Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کانون وکلای خراسان رضوی در خصوص ظرفیت جذب وکیل در سال ۱۳۹۹، گفت: در جلسه‌ای که با حضور رئیس کل دادگستری استان، رئیس دادگاه انقلاب، بنده و رئیس مرکز مشاوران قوه قضائیه برگزار شد، ظرفیت ۱۵۰نفری از سمت کانون وکلا و مرکز مشاوران برای جذب وکیل اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حقوق یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی است، بیشتر دانشجویان این رشته از همان ابتدای تحصیل با سودای وکالت رشته حقوق را انتخاب می‌کنند، اما انحصاری بودن مجوز وکالت این رویای شیرین فارغ‌التحصیلان رشته حقوق را به سرابی تبدیل کرده که امروزه شاهده بیکاری بسیاری از دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شاید شنیده باشید که قبل از انقلاب کانون وکلا متولی امر وکالت در کشور بود، اما از سال 1379 مرکز وکلا زیر نظر قوه قضائیه با این هدف که بتواند مجوز وکالت بدهد و این انحصار را در هم بشکند به وجود آمد، اهمیت رفع انحصار از مجوز وکالت به این دلیل مهم است که در حوزه کسب‌وکار 9 شاخص برای ارزیابی کشورها در جهان وجود دارد که 6 شاخص آن صرفا حقوقی است، پس حوزه حقوقی به ویژه وکالت باید تسهیل‌گر حوزه کسب و کار باشد و نه برعکس. 

  سوال‌های اصلی که پیش می‌آید این است که آیا کانون وکلا توانسته در معادله وکالت تأثیرگذار باشد؟، شاخص تعیین ظرفیت پذیرش در آزمون وکالت چیست؟ و آیا به تعداد پرونده‌های موجود وکیل حاذق در مشهد و استان وجود دارد یا خیر؟ 

ظرفیت پذیرش ۱۵۰ نفری وکیل در سال99

رئیس کانون وکلای خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار کرد: تعداد مجوزهای وکالت در استان طبق قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، توسط سه مرجع یعنی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، رئیس دادگاه انقلاب خراسان رضوی و رئیس کانون وکلا تشخیص و ظرفیت را تعیین می‌کنند. 

مجتبی زاهدیان در خصوص ظرفیت جذب وکیل در سال ۱۳۹۹ یادآور شد: علاوه بر سه مرجع نام‌برده جلسه‌ای با حضور رئیس مرکز مشاوران قوه قضائیه خراسان رضوی برگزار شد که بر اساس اعلام نیاز دادگستری‌های شهرستان‌های استان در خصوص نیاز به جذب کارآموز وکالت، مجموعا ظرفیت ۱۵۰نفری از سمت کانون وکلا و مرکز مشاوران اعلام شد. 

وی خاطرنشان کرد: معیار  تعیین ظرفیت موارد مختلفی است، مانند نیازی که سالانه شهرستان‌ها برای جذب کارآموز وکالت به تعداد پرونده‌های موجود اعلام می‌کنند‌، ظرفیت و امکاناتی که مجموعه دادگستری برای ارائه خدمات و آموزش به کارآموزان وکالت در نظر گرفته است، همچنین ظرفیت و امکاناتی که کانون وکلا و مرکز مشاوران برای آموزش دارند، نیز باید لحاظ شود.

  رئیس کانون وکلای خراسان رضوی با اشاره به اینکه آمار دقیق پرونده‌های هر استان در اختیار رؤسای دادگستری است، تصریح کرد: در خراسان رضوی فقط کانون وکلا در مشهد تقریباً یک هزار و۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ وکیل دارد و به صورتی نیست که به عنوان مثال دادگستری پرونده‌ها را بین وکلا تقسیم یا حد نصابی را برای وکیلی تعیین کند. 

وکالت امری قائم به شخص است

  زاهدیان با بیان این مطلب که وکالت امر قائم به شخص است، عنوان کرد: افراد بر مبنای اعتماد، عملکرد، تخصص و تجربه‌ وکلا به آنها مراجعه می‌کنند، به همین علت وکلایی هستند که تعداد قابل توجهی پرونده در سال دارند. 

وی تصریح کرد: به تعداد پرونده‌های موجود در مشهد و خراسان رضوی وکیل حاذق داریم، علت نبود وکیل در بعضی پرونده‌ها به این علت است که گاهی خود افراد با توجه به اطلاعاتی که دارند لزومی به گرفتن وکیل نمی‌بینند یا گمان می‌کنند پرونده‌‌شان اهمیت چندانی ندارد.

  بارگذاری الکترونیکی قراردادهای وکلا 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در خصوص تعرفه حق‌الوکاله در سال ۹۹، گفت: هزینه‌های وکلا طبق تعرفه مشخصی که توسط قوه قضائیه در خصوص پرونده‌های مختلف اعلام شده دریافت می‌شود، طبق تکلیفی که ایجاد شده وکلا موظف‌اند، قردادهای حق الوکاله‌شان را به صورت الکترونیکی بارگذاری کنند تا بحث کنترل، شفافیت و مالیات به درستی انجام شود.

تعرفه حق الوکاله وکیل در سال ۱۳۹۹ بر اساس آئین‌نامه قوه قضائیه به شرح زیر است:

  50 درصد از پرونده‌ها وکیل مدافعه ندارند!

 عضو هیأت مدیره مرکز مشاوران قوه قضائیه خراسان رضوی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، میزان پرونده‌های دریافتی وکلا را نامشخص برشمرد و اظهار کرد: به نظر بنده 50درصد از پرونده‌ها بدون وکیل مدافع وارد محاکم قضایی می‌شوند. 

مهدی صولت‌نژاد در خصوص شاخص تعیین و تکمیل ظرفیت آزمون وکالت، توضیح داد: بستگی به جمعیت هر شهر دارد، چراکه در شهرهای بزرگ به ویژه کلان شهرها به تناسب جمعیت بالا میزان معاملات و داد وستدها و به تبع آن وقوع جریان و دعاوی مردم علیه یکدیگر بیشتر است، در حال حاضر به نظر بنده ظرفیت پذیرش وکیل در مشهد تکمیل و حتی بیشتر از نیاز و ظرفیت وکیل جذب کرده‌ایم.

  نکته جالب ماجرا اینجا است که همچنان برای اعطای مجوز وکالت آزمون برگزار می‌شود و به جای آنکه صلاحیت علمی افراد را با حد نصاب نمره تعیین کند به صورت رقابتی با تعیین ظرفیت پذیرش انجام می‌گیرد، شاید قضات، وکلا، نمایندگان مجلس و حتی بدنه دولت به دلیل تعارض منافعشان از رفع انحصار مجوز وکالت استقبال نمی‌کنند. 

تا زمانی که بسیاری از قضات 30 سال منتظر می‌مانند تا بازنشسته و سپس به حرفه وکالت مشغول شوند، وکلا به به این دلیل که اگر انحصار وجود داشته باشد سود بیشتری کسب می‌کنند و نمایندگان مجلس نیز پس از یک دوره نمایندگی بدون داشتن لیسانس حقوق می‌توانند مجوز وکالت دریافت کنند، انحصار مجوز وکالت از بین نمی‌رود و ما همچنان شاهد بیکاری سیل عظیمی از دانشجویان رشته حقوق هستیم که قطعاً آسیب‌های اجتماعی جدی برای کشور هستند و نادیده گرفته شدن این سرمایه‌های اجتماعی آثار زیان‌باری را برایمان به همراه دارد. 

==================

گزارش از: حمیده طاهری

==================

انتهای‌‌پیام/ 70058

منبع: فارس

کلیدواژه: انحصار آزمون وکالت مرکز مشاوران قوه قضاییه رئیس کانون وکلا مرکز مشاوران خراسان رضوی ظرفیت پذیرش وکیل در سال مجوز وکالت قوه قضائیه پرونده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۵۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می شود

علی حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در آستانه دهه کرامت قرار داریم و از سالروز میلاد حضرت معصومه (س) تا ولادت امام رضا (ع) برنامه های متنوع با محوریت توسعه خدمات و فرهنگ رضوی برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: قبل از شروع دهه کرامت و همزمان با هفته معلم به همت کانون تعلیم و تربیت آستان قدس رضوی در استان اردبیل تجلیلی را از معلمان خادم یار رضوی شاهد بودیم و سعی کردیم به تلاشگران سنگر تعلیم و تربیت ادای احترام کنیم.

دبیر خادم یاران خدمت رضوی استان اردبیل گفت: با حضور در آموزش و پرورش ناحیه یک و دو و منزل تعدادی از فرهنگیان فعال کانون سعی کردیم تا با تقدیم تحفه رضوی به آنها قدردان تلاش های یک سال گذشته معلمان در ترویج فرهنگ رضوی باشیم.

حسن زاده با اشاره به راه اندازی کانون های خدمت مدرسه محور در اردبیل بیان کرد: با تاکید مقام معظم رهبری امروز حرم امام رضا (ع) تنها در مشهد محدود نشده بلکه کل کشور حرم رضوی محسوب می شود و مردم در طیف ها و سلایق مختلف عشق خدمت رسانی به امام رضا (ع) را به نمایش می گذارند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۹ کانون تخصصی در سطح استان فعالیت می کنند و در کنار آن ۴۰ کانون معین محلات نیز به عنوان کانون های خدمت رضوی در سطح استان ماموریت توسعه و ترویج فرهنگ رضوی را برعهده دارند.

دبیر خادم یاران خدمت رضوی استان اردبیل تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا در همه مناطق استان کانون های خدمت رضوی را توسعه داده و از وضعیت رابط آنها را به کانون های فعال با حضور جوانان علاقمند و فرهیختگان جامعه تبدیل کنیم.

حسن زاده با اشاره به فعالیت های ارزشمند کانون تعلیم و تربیت خدمت رضوی در استان اردبیل گفت: با هدف ترویج فرهنگ خدمت رسانی و همچنین فرهنگ رضوی کانون های خدمت در مدارس راه اندازی و ما همراهی جامعه فرهنگیان و دانش آموزان را در این راستا شاهدیم.

کد خبر 6097723

دیگر خبرها

  • برگزاری ۴۰ عنوان برنامه هم‌زمان با دهه مبارک کرامت در استان مرکزی
  • هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه در استان هرمزگان/ طراحی سامانه‌های الکترونیک قضایی در حوزه های اعسار، انحصار وراثت و.../ ابتکار جالب توجه در خصوص پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی/ تشریح آسیب‌های قاچاق سوخت در استان هرمزگان
  • معلمان خادم‌یار رضوی در اردبیل تجلیل شدند
  • واکنش محمد مهاجری به زندانی شدن یک وکیل دادگستری /یکسوی دعوا سعیدمرتضوی است و یکسو وکیلی شریف!
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می‌شود
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می شود
  • تعجب رئیس دیوان عالی کشور از آمار پرونده‌های خانواده
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • بیش از ۱۷هزار سالمند تحت حمایت کمیته امداد خراسان‌ جنوبی
  • پیگیری طرح وکلا در مساجد از سوی رئیس قوه قضاییه