Web Analytics Made Easy - Statcounter

تقابل آشکار «الکاظمی» با «حشد» نشان داد آمریکایی ها این بار با اهرم نیروهای مبارزه با تروریسم به دنبال اجرای سناریوی حذف سازمان بسیج مردمی و قطع جاده راهبردی «تهران - مدیترانه» هستند.

سرویس جهان مشرق - ساعت پایانی پنج شنبه شب (ششم تیرماه) گروهی مشترک از نیروهای مبارزه با تروریسم عراق و نظامیان تروریست آمریکایی با دستور و هماهنگی نخست وزیر (مصطفی الکاظمی) به مقر تیپ ۴۵ بسیج مردمی (کتائب حزب الله) در منطقه «آلبوعیثه» از توابع بخش «الدوره» در جنوب بغداد و ۱۶ کیلومتری فرودگاه بین المللی، هجوم آوردند و شماری از رزمندگان را دستگیر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروهای بسیج مردمی که از چند ماه قبل خود را برای خطرناک ترین سناریوها از جمله «کودتا» آماده کرده بودند پس از دستگیری رزمندگان کتائب حزب الله به سرعت وارد میدان شدند و با قدرت نمایی و محاصره مقر سازمان مبارزه با تروریسم در منطقه حفاظت شده سبز بغداد (محل مراکز حساس دولتی و سفارتخانه ها) به آمریکایی ها و نیروهای نزدیک به آنان فهماندند چه کسی حرف اول و آخر را در پایتخت می زند.

پس از اولتیماتوم نیروهای بسیج مردمی و آماده باش سراسری برای حمله به آمریکایی ها در بغداد و حضور فرمانده‌هان بسیج مردمی و چهره های سیاسی در مقر نخست وزیری، الکاظمی از تصمیم خود عقب نشینی کرد و دستور آزادی فوری رزمندگان بازداشت شده بسیج مردمی را صادر کرد و البته این موضوعی بود که رسانه های محور غربی - عبری - عربی از جمله شبکه بی‌بی‌سی فارسی با وقاحت سانسور کردند و فقط نیمی از اتفاقات پنج شنبه شب را آن طور که دوست داشتند به مخاطبان شان القا کردند که یک رسوایی بزرگ برای این شبکه‌ها محسوب می‌شود.

نماز رزمندگان بسیج مردمی پس از آزادی در منطقه سبز بغداد

از سویی دیگر، شب گذشته هادی العامری و نائب رئیس سازمان بسیج مردمی به همراه شماری دیگر برای آزادی رزمندگان در مقر نخست وزیری حاضر شدند و بدون شک برخلاف آنچه که برخی رسانه ها وساطت خوانده اند، گفت وگوی های صریحی در این جلسه مطرح شده که «الکاظمی» مجبور شده حتی عذرخواهی کند.

برخی منابع عراقی اعلام کرده اند، الکاظمی و نیروهایش به همراه آمریکایی ها تصور می کردند به دلیل انجام عملیات بسیج مردمی در استان های مرکزی و غربی علیه عناصر مخفی داعش، بغداد تا حدود زیادی از وجود نیروهای بسیج مردمی خالی است و تصمیم برای بازداشت رزمندگان کتائب حزب الله را عملی کردند اما با حضور قدرتمند نیروهای بسیج مردمی در خیابان ها و منطقه سبز غافلگیر شدند و در نهایت از موضع خود عقب نشینی کردند.

به گزارش مشرق، شماری از گروه های ضد جبهه مقاومت در عراق مدعی شده اند عملیات نیروهای مبارزه با تروریسم که با نظارت و پشتیبانی آمریکایی ها انجام شده در واکنش به تلاش نیروهای تیپ ۴۵ بسیج مردمی برای شلیک موشک به مواضع آمریکایی ها در بغداد صورت گرفته و این در حالی است که براساس اطلاعات به دست آمده رزمندگان در مقر خود در حال استراحت بودند.

تحلیلگران و کارشناسان سیاسی عراقی معتقد هستند الکاظمی با ماجراجویی های پنج شنبه شب در واقع نقاب از چهره اصلی خود برداشت و نشان داد ادامه دهنده فتنه چند ماهه آمریکایی ها برای ایجاد اختلاف و درگیری میان نیروهای مسلح عراق است.

شخصیت های رسانه ای و سیاسی عراق حذف رزمندگان سازمان بسیج مردمی و تضعیف سایر نیروهای مسلح را هدف مشترک الکاظمی و آمریکایی ها برای قبضه قدرت و اشغالگری در عراق خوانده اند و تاکید کرده اند نخست وزیر با مجوز به نیروهای ویژه امنیتی و تروریست های آمریکایی دشمنی خود را با بسیج مردمی آشکار و ثابت کرد دستگاه مبارزه با تروریسم عراق به صورت مستقیم زیر نظر آمریکایی ها مدیریت، فرماندهی و هدایت می‌شود.

انتقاد تند و تیز تحلیلگران سیاسی و فعالان رسانه ای عراق به الکاظمی و رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم برای همکاری با آمریکایی ها و ایجاد درگیری و فتنه انگیری در حالی مطرح می شود که سرلشکر «عبدالوهاب ساعدی» فرمانده نیروهای مبارزه با تروریسم اوایل پاییز سال گذشته نیز با کمک کاخ سفید در آستانه انجام «کودتا» علیه دولت بود اما عادل عبدالمهدی با کمک متحدانش توانست نخستین توطئه آشکار آمریکایی ها و نیروهای نزدیک به آنان در عراق را علیه دولت خود کشف و خنثی کند و الساعدی را هم برکنار و در وزارت دفاع منتظر خدمت درآورد؛ البته با نخست وزیری الکاظمی، الساعدی بار دیگر به قدرت بازگشت و دوباره بر صندلی ریاست این دستگاه تکیه زده است.

روند تحولات میدانی و حوادث پنج شنبه شب در مجموع نشان می دهد، نیروهای نزدیک به آمریکا در بغداد با دستور کاخ سفید به دنبال تحریک نیروهای سازمان بسیج مردمی هستند تا نقطه شروعی را برای ایجاد فتنه دوباره بیابند.

براساس اطلاعات به دست آمده، گروه های عراقی نزدیک به کاخ سفید درصدد هستند سناریوی خود را به بهانه برقرار کردن امنیت در بغداد و جلوگیری از حمله خمپاره ای به سفارت خانه آمریکا پیش ببرند و با متهم کردن نیروهای بسیج مردمی، تنش ها را افزایش دهند.

حمله به مقر بسیج مردمی و دسنگیری موقت شماری از رزمندگان اولین گام این گروه ها برای اجرای این طرح بود که تلاش می کنند دستگاه مبارزه با تروریسم و سازمان بسیج مردمی که هر دو جزء نیروهای مسلح عراق هستند را در مقابل هم قرار دهند و وارد درگیری کنند.

به گفته منابع میدانی، سناریوی حذف سازمان بسیج مردمی فقط به پایتخت عراق ختم نمی شود و صحبت های مطرح شده در خصوص ورود نیروهای مبارزه با تروریسم برای تعیین تکلیف کردن مناطق مرزی نشان می دهد آمریکایی ها برنامه های مشخص را برای ضربه زدن به مقاومت عراق پیش بینی کرده اند و مسئولیت کار را هم به سرلشکر عبدالوهاب ساعدی واگذار کرده اند.

در همین راستا نیز «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق اعلام کرده که ما نمی دانیم در مناطق مرزی چه می گذرد و سرنوشت میلیاردها دلار پول مبادله شده چه می شود و به همین بهانه به نیروهای مبارزه با تروریسم دستور داده مناطق مرزی را به کنترل دربیاورند و این مسئله نشان می دهد وی علاقه دارد در زمین آمریکایی ها بازی کند.

به گفته تحلیلگران و فعالان رسانه ای عراق هدف اصلی کاظمی و الساعدی شفاف سازی مسائل مالی و مبارز با فساد در مناطق مرزی نیست و در تلاش هستند نیروهای بسیج مردمی را این نقاط دور کنند و مناطق مرزی را در اختیار آمریکایی ها قرار دهند تا برنامه های خود را پیش ببرند.

یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق با بیان این که تقویت گروهک تروریستی داعش در مناطق مرزی فقط یکی از اهداف آمریکایی ها است، افزود: واشنگتن به شدت از راه اندازی جاده تهران - بغداد - دمشق - مدیترانه در هراس است و به هر شیوه ممکن تلاش می کند این مسیر را قطع کند.

این منبع میدانی با بیان این که گذرگاه مرزی «القائم - البوکمال» قلب جاده مهم و راهبردی «تهران - مدیترانه» است، گفت: در حال حاضر این گذرگاه استراتژیک در کنترل نیروهای «کتائب حزب الله و کتائب امام علی (ع) » است و همین مسئله آمریکایی را به وحشت انداخته است.

به گزارش مشرق، آمریکایی ها و صهیونیست ها تاکنون چندین مرتبه مقرهای نیروهای مقاومت عراق را در گذرگاه مرزی القائم و مناطق حومه هدف قرار داده اند که البته این حملات نتیجه ای نداشته و رزمندگان بسیج مردمی با ساخت پایگاه های جدید، قدرت خود را در گذرگاه مرزی «القائم - البوکمال» تثبیت کردند و همین مسئله باعث شد آمریکایی ها برای تغییر معادلات این بار سناریوی ورود نیروهای مبارزه با تروریسم عراق را به مناطق مرزی کلید بزنند چرا که می دانند نتایج راه اندازی جاده تهران - مدیترانه فقط به غرب آسیا خلاصه نمی شود و می تواند جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم گزارش اختصاصی مشرق حشدالشعبی بسیج مردمی عراق مصطفی الکاظمی نیروهای مبارزه با تروریسم کتائب حزب الله جاده تهران مدیترانه بغداد آمریکایی ها عراق تحولات عراق نیروهای مبارزه با تروریسم نیروهای بسیج مردمی سازمان بسیج مردمی کتائب حزب الله آمریکایی ها بسیج مردمی پنج شنبه شب مناطق مرزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۴۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟

به گزارش خبرآنلاین، پایگاه خبری "وستیکاوکازا" روسیه در تحلیلی نوشت: در حالی که جو بایدن به چگونگی کاهش تنش ها در نوار غزه فکر می کرد و ایران در حال بررسی راه هایی برای پاسخ به تلافی جویانه اسرائیل بود، رئیس جمهور ترکیه درگیر سیاست خارجی سازنده تری بود. او در این حین به عراق سفر کرد و با نخست وزیر این کشور یعنی محمد شیاع السودانی دیدار و گفتگو کرد.

سفر رجب طیب اردوغان به بغداد، یک سفر تاریخی بود. رهبر ترکیه برای اولین بار در ۱۳ سال گذشته پا به خاک عراق گذاشت. گفتگوها با السودانی، نخست‌وزیر و عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق، با هدف تقویت همکاری بین عراق و ترکیه در مسائل سیاسی، اقتصاد و امنیت انجام شد.

اردوغان با رفتن به عراق قصد داشت دو مشکل خاص را حل کند. اولین مورد مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) بود. رئیس جمهور ترکیه در بغداد تصریح کرد که کشورش حضور کانون تروریسم در مرزهای خود را، چه در سوریه و چه در عراق، تحمل نخواهد کرد. وی با ابراز امیدواری از مشارکت بغداد در مبارزه با (پ.ک.ک) گفت: عراق باید از همه اشکال تروریسم پاک شود.

اردوغان برای نشان دادن عزم خود دستور بمباران گسترده مواضع (پ.ک.ک) در شمال عراق را صادر کرد. روزنامه حریت نوشت که به زودی نیروهای مسلح ترکیه عملیات زمینی جامع علیه شبه نظامیان را انجام خواهند داد. همچنین، ترکیه و عراق قصد دارند یک مرکز عملیاتی برای مبارزه با شبه نظامیان در عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری مرز ترکیه و عراق ایجاد کنند. تمایل دولت عراق برای همکاری با ترکیه با توجه به اینکه بغداد در گذشته اغلب آنکارا را به نقض تمامیت ارضی عراق متهم کرده است، گامی بزرگ در این مسیر است.

هر دو کشور باید مشکل (پ.ک.ک) را حل کنند تا کار دوم و مهم‌تر ضورت پذیرد. در واقع، پیگیری پروژه «راه توسعه»، کریدور حمل و نقلی که استان‌های شرقی ترکیه را از طریق خاک عراق به خلیج فارس متصل می‌کند که همین مساله، دلیل اصلی سفر اردوغان به بغداد شد.

اردوغان و السودانی تفاهم‌نامه همکاری میان عراق، ترکی ، قطر و امارات را امضا کردند. این پروژه شامل ۱۲۰۰ کیلومتر راه آهن و بزرگراه است. هزینه آن ۱۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است. پس از اجرای این کریدور، سالانه تا ۴ میلیارد دلار سود به دست می‌آید و بیش از ۱۰۰ هزار شغل را فراهم می‌کند. مشارکت امارات و قطر بسیار مهم است زیرا عراق و ترکیه نیاز به جذب سرمایه گذاری خارجی دارند. این امکان وجود دارد که سرمایه گذاران چینی در مرحله اجرا به این پروژه بپیوندند. قطر در حال حاضر متحد ترکیه است و دخالت امارات به لطف عادی سازی روابط با ترکیه در سفرهای متقابل رهبران دو کشور به آنکارا و ابوظبی امکان پذیر شده است.

جالب اینجاست که تا همین اواخر یک پروژه بزرگ دیگر به نام IMEC (کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا ) وجود داشت. این پروژه قرار بود هند را از طریق خاک کشورهای عربی خلیج فارس و اردن به اسرائیل متصل کند. آمریکا نیز حمایت خود را از این طرح اعلام کرد. با این حال، به دلیل آغاز جنگ در غزه، روابط اسرائیل ـ آمریکا با کشورهای عربی به شدت تضعیف شده است. چشم انداز به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان سعودی مبهم است و اردن و امارات تماس‌های خود با تل آویو را معلق کرده‌اند. علاوه بر این، به دلیل حملات انصارااله یمن، ایمنی ناوبری در اقیانوس هند مختل شده است. به نوعی می‌توان گفت که جاده ابریشم ترکیه در حال تبدیل شدن به یک جایگزین برای پروژه آمریکایی ـ هندی است.

اجرای راه توسعه نه تنها به سرمایه گذاری‌های چند میلیارد دلاری بلکه به ثبات در عراق نیز نیاز خواهد داشت. دولت بغداد می‌داند که مقابله با تهدید (پ.ک.ک) به تنهایی غیرممکن است اما در عین حال عملیات ارتش ترکیه در عراق با محکومیت بغداد و دیگر کشورهای عربی مواجه بود. در پیش بینی سود اقتصادی بزرگ مورد نیاز ترکیه و عراق که هنوز از مداخله آمریکا و تسلط سازمان‌های تروریستی در امان نیست، دو کشور در نهایت تلاش‌های خود را برای از بین بردن ساختارهای تجزیه‌طلبانه که توسط (پ.ک.ک) نمایندگی می‌شود، هماهنگ خواهند کرد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901539

دیگر خبرها

  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • اسناد ساواک درباره‌ی همسر حاج آقا مصطفی خمینی چه می‌گویند؟
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • دستور ساواک برای بازرسی از عروس امام
  • انتشار اسناد ساواک درباره بازرسی از همسر سیدمصطفی خمینی
  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • کاظمی قمی: افغانستان شریک ما در مبارزه مشترک با تروریسم است