Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: بعد از گذشت 5 سال از حمله عربستان و ائتلاف عربی به یمن، ریاض نتوانست به اهداف خود برسد و رویاهای جنگی محمد بن سلمان در یمن تبدیل به باتلاقی شده که دورنمای مشخصی نیز برای خروج از آن وجود ندارد. 

به گونه ای که بسیاری از ناظران و تحلیل گران بین المللی عربستان را بزرگترین بازنده این جنگ می دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه، صالح الجبوانی، وزیر سابق حمل و نقل یمن در حساب توئیتر خود نوشت: وقتی عملکرد قدرت‌های منطقه‌ای را در جنگ یمن ارزیابی می‌کنیم، طرف‌های ذینفع ایران و امارات و طرف بازنده عربستان سعودی است.

گفتنی است از سپتامبر 2014 تاکنون نیروهای انصارالله مورد حمایت ایران و طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس جمهور برکنارشده یمن، کنترل صنعا و برخی مناطق این کشور را به دست گرفته‌اند.

«صالح الجبوانی» وزیر حمل‌ونقل مستعفی دولت هادی با اشاره به اینکه امارات دشمن دولت و ملت یمن است، گفت که بایستی به جای واژه «امارات عربی متحده» از امارات متحده استفاده کرد چرا که واژه عربی مناسب امارات نیست.

الجبوانی همچنین گفت: «به سعودی‌ها می‌گویم یا آنچه را که خراب کرده‌اید درست کنید و یا از یمن خارج شوید و به مسئولان یمنی نیز می‌گویم که از ریاض خارج شوید و بیش از این با پذیرش حقارت و خواری، به خودتان و یمنی‌ها توهین نکنید».

امارات طراح همه آن چیزی است که در یمن اتفاق می‌افتد و عربستان نیز با دعوت به اجرای توافقنامه، وقت‌کشی می‌کند.

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، این وزیر مستعفی یمن تصریح کرد که «یمن به عربستان برای بازگرداندن امور به روال عادی خود و بازپس‌گیری صنعاء امید داشت اما اکنون با کودتای شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات در عدن مواجه هستیم».

الجبوانی همچنین گفت که امارات طراح همه آن چیزی است که در یمن اتفاق می‌افتد و عربستان نیز با دعوت به اجرای توافقنامه، وقت‌کشی می‌کند.

وی تصریح کرد که «ما با مشاهده تحویل سقطری از سوی عربستان به امارات غافلگیر شدیم و این یک همدستی و توطئه علیه مشروعیت یمن بود».

الجبوانی همچنین تأکید کرد که هر قدر اوضاع دشوار شود ملت یمن هرگز به زانو درنخواهد آمد و هرگز تسلیم نخواهد شد و هرگز هیچ جدایی و تشکیل دولتی در جنوب در کار نخواهد بود و یمنی‌ها متحدی نمی‌خواهند که از پشت به آن‌ها خنجر بزند.

از راه اندازی جنگ تا تلاش برای بازسازی!

منابع آگاه یمنی از فشار اقتصادی ریاض به دولت مستعفی یمن با هدف اجرای خواسته‌های دولت سعودی خبر می‌دهند.

دولت عربستان، «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن را برای امضای قرارداد موسوم به «توسعه و بازسازی یمن» و سازش با شورای انتقالی جنوب تحت فشار گذاشته است.


این منابع نزدیک به دولت مستعفی یمن به وبسایت العربی الجدید گفتند که دولت عربستان، «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن را برای امضای قرارداد موسوم به «توسعه و بازسازی یمن» و سازش با شورای انتقالی جنوب تحت فشار گذاشته است.

از این رو دولت سعودی شرط کرده است که تزریق دلار به بانک مرکزی یمن را در شرایطی دوباره انجام خواهد داد که دولت مستعفی نیز شروط و خواسته‌های ریاض را بپذیرد و با شورای انتقالی جنوب (همسو با امارات) طبق سیاق جدید و با توجه به تغییرات میدانی که در جنوب یمن به نفع این شورا رخ داده، به مذاکره بنشیند.

در همین راستا دولت سعودی و امارات تلاش می‌کنند با امضای قراردادهای موسوم به توسعه و بازسازی یمن، کنترل مناطق نفتی و گازی و برخی استان‌های راهبردی از جمله «المهره» و «سقطری» را در دست خود بگیرند.

به گفته منابع یمنی، در یکی از این قراردادها دولت سعودی تلاش دارد اداره چاههای مناطق نفتی شرق یمن و حق امتیاز اکتشاف و پالایش در میدان ۱۸ نفتی و گازی در استان‌های مأرب و الجوف و میدان چهارم در استان شبوه را در دست گیرد.

مأرب و شبوه دو استان یمنی است که هنوز بخش‌هایی از آن در کنترل دولت مستعفی یمن قرار داد و نیروهای ارتش و کمیته‌های مرکزی در آستانه تسلط بر شهر مأرب هستند؛ هشت استان به طور کامل در کنترل ارتش و انصارالله یمن است و استان عدن و مناطق جنوبی نیز در اشغال شورای انتقالی جنوب قرار دارد و ریاض تلاش دارد با استفاده از یان شرایط میدانی که کاملا علیه دولت مستعفی است، منصور هادی را برای دادن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار دهد.

در همین حال اکثر وزرای دولت مستعفی یمن هم اکنون در ریاض به سر می‌برند و به گفته بسیاری از منابع یمنی و سعودی، آن‌ها در شرایط شبیه بازداشت خانگی هستند و حق خروج از هتل را نیز ندارند و از این رو امضای هر قرار دادی برای دولت ریاض و ابوظبی به خصوص در حیطه نفت و گاز چندان کار دشواری به نظر نمی‌رسد.

طبق آمار شبه رسمی، یمن دارای ۱۱.۹۵۰ میلیارد بشکه ذخیره نفتی دارد که ۴.۷۸۸ میلیارد بشکه از آن خارج استخراج است. یمن از سال ۲۰۱۵ الی دسامبر ۲۰۱۸ نزدیک به ۲.۹ میلیارد بشکه نفت تولید کرده است. میزان ذخایر گازی این کشور نیز نزدیک به ۱۸.۲۸۳ تریلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود.

«توفیق النهمی» کارشناس اقتصادی یمنی به العربی الجدید گفت که ائتلاف سعودی قصد دارد قرار داد اغلب شرکت‌های یمنی و خارجی عامل در میادین نفتی را به پایان رسانده و صادرات نفت و گاز این کشور را آغاز کند.

در استان شبوه و حضرموت در جنوب شرق یمن ۳۵ میدان نفتی وجود دارد که موجب شده تا امارات حضور خود و عناصر وابسته به خود را در این استان‌ها تقویت کند و هم اکنون نیمی از استان حضرموت تحت کنترل شبه‌نظامیان وفادار به ابوظبی است. استان مهره نیز هم اکنون به طور کامل تحت نفوذ دولت ریاض قرار دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: پرونده اکبر طبری دهه کرامت وحید خزایی غلام کویتی پور انفجار شرق تهران هفتم تیر عربستان ایران امارات جنگ یمن پرونده اکبر طبری دهه کرامت وحید خزایی غلام کویتی پور انفجار شرق تهران هفتم تیر شورای انتقالی جنوب دولت مستعفی یمن دولت سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۳۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: آنچه دولت را در دل مردم جای می‌دهد، صداقت است

رئیس‌جمهور خطاب به استانداران با بیان اینکه مردم از صداقت خوششان می‌آید، گفت: آنچه دولت را در دل مردم جای می‌دهد و سرمایه اجتماعی را افزون می‌کند، صداقت با مردم است. هم گزارش بدهید و هم گره گشایی از ذهن‌ها کنید.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام رئیسی در نشست مشترک دولت با استانداران گفت: اگر بدانیم خدا بر تمام ذرات هستی حاکم است، زندگی فرق می‌کند قدرت مال اوست ما به عنوان خدمتگزار مردم بدانیم قدرت از آن اوست و اراده اراده اوستر ما باید بتوانیم در عالم خدمت گزاری هم عرصه بندگی خود را و هم جایگاه خدمتگزاری را به عنوان کمک به بندگی خود و بندگان دیگر به کار گیریم هم خود ارتقا پیدا کنیم هم زندگی مردم را آباد کنیم.

وی افزود: این حرکت بزرگی که ملت ایران انجام دادند و اقتدار آفرینی و امید آفرینی که به نمایش گذاشتند اراده حضرت حق بود این نقطه عطفی در تاریخ زندگی ملت ایران بود که ما را در باشگاه قدرت‌های منطقه‌ای در بالاترین رده‌ها قرار داد. این افتخار و اقتدار آفریده شد واین امید ایجاد شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز کار همه صاحبان قلم و بیان و سخن آن است هر جا کسی تاثیر دارد امیدآفرینی کند، گفت: دشمن دنبال ایجاد یاس بود و هست ما در دولت باید با عمل و اجرا امیدآفرینی کنیم مهم است مردم حس کنند دولت کار می‌کند و با مردم صداقت دارد. احیانا اگر ناکامی وجود دارد علل آن را دولت به مردم اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه مردم از صداقت خوششان می‌آید، گفت: آنچه دولت را در دل مردم جای می‌دهد و سرمایه اجتماعی را افزون می‌کند، صداقت با مردم است. هم گزارش بدهید و هم گره گشایی از ذهن‌ها کنید. هم علی الدوام با مردم ارتباط داشته باشید خصوصا با مردمی که در اجتماعات ما شرکت نمی‌کنند هم سراغ آن‌ها که همیشه در اجتماعات هستند بروید هم آن‌ها که به هر دلیل دچار زمینه ذهنی هستند و در این اجتماعات شرکت نمی‌کنند.

رئیسی تاکید کرد: باید با عموم مردم سخن گفت بر ارتباط با مردم تاکید می‌کنم. شنیدم عزیزی که تازه به عنوان استاندار به استانی رفته گاهی قبل از نماز صبح به اداره می‌رود نماز در آنجا می‌خواند تا پاسی از شب در اجتماعات است. نمی‌گویم هر ساعت بین مردم باشید. اما مردم در هفته دسترسی به استاندار داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری دور دوم انتخابات مجلس گفت: در مورد انتخابات باید تشکر کنم هم از مجریان و وزیر کشور و ناظران و هم عموم مردم که همت کردند. انتخابات باشکوهی بود به ۴ اصل رهبری توجه شد کاملا امنیت داشت در همه شهر‌ها و روستا‌ها هم سالم بود هم رقابتی و هم مشارکتی بود. تاکیدم این اس که در این مرحله هم با همت استانداران کاری کنند این ۴ اصل در حوزه هایشان مورد تاکید باشد ان شا الله این مرحله از انتخابات هم باشکوه باشد.

رئیس‌جمهور مساله دیگر را امنیت برشمرد و گفت: باید از همه حافظان امنیت در کشور تقدیر کنم دشمن دنبال این است که سوار امواج شود و ناامنی ایجاد کند تلاش عزیزان نیرو‌های مسلح و شورا‌های تامین این باشد که موهبت الهی امنیت در جامعه ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به شعار سال گغت: در مورد مساله شعار سال که جهش تولید است همه بخش‌ها باید برنامه داشته باشند؛ صنعت، معدن، کشاورزی، شرکت‌های دانش بنیان، تولید خدمات در حوزه انرژی در این سال دارای برنامه باشند هم به صورت کلان هم اقلیمی باید برنامه داشته باشند.

دیگر خبرها

  • حملات توپخانه‌ای ارتش عربستان به سوی شهروندان یمنی | ۱۰ یمنی زخمی‌ شدند
  • زخمی‌ شدن ۱۰ یمنی در حملات ساعات گذشته ارتش عربستان
  • زخمی‌شدن ۱۰ یمنی در حملات ساعات گذشته ارتش عربستان
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • رئیسی: آنچه دولت را در دل مردم جای می‌دهد، صداقت است
  • شاوردیان: بعد از عملیات وعده صادق سودجویان به دنبال ایجاد بحران اقتصادی در کشور بودند
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • تجلیل از ایثارگران کارآفرین شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی
  • توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری