Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی از مسئولان می‌گویند به دلیل آن که جمعیت روستا پایین است، مثلا خدمات برق به این روستا تعلق نمی‌گیرد؛ اما مسئله این‌جاست که جمعیت روستا به این دلیل پایین است که خدمات مطلوبی به آن ارائه نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت،به رغم آن که مسئولان در ادوار مختلف همواره بر اهمیت جایگاه روستاها در کشور تأکید کرده‌اند اما آن‌چه در عمل اتفاق افتاده، تضعیف روز به روز بسیاری از روستاهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان خودمان، سمنان نیز هرازچندگاهی فریاد اعتراض از عدم رسیدگی به وضعیت روستاها شنیده می‌شود، اما نه توسط مسئولان! روزی فرومد از نابسامانی اوضاع روستا گلایه می‌کند و روزی دیگر ارجنه!

وضعیت روستاهای مهجورمانده در سمنان غم‌انگیز است. به راستی استانی که داعیه‌دار پذیرش پایتخت است، نباید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای روستاهای خود داشته باشد؟

مرآت پیش‌تر به وضعیت اسف‌بار روستای ارجنه پرداخته بود اما مسئولان امر، پاسخی به انتقادات نسبت به بی‌توجهی‌ها در قبال این روستا ارائه نکرده‌اند. ارجنه، روستایی بدون آب و برق و گاز در 150 کیلومتری پایتخت ایران است! این تیتری بود که پیش‌تر در مرآت منتشر کردیم. ساکنان پیشین روستا معتقدند، ارجنه در یکی از نقاط کور استان سمنان قرار گرفته است!

این روستا، تابع دهستان کهن‌آباد است و در 66 کیلومتری شهرستان آرادان واقع شده. از ساکنان پیشین روستا می‌پرسیم که در پی انتقادات مطرح‌شده، مسئولان توجهی به این روستا کرده‌اند یا نه، که پاسخ روشن است! ارجنه ظرفیت مطلوبی برای کشاورزی دارد؛ از قضا آب هم دارد و اگر انهارش لایروبی شود می‌تواند معاش خانواده‌هایی که در ساکن می‌شوند را تأمین کند.

دور باطل خدمات‌رسانی و جمعیت!

یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم روستا، راهِ روستاست. مردم بارها از نهادهای مختلف درخواست کرده‌اند تا نابسامانی جاده ارجنه را برطرف کنند اما کسی مسئولیت این امر را به عهده نگرفته است! آمار پایین جمعیت، یکی از دلایل بی‌توجهی به این روستاست. یک دورِ باطل در این‌جا وجود دارد! مطابقات اظهارات اهالی روستا، برخی از مسئولان می‌گویند به دلیل آن که جمعیت روستا پایین است، مثلا خدمات برق به این روستا تعلق نمی‌گیرد؛ اما مسأله این‌جاست که جمعیت روستا به این دلیل پایین است که خدمات مطلوبی به آن ارائه نشده است.

با این فرمول، کار بسیاری از دستگاه‌های اجرایی آسان‌تر خواهد شد. دستگاه‌های مسئول می‌توانند مدتی به تمامی روستاها بی‌توجهی کنند تا آمار جمعیت آن کاهش پیدا کند و از مسئولان سلب مسئولیت شود! وزیر نیرو در بهمن‌ماه سال 97 اعلام کرد که در کشور روستای دارای جمعیت بیش از 10 خانوار بدون برق نداریم و مردم می‌پرسند چرا در زمانی که جمعیت روستا بیش از 10 خانوار بود برق را به این روستا نرساندید تا جمعیت از روستا پراکنده نشود؟

مردم می‌گویند اگر آمار جمعیتی روستای ارجنه پایین است چرا تا سال‌های قبل، صندوق رأی‌گیری به روستا می‌فرستادند؟ آن‌ها می‌گویند چگونه است که در زمان انتخابات، ما جزو جمعیت هستیم و پس از آن نه!

نبود گاز، از دیگر مشکلات ارجنه

حالا برخی از درختان روستا یکی دو ماهی است که آبیاری نشده‌اند؛ دلیلش، نابسامانی جاده دسترسی مردم به زمین‌های کشاورزی است. نبود گاز هم یکی از مشکلات اساسی این روستاست. هنوز هم با وجود این وضعیت نابسامان، در تابستان‌ها بیش از 20 خانوار به ارجنه می‌آیند. جمعیت حال حاضر روستا البته حدود ده نفر است که در میانه تابستان به 40 نفر می‌رسد.

در آمارگیری سال 90، ارجنه 137 نفر جمعیت داشت، دو سال قبل، این روستا 50 نفر جمعیت داشت و حالا حدود ده نفر جمعیت دارد! جمعیت روستاها البته به لطف کمبود امکانات معمولا ثابت نیست و در بسیاری از روستاها 8 تا 9 ماه سکونت دائم وجود دارد. برخی از اهالی روستا می‌گویند به سبب ظرفیت‌های کشاورزی موجود این امکان وجود دارد که با رساندن برق به روستا برای 50 تا 60 نفر اشتغال‌زایی کنند.

ارجنه اراضی کشاورزی مطلوبی دارد؛ یک حمام قدیمی نیز در این روستا وجود دارد که می‌تواند جاذبه‌ای برای گردشگری باشد و درختان 900 ساله روستا هم می‌توانند مورد علاقه طبیعت‌گردها باشند. رها کردن این ظرفیت‌ها در 150 کیلومتری پایتخت ایران زیبنده نیست! ارجنه می‌تواند یکی از مقاصد گردشگریِ خستگانِ از پایتخت باشد.

آیا طرحی برای سرمایه‌گذاری در روستای ارجنه توسط مسئولان استان در کشور ارائه شده است؟ آیا تلاشی برای جلوگیری از خروج جمعیت از روستا صورت گرفته است؟ آیا مشخص شده است که روستای بعدی که از سکنه خالی می‌شود، کدام روستاست تا راهی برای جلوگیری از این اتفاق پیش‌بینی شود؟

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جمعیت روستا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۷۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، امام جمعه بندر ریگ سه‌شنبه شب در این آئین با تبریک روز شوراها با بیان اینکه شوراهای شهر و روستا باید همواره صدای مردم باشند اظهار داشت: مردم از منتخبین خود در شوراها انتظار دارند که حقوق آنها را ار مسئولان پیگیری و مطالبه کنند.

حجت الاسلام علی مصلح افزود: رعایت زیست بوم منطقه ای در شهرسازی باید مدنظر و مورد توجه مسئولان در باشد و به معماری اسلامی ایرانی توجه شود.

وی گفت: در کارهایی که برای شهر و روستا انجام می شود پیوست فرهنگی نسبت به تمام ساخت و سازها باید رعایت شود و توجه به امور فرهنگی شهر نیز لازمه ساخت و ساز و آبادانی است.

وی بیان کرد:، زیباسازی و معماری یک وجه عمران و آبادانی است و وجه دیگر آن باید در مباحث و بخش های فرهنگی است که باید یاور ارگان های فرهنگی بود تا بتوان توسط این ارگان های فرهنگی مطالبات دیگر مردم را هم تحقق بخشید.

شوراها تجلی مردم سالاری اسلامی دینی هستند

امام جمعه بندر ریگ با بیان اینکه شوراها تجلی مردم سالاری اسلامی دینی هستند، گفت: در تمام جنبه های انقلاب اسلامی رکن مردم سالاری دیده می شود و یکی از ارکان آن شوراهای شهر و روستا هستند.

وی بیان کرد: منتخبین مردم در شوراهای شهر و روستا با نگاه مردم سالارانه و گفتمان مردمی و از دل مردم با مسئولان سخن گفته و مطالبه کنند و دعدغه حقوق را مردم داشته و بر این امر تداوم داشته باشند.

مسئولان نگاه ویژه ای به جایگاه شوراها داشته باشند

رئیس شورای اسلامی شهرستان گناوه در این آئین با تبریک روز شوراها با بیان اینکه یکی از رویدادهای بزرگ در نظام مقدس جمهوری اسلامی ۹ اردیبهشت، روز شورا ها است، اظهار داشت: شورای اسلامی که خلا آن در قبل از انقلاب احساس می شد با پیروزی انقلاب به فرمان امام راحل شکل گرفت تا مردم بتوانند در آینده و امورات و تصمیم های گرفته شده در شهر و روستاها خود دخیل باشند.

روح الله یگانه افزود: امام راحل (ره) نگاه ویژه ای به جایگاه شورا داشتند اما بعد از ایشان برخی از مسئولان این نگاه را به جایگاه شوراها نداشته اند.

وی گفت: شوراها حلقه اتصال میان مردم و دولت ها و بازوان توانمندی برای دستگاه‌های اجرایی در شهر و روستا هستند و اگر شوراها نبود به جرات می توان گفت که مسئولان در ارائه خدمات با مشکلاتنی زیادی روبرو می شدند.

وی بیان کرد: شوراها نقش مهمی در انتخابات و دعوت و حضور گسترده مردم پای صندوق های رای و نقش انکار ناپذیری در توسعه شهری و روستایی دارند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان گناوه گفت: انتظار می رود مسئولان احترام و جایگاه شورا های اسلامی را آنگونه که شایسته است حفظ کنند و به جایگاه شوراها نگاه ویژه ای داشته باشند.

در پایان این آئین از رؤسا و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای گناوه و بندر ریگ تجلیل شد.

کد خبر 6093670

دیگر خبرها

  • علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند
  • ارایه خدمات ۳۰ گروه جهادی به جامعه هدف در بوانات
  • پرداخت ۲۳۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال‌زایی در بوشهر
  • وام اشتغال‌زایی، به نام فقرا به کام اغنیا
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به دو شهر و ۱۰ روستا در شهرستان شازند مرکزی
  • آبرسانی سپاه به ۲۰۵ روستای کردستان
  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس