Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد «کریستو دلا لوز» که در سال ۹۹۹ میلادی ساخته شده دارای ساختار مربع شکل است و از طریق معماری اش داستان شهری که در آن قرار دارد یعنی شهر «تولدو» در جنوب غربی مادرید را روایت می کند.

خبرگزاری شبستان،گروه جهان اسلام: مسجد «کریستو دلا لوز» یکی از معدود مساجد اسپانیا است که در همان وضعیتی که در دوران «موریش» داشت باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

معماری «موریش» که مسلمانان «مورو» یا «موری» آن را به اسپانیا آوردند، یکی از سبک‌های معماری برجسته‌ی اسپانیا است که در برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های این کشور به چشم می‌خورد.

 

مورها به مدت 8 قرن تا سال 1492 میلادی بر شبه جزیره ایبری شامل اسپانیا و پرتغال حکومت داشتند. آنها جامعه ای فراگیر را تشکیل دادند که در آن یهودیان، مسلمانان و مسیحیان به طور مساوی مشارکت داشتند و دوره ای از پیشرفت های بی سابقه در علم، هنر و معماری را آغاز کردند و دستاوردهایی داشتند که پس از 1300 سال هنوز هم خیره کننده است.

 

مسجد «کریستو دلا لوز» که در سال 999 میلادی ساخته شده دارای ساختار مربع شکل است و از طریق معماری اش داستان شهری که در آن قرار دارد یعنی شهر «تولدو» در جنوب غربی مادرید را روایت می کند.

 

 

اگرچه این مسجد به طور کلی دارای یک فضای کوچک است اما زمین های آن از فضای داخلی مربع شکل کوچک با طاق های نعل اسبی به سبک موریش گرفته تا باغ های خارج از محوطه با منظره ای از شهر که بازدیدکنندگان را به هزاران سال گذشته برمی گرداند ،این مکان را تبدیل به جایگاه ویژه ای می کند که باید توقف کرد و آن را دید.

 

چهار ستون این مسجد که با اشکال «ویزیگوت» ها (یکی از دو شاخه اصلی گوت ها از ژرمن‌های خاوری که امپراطوری روم را آشفته کردند)  پوشیده شده اند فضای داخلی را به 9 بخش تقسیم می کنند.

 

 

در هر یک از این بخش ها یک طاق وجود دارد که دارای طراحی متفاوت و منحصر به فرد است. طاق مرکزی بلندتر از طاق های دیگر است و نقش گنبد یا سقف گنبدی را برای این ساختار ایفا می کند.

 

در هر طاق با استفاده از تویزه ها یا باریکه ها برای ایجاد طرح هایی استفاده شده است که آنها را منحصر به فرد می کند و در هر یک از آنها ایده های اساسی طراحی های اسلامی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

پایان پیام/7

منبع: شبستان

کلیدواژه: معماری اسلامی اسپانیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۲۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی ارفع شامگاه جمعه در مراسم یادبود حافظان محراب و منبر قوچان هم‌زمان با شب شهادت امام جعفر صادق علیه الاسلام در بقعه آقانجفی قوچانی اظهار کرد: قرار گرفتن جبهه حق و باطل مقابل یکدیگر از ابتدای تاریخ بشریت تاکنون وجود داشته است و پیروزی انقلاب اسلامی این رویارویی را بیشتر آشکار کرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان بابیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاش‌ها صورت گرفت تا این انقلاب و تئوری تمدن نوین اسلامی متوقف شود، گفت: بلافاصله پس از پیروزی، تمام ظالمان و مستکبران عالم به حمایت از صدام جمع شدند و جنگ تحمیلی را به وجود آوردند و جریان دفاع مقدس برای این بود که انقلاب اسلامی توسعه پیدا نکرده و به اهدافش نرسد.

وی با یادآوری این موضوع که وقتی جریان باطل به اهداف خود نرسید تهاجم فرهنگی، ناتوانی فرهنگی و قتل‌عام فرهنگی را به وجود آورد، تصریح کرد: این انقلاب با رهبری‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسیر خود در تحقق اهداف و آرمان‌هایش ادامه می‌دهد.

مهدوی ارفع تحقق وحدت امت اسلامی برای تشکیل جبهه‌ای واحد برای مقابله با استکبار را یکی از اهداف مقام معظم رهبری دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد محور مقاومت در میان کشورهای اسلامی وظیفه و تکلیفی بوده که از ابتدای خلقت همه انبیای الهی به دنبال آن بودند یعنی خط مبارزه دائمی و خستگی‌ناپذیر انجام شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به اینکه در چله دوم انقلاب باید منشور ترسیمی رهبر معظم انقلاب اسلامی را سرلوحه اقدامات و فعالیت‌های خود قرار دهیم هم در خودسازی هم تمدن سازی و…، ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای منبر به تبیین ارزش‌های و آرمان‌های اسلام پرداخته شود و زمینه رهبری مردم را به سمت انجام‌وظیفه سوق داد.

وی پایگاه مسجد را محور همه فعالیت‌ها خواند که مردم پشتوانه این حرکت هستند و تصریح کرد: توجه به مسجد، محراب و منبر راه حرکت به سمت تحقق ارزش‌های و آرمان‌های اسلام بوده و باید هسته‌های مقاومت فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی در مسجد شکل بگیرد تا اسلام جهانی شود.

مهدوی ارفع هدایتگری، تحقق حاکمیت الهی و هدایت مردم به سمت سعادت و کمال را هدف بعثت انبیا برشمرد و بیان کرد: فلسفه پیامبران الهی این بود که مردم عبودیت و بندگی خداوند را داشته باشند و از طاغوت، کفر، بی‌دینی و الحاد پرهیز کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به اینکه امام صادق (ع) در طول ۳۴ سال امامت خود همواره در مسیر مبارزه با طاغوت و طاغوتیان حرکت کردند، افزود: امام صادق (ع) به دنبال پیاده‌سازی حاکمیت مطلق الهی بر اساس سیره تمدن سازی اهل‌بیت علیهم‌السلام بودند و در این مسیر منظومه فکری و عملی و اجتماعی اسلام را تدوین کردند.

وی با بیان این مطلب که در طول حیات امام صادق (ع) بیش از ۴ هزار نفر شاگردی ایشان را کردند، گفت: امام صادق (ع) در اقدامی راهبردی به بیان احکام فقهی و زندگی به همراه سبک حیات طیبه پرداخته و با بیش از ۳۵ هزار حدیث فقهی به تبیین حاکمیت الهی در عرصه فردی و اجتماعی پرداختند.

مهدوی ارفع تأکید کرد: امام صادق علیه اسلام با تربیت شاگردان شبکه‌ای از مروجان و مبلغان دین اسلام و تفکر شیعی ایجاد کردند که هم زمینه ارتباط شیعیان با مردم فراهم شد هم تشکیلات و سازمانی برای ائمه بعدی به وجود آمد.

کد خبر 6096117

دیگر خبرها

  • اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی برگزار می شود
  • هزار و ۶۰۰ نفر از خراسان جنوبی به حج می روند
  • حج نماد عظمت امت اسلامی است
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد
  • شورا‌ها نماد تجلی خرد جمعی هستند
  • (تصاویر) معجزه معماری در اسلو؛ آپارتمان‌های سازگار با محیط زیست!
  • مسجد کبود تبریز؛ معماری زیبا و تاریخی ایران
  • دزفول، دارای خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیق
  • تشکیل شورا نماد برجسته مردم سالاری است/ جان‌بخشی به نظام شورایی مزیت بزرگی برای کشور است
  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است