سهرابی مدیر عامل جاجیگا:صدای بستن فضای مجازی ترسناک تر از کرونا است / باریک لو مدیر فروش میوه پلاس: هر روز با یک بحران مواجه هستیم
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۲۰۴۲۷
به گزارش ایلنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، چهل وچهارمین جلسه از سلسله نشستهای نقد و اندیشه با موضوع « تاثیر کرونا بر کسب و کارهای نوپا » با حضور بابک سهرابی مدیر عامل استارت آپ گردشگری «جاجیگا» به صورت آنلاین از استان گیلان و مهدی باریک لو مدیر فروش فروشگاه اینترنتی «میوه پلاس» و اجرای «احسان محمدی»، روزنامهنگار و فعال فضای مجازی برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این نشست مهدی باریک لو مدیر فروش فروشگاه اینترنتی میوه پلاس با اشاره به اینکه کار خود را از 3 سال گذشته آغاز کرده اند، گفت: میوه پلاس با هدف تامین زنجیره میوه از طریق فضای مجازی شروع بکار کرد.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی سال 97، افزود: در آن سال با افزایش هزینه های تمام شده مانند بسته بندی و کرایه حمل و نقل دچار مشکل و افت فروش شدیم.
بابک سهرابی مدیر عامل استارت آپ گردشگری «جاجیگا» نیز در ابتدای سخنان خود در این نشست به سابقه راه اندازی این کسب و کار اشاره کرد و گفت: بعد از 10 سال سابقه کارمندی در یک شرکت پتروشیمی با آشنایی و بررسی کسب و کارهای اینترنتی در سال 95 ایده خود را در این حوزه به اجرا رساندم و در خردادماه 96 نیز آغاز بکار کردیم که با استقبال و رشد خوبی مواجه شدیم.
سهرابی با بیان اینکه 3 تا 5 درصد رزرو اقامتگاه ها در کشور از طریق آنلاین انجام می شود، تصریح کرد: هم اکنون 95 درصد اجاره اقامتگاه ها به صورت سنتی انجام می شود در حالی که جاجیگا و پلتفرم های مشابه به شفافیت و سلامت کسب و کارها کمک می کنند.
در ادامه نشست، باریک لو به تاثیر کرونا بر کسب و کارهایی مانند میوه پلاس اشاره کرد و گفت: این وضعیت تاثیر مثبتی بر کسب و کار میوه پلاس داشت به طوری که فروش ما به 3 برابر افزایش یافت اما این رشد برای ما خوشحال کننده نبود چرا که مردم دچار مشکل بودند.
وی یکی از مشکلات این دوره را عدم تمایل نیروی انسانی برای کار عنوان کرد و درباره تغییر نگاه و عادت مردم به خرید اینترنتی، افزود: این تغییر نگاه و عادت مردم به خریدهای اینترنتی و روند توسعه کسب و کارها در آینده مثبت است و شاهد رشد خوبی در این حوزه خواهیم بود.
اما سهرابی مدیر اپلیکیشن گردشگری جاجیگا تاثیر کرونا بر کسب و کار خود را صد در صد منفی عنوان کرد و گفت: تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری فاجعه بود.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال 98 کشور دچار بحران های مختلفی بوده، افزود: اوایل سال 98 بحران سیل در کشور تا حوادث آبان ماه و قطعی اینترنت باعث شد از رشد 9 برابری نسبت به سال 97 به رشد 4 برابر رسیدیم و بعد از حوادث مربوط به هواپیمای اوکراینی در بهمن ماه به 2 برابر سال 97 و در نهایت در بحران کرونا به 3 دهم درصد رشد 97 نزول کردیم و در فروردین ماه نیز که رشد صفر درصد داشتیم.
مدیر عامل استارت آپ «جاجیگا»، تصریح کرد: بر اساس همین شرایط کرونا برای کسب و کارهای گردشگری که ناتوان شده بودند مانند تیر خلاص عمل کرد.
وی با اشاره به اینکه از اواخر اردیبهشت ماه دوباره آغاز بکار کرده اند، افزود: از ابتدای خرداد ماه اوضاع بهتر شده و استقبال خوبی داشته ایم و امیدواریم با رعایت پروتکل ها اوضاع کسب و کارهای گردشگری بهبود یابد.
باریک لو نیز در ادامه نشست در پاسخ به سوالی درباره تدابیر کسب و کارها برای مدیریت شرایط بحرانی مانند کرونا، با اشاره به اینکه تقریبا هر روز با بحرانی مواجه هستیم، گفت: چاره ای به غیر از فعالیت در این حوزه نداریم و امیدواریم در آینده این بحران ها کاهش یابد.
وی درباره وضعیت اینترنت در این ایام نیز افزود: از نظر حجم و سرعت اینترنت مشکلی برای کسب و کار وجود نداشته است.
سهرابی نیز درباره شیوه مدیریت بحران در مواقعی مانند بحران کرونا، با اشاره به اینکه این وضعیت خارج از اراده انسان است و باید برای آن آماده باشیم، گفت: حلقه گمشده اقتصاد کسب و کارها، هدر دادن منابع و بی مهابا هزینه کردن است که باید با ساختار مالی بسیار محتاط بتوانیم از بحران های اینچنینی عبور کنیم.
وی با تاکید به اینکه در جاجیگا با ساختار مالی بسیار محتاط توانستیم از این شرایط عبور کنیم، افزود: تغییر رفتار کاربران برای استفاده از کسب و کارهای اینترنتی فرصتی است که برای تولید کنندگان محتوا و ارائه کنندگان سرویس های اینترنتی فراهم شده تا بتوانند کسب و کار خود را توسعه دهند.
مدیر عامل استارت آپ «جاجیگا»، با اشاره به اینکه راه نجات اقتصاد ما استفاده از ظرفیت هایی مانند گردشگری در کشور است، گفت: قطع شدن اجباری فروش نفت اتفاق بسیار مهمی در اقتصاد ایران است که باعث شده هزینه ها و خرج های بی رویه توسط دولت، مردم و کسب و کارها متوقف شود و این اتفاق بسیار خوبی است.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد پایدار و سالم گردشگری در سایه نفت گم شده است، افزود: به دلیل اینکه در گردشگری زحمت و فکر نیاز است اما فروش و استفاده از نفت به راحتی انجام می شود، شاهد عبور از یک دوره راحت به دوره سخت هستیم که دردآور است اما باید از این مرحله عبور کنیم.
سهرابی بزرگترین تهدید را نیروی کار مناسب در حوزه کسب و کارهای جدید عنوان کرد و گفت: در نیروی کار موجود در جامعه انگیزه و تلاش و دانش مورد نیاز وجود ندارد وخانواده، مردم، مدارس و دانشگاه ها در ایجاد چنین شرایطی موثر هستند در صورتی که نیروی کار مناسب باید انگیزه، حداقل مهارت شروع به کار داشته باشد و علاقمند به یادگیری و صبور باشد و این شرایط برای آینده نگران کننده است.
وی با اظهار نگرانی از طرح مباحثی مربوط به بستن فضای مجازی و فیلتر شبکه های اجتماعی، افزود: این ابزارها، ابزارهای رشد جوامع هستند و قدرت های برتر دنیا در این حوزه با نوآوری، تفکر و برنامه ریزی به این قدرت دست یافته اند و ما نیز با برنامه ریزی و تولید محتوای خوب می توانیم از این ابزارها استفاده کنیم.
سهرابی با انتقاد از کسانی که از بستن شبکه های اجتماعی در فضای مجازی صحبت می کنند، تصریح کرد: سوال من این است که این افراد چقدر در کسب و کارهای بخش خصوصی زحمت کشیده اند و به دلیل اینکه هیچ زمانی کسب و کاری مبتنی بر مردم انجام نداده اند نمی توانند تصمیم درستی بگیرند و این مسائل ترسناک تر از بحران کرونا است.
وی افزود: از طرفی وزارت ارتباطات پهنای باند را توسعه می دهد و از طرف دیگر صدای بستن می آید.
سهرابی وظیفه حاکمیت را کاهش دخالت در اقتصاد عنوان کرد و گفت: در این شرایط بحرانی حاکمیت باید راه را برای کسب و کارها باز و شرایط راتسهیل کند و فقط اجازه دهد که این کسب و کارها به کار خود ادامه دهند.
باریک لو نیز به وظیفه دولت به عنوان یک تسهیل گر برای کسب و کارها اشاره کرد و گفت: کرونا تاثیر کوتاه مدت در کسب و کارها داشته است اما به دلیل تغییر رفتار مردم آینده بهتری برای کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: استفاده از ظرفیت اقتصاد فضای مجازی گردشگری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۰۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسئلهگی حجاب؛ از بحران داخلی تا بشارت تمدنی
حجاب یک بحران مزمن و حل نشده ۱۰۰ ساله است که عملیات تمام عیار شناختی دشمن آن را به بحرانی آشوبزا تبدیل کرد اما برخلاف وضعیت داخلی وقتی مسئله حجاب در سطح تمدنی مطرح میشود، اتفاقاً خیلی امیدوار میشویم و به میزان قدرت نرم و فرهنگی خودمان پی میبریم. - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم -طیبه مجردیان: مدرسه اندیشهورزی رحا نشستی با موضوع حجاب برگزار کرد. حجت الاسلام دکتر محمدرضا کدخدایی؛ مدیرگروه مطالعات جنسیت و خانواده موسسه شناخت یکی از سخنرانان حاضر در این نشست بودند و در راستای تحلیل وضعیت کنونی حجاب در کشور بحثی با عنوان "فتنه کشف حجاب و مقابله تمدنی غرب با انقلاب" ارائه کرد که در ادامه میخوانید.
حجاب به مثابه پدیده بحرانی
موضوع حجاب را میتوان از سه زاویه و سه مدل مورد بحث و بررسی قرار داد؛ حجاب به مثابه بحران اجتماعی. حجاب به مثابه پدیده آشوب زا و حجاب به مثابه نماد جنگ تمدنی اسلام و غرب. ناظر بر این مدل ها نکاتی را خدمت شما عرض میکنم.
موضوع حجاب در جامعه ما یک عقبه تاریخی دارد. یکسری اتفاقات و تحولات در بحبوحه تجدد در ایران یعنی بعد از دوره قاجار و از ابتدای مشروطه به وقوع پیوست و روی موضوع حجاب متمرکز شد. از طرفی به دلیل ارزشهای دینی جامعه ایران از همان زمان، حجاب به یک موضوع هویتی تبدیل شد. ما این عقبه تاریخی و فرهنگی را باید در نظر بگیریم. این عامل زمینهای حجاب در جامعه ماست.
در دوره پهلوی دوم و بعد از انقلاب هم دو عامل باعث شد مسئله حجاب و آن عامل زمینه که یک مسئله مقطعی بود به شکل یک مسئله مزمن اجتماعی ضریب بگیرد؛ یکی مدرنیته و اجرای ناقص الگوهای توسعه در ایران بعد از انقلاب است. البته قبل از انقلاب هم همینگونه هست اما بعد از انقلاب قضیه خیلی فرقی نکرد و برنامه های توسعه ادامه پیدا کرد و تحت تاثیر همین برنامههای توسعه، مسئله تاریخی حجاب ضریب میخورد. در دوران جنگ موضوع حجاب به کمون میرود و الا هم قبل از جنگ و هم بعد از جنگ، حجاب مسئله اجتماعی ما بود و هست.
بنابراین دو عامل اصلی یکی مدرنیته و اجرای ناقص الگوهای توسعه در ایران است و دیگری هم مقاومت نظام سرمایهداری درباره این نماد یعنی حجاب باعث میشود حجاب به یک بحران اجتماعی تبدیل شود.
اما عوامل مداخلهگری هم وجود دارد که باعث میشود حجاب خصوصاً در دهه 90 در حد بحران، ضریب بخورد. یکی از این عوامل، اقتضائات دوران گذار برای سیاست گذاری و اجرای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت است. این گذار در ترکیه هم اتفاق افتاد، ترکیهای که مسلمان و اکثراً اهل سنت هستند و اتفاقاً اهل تسنن بیشتر دغدغه احکام شرعی دارند مثل سیستان و بلوچستان و بعضی از شهرهای جنوبی ما یا بعضی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که بافت عمومی این مناطق نسبت به حجاب خیلی پایبندتر هستند اما چه میشود که در ترکیه بحران حجاب اتفاق نمیافتد؟ چون این کشورها در مدار الگوهای توسعه میافتند و هیچ آلترناتیوی هم برای توسعه غربی ندارند. ما هم بعد از انقلاب، الگوهای توسعه را رها نکردیم ولی یک مضمونی داریم اجمالاً به نام الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که هنوز محقق هم نشده و در گام اولش هستیم اما همین تضاد یک عامل مداخلهگر میشود و به عوامل اصلی تبدیل حجاب به یک مسئله بحرانی، ضریب میدهد.
معاندان علاقمند به پررنگ شدن جرمانگاری لایحه عفاف و حجاب هستندحجاب به مثابه پدیده آشوبزا
بحث دیگر موضوع حجاب به مثابه یک پدیده آشوب زا است. مسئله حجاب تا یک زمانی مسئله بحرانی است. عرض کردم که حجاب بعد از انقلاب خصوصاً در دهه 90 به بحران تبدیل شد. این بحران در دهه 90 به حد آشوب رسید.
لازم به ذکر است ما یک مسئله داریم. یک مسئله اجتماعی داریم. این مسئله زمانی که ضریب بخورد حالت بحرانی پیدا میکند. وقتی بیشتر ضریب بخورد حالت آشوب زا پیدا میکند و باز بیشتر ضریب بخورد به جنگ داخلی ختم میشود. معیار همه اینها هم نظم اجتماعی است یعنی ما داریم موضوع حجاب را در حد کلان اجتماعی مطرح میکنیم.
مقاطعی که موضوع حجاب بحرانی شد را کم و بیش داریم. اما حجاب در دو زمان عملا به یک پدیده آشوبزا تبدیل شد. یکی قبل از انقلاب در زمان رضا شاه است، همان کشت و کشتار و درگیریهای اجتماعی. یکی هم سال 1401 که حجاب به مثابه پدیده آشوب زا طرح شد. حجاب به مثابه پدیده آشوبزا بعد از انقلاب فقط در سال 1401 اتفاق افتاد. و این تنها تجربه ما بود.
این سوال مطرح میشود که چه عواملی در جهت تبدیل حجاب به امر آشوبزا بعد از انقلاب نقش داشت؟ یکی از عوامل زمینهای، عقبه حجاب در ایران به مثابه یک مسئله مزمن اجتماعی است. یعنی از زمان مشروطه تا به الآن این مسئله وجود دارد و یک مسئله مزمن100 ساله است. قبل از انقلاب مسئله حجاب داشتیم، بعد از انقلاب هم داشتیم و این مسئله تطوراتی داشته است. بعد از انقلاب یک شوک وارد شد، زمان جنگ یک مقدار به کمون رفت. دوباره بعد از جنگ در دوران سازندگی و اصلاحات تطورات مختلفی داشته، دهه 90 دوران بحرانیاش بود. در سال 1401 هم به یک پدیده آشوب زا تبدیل شد. یکی از عوامل زمینهای دیگرش هم این است که این مسئله با وجود اینکه دغدغه حاکمیت و دغدغه اجتماعی است اما حل نشده است.
اما عامل اصلی آشوبزا شدن حجاب در سال 1401؛ با توجه به نتایج پژوهش گستردهای که ما در موسسه شناخت و بر اساس پیمایشها، پژوهشهای کیفی و کمی و رصدی و نخبگانی و گروههای کانونی انجام دادیم، کار مفصلی که تبدیل به هفت اثر مکتوب برای موسسه شد بحث عملیات شناختی دشمن است. یعنی اگر عملیات شناختی دشمن در بحبوهه جنگ ترکیبی 1401 در بستر رسانه نبود این پدیده آشوبزا نمیشد. سیرش را داشت طی میکرد، نمیگوییم مشکلی نداشتیم این مشکل بوده و هست اما ضریب رسانهای پیدا کرد و واقعاً در این مدت یک عملیات منسجم شناختی داشتیم. همه قوای جبهه رقیب که یک جبهه گسترده هم بود و حداقل حدود چهل و خوردهای کشور درگیرش بودند، پای یک جنگ تمام عیار ترکیبی آمدند. این جنگ همه سنخها را هم داشت؛ جنگ سخت، جنگ نرم، جنگ روانی، جنگ نیمه سخت، جنگ رسانهای، جنگ دیپلماتیک، همه اینها را داشت.
اما عامل اصلی که باعث شد آمریکا و اروپای غربی پای این جنگ بیایند، چه بود؟ عوامل مختلفی دارد ولی یکی از مهمترین عوامل و دغدغه اصلی آمریکا بریکس بود و دغدغه اصلی اروپا هم موضوع تحریمهایی بود که به سمت خودش برگشته بود و اروپا را در یک فشار اقتصادی و اجتماعی قرار داده بود. همان زمستان سرد و موضوعات مختلفی که اروپا را درگیر کرده بود. پس عامل این مسئله خود بحث حجاب نیست.
مگر ما مسئله در جامعه کم داریم؟ آیا باید حتماً به آشوب و جنگ داخلی تبدیل شود؟ ما مسائل مهمتر هم داریم اما چرا آشوبزا نشدند؟ چون در بحث حجاب عملیات شناختی دشمن در فضای مجازی و رسانه را داریم. عامل اصلی آشوبزا شدن، مداخله از سمت غرب است. این نتیجه یک ادعا نیست حتی میشود میان نخبگان؛ چه نخبگان موافق حاکمیت و چه نخبگان مخالف حاکمیت به یک توافق اجمالی رسید که حجاب زمانی مسئله آشوب زا شد که غرب با دستگاه رسانهای خودش پای کار آمد. این عامل اصلی بود اما عوامل مداخلهگر عبارتاند از ابعاد دیگر جنگ ترکیبی مثل جنگ دیپلماتیک و... غرب تقریباً همه قوای خودش را در فتنه حجاب پای کار آورد. یک عامل دیگر هم ضعف تدافعی و بیایدگی و اختلاف و انفعال در شیوه مواجهه با بحران حجاب در جبهه انقلاب است.
تاملی در موضوع حجاب و هارمونی فرهنگ از بنیادها تا نمادهاحجاب به مثابه نماد جنگ تمدنی اسلام و غرب
این هم مدل دوم اما نکته سوم ناظر بر بحث تمدنی است. اجمالاً بگویم دو مدل قبلی، مدلهای سیاه و نگرانکنندهای هستند یعنی وقتی ما گزارشهای آنها را در سطح نظم اجتماعی و مسئلهشدگی مزمن و آشوبزایی میبینیم، نگران میشویم. اما
برخلاف وضعیت داخلی حجاب که نگرانکننده هست وقتی مسئله حجاب در سطح تمدنی مطرح میشود، خیلی امیدوار میشویم و به میزان قدرت نرم و قدرت فرهنگی خودمان پی میبریم و متوجه میشویم چرا غرب روی بحث حجاب متمرکز شده است؟ خود این موضعگیری، اهمیت پدیده حجاب را میرساند. این یک جنگ واقعی است که بالاخره در این جنگ آسیب، کشته، مجروح و اسیر وجود دارد.
این بحث مفصل است اما یک نگاه اجمالی میکنم و در مورد آن چند نکته را میگویم. در موضوع حجاب به مثابه جنگ تمدنی اسلام و غرب هم سه عامل وجود دارد. اینجا دیگر حجاب را مسئلهمزمن و آشوبزای ایران نمیبینیم. باید این موضوع را در نگاه تمدنی نگاه کنیم.
یک مچ اندازی بین تمدن اسلام و غرب است که ببینیم کدام تمدن از این درگیری، پیروز بیرون میآید؟ چه بسا اینجا یک نکته مثبت و بشارت برای نگاه تمدنی است اما یک تهدید و هشدار برای نگاه نظامی است. در جنگهای تمدنی چه بسا پیشبینی جدی این باشد که تمدن اسلام پیروز میشود و شاخصهای آن هم خیلی زیاد است. اما معلوم نیست آن جامعهای که بستر این جنگ تمدنی باشد الزاماً قوایش را از دست ندهد و زمین گیر نشود، روی این موضوع است که ما یکمقدار مسئله داریم و الا ساز و کارهای این جنگ تمدنی دارد نشان میدهد که این تمدن اسلامی است که دارد اوج میگیرد و تمدن غربی رو به افول است. اما من همیشه روی این تاکید میکنم؛ همان قدر که ما از افول آمریکا و تمدن غرب صحبت میکنیم و متقابلاً روی تعالی تمدن اسلامی تاکید میکنیم اما این الزاماً به معنای عدم افول ایران نیست البته به لحاظ جنبه فرهنگی عرض میکنم. بالاخره وقتی دو پایگاه با هم درگیر میشوند یک پایگاه آمریکا و دیگری ایران، بالاخره این درگیریها جوامع را ضعیف میکند و اگر در این سازوکارها نتوانند قدرت خودشان را بازیابی کنند، چه بسا تمدن مسیر خودش را میرود اما پایگاه عوض میشود یا به امت اسلامی منتقل شود که الزاماً با مرز جغرافیایی شناخته نمیشود.
مثل قضیه فضای مجازی که یک نگاه شبکهای دارد، نگاه دینی به امت اسلامی هم یک نگاه شبکهای است و چه بسا به این شکل توسعه پیدا کند.
اجمالا حجاب به مثابه یک موضوع جنگ تمدنی بین اسلام و غرب دو عامل زمینهای دارد؛ یکی توزیع و تکثیر جمعیتی مسلمانان در جوامع توسعه یافته است، چه توسعه یافته غربی و چه شرقی و خصوصاً در جوامع غربی. عامل زمینه دیگر و مکمل این عامل هم انقلاب ایران است که یک نفوذ فرهنگی ایجاد کرد و اساساً باعث شد جنگ تمدنی شکل بگیرد. یعنی تمدن اسلام یک پایگاه قوی به نام انقلاب اسلامی ایران پیدا کرد.
زمینههای فرهنگسازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانوادهدوستیدو عاملی که بیان شد عوامل زمینهای هستند اما عامل اصلی که باعث رشد حجاب و جنگ تمدنی شده است؛ یکی بحث قدرت خانواده و زوجیت در اسلام است و دیگری دوسویگی و جنسیتزدایی غرب است. برخلاف بعضی که معتقد هستند ما در موضوع خانواده در مقام ضعف و دفاع هستیم، واقعش این است که اینگونه نیست. قدرت خانواده در دین اسلام به لحاظ فرهنگی زیاد است. همین الان با وجود اینکه کل جهان با مشروعیتزدایی از خانواده روبرو است، جامعه اسلامی اینگونه نیست. حتی در قشر سکولار جوامع اسلامی هم، خانواده قدرت قابل ملاحظهای دارد و این یک عامل اصلی برای ایجاد جنگ تمدنی است. این در حالی است که غرب با موضوع مردوارگی و دوسویگی و جنسیتزدایی مواجه است و به قول مقام معظم رهبری این موضوع باعث فروریزی تمدنیشان میشود. البته این خطر را ما هم داریم اما هنوز در تمدن اسلامی، خانواده و زوجیت قدرتمند است. این عامل باعث میشود تمدن اسلامی و غربی با هم مچ بیندازند؛
تمدن غربی تفوق صنعتی و نظامی و فرهنگی و علمی و همه اینها را پیدا کرده و تمدن اسلامی چه بسا در حاشیه باشد اما با تحریک آن عامل زمینه که انقلاب ایران و نفوذ فرهنگی ایران است، ظرفیت قابل ملاحظهای برای جهانی شدن دارد. عامل مداخلهگری هم که به این جنگ تمدنی ضریب میدهد، اتحاد دولتها و ملتهای اسلامی بر مبنای فرهنگ دینی است. ایده امت اسلامی در بحث دین مطرح بوده و هست به علاوه اینکه فضای مجازی با اینکه یک قتلگاه و شر عظیم است اما از آن طرف یک خیر عظیم هم هست که نگاه امتگونه و شبکهمند این تفکر و فرهنگ را گسترش میدهد.
عامل مداخلهگر دیگر هم تکثر فرهنگی و گسست فرهنگی است. یعنی اتحاد دولتها و ملتهای اسلامی بر مبنای فرهنگ دینی اسلامی دارد اوج میگیرد اما از آن طرف در جوامع غربی با ایدههای پلورالیسم فرهنگی شاهد یک تکثر و گسست و گسل فرهنگی هستیم که آنها را ضعیف میکند. همه اینها قاعدتاً عاملی در جهت تقویت این جنگ تمدنی است.
پایان پیام/