Web Analytics Made Easy - Statcounter

«راکتور بسته دوار مش بندی شده دو فازی گاز- مایع» توسط محققان دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه سمنان و با همکاری پارک علم و فناوری این دانشگاه ثبت اختراع شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، «راکتور بسته دوار مش بندی شده دو فازی گاز- مایع» توسط محققین دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه سمنان و با همکاری پارک علم و فناوری این دانشگاه ثبت اختراع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


داود معروفی، مسئول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با اعلام این خبر گفت: این اختراع توسط آقایان امیر حیدری، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز، وحید محمدی نورالدین وند دانشجوی کارشناسی ارشد این دانشکده و دانشگاه سمنان در اداره کل ثبت اختراعات کشور به شماره ۱۰۰۹۷۵ به ثبت رسید.


حیدری در توضیح این اختراع گفت: امروزه افزایش کیفیت سوخت های فسیلی، میزان عوامل سمی موجود در نفت و گاز استخراجی، همچنین فرآیند شیرین سازی گاز و حذف آلاینده های مؤثر بر کیفیت هوای شهرها، ساخت نانو ترکیبات و نانو داروها، و هزاران واکنش و محصولاتی که به نحوی سطح تماس مؤثر اصلی ترین عامل بر میزان بازده آن باشد، نیاز به سیستم های تاحد امکان کوچک، کم هزینه و پربازده را امری اجتناب ناپذیر کرده است؛ بنابراین توسعه فرآیند و تجهیزاتی که بتوانند در رفع مشکلات مذکور و افزایش بازدهی محصولات راهگشا باشند، امری ضروری است.

وی افزود: راکتور بستر دوار با تأمین سطح تماس فوق العاده بین فاز‌های گاز-مایع، تجهیز قدرتمندی برای فرآیند‌های جذب، دفع و استخراج چند فازی است. همچنین میزان فضای اشغال شده توسط این دسته از راکتور‌ها به مراتب کمتر و در اغلب موارد، اشغال فضایی کمتر از ۵ درصد در مقایسه با راکتور‌های بستر ثابت برای انجام فعالیتی مشابه می‌باشد. این راکتور با داشتن مزیت‌هایی از جمله، مستطیل شکل بودن ورودی جریان گاز به راکتور، ساختار بستر مشبک، داشتن بستر دوار و قابلیت دو جریان همسو و متقابل، در مقایسه با سایر راکتور‌ها بازدهی و درصد عملکرد به مراتب بالاتری را ارائه می¬دهد. حیدری این دستاورد را گام مهمی در دستیابی به دانش راکتور‌های بستر دوار و افزایش بازدهی این نوع از راکتور‌ها دانست.

لازم به ذکر است که این اختراع دستاورد طرح پژوهشی ارائه شده در دانشگاه سمنان با حمایت مالی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه و مدیریت امور فنآوری دانشگاه سمنان می‌باشد که در آزمایشگاه تحقیقاتی مدلسازی و شبیه‌سازی فرآیند (psmlab.ir) دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه سمنان انجام پذیرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه سمنان پارک علم و فناوری سمنان راکتور اختراع دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه سمنان نفت و گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۰۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

ایسنا/لرستان اختراع کاربردی دانشجوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان، مصطفی شهبازی‌پاچال، با عنوان دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه (زنبور عسل) مجهز به سنسور بیهوشی، از سوی مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ثبت شد.

مصطفی شهبازی‌پاچال ششم اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های لرستان، زنبورداری و تولید عسل است و اختراع اینجانب در راستای این ظرفیت‌ها و ارتقای تولید است.

وی با بیان اینکه نژاد زنبورهای ایرانی دارای ضعف‌هایی است وتلاشم این بوده است با این اختراع، ضعف‌ها رفع شود، گفت: نژادهای مختلف زنبور در جهان را مورد بررسی علمی و تحقیقاتی قرار دادم؛ با تلقیح مصنوعی می‌توان در نژاد مورد نظر، نقاط ضعف را برطرف کرد.

این دانشجوی دکترای دامپزشکی دانشگاه لرستان، با بیان اینکه رفتار نیش‌زنی زنبورهای بومی ایران، شدید است و این یک ضعف است و رغبت زنبوردار برای رسیدگی به کندوها، کمتر می‌شود، تصریح کرد:دستگاه اختراع شده توسط اینجانب، براساس تلقیح مصنوعی، باعث رفع این ضعف می‌شود.

شهبازی‌پاچال  ادامه داد: توانایی زنبورهای بومی برای سپری‌ کردن فصل سرد زمستان، پایین است؛ به همین علت، در فصل زمستان، زنبورداری بومی بدون تلقیح مصنوعی، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد تلفات دارد؛ این، یک نقطه ضعف است؛ با تلقیح مصنوعی از طریق دستگاه مذکور، این ایراد رفع خواهد شد.

وی، خاطرنشان کرد: زادآوری و تولید محصولات برخی زنبورهای بومی، پایین است؛ از طریق تلقیح مصنوعی دستگاه مذکور، این ضعف هم رفع می‌شود.

این دانشجوی دکترای دامپزشکی دانشگاه لرستان گفت:اگر دستگاه به مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه برسد می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • مراحل تماشایی بسته بندی صد‌ها تن «خرچنگ برفی» در کارخانه (فیلم)
  • جعبه آماده ۵۰ عددی از کجا بخریم
  • توقیف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته بندی غیر استاندارد در استان کرمانشاه
  • چاپ جعبه مقوایی اختصاصی در تیراژ بالا از کجا بخریم
  • خرید ساک دستی ۵۰ عددی آماده
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان
  • فرآیند تولید و بسته بندی میلیون‌ها همبرگر مرغ در کارخانه (فیلم)
  • دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد