Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان ایرانی دانشگاه MIT با کمک یکی از شاخه‌های هنر اریگامی، موادی را با اصطکاک بالا تولید کردند که می‌تواند به عنوان کف کفش به کار رود و مانع لیز خوردن در سطوح یخی و لغزنده شود. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، مهندسان دانشگاه MIT با الهام از کریگامی (شاخه‌ای از هنر اریگامی) ژاپنی‌ها یعنی هنر تا کردن و بریدن کاغذ، موادی را طراحی کرده‌اند که اصطکاک را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان با این مواد کف کفش طراحی کردند و با آزمایش آن روی سطوح یخی متوجه شدند که اصطکاک بیشتری نسبت به کفش‌های بدون پوشش ایجاد می‌کنند. محققان ادعا می‌کنند که کف کفشی که از این مواد تهیه می‌شود، می‌تواند از افتادن افراد به ویژه سالمندان روی برف و یخ و سطوح خطرناک جلوگیری کند.
از میان محققانی که روی این پروژه کار کرده‌اند، نام دو محقق ایرانی با نام‌های سحاب بابائی، دانشمند تحقیقاتی MIT و احمد رفسنجانی، پست دکتری دانشگاه هاروارد به چشم می‌خورد.
به گفته این محققان، کریگامی هنر ساخت اشیاء با کمک الگو‌های پیچیده در ورق‌های کاغذ و سپس تا زدن آن‌ها برای رسیدن به ساختار‌های سه‌بعدی است. اخیرا برخی دانشمندان از این تکنیک برای تولید مواد جدید مانند بانداژ‌هایی استفاده کرده‌اند که با اطمینان بیشتری به زانو‌ها و مفاصل می‌چسبند. همچنین چندین دانشمند نیز از این تکنیک برای ساخت حسگر‌هایی کمک گرفته‌اند که برای پوشاندن پوست روبات‌های نرم و کمک به حرکت آن‌ها در فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این تیم تحقیقاتی نیز از این رویکرد برای ایجاد الگو‌های پیچیده روی ورق‌های پلاستیکی یا فلزی استفاده کرده‌اند. این ورق‌ها که فعلا فقط روی کف کفش مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، زمانی که کاربر ایستاده است، به صورت مسطح قرار می‌گیرند، اما زمانی که شخص در حال راه رفتن است، از سطح بیرون می‌آیند و شبیه به عاج کفش مانع از لیز خوردن فرد می‌شوند.   سحاب بابائی در این مورد می‌گوید: تازگی این نوع سطوح در این است که یک سطح مسطح دو بعدی به یک هندسه سه‌بعدی با سوزن‌هایی که از سطح بیرون می‌آیند، تغییر شکل داریم. از آنجا که این سوزن‌های تیز بر اساس کششی که اعمال می‌کنید، می‌توانند داخل سطح بروند و از آن خارج شوند، برای کنترل اصطکاک از آن‌ها استفاده کرده‌ایم.   محققان چندین طرح مختلف از جمله تکرار الگو‌هایی به شکل مربع، مثلث یا منحنی را آزمایش کردند و برای هر شکل، اندازه و ترتیب‌های مختلفی در نظر گرفتند و حتی برای این کار از ورق‌های پلاستیکی و فولاد ضدزنگ استفاده کردند تا با این کار، سختی و زاویه‌ای که مواد در حال کشش ایجاد می‌کنند را اندازه‌گیری کنند.   آن‌ها همچنین اصطکاک تولید شده توسط هر طرح را روی سطوح مختلف مثل یخ، چوب، کف‌پوش و چمن مصنوعی اندازه گرفتند و متوجه شدند که در همه این طرح‌ها میزان اصطکاک افزایش می‌یابد و بهترین نتیجه برای زمانی است که الگوی کریگامی به شکل انحنای مقعر باشد.   محققان سپس از روکش انحنای مقعر برای آزمایش استفاده کردند و با آن کف کفش‌هایی مثل کفش ورزشی و چکمه‌های زمستانی درست کردند و میزان اسطکاک تولید شده را هنگام راه رفتن فرد روی یک سکوی نیرو اندازه گرفتند. سکوی نیرو یا صفحه نیرو ابزار اندازه‌گیری است که با محاسبه نیروی ناشی از وزن فرد، تعادل، قدم زدن و برخی دیگر از پارامتر‌های بیومکانیکی را کمی‌سازی می‌کند. بیشترین کاربرد این وسیله در پزشکی، ورزش و آنالیز قدم برداشتن است.   محققان از این ابزار برای سطحی پوشیده شده از یخ یک اینچی استفاده کردند و دریافتند که روکش‌های مبتنی بر کریگامی ۲۰ تا ۳۵ درصد میزان اصطکاک را نسبت به کفش‌های دیگر افزایش می‌دهند.   هم‌اکنون در حال کار روی تعیین بهترین روش برای اتصال و ترکیب این سطوح کریگامی هستند. آن‌ها دو روش را مدنظر گرفته‌اند؛ یکی اینکه از ابتدا این سطوح را در وسایلی مثل کفش جاسازی کنند و دیگر اینکه آن را به شکل یک وسیله جداگانه طراحی کنند که در صورت لزوم به کفش وصل می‌شود. آن‌ها همچنین در حال بررسی امکان استفاده از مواد مختلفی مثل پلیمر لاستیک مانند و استیل تقویت شده هستند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اریگامی کفش دستاورد جدید محققان محققان ایرانی کف کفش ورق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۸۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

«نکوسی زولیولیله ماندلا» و نماینده مجلس آفریقای جنوبی و نوه نلسون ماندلا رهبر سابق آفریقای جنوبی که به منظور گفت‌وگو درباره موضوع فلسطین و تحولات تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از ۷ اکتبر (۱۵مهر) به استانبول سفر کرده است، افزود:‌ مساله فلسطین در قلب شهروندان جمهوری آفریقای جنوبی قرار داشته و دارد.

وی افزود: نلسون ماندلا پدربزرگ من که بنیانگذار دموکراسی در آفریقای جنوبی است در سفرهای خود به غزه در سال های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۷ گفت که آزادی مردم آفریقای جنوبی بدون آزادی مردم فلسطین کامل نخواهد شد.

نکوسی ماندلا ادامه داد: نلسون ماندلا این تعهد را به فلسطینی ها داد و به همین دلیل ما در آفریقای جنوبی به دفاع از مسائلی که او نمایندگی و از آن دفاع می کرد، ادامه می دهیم.

وی افزود: نلسون ماندلا همبستگی و حمایت از مبارزات مردم فلسطین علیه اشغالگران را بزرگ‌ترین مسئله اخلاقی زمان ما می‌دانست.

ماندلا به اهمیت طرح بین المللی «ناوگان آزادی» که قرار است کمک های بشردوستانه را از ترکیه به غزه منتقل کند، اشاره کرد و افزود: «ناوگان آزادی» حرکتی در راستای اجرای تصمیم دیوان بین المللی دادگستری است که بر اساس آن کمک‌های بشردوستانه باید کاملا آزادانه وارد غزه شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اختصاص ۲ هزار میلیارد برای بهسازی فرودگاه بم
  • شهر اسلامی را با درآمد حلال اداره می‌کنیم/ مسئله اصفهان‌ستیزی باید در سطوح عالی دنبال شود
  • تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم
  • نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست
  • کفش هایی با الهام از رم باستان (عکس)
  • هنرمند ایرانی جایزه طراحی زاکا در توکیو را به خود اختصاص داد
  • طراحی مد با الهام از یک غذای مکزیکی! (عکس)
  • کتاب‌های کارآفرینان که باید قبل از تأسیس استارت‌آپ بخوانند
  • دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری | بیش از ۱ میلیون دنبال‌کننده در صفحات مجازی متقلبان | خطر آسیب جدی در کمین داوطلبانی که فریب می‌خورند
  • افزایش کارایی توربین بادی با بال پرنده