Web Analytics Made Easy - Statcounter

میکائیل صدیقی (رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از حادثه منجر به کما برای یک کارگر ساختمانی خبر داد و گفت: متاسفانه باخبر شدیم یک کارگر ساختمانی به اسم «فرهاد شاپری» اهل روستای ژنین مریوان به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی و بی‌توجهی کارفرما و همچنین ادارات مرتبط در بررسی ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی، دچار حادثه کار شده و وضعیت مناسبی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اکنون در بیمارستان سنندج در کماست و هیات مدیره محترم انجمن، پیگیر وضعیت بیمه فرهاد و جواز و بیمه ساختمان هستند.

وی به بهانه این حادثه دردناک می‌گوید: اولین بار نیست که چنین حوادثی برای کارگران ساختمانی رخ می‌دهد؛ چند نکته مهم را باید یادآور شوم؛ کارگران ساختمانی که در محل کار دچار حادثه می‌شوند، حتما باید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند تا اورژانس آنها را در محل وقوع حادثه به بیمارستان منتقل کند و گزارش حادثه را مکتوب بنویسد. بدین ترتیب کارفرما بعدها نمی‌تواند برای فرار از پرداخت حق و حقوق کارگر، وقوع حادثه در محل کار را انکار کند. کارگران باید کارفرمایان را از وظایف خود در کارگاه آگاه سازند و مواد ۸۵ و ۹۱ و ۹۵ و... قانون کار را به آنها یادآوری کنند. کارگران باید از بیمه بودن ساختمان و فعال بودن جواز ساختمان مطمئن شوند و قرارداد تنظیم شده سندیکا را با کارفرما تنظیم نماند.

صدیقی نگاهی به آمار حوادث در بخش ساختمان می‌اندازد: تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث کار در ۹ ماهه نخست سال ۹۸ ، ۱۳۶۳ نفر بوده که در میان آنها ۱۳۵۷ نفر مرد و ۶ نفر زن بودند. اما در سال ۹۷ در همین محدوده زمانی با ۱۲۵۶ کشته شده در حوادث کار مواجه بوده‌ایم. سقوط از بلندی مهم‌ترین علت فوت کارگران به حساب می‌آید که توانسته جان ۵۶۰ کارگر که همگی مرد هستند را بگیرد. پس از آن اصابت جسم سخت با ۳۴۶ قربانی رتبه دوم را دارد که در میان قربانیانِ آن، ۳۴۴ مرد و ۲ نفر زن دیده می‌شود. در نهایت، سومین عامل مربوط به مرگ و میر ناشی از برق گرفتگی است که ۲۰۳ قربانی داشته است.

وی در پایان تاکید می‌کند: در عین حال باید گفت بیشتر از ۵۰ درصد حوادث کار مربوط به کارگران و استادکاران ساختمانی است؛ بنابراین این کارگران هر روز و هر لحظه در معرض خطر هستند و بایستی حق و حقوق قانونی خود را به درستی بشناسند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: حوادث کار در بخش ساختمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۷۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سيصد و چهل کارگر ساختمانی در سال گذشته در حوادث ناشی از کار فوت کردند. رعیتی فرد افزود: اين آمار هر چند نسبت به سال 1401 ، ۲۲ نفر کاهش داشته است، اما نیاز است که تشکل‌های کارگری و کارفرمایی برای بیمه، ایمنی و آموزش کارگران اهتمام ویژه ای داشته باشند.
رعیتی فرد گفت: حوادث ناشی از کار در سال ۱۴۰۲، بیش از ۹/۵ درصد کاهش نشان می‌دهد که بطور میانگین در دو سال گذشته حدود ۷/۵ درصد کاهش یافته است.
معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۳۸ درصد حوادث کار، در کارگاه‌های ساختمانی است و حدود ۵۰ درصد فوتی ناشی از حوادث کار، در کارگاه‌های ساختمانی است.
وی ابراز امیدواری کرد با تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی و بهداشت شغلی برای کارگاه‌هایی زیر ۱۰ نفر با کمک شرکای اجتماعی، حوادث کار کاهش پیدا کند.

دیگر خبرها

  • ساختمان نیمه کاره‌ای که محل تجمع سگ‌های ولگرد شد
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • ۱۹ کارگر در استان سمنان جان خود را از دست دادند
  • نبود کمیته‌های حفاظت فنی و بازرسان عامل ازدیاد حوادث کار
  • مرگ تلخ ۲ کارگر در حادثه عملیات لوله‌گذاری در شیراز
  • مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز حین عملیات لوله گذاری
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • کینه مرگبار کارگر قهوه خانه | کارگر جوان اخراج شد و وقتی فهمید فرد دیگری جای او استخدام شده ....