Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرالحاج حجاج ایرانی به مناسبت هفته حج با اشاره به آثار شیوع ویروس کرونا تاکید کرد: درچنین وضعی برای اینکه سلامتی زائر آسیب نبیند، تعطیلی حج بهتر است. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت با انتشار پیامی هفته حج را قرارگاهی برای هماهنگی و آمادگی بیشتر زائران و بهره مندی همگان ازعطر این فریضه الهی دانست و با اشاره به اینکه هفته حج امسال درحالی انجام می‌شود که جهان از ویروس منحوس کرونا به تنگ آمده و فعالیت‌های مختلف جامعه را نیمه تعطیل نموده است، تصریح کرد: در چنین وضعی انجام این فریضه با حضور جمعی که سلامتی زائر آسیب نبیند و امکان رعایت شرایط حج گزاری را بر اساس پروتکل‌های هر دو کشور ممکن کند، از تعطیلی آن بهتر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




متن پیام سرپرست حجاج ایرانی به این شرح است:


«باسم رب البیت الحرام

قال الله تعالی: وَ أَذِّنْ‏ فِی‏ النَّاسِ‏ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالًا وَ عَلی‏ کُلِّ ضامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ* الحج: ۲۷

در میان مردم به حج فراخوان تا، پیاده و سواره بر شتران لاغر از راه‌های دور به سوی توآیند در ماه‌های حج نسیم رحمانی دعوت الهی توسط خلیلش حضرت ابراهیم علیه السلام به مشام عارفان بالله می‌رسد و بندگان مخلص خداوند سرگشته حضور در این میهمانی شبانه روز در تلاش هستند.

دعوت خداوند از مردم است تا در خانه‌ای که برای آنان و رشد معنویشان ایجاد شده حضور یابند
إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًی لِلْعَالَمِینَ‏* آل عمران: ۹۶

نخستین خانه‌ای که برای مردم [و نیایش خداوند]قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکه است، که پربرکت و مایه هدایت جهانیان است.

امام راحل عظیم الشأن قدس سره می‌فرماید: بیت اللَّه الحرام اوّل بیتی است که برای ناس بنا شده. بیت همگانی است. هیچ شخصیتی و هیچ رژیمی و هیچ طایفه‌ای حق تقدّم در آن را ندارد. اهل بادیه و صحرانشینان و خانه به‌دوشان با عاکفان کعبه و شهرنشینان و دولتمردان، در آن یکسانند. این بیت معظم برای ناس بنا شده و برای قیام ناس و نهضت همگانی و برای منافع مردمی؛ و چه نفعی بالاتر و والاتر از آنکه دست جباران جهان و ستمگران عالم از سلطه بر کشور‌های مظلوم کوتاه شود و مخازن عظیم کشور‌ها برای مردم خودِ آن کشور‌ها باشد! بیتی که برای قیام تأسیس شده است، آن هم قیام ناس و للناس، پس باید برای همین مقصد بزرگ در آن اجتماع نمود و منافع ناس را در همین مواقف شریف تأمین نمود و رمی شیاطین بزرگ و کوچک را در همین مواقف انجام داد.

از پیام امام خمینی قدس سره بمناسبت عید سعید قربان، ۷/ ۶/ ۱۳۶۳ ه. ش

این خانه برای هدفی والا که همانا اوج معرفت، بندگی و دلدادگی عباد با معبود خویش و توجه به جایگاه و ارتباط با سایر حاجیان است بنا شده.


مقام معظم رهبری مد ظله پیرامون این فریضه الهی می‌فرمایند: فریضه‌ی حج، آنگاه که با معرفت و هوشیارانه به جای آورده شود، به مسلمان حج گزار و به امت بزرگ اسلامی فیض می‌بخشد، حاجی را به صفا و پاکی و معنویت سوق می‌دهد، و امت را به اِتّحاد و عِزّت و اِقتدار نزدیک می‌کند. گام اول برای حاجیان، خودسازی است. اِحرام و طواف و نماز، مَشْعَر و عرفات و مِنی، قربانی و رَمْی و حَلْقْ، همه و همه، مظاهر خشوع و فروتنی انسان در برابر خداوند و جایگاه ذکر و تَضَرُّع و تقُّرب به او است. این مناسک پرمعنی را نباید از سر غفلت گذرانید. مسافر دیار حج، در همه‌ی این مراسم باید خود را در محضر حق متعال بداند، خود را در انبوه متراکم جمع، با محبوب تنها ببیند، با او راز و نیاز کند، از او بخواهد و به او دل ببندد، شیطان وهوی را از دل خویش براند، و زنگار حِرص و حَسَد و جُبْنُ و شهوت را از خویش بِزُداید. خدا را بر هدایت و نعمتش سپاس گوید، دل را بر مجاهدت در راه خدا، رام کند، مهربانی به مؤمنان و بیزاری از معاندان و حق ستیزان را در دل بپروراند، عزم خویش را بر اِصلاح خود و اِصلاح دنیای پیرامون خود استوار سازد، و با خدای خود بر آبادی دنیا و آخرت، پیمان بندد.

حج درعین حال، یک حرکت دستجمعی است. دعوت الهی به حج برای آن است که مؤمنان خود را در کنار یکدیگر ببینند و نُمادی از وحدت پیکره‌ی مسلمین را به چشم خود بنگرند. حج برای تقرب دستجمعی به خدا و بَرائت دستجمعی از شیاطین اِنْس و جِن است. تمرین اتحاد و پیوستگیِ امت اسلامی است؛ و امت اسلامی هرگز مانند امروز به این برادری بایکدیگر و برائت عَلَنی از مُشْرِکین و مستکبرین، نیاز نداشته است. (پیام ۲۹ دیماه ۱۳۸۳)

هفته حج که قرارگاهی برای هماهنگی و آمادگی بیشتر زائران و بهرمندی همگان از عطر این فریضه الهی است امسال در حالی انجام می‌شود که جهان از ویروس منحوس کرونا به تنگ آمده و فعالیت‌های مختلف جامعه را نیمه تعطیل نموده است و بر انجام این فریضه نیز اثر گذاشته است به گونه‌ای که برخی از کشور‌های بزرگ و با فاصله زیاد با سرزمین وحی از حضور در موسم و برگزاری حج ۱۴۴۱ انصراف دادند.

بدیهی است در چنین وضعی انجام این فریضه با حضور جمعی که سلامتی زائر آسیب نبیند و امکان رعایت شرایط حج گزاری را بر اساس پروتکل‌های هر دو کشور ممکن کند، از تعطیلی آن بهتر بود.

بجاست در هر صورت از تمام وزارتخانه‌ها، نهاد‌ها و مؤسسات و شخصیت‌های حقیقی که در مقدمات برگزاری حج تلاش نمودند عرض سپاس و امتنان خویش را اعلام دارم.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پروتکل بهداشتی حج حج تمتع ویروس کرونا هفته حج کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۱۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: اقتدار کشور ناشی از اعتماد و اتکاء نظام به مردم است

به گزارش تابناک، دکتر محمد مخبر در این جلسه با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور به استان سمنان که بلافاصله پس از رویارویی با رژیم اشغالگر قدس انجام شد گفت: معمولا رویدادهایی با این درجه از اهمیت که ابعاد گسترده بین المللی دارد باعث می شود که مقامات کشورها سفرهای کاری خود را لغو کنند و یا به تاخیر بیاندازند اما رییس جمهور کشورمان با آرامش کامل سفر به سمنان و دیدار با مردم این استان را انجام داد.


وی همچنین با اشاره به سفر رییس جمهور به کشورهای پاکستان و سریلانکا گفت: در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران طی روزهای اخیر پاسخی محکم به رژیم صهیونیستی که نماد سلطه جهانی است داد، اما رییس جمهور کشورمان هم اکنون در سفر خارجی و انجام ملاقات های بین المللی هستند که این اقتدار ناشی از اعتماد و اتکاء نظام به مردم در مواجهه با دشمنان است.


معاون اول رییس جمهور همچنین با بیان اینکه تحقق شعار سال نیازمند راه اندازی نهضت تولید در کشور است افزود: برای تحقق شعار سال جاری باید در تمامی دستگاه های اجرایی و استانها تقسیم کار انجام شود و برنامه ریزی دقیقی برای عمق دادن به تولید تا شهرستان ها و روستاها و فعال شدن همه آحاد جامعه انجام شود.


دکتر مخبر افزود: برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم لازم است از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها و نخبگان حداکثر استفاده صورت گیرد و آموزش های بروز و کاربردی به نیروهای کار ارائه شود.


دکتر مخبر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری کنکور سراسری روز هفتم اردیبهشت ماه تصریح کرد: لازم است در کنار وزارت علوم، وزارت کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای برگزاری هرچه بهتر کنکور سراسری برنامه ریزی و مراقبت کنند تا شاهد اخلال و مشکلی در برگزاری این رقابت علمی نباشیم.

دیگر خبرها

  • پیشرفت کشتی خوزستان با برگزاری رقابت‌های جام تختی
  • جیمی ردنپ: کوین دی بروین از استیون جرارد و فرانک لمپارد هم بهتر است
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • اعزام ۲ کاروان ۸۵ نفره از کرمانشاه به حج عمره
  • برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران
  • انهدام باند سارقان و کشف ۲۶ فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد
  • انهدام باند سارقان در خرم‌آباد
  • اعزام ۲کاروان ۸۵ نفره از کرمانشاه به حج عمره
  • هشدار کنکوری مخبر به ۳ وزارتخانه
  • مخبر: اقتدار کشور ناشی از اعتماد و اتکاء نظام به مردم است