Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندی پیش خبری در برخی از رسانه‌ها درباره امضای یکصد نماینده برای استیضاح هیئت رییسه مجلس یازدهم منتشر شد که واکنش‌های بسیاری را در پی داشت اما پشت‌پرده طرح چنین موضوعی در افکار عمومی چیست و چه کسانی از آن بهره‌مند می‌شوند؟

به گزارش تابناک، بعد از انتشار اسامی اعضای ۹ کمیسیون‌های تخصصی مجلس شواری اسلامی، خبری درباره تلاش عده‌ای برای استیضاح هیئت رییسه منتشر شد که علت آن، مداخله سازمان‌یافته برخی اعضای هیئت رییسه برای چینش نمایندگان در کمیسیون‌ها و طراحی انتخابات رییس و اعضای هیئت رییسه کمیسیون‌ها بیان می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طراحان استیضاح معتقدند اینکه نمایندگانی بدون سابقه به جای افرادی باسابقه عضو کمیسیون‌ها شده‌اند، شاهدی بر مدعای آنان است. در همان ابتدا یک نماینده متقاضی استیضاح توضیح داد که در هیچ دوره‌ای چنین آشکارا، رسمی و سازمان‌یافته برای مهندسی انتخاب هیئت رییسه کمیسیون‌ها انجام نشده است. کار به‌‌ جایی کشید که اخباری مبنی بر تهدید یکی از نمایندگان تهران برای استعفا هم به گوش رسید.

کمی بعد نماینده دیگری از رسیدن موافقان طرح استیضاح هیات‌رییسه مجلس به یکصد نفر خبر داد و علت اصلی این طرح را نیز چیدمان خاص نمایندگان در کمیسیون‌ها و مداخله برخی اعضای هیات‌رییسه در انتخابات کمیسیون‌های تخصصی در کنار فقدان عملکرد قابل قبول هیئت رییسه بعد از گذشت یک‌ماه از استقرار آنان در این جایگاه برشمرد. رفتاری که به گفته این نماینده، تاثیر به‌سزایی در انتخابات سال دوم‌ هیات‌ رییسه خواهد داشت، چرا که به اعتقاد او، رفتارها با سوگند هیات‌ رییسه در رعایت بی.طرفی منافات دارد.

آن طرف ماجرا اما نمایندگانی بودند که از اساس طرح چنین استیضاحی را کتمان می‌کردند. از جمله آنان غنی نظری نماینده خلخال است که جمع‌آوری یکصد امضا در مجلس برای استیضاح قالیباف را کذب دانست و آن را بزرگنمایی غیرواقعی توصیف کرد. اما گویا تلاش برای استیضاح هیئت رییسه ارتباطی به شخص محمدباقر قالیباف به‌عنوان رییس مجلس ندارد و احمد نادری نماینده تهران در این‌باره توضیح داده که درست است تعدادی از نمایندگان به دنبال استیضاح هیئت رییسه هستند اما این طرح، رییس مجلس را در بر نمی‌گیرد و فقط مختص به دیگر اعضای هیئت رییسه است.

اصل ماجرای طرح چنین موضوعی در گفت‌وگوهای میان نمایندگان ناراضی از نتایج انتخابات اما با تکمیل ترکیب ۱۲ کمیسیون تخصصی و روسای‌شان، وارد مرحله جدیدی شد و زمزمه استیضاح واضح‌تر از گذشته به گوش‌ها رسید.

حالا با سخنان احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رییسه مجلس مهر تأیید بر اصل وجود طرح استیضاح که برخی از نمایندگان به شدت تکذیبش می‌کردند، زده شده تا موضوع بیش از گذشته جدی گرفته شود. او با ارائه توضیحاتی درباره نحوه عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی تاکید کرد که استیضاح هیئت رئیسه چه یک عضو آن یا چند نفر از اعضای هیئت رئیسه حق قانونی نمایندگان است و نمایندگان می‌توانند هر زمانی که اراده کنند از حق خود بهره‌مند شوند.

امیرآبادی فراهانی تاکید کرد: «ما به عنوان اعضای هیئت رئیسه قطعا از این اقدام قانونی نمایندگان ناراحت نشده و آن را حق قانونی وکلای ملت می‌دانیم اما نکته حائز اهمیت این است که دوستان توجه داشته باشند، دستورالعمل تعیین کمیسیون‌های تخصصی برای نمایندگان در جلسه مشترک کمیسیون تدوین آیین‌نامه با هیئت رئیسه مجلس به موجب رای‌گیری تعیین و اجرایی می‌شود. احتمال دارد، یک عضو هیئت رئیسه به دستورالعملی رای منفی دهد اما در نهایت براساس رای اکثریت این موضوع نهایی می‌شود.»

او در ادامه این توضیح را هم داد که امتیازبندی نمایندگان برای حضور در کمیسیون‌ها براساس سوابق کاری، اجرایی و نمایندگی و همچنین تحصیلات آنها تعیین ‌شده و گفت: «مثلا اگر من که در مجلس دهم عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بودم و در این دور هم کمیسیون شوراها را انتخاب می‌کردم، ۷۳۰ امتیاز داشتم اما به دلیل اینکه کمیسیون اقتصادی را انتخاب کردم و این انتخاب ربطی به سابقه قبلی من نداشت، ۴۵۰ امتیاز بدست آوردم. پس سوابق شغلی افراد مانند استاندار، فرماندار، وزیر، مدیر و غیره هر کدام دارای یک امتیاز مشخص بوده و نمایندگان هم مدارک مورد نیاز را در این مورد ارائه کردند و در نهایت کمیسیون‌های نمایندگان به موجب امتیازبندی مشخص شده است.»

این عضو هیأت رییسه مجلس با اشاره به وضعیت انتخاب کمیسیون‌ها از سوی نمایندگان اظهار کرد: «به طور مثال، نماینده عزیزی که در دوره قبل کمیسیون اجتماعی بوده و تحصیلاتی در حوزه اجتماعی هم دارد و حتی سابقه‌ای هم در بحث عمران ندارد، کمیسیون عمران را به عنوان اولویت خود انتخاب کرده حال هیئت رئیسه با وجود بحث امتیازبندی چه کاری می‌تواند برای این نماینده انجام دهد؟»

به گفته وی زمانی که یک نماینده امتیاز لازم را برای حضور در کمیسیون عمران بدست آورده، هیئت رئیسه نمی‌تواند او را کنار بگذارد و نماینده‌ای که نتوانسته امتیازی بدست بیاورد را تنها به دلیل اصرار وی جایگزین آن نماینده کند؟

امیرآبادی برخی از موافقان استیضاح را نمایندگانی از این دست دانست و گفت: «اکنون همین نماینده خواهان استیضاح هیئت رئیسه است ولی ما نمی‌توانیم کاری برای وی انجام دهیم زیرا دستورالعمل کاملا مشخص است.البته ما نمی‌گوییم نمایندگان جا مانده از کمیسیون‌ها که تعداد زیادی هم ندارند، کارشان را پیگیری نکنند زیرا این موضوع حقشان است اما باید توجه داشته باشند که این موضوع در اختیار هیئت رئیسه مجلس نیست.»

این عضو هیات رییسه مجلس همچنین با تاکید بر اینکه دستورالعمل جدید عضویت در کمیسیون‌های انتخاب‌های سلیقه‌ای و سیاسی را از میان برداشت از رسانه ها برای شفاف‌سازی کمک خواست و باز هم این توضیح را داد که اگر ایرادی هم در زمینه دستورالعمل انتخاب کمیسیون‌های تخصصی مجلس وجود دارد، نمایندگان می‌توانند این موضوع را در صحن علنی مجلس براساس رای‌گیری تغییر و اصلاح کنند اما تا آن زمان هیئت رئیسه مجلس نمی‌تواند خلاف دستورالعمل اقدامی انجام دهد.

به هر حال آیین‌نامه جدید نحوه عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی را تغییر داده و آنان بر اساس اولویت‌های تعیین‌شده و سوابق اجرایی و تحصیلی امتیازبندی و سپس عضو کمیسیون می‌شوند. اما با توجه به این اعتراضات باید منتظر ماند که آیا طرح استیضاح زودهنگام هیئت رییسه به مرحله اجرایی شدن می رسد یا اینکه تنها ابزار فشار برخی از نمایندگان برای رسیدن به اهدافشان است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: پرونده اکبر طبری دهه کرامت وحید خزایی غلام کویتی پور انفجار شرق تهران هفتم تیر پشت پرده استیضاح هیئت رئیسه مجلس پرونده اکبر طبری دهه کرامت وحید خزایی غلام کویتی پور انفجار شرق تهران هفتم تیر نمایندگان در کمیسیون ها استیضاح هیئت رییسه کمیسیون های تخصصی برای استیضاح طرح استیضاح هیئت رئیسه اعضای هیئت رییسه مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۴۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند

 

به گزارش تابناک، جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس حدود ۴۰ دقیقه بعد از آغاز به کار، به دلیل غیبت تعدادی از نمایندگان و نرسیدن به حد نصاب جلسه با اعلام محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پایان یافت.

بنابر گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، گفت: تعداد نمایندگان حاضر در مجلس برای رای گیری به حدنصاب نرسیده است و نمی‌توانیم بررسی بودجه را دنبال کنیم لذا پایان جلسه را اعلام می‌کنم.

 
 
وی گفت که جلسه بعدی مجلس فردا (سه‌شنبه) برای ادامه بررسی بخش دوم بودجه تشکیل می‌شود. این در حالیست که از روز گذشته اعلام شده بود که جلسات صحن مجلس تا پایان رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در ۲ نوبت برگزار خواهد شد.

قالیباف همچنین از اعضای هیأت رئیسه مجلس خواستار قرائت اسامی غایبان و متاخران جلسه شد که علی کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس اسامی آنها را به شرح زیر قرائت کرد:

- عبدالجلال ایری

- امیرحسین بانکی پور

- علی جدی

- حسین حسین‌زاده

- جعفر راستی

- رجب رحمانی

- جلیل رحیمی جهان آبادی

- جلال رشیدی کوچی

- ابراهیم رضایی

- محمدرضا رضایی کوچی

- مجتبی رضاخواه

- یعقوب رضازاده

- منصورعلی زارعی

- علیرضا زندیان

- قاسم ساعدی

- محمد سبزی

- حسن شجاعی

- مهدی شریفیان

- منصور شکرالهی

- مهدی طغیانی

- فرهاد طهماسبی

- روح‌الله عباسپور

- محمود عباس زاده

- بهزاد علیزاده

- ابوالفضل عمویی

- محسن فتحی

- حسین گودرزی

- محمدرضا مبلغی

- حسن محمدیاری

- غلامرضا مرحبا

- اردشیر مطهری

- محمدطلا مظلومی

- فاطمه مقصودی

- سید محمد موحد

- سید کاظم موسوی

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۷۱ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انعقاد رسمی جلسات و اعتبار اخذ رأی منوط به حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان در صحن است؛ بنابراین از مجموع ۲۸۶ نماینده فعلی (با حساب ۴ نماینده‌ای که در طول این ۴ سال به هر دلیلی از مجلس جدا شدند)، برای رسمیت یافتن جلسه نوبت عصر روز دوشنبه صحن مجلس باید ۱۹۱ نفر در جلسه حاضر می‌شدند.

دیگر خبرها

  • مجلس با وجود مخالفت دولت با الحاق جدولی به بودجه ۱۴۰۳ موافقت کرد
  • معرفی کامل دبی لند و هر آنچه که باید بدانید!
  • آنچه که باید در مورد ویژگی‌های جدید واتس‌اپ بدانید
  • عدم‌همراهی بیش از ۱۰۰ نماینده در حمایت از طرح «نور»
  • ۱۰۰ نماینده مجلس بیانیه حمایت از «طرح نور» را امضا نکردند؟
  • بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس بیانیه حمایت از طرح «نور» را امضا نکردند
  • قدردانی فرمانده کل انتظامی کشور از نمایندگان مجلس
  • قدردانی و تشکر سردار رادان از نمایندگان مجلس
  • این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند
  • مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران