Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نخستین جلسه از نشست های «چهارسوق اندیشه سیاسی» عصر سه شنبه سوم تیرماه 1399 در خانه مشروطه اصفهان برگزار شد. در این نشست فرزانه سادات کمیلی کارشناس علوم سیاسی و محمدعلی کرباسیون استاد حقوق، آرای دکتر حمید عنایت را با تکیه بر کتاب «اندیشه سیاسی در اسلام معاصر» وی مورد بررسی قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیلی در ابتدای این نشست با اشاره به این که عنایت را می‌توان پدر علم سیاست ایران دانست، گفت: مطالب کتاب اندیشه سیاسی عمیق هستند هرچند بعضا جدید بوده و برای اولین‌بار مطرح شده است. شیعیان حکومت را از جانب خداوند می‌دانند و امامت، عصمت و ولایت از دال‌های اساسی اندیشه سیاسی آنهاست؛ اما اهل تسنن معتقدند پیامبر حکومت را به صلاحدید مردم واگذار کرد و به سه گانه خلافت، اجماع و بیعت باور دارند.

وی با بیان این که بیداری مسلمانان از زمانی شروع شد که از تمدن غرب سیلی خوردند، افزود: چهره‌های شاخص این بیداری و نوگرایی در ابتدا سید جمال و محمد عبده بودند که بر روی عقلانیت و وحدت جهان اسلام تاکید داشتند؛ اما بعد از آن جهان عرب در مقوله نوگرایی به سمت نوعی از قوم‌گرایی رفت و ناسیونالیسم در بین اعراب ظهور کرد. ناسیونالیسم که در مبانی مغایر با اسلام بود در ایران خود را در عدالت خواهی و قانون گرایی نشان داد؛ اما در بین اعراب ناسیونالیسم به معنای نوعی از احیای هویت بعد از سقوط عباسیان بود.

کمیلی با تاکید بر این که گرایش اعراب به ناسیونالیسم ناشی از اقتضائات زمان آنها بوده است، ادامه داد: بعد از ناسیونالیسم جهان اسلام به دنبال تجربه دموکراسی بود این در حالی است که دموکراسی از حیث مبانی از ناسیونالیسم هم از اسلام دورتر است. پس از آن شاهد گرایشات سوسیالیستی بین اعراب بودیم. برای مثال در مصر، جمال عبدالناصر به شوروی گرایش داشت و در ایران هم گروه‌هایی دست به التقاط بین آموزه‌های مارکسیستی و اسلام زدند.

وی با بیان این که درک تحولات ایران در کنار فهم تحولات جهان اسلام امکان‌پذیر است، در مورد نوگرایی در زمان مشروطیت گفت: مشروطیت در ایران دو گام بزرگ برداشت. نخست این که دست به قانون‌گذاری زد و دوم آن که در مورد حکومت به دست غیرمعصوم سخن گفت. در این میان نقش اجتهاد علمای شیعه بسیار پررنگ بوده است برای مثال علمایی مانند نایینی به نوعی از جمع‌بندی بین اسلام و دموکراسی هم معتقد بودند.

این کارشناس علوم سیاسی با اشاره به این که عنایت به دو اختلاف یکی در مبانی کلامی و دیگری در تکوین تاریخی شیعیان میان شیعه و سنی باور دارد، تصریح کرد: مطابق با این تکوین شیعیان با هفت خصیصه در اقلیت بودن، باطنی گرایی، فرجامی دیدن تاریخ، بی تفاوتی، آرمان گرایی، عاطف گرایی و خطاپذیری متمایز می شوند.

کمیلی در پایان سخنانش به تلاش هایی که در طول تاریخ برای نوگرایی شیعه صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: هدف این تلاش ها تعدیل این صفات بود مانند اقداماتی که صورت گرفت تا حرکت امام حسین(ع) فقط به طور عاطفی دیده نشود و به صورت سیاسی لحاظ شود. مطالعه جریان‌های نوگرا و تحولات در تاریخ ایران و جهان اسلام در این کتاب نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی پدیده‌ای به یکباره نیست و باید آن را در نسبت با تمامی این تحولات فهم کرد.

کتاب حمید عنایت در عرصه اندیشه سیاسی پیشگام است

محمدعلی کرباسیون در ادامه این نشست به اهمیت کتاب اندیشه سیاسی عنایت اشاره کرد و گفت: باید این کتاب را بارها خواند. در دوران معاصر، غرب اعتقادات سیاسی خود را به سایر ملت‌ها تحمیل کرد برای مثال همه کتاب‌های تاریخ را غربی‌ها تدوین کرده‌اند. به همین دلیل کتاب عنایت به قلم یک مسلمان پیشگام است. همچنین عنایت در مقدمه اشاره می‌کند که فکر نگارش این کتاب را استاد مطهری به ذهن وی انداخته است.

وی از کم لطفی به کتاب های عنایت در سال‌های اخیر اظهار تاسف کرد و افزود: عنایت منصفانه قلم می زند و نسبت به غرب و اسلام توجه کافی داشته است. همچنین بر منابع فقهی و حدیثی تسلط کامل داشت و به سراغ منابع درجه اول می‌رفت. تا جایی که مطالعه فصل اول کتاب وی به اندازه مطالعه چندین کتاب از علما مخاطب را با اندیشه سیاسی اسلام آشنا می‌کند.

این استاد حقوق دانشگاه در پایان از برگزارکنندگان نشست تشکر کرد و گفت: برگزاری چنین جلساتی در شهر با هدف آشنایی نسل جوان با کتاب های مرجع در زمینه های مختلف از جمله اندیشه سیاسی می تواند حتی از کلاس های مرسوم دانشگاه هم مفیدتر باشد.

انتهای پیام/

320 / 320 حمید عنایت پدر علم سیاست کارشناس علوم سیاسی اندیشه سیاسی فرزانه سادات کمیلی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کارشناس علوم سیاسی اندیشه سیاسی اندیشه سیاسی جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۶۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، معرفی و نقد کتاب اسلام و مبانی حقوق بشر از سوی گروه حقوق خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن حقوق شناسی برگزار می‌شود.

این جلسه با حضور سیف الله صرامی عضو هیأت علمی و مسؤول پژوهشگاه فقه و حقوق علوم و فرهنگ اسلامی، سید محمد قاری سید فاطمی استاد دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه مفید قم، احمد کاظمی موسوی پژوهشگر حقوق و معارف و اسلامی، حجت الاسلام رحیم نوبهار مؤلف کتاب و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برپا خواهد شد.

دبیری جلسه را بزرگمهر بشیریه دانش آموخته حقوق کیفری و جرم شناسی و عضو انجمن حقوق شناسی بر عهده دارد.

این نشست امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۷ در خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان استاد نجات اللهی، بوستان ورشو، خانه اندیشمندان علوم انسانی سالن حافظ برگزار می‌شود.

کد خبر 6096989 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • زائران حج مورد عنایت ویژه الهی هستند
  • ارگان‌زدگی؛ گریبان‌گیر نمایشگاه کتاب است
  • هشدار متفاوت به روسای قوا تا کارمان به فاجعه نکشیده!
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت
  • هشدار فرشاد مومنی به روسای قوا : تا کار به فاجعه نکشیده رویه‌ها را تغییر دهید
  • تبیین و ترویج اندیشه های مهدوی در عصر شیخ الائمه
  • جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی
  • چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟