Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@06:51:56 GMT

تبعات آتش‌سوزی نقطه‌ای در جنگل‌ها و مراتع

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۲۵۳۴۲

تبعات آتش‌سوزی نقطه‌ای در جنگل‌ها و مراتع

ساعت24- در پی وقوع حریق‌های متعدد و پراکنده در جنگل‌ها و مراتع کشور، یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به آثار مخرب آتش‌سوزی‌های نقطه‌ای گفت: اگر این نوع از آتش‌سوزی‌ها در لحظات ابتدایی کنترل نشوند، به آتش‌سوزی گسترده تبدیل می‌شوند و علاوه‌بر آسیب زدن به درختان و به‌طور کلی پوشش‌ گیاهی، موجودات داخل خاک را از بین می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد رحمانی افزود: از موجودات زنده داخل خاک می‌توان به انواع باکتری‌ها، میکروارگانیسم‌ها و حشراتی اشاره کرد که باعث می‌شوند مواد غذایی به گیاه و هوای کافی به ریشه‌های آن‌ها برسد.

وی ادامه داد: آتش‌سوزی‌های جنگلی تمامی این فعالیت‌های زیستی را متوقف می‌کند و سال‌ها طول می‌کشد تا این اکوسیستم‌ها به حالت طبیعی خود بازگردند و شاید در برخی موارد هیچ‌گاه به حالت طبیعی خود بازنگردند بنابراین اگر میزان آتش‌سوزی‌های نقطه‌ای را جمع کنید، خواهید دید که سطح آن در کشور بسیار بیشتر از میزان جنگل‌کاری و گسترش فضای سبزی است که ما در طول سال در کشور انجام می‌دهیم.

رحمانی مناطقی که بیشتر محل تردد و حضور انسان‌هاست را مستعد وقوع آتش‌سوزی دانست و گفت: آتش‌سوزی‌های نقطه‌ای بیشتر در مناطقی رخ می‌دهد که پوشش گیاهی آن زیاد شده است و انسان‌ها در آن‌ها مناطق رفت و آمد دارند. متاسفانه افراد مختلف مسائلی چون رها نکردن شیشه و ته سیگار در طبیعت را جدی نمی‌گیرند و رعایت نمی‌کنند و نمی‌دانند که یک حرکت نابه‌جا ممکن است یک فاجعه به بار آورد. از این رو نیاز به هشدار، هوشیاری و فرهنگسازی در این زمینه  وجود دارد و صدا و سیما باید مردم را آگاه کند.

یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ضمن بیان اینکه اراده همه جانبه برای جلوگیری و پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در کشور وجود ندارد، تاکید کرد: صدا و سیما می‌تواند نقش بسیار پررنگی در زمینه اطلاع‌رسانی درباره عوامل موثر بر وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی  داشته باشد و درباره راه‌های کاهش احتمال وقوع آن فرهنگسازی کند اما متاسفانه در این زمینه کم‌کاری می‌کند و مردم را به اندازه کافی نسبت‌ به کارهایی که باید و نباید در طبیعت انجام دهند، آگاه نمی‌کند.

رحمانی در پایان با اشاره به اینکه علوفه‌های خشک شده در جنگل‌ها با گرم شدن هوا کاملا مستعد آتش‌سوزی می‌شوند، اظهار کرد: برخی از آتش‌سوزی‌ها از مزارعی که در مجاورت جنگل‌ها قرار دارند، آغاز می‌شود چون برخی از کشاورزانی که محصولاتی مانند گندم و جو را برداشت کرده‌اند، برای کاشت محصول جدید، باقیمانده محصولات خود را آتش می‌زنند. این اقدام می‌تواند منجربه سرایت آتش به جنگل‌ها و منابع طبیعی شود بنابراین لازم است درباره تبعات این کار به آنان آموزش داده و اطلاع‌رسانی شود.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: آتش سوزي خاک طبیعت جنگل ها و مراتع آتش سوزی آتش سوزی ها نقطه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۵۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ آمارهای رفع نقاط پرحادثه راه‌ های کشور شفاف است

تین نیوز

سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در پی انتشار خبری در برخی از رسانه ها با موضوع آمار نقاط پر حادثه، اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ مجموعأ ۷۲۵ نقطه پرحادثه موجود در راه های کشور رفع شده است.

به گزارش تین نیوز از سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، این سازمان در پی انتشار خبری در برخی از  رسانه ها با موضوع آمار نقاط پر حادثه، اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲ مجموعأ ۷۲۵ نقطه پرحادثه موجود در راههای کشور رفع شده است.

در اطلاعیه روابط عمومی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای آمده است: "توضیح این که در سال ۱۴۰۲، ۴۱۲ نقطه از مجموع ۸۸۷ نقطه پرحادثه راه های کشور که در سال ۱۴۰۱ سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای و پلیس راه توافق کرده بودند رفع و اصلاح شده است.

 ۳۱۳ نقطه دیگر نیز مربوط به توافق قبلی دو دستگاه در سال ۱۳۹۶ است که در سال ۱۴۰۲ اصلاح شده است.

 بنابراین در سال گذشته مجموعأ ۷۲۵ نقطه پرحادثه راههای کشور رفع و اصلاح شده است و هر دو آمار ارائه شده توسط وزیر راه و شهرسازی و معاون حمل و نقل این وزارت خانه صحیح و متقن است."

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • رویش دشت شقایق در اردستان
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • ◄ آمارهای رفع نقاط پرحادثه راه‌ های کشور شفاف است
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟