Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:35:33 GMT

دیپلماسی فعال زیربنای روابط دوستانه ایران و چین

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۲۷۷۴۸

دیپلماسی فعال زیربنای روابط دوستانه ایران و چین

به گزارش ایرنا این دیپلماسی حالا فعالتر از هر زمان دیگری است زیرا صحنه بین المللی دستخوش تحولات زیادی شده است دو طرف در تلاش هستند با بکارگیری همه اهرم ها و ابزارهای دوستی، مناسبات را هر گزندی مصون بدارند.

دو کشور دارای ارتباطات گسترده ای در زمینه های سیاسی، اقتصادی، تجاری با مراودات بسیار نزدیک در سازمان های منطقه ای و بین المللی هستند و مقام های ارشد آنها در مقاطع مختلف با یکدیگر دیدارهای مهمی برگزار کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها با نظرداشت سیاست های مخرب دولت آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ و البته پس از همه گیری کرونا، روابط ایران و چین در محک تازه ای قرار گرفته و خوشبختانه همچون دوران درخشان تاریخی طرفین موفق شده اند از این چالش ها نیز عبور کنند.


نقشه راه

آنچه مهم می نماید یک نقشه راه ۲۵ ساله است که رهبران دو کشور ایران و چین ترسیم کرده اند و بتازگی نیز دولت ایران آن را مورد بررسی دقیق قرار داده و به تصویب رسانده است.

این خبر نیز نوید بخش آینده ای بهتر در روابط دو کشور محسوب می شود و طبیعتا زیربنای روابط را قوی تر و مستحکم تر می کند و باعث می شود تا طرفین با یک برنامه ریزی منسجم به سمت روزهای بهتر در مناسبات گام بردارند.

از دیدگاه حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران هم پیشبرد روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای و بین المللی با چین برای هر دو کشور سیاست و رهیافت برد - برد محسوب می شود.

او بر این باور است که برنامه و نقشه راه زمینه ساز اجرای طرح های بزرگ زیرساختی است و باعث افزایش همکاری طرفین در برنامه راه ابریشم جدید می شود و روابط دو طرف را در زمینه هایی چون گردشگری، صنایع، فناوری اطلاع رسانی و ارتباطات تقویت خواهد کرد.


ایران و دو چین دو شریک مهم

روابط ایران و چین به عنوان دو شریک همیشه مورد توجه کشورهای مختلف بخصوص آمریکا نیز بوده است تا آنجا که آنها بعضا مناسبات دو کشور را روابط بین دو متحد اصلی تعبیر و تفسیر می کنند.

چین بزرگترین شریک تجاری ایران و یکی از مهمترین مصرف کنندگان نفت ایران محسوب می شود و از جمله اعضای امضا کننده برجام توافق هسته ای بسیار مهم در سال ۲۰۱۵ است.

کشوری که به رغم مخالفت ها و سنگ اندازی های آمریکا همواره از این توافق حمایت کرده و بتازگی نیز اعلام کرده است که ریشه مشکلات و تنش های امروز خارج شدن دولت ترامپ از این توافق بین المللی است.


فعالتر شدن دیپلماسی چین در حمایت از ایران

پس از همه گیری کرونا روابط بین چین و آمریکا بشدت تیره شده است تا جایی که تحلیلگران می گویند این بدترین نوع روابط بین دو اقتصاد اول دنیا در چند دهه گذشته است آینده درخشانی هم در این مناسبات دیده نمی شود روزانه اخبار زیادی از انتقادهای متقابل از یکدیگر منتشر می شود آمریکا در تلاش است تا در زمینه های سیاسی،  اقتصادی و حتی جغرافیایی چین را تحت فشار بگذارد.

اگرچه ایران و چین سابقه خوب تاریخی در روابط دارند اما شرایط امروز آنها را به یکدیگر نزدیک و سیاست چین در قبال ایران را فعالتر نیز کرده است چینی ها در واقع به این درک رسیده اند که آمریکا در هر شرایطی سعی دارد پکن را تحت فشار قرار دهد و چین نمی تواند به رغم داشتن روابط گسترده تجاری با واشنگتن، منافع خود را نادیده بگیرد و درهای کشور را به روی دیگران ببندد و البته هرگز در چنین مسیری حرکت نکرده است.

در واقع هر چقدر تنش ها میان چین و آمریکا بیشتر شده، مناسبات چین با کشورهای دیگر بهتر و قوی تر شده است و روابط دوستانه با ایران هم از این بخش جدا نیست و دو کشور هر روز شاهدروابط بهتر است.


شورای حکام و نقش چین

مخالفت های متعدد چین در روزهای اخیر با سیاست های آمریکا و صدور قطعنامه اروپایی ها در شورای حکام هم نشان داد که چین در مسیر استقلال سیاسی در حرکت است و نمی خواهد این دستاویزهای بدون سند باعث تنش های فزاینده بین المللی شود.

برای چین فقط حراست از برجام مهم نیست بلکه از دیدگاه این کشور برجام مهمترین سندی بوده که به عدم اشاعه کمک کرده و ایران هم هرگز از تعهداتش تخطی نکرده است و نیازی نیست که تهران به این شکل تحت فشار قرار گیرد.

وزارت خارجه چین و مقام های این کشور در سازمان های بین المللی در روزهای اخیر به اشکال مختلف از شورای حکام و آمریکا به دلیل افزایش فشارها بر ایران انتقاد کرده اند و خواستار آن هستند که آمریکا و اروپا نقش سازنده ای در قبال ایران و برنامه هسته ای ایفا کنند و اینکه آمریکا ریشه مشکلات است و باید دوباره به توافق بازگردد.

مقام های چین اعم از وزیر امور خارجه و نماینده دایم چین در سازمان ملل و همچنین نماینده دائم چین در سازمان های بین المللی مستقر در ژنو نیز روزهای گذشته چندین بار ضمن مخالفت با تصویب قطعنامه آژانس حکام علیه ایران، از برجام حمایت کرده  و تحریم های آمریکا را غیر قابل قبول خوانده اند.

وزیر امور خارجه چین که پیشتر نامه ای در حمایت از برجام به دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده بود بتازگی نیز در دیداری مجازی با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد چین با هرگونه تلاش برای تغییر مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مخالف است و آمریکا پس از خروج از برجام حقی برای توسل به ساز و کارهای پیش بینی شده در این رابطه ندارد.

او تاکید کرد: چین و ایران شرکای استراتژیک همه جانبه یکدیگر هستند و همواره در موضوعات مهم که منافع اصلی مردم دو کشور را نگران کرده از هم حمایت کرده و می کنند.

پکن مدافع حقوق ایران

چین در تلاش است تا ثابت کند که وقتی پای اصل و اصول در میان است باید حق به حقدار برسد و اینکه ایران به تعهداتش پایبندی نشان داده است باید در باره دیگران نیز همین طور باشد.

این کشور سیاست های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران را به چالش کشیده و خواستار توقف تلاش های نادرستی شده است که می تواند بیهوده تنش ایجاد کند و از همه طرف ها می خواهد خویشتندار باشند و به سمت گفت و گوهای سازنده حرکت کنند.

چین و روسیه از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد در محافل مختلف و به دفعات نارضایتی خود را ابراز و رسما اعلام کرده اند اگر این اتفاق نمی افتاد این توافق مهم تاریخی در حال اجرا بود اما آمریکا به یک شرایط خوب و مناسب بین المللی ضربه بدی وارد کرد.

نمایندگی چین در سازمان ملل هم بتازگی اعلام کرد که آمریکا به هیچ وجه حق ندارد تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند چه رسد به اینکه بخواهد تحریم ها را علیه ایران بازگرداند.

روسیه هم در شورای حکام گفت که نیازی به قطعنامه نیست چین البته با قاطعیتی مضاعف کلا آن را زیر سوال برد و با آن رسما مخالفت کرد و تحرکات اروپا را در شرایط تصویب قطعنامه کاملا نادرست و غیرمسئولانه توصیف کرد.

برچسب‌ها برجام چین محمد جواد ظریف پکن پروندهٔ خبری تصویب قطعنامه ای متفاوت درباره ایران در آژانس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام چین محمد جواد ظریف پکن برجام چین محمد جواد ظریف پکن ایران و چین شورای حکام بین المللی روابط دو دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۷۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد

به گزارش خبرگزاری مهر، صمد حسن‌زاده در همایش تجاری ایران و چین که در حاشیه رویداد ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: چین با حجم تجارت دوجانبه بیش از ۳۰ میلیارد دلار، اختلاف زیادی نسبت به شرکای تجاری دیگر ایران دارد و شریک نخست تجاری کشور است. همچنین این ظرفیت وجود دارد که سقف تجاری دو کشور به ۵۰ میلیارد دلار ارتقاء یابد.

وی افزود: ایران در گذشته اولین شریک تجاری چین در خاورمیانه بود اما در حال حاضر رتبه ایران به بالاتر از پنج رسیده و بنابراین باید این رتبه را دوباره ارتقاء دهیم. امیدواریم دو کشور بتوانند از پتانسیل‌های بخش خصوصی برای توسعه روابط دو جانبه بهره‌برداری بیشتری کند.

حسن زاده ادامه داد: ظرفیت سرمایه گذاری خارجی برای چینی‌ها به ویژه در مناطق آزاد فراهم شده است. همچنین شرکت‌های چینی می‌توانند از طریق ایران به بازارهای منطقه‌ای دسترسی داشته باشند.

رییس اتاق ایران گفت: بخش خصوصی ایران در بیشتر زمینه‌های صنعتی، معدنی، تجاری از جمله در محصولات پزشکی، فولاد، مصالح ساختمانی، محصولات دانش بنیان، خدمات فنی و مهندسی، صنایع دستی، گردشگری و غیره آماده همکاری برای آشنایی بیشتر جوامع تجاری دو کشور است. اتاق بازرگانی ایران به عنوان بزرگترین تشکل اقتصادی و نماینده بخش خصوصی آماده همکاری در توسعه روابط است.

کد خبر 6093443 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد
  • سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود
  • چرایی بدل شدن اردن به بخشی از سپردفاعی در خدمت صهیونیست‌ها
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسئولان ایران
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسوولان ایران
  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران