب ۱۴۸ و هشت دهم و ۱۷۳ و چهار دهم گرم در روز بود.

عزیزی گفت: به‌طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد مصرف روزانه ۱۰۰ گرم بلوک مکمل غذایی اوره- ملاس در تغذیه میش‌ها در ۲ ماه آخر آبستنی و سه ماه اول شیردهی  موجب بهبود عملکرد تولید بره در گله‌های  عشایری می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین نتایج حاصل از این تحقیق و سایر مطالعات نشان داد که تهیه بلوک مکمل غذایی اوره ملاس بسیار آسان بوده و استفاده از این مکمل غذایی باعث کاهش خطرات ناشی از مسمومیت احتمالی درمقایسه با سایر روش‌های مصرف اوره درتغذیه نشخوارکنندگان می‌شود.

پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اظهار داشت:  استفاده از مکمل غذایی اوره ملاس در تغذیه دام واحدهای خرد روستایی و عشایری ضمن حفظ سلامتی دام در افزایش عملکرد تولید نشخوارکنندگان موثر است.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال ۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال ۷۲ به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال ۷۹ با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال ۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت دارد.

این مرکز دارای بخش‌های تخصصی پژوهشی مشتمل بر علوم دامی، گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های پژوهشی فراهم کرده است.
 

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی استان مرکزی دام و طيور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی استان مرکزی دام و طيور وزارت جهاد کشاورزی استان مرکزی دام و طيور مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گروه آزمایشی دهم کیلوگرم مکمل غذایی گروه شاهد بره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۹۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رستمی گفت: تلاش ما بر این است که منویات رهبری در امر جهش تولید با مشارکت مردم را جامه عمل بپوشانیم، لذا با تدبیر ریاست سازمان، مقررات تسهیل شده جدیدی در صدور پروانه تأسیس واحد تولیدی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل ابلاغ کردیم.

وی توضیح داد: اگر خط تولید کارخانه‌ای توسط اداره کل داروی سازمان غذا و دارو به تأیید فنی GMP رسیده باشد، نیازی به موازی کاری و طی مجدد مراحل تأیید در اداره کل فراورده‌های سنتی، مکمل و طبیعی نخواهد داشت و این موضوعی است که پیش از این بعضاً تا حدود ۶ ماه به طول می‌انجامید

رستمی تصریح کرد: مباحث جهش تولید، رونق صادرات و خودکفایی در تولید مواد اولیه فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل در دستور کار ویژه این اداره کل قرار دارند.

کد خبر 6089451 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • ابلاغ مقررات تسهیل صدور پروانه تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل
  • تسهیل در صدور پروانه شرکت های داروسازی
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان