Web Analytics Made Easy - Statcounter

رشد قیمت مسکن و زمین در خراسان‌جنوبی متأثر از عوامل استانی و کشوری این روزها شتاب بیشتری به خود گرفته و آرزوی خانه‌دار شدن بسیاری از اقشار متوسط و ضعیف در این استان را به آرزویی دور و دراز تبدیل کرده تا آن‌ها را وادار به اجاره‌نشینی و حاشیه‌نشینی کند.

خبرگزاری فارس-بیرجند، این روزها با شروع فصل تابستان، بازار افزایش افسارگسیخته‌ قیمت‌ها در بازارهای گوناگون کشور هرم بیشتری به خود گرفته و هر از چندگاهی خبر افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها کام مردم را تلخ می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در میانه این گرانی‌ها، آنچه بیش از همه نگرانی مردم را بیشتر کرده، رشد قیمت‌ها‌ در بازار مسکن اعم از خرید و اجاره به عنوان یک کالای مصرفی ونه یک کالای سرمایه‌ای در سطح جامعه است.

رشد قیمت مسکن و زمین در خراسان‌جنوبی نیز متأثر از عوامل استانی و کشوری این روزها شتاب بیشتری به خود گرفته و آرزوی خانه‌دار شدن بسیاری از اقشار متوسط و ضعیف در این استان را به آرزویی دور و دراز تبدیل کرده تا آن‌ها را وادار به اجاره‌نشینی و حاشیه‌نشینی کند، گرچه وضعیت اجاره‌نشین‌ها نیز متأثر از آنچه در بازار مسکن می‌گذرد، چندان جالب نیست.

یکی از شهروندان بیرجندی در همین رابطه در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: طی سال‌های گذشته، با پس‌انداز بخش قابل توجهی از درآمد خود سرمایه‌ای را پس‌انداز کردم و با برنامه‌ریزی قبلی قصد داشتم در محدوده مهرشهر بیرجند واحد آپارتمانی کوچکی تهیه کنم.

قیمت‌ها ثانیه می‌زنند!

«محمد صدیقی» از اتفاقی که برنامه‌‌‌اش برای خرید این واحد آپارتمانی را به هم ریخت اینگونه روایت می‌کند: برای مأموریتی کاری مجبور به سفر دو ماهه به خارج از استان رفتم و به همین دلیل خرید خانه را به بعد از سفر موکول کردم، اما بعد از برگشت از سفر با کمال تعجب متوجه افزایش قیمت ۳۵ درصدی واحد آپارتمانی مذکور شدم، انگار قیمت‌ها ثانیه می‌زنند!

وی با بیان اینکه مستأجران هم از این اتفاق بی‌نصیب نماندند، ادامه داد: بسیاری از مستأجران در سطح استان به ویژه مرکز آن با افزایش غیرمنطقی اجاره‌بها رو به رو هستند و در این زمینه هیچ پشتوانه قانونی برای بیان این مسئله ندارند.

«مسکن مهر» امیدها را زنده کرده بود

یک شهروند قاینی نیز در گفت‌وگو با فارس از روزهای خوب بازار مسکن در قاین اینگونه می‌گوید: در دوره‌ای که طرح مسکن مهر در حال اجرا بود، گرچه ایراداتی نیز داشت اما طبقه متوسط و ضعیف امیدی برای خانه‌دار شدن و یا اجاره منزل با قیمت مناسب داشتند اما این روزها در شهر قاین هم کار برای مستأجران و متقاضیان واقعی مسکن سخت شده است.

اما برای پرس‌وجوی بیشتر در مورد اما و اگرهای افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر در خراسان‌جنوبی به سراغ متولیان و کارشناسان این حوزه رفتیم.

تمایل مردم به رهن منزل

یک مشاور املاک در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از تمایل مردم به رهن منزل و عدم استقبال از اجاره خبر داد و گفت: متأسفانه میانگین قیمت اجاره‌بها در خراسان‌جنوبی نسبت به سال قبل حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.

حسین سلیمانی در تشریح دلایل این افزایش قیمت عنوان داشت: در بسیاری از موار مؤجر و مستاجر، ملک مدنظر را بدون حضور مشاورین املاک و با قیمت توافقی با یکدیگر مبایعه می‌کنند که در چنین شرایطی ممکن است صاحبخانه‌ها، قیمت نامتعارفی برای اجاره پیشنهاد داده و مستأجر دانسته و ندانسته به پرداخت این قیمت تن دهد که این مسئله باعث ایجاد یک رنج قیمتی نامتعارف در اجاره‌بها شده است.

رشد ۴۰ درصدی قیمت مسکن در خراسان‌جنوبی

اما رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند در این زمینه نظرات متفاوتی دارد و می‌گوید: میانگین قیمت مسکن در خراسان‌جنوبی نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش داشته اما این میزان رشد در مقایسه با استان‌های همجوار و یا تهران ۱۰۰ درصد بوده است.

علیرضا اربابی با بیان اینکه قیمت یک واحد آپارتمان در شمال شهر بیرجند متری در سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است، اضافه کرد: این قیمت در سال جاری به متری چهار میلیون تومان رسیده است.

بن‌بستی به نام حریم شهری

وی یکی از دلایل رشد بی‌ضابطه قیمت مسکن در بیرجند را بن‌بست چندین‌ساله حریم شهری بیرجند دانست و گفت: مسؤولان دروازه‌های شهر را برای ساخت و ساز باز کنند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند یکی از راه‌های مهار آشفته‌بازار مسکن را کاهش قیمت مصالح ساختمانی و آهن‌آلات بیان کرد و گفت: قیمت یک شاخه آهن ۱۴ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده  و هر کیلو پروفیل نیز افزایش قیمت ۹۰ درصدی داشته است.

تسهیلات خرید مسکن هم دردی دوا نمی‌کند

اربابی با اشاره به ناکارآمدی تسهیلات خرید مسکن عنوان داشت: بانک مربوطه برای خرید مسکن تسهیلاتی با نرخ بازپرداخت ۱۴ درصد برای خرید خانه پرداخت می‌کند که هیچ توجیه اقتصادی برای متقاضیان ندارد چراکه برای اخذ ۱۰۰ میلیون وام باید حداقل ۲۰۰ میلیون تومان بازپرداخت کنیم.

ماجرای مزایده 

وی با اشاره به مزایده اخیر املاک بنیاد مستضعفان و اعتراضات برخی از فعالان مجازی به نقش این مزایده در افزایش قیمت‌ها عنوان داشت: زمین‌هایی که در اختیار سازمان‌ها و ادارات است نباید به مزایده گذاشته شود، اما در صورت برگزاری مزایده باید با شرایط خاص خود انجام شود تا بستر سوءاستفاده برخی افراد نشود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند تصریح کرد: برنده این مزایدات می‌تواند یک چهارم قیمت ملک را نقداً و مابقی را طی اقساط دوساله پرداخت کند که این مسئله باعث شده برخی افراد این زمین‌ها را با قیمت پیشنهادی بالاتر از قیمت متعارف املاک آن منطقه قیمتگذاری کرده و پس از برنده شدن با قیمت بالاتر به فروش بگذارند.

اربابی با بیان اینکه برای جلوگیری از اینگونه اتفاقات بنیاد باید برای برندگان مزایده شرایط بازدارنده‌ای همچون تعهد ساخت زمین، دریافت سند و غیره ایجاد کرده و مقرر کند برندگان مزایده تا ۱۰ سال اجازه فروش زمین را ندارند.

پاسخ بنیاد چه بود؟

اما رئیس سازمان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بهمن ماه سال گذشته در حاشیه سفر به استان خراسان‌جنوبی و حضور در جلسه شورای اداری شهرستان درمیان در پاسخ به انتقادات نسبت به نقش مزایده‌های بنیاد در گران شدن نرخ زمین و مسکن در خراسان‌جنوبی اظهار داشت: بنیاد مستضعفان به صورت سنتی در استان خراسان‌جنوبی خدماتی داشته و فعالیت‌هایی انجام داده که خدماتش در حوزه های مختلف اعم از بهداشتی، ورزشی، آموزشی و غیره ادامه پیدا می‌کند.(+)

پرویز فتاح افزود: در همه ایران قیمت ملک بالا رفته است، آیا در آنجاها هم مزایده بنیاد باعث شده؟ متوسط‌گیری کنند که قیمت ملک در بیرجند نسبت به ۳ سال قبل چقدر گران شده، در نقاط دیگر ایران هم ارزیابی کنند.

وی با بیان اینکه حتما اینطور نیست که افزایش قیمت ملک در بیرجند بیشتر از سایر نقاط کشور باشد، اضافه کرد: تمام تلاش ما این است که منافع مزایده‌های بنیاد مستضعفان برای مردم استان باشد.

رئیس اتحادیه فروش مصالح ساختمانی بیرجند نیز با اشاره به علل و عوامل افزایش قیمت مسکن عنوان داشت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی و کمبود زمین در بیرجند باعث رشد سرسام‌آور قیمت‌ها شده است.

زمین عرضه نمی‌شود!

علیرضا چوپانی با بیان اینکه عدم واگذاری زمین در بیرجند تاثیر زیادی در رشد قیمت مسکن و اجاره‌بها داشته، اضافه کرد: تعداد زیادی از متقاضیان مسکن در بیرجند و سایر نقاط استان نیازمند ساخت و ساز هستند اما زمینی واگذار نمی‌شود، بنابراین به اجبار با هزینه بالا یا مسکن خریداری می‌کنند و یا به سوی رهن و اجاره روی می‌آورند.

وی از افزایش ۴۰ درصدی قیمت سنگ خبر داد و گفت: در حال حاضر هر کیسه سیمان به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد که اخباری در خصوص افزایش قیمت شنیده شده اما هنوز رسماً تایید نشده است.

سخن پایانی

پدیده نامبارک افزایش قیمت مسکن در استان خراسان‌جنوبی و به‌خصوص شهر بیرجند و تبعات گریزناپذیر آن از جمله رشد میزان اجاره‌نشینی و حاشیه‌نشینی، بالا رفتن نرخ اجاره و هزینه زندگی برای مستأجران و دیگر تبعات آن قطعاً دلایل خاص خود را داشته و دارد، اما دلایل عمده‌ی آن سوای کوتاهی‌های غیرقابل اغماض متولیان استانی، بی‌ارتباط با آنچه در سطح اقتصاد کلان کشور می‌گذرد نیز نیست.
سیل سرگردان نقدینگی، سنگینی کفه تقاضا بر عرضه، نگاه سرمایه‌ای به مسکن، قوانین ناکارآمد در این حوزه و صدها دلیل دیگر همان علل و عوامل انکارناپذیری است که گرانی مسکن و تبعاتش را در سطح کشور بر گرده مردم تحمیل کرده است و باید برای حل آن از مسؤولین مربوطه مطالبه‌گری هوشمندانه داشت.

انتهای پیام/3403/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن قیمت خراسان جنوبی بیرجند مسکن در خراسان جنوبی بنیاد مستضعفان مشاورین املاک رئیس اتحادیه قیمت مسکن افزایش قیمت بازار مسکن اجاره بها رشد قیمت قیمت ملک قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۱۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رهن بازار مسکن؛ رهن کامل یک واحد نوساز با ۵۰۰ میلیون تومان

به گزارش خبرنگار مهر، با پایان سال (۱۴۰۲) و افزایش قیمت مسکن در روزهای پایانی سرد سال و همزمان با شروع سال جدید، افزایش نرخ اجاره بها کابوس مستأجران شد که در مقابل با فاصله گرفتن نرخ‌های پیشنهادی اجاره بها با قدرت پرداختی مردم، موجب تشدید کابوس و دل‌سرد شدن آنها شد.

البته طبق رسم سال‌های گذشته بازار مسکن، افزایش قیمت اصلی ملک در ماه اردیبشهت و خرداد با توجه به اتمام مدارس و تغییر محل زندگی خانوار رخ خواهد داد؛ همچنین بازار ساخت مسکن در سال اخیر روند مثبتی نداشته و سیاست‌های انقباضی دولت، علاوه بر ایجاد آرامش موقتی در این صنعت، عملاً راه به جایی نبرد.

بر اساس این گزارش، بازار مسکن امسال هم با تأثیرپذیری از سال گذشته در رکود تورمی گذراند. کارشناسان حوزه مسکن معتقدند، مردم دیگر توانی برای خرید خانه ندارند و طبق آمار، شاخص دسترسی به مسکن ۱۰۷ یا ۱۰۹ سال شده، حال چه کسی می‌تواند ۱۰۹ سال زنده و تمام عمر خود را کار کند؛ با وجود گرانی‌ها و مشکلات بعدی کشور قطعاً رسیدن به این موضوع، تقریباً یک امر محال است.

همچنین بر اساس گفته مشاورین املاک با کاهش قدرت خرید مصرف کننده نهایی و افزایش دلاری قیمت آپارتمان، انتظار خروج از رکود در کوتاه مدت دور از ذهن است؛ بنا به این دلیل، انتظار می‌رود معاملات تهاتری در بازار مسکن رونق بیشتری پیدا کند.

تلاش سیاست‌گذار برای کنترل نقدینگی از یک سو و حکومت رکود تورمی مسکن از سوی دیگر موجب شده طیف وسیعی از فعالان صنعت ساختمان با بحران جدی روبرو شوند که در صورت ادامه این روند، احتمالاً با تضعیف عرضه مسکن در بازار در بلند مدت، مطابق سیاست‌های دولت برای کنترل قیمت و عرضه مسکن، این بازار حرکت نخواهد کرد.

بر اساس اهمیت مسکن در معیشت و رفاه زندگی مردم، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال گذشته (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ رهن و اجاره در مناطق «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» و «منطقه ۱۹» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ رهن و اجاره «منطقه ۲۰» تهران را بررسی کنیم.

طبق آمار ارائه شده از رهن و اجاره مسکن در مناطق مختلف تهران، یک آپارتمان ۸۸ متری دوخوابه در منطقه ۲۰ محله «جوانمرد قصاب» تهران با پرداخت ۵۵۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهیانه ۵ میلیون تومان قابل اجاره و این واحد تازه ساخت (۱۴۰۳) است.

همچنین برای رهن کامل یک واحد آپارتمان ۷۵ متری دوخوابه، تازه ساخت یا به اصطلاح کلید خورده در منطقه ذکر شده، در محله «شهادت» تهران، نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه خواهید بود.

نرخ رهن اجاره واحدهای دیگر در منطقه ۲۰ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۲۰) متراژ ساختمان عمر ساختمان قیمت اجاره (تومان) قیمت رهن (تومان)
ابن‌بابویه ۸۰ ۱۴۰۱ _ ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جوانمرد قصاب ۸۸ ۱۴۰۳ ۵,۰۰۰,۰۰۰ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
حمزه آباد - متروی شهر ری ۷۰ ۱۴۰۱ ۱,۰۰۰,۰۰۰ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌آباد ۸۵ ۱۴۰۳ _ ۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دیلمان - میدان نماز ۸۵ ۱۴۰۱ ۸,۰۰۰,۰۰۰ ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سر تخت ۸۰ ۱۳۹۵ _ ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهادت ۷۵ ۱۴۰۳ _ ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
صفاییه ۸۷ ۱۴۰۱ _ ۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
ظهیر آباد ۸۰ ۱۴۰۰ _ ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
عباس‌آباد ۸۰ ۱۴۰۰ _ ۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فیروزآبادی - شهر ری ۸۶ ۱۴۰۳ _ ۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ولی آباد - شهید آوینی ۸۵ ۱۳۹۸ _ ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰

به گزارش مهر، طبق مشاهدات میدانی خبرنگار مهر، از منطقه ۲۰ تهران مشخص است که در این منطقه خبری از نوسانات شدید قیمتی نیست و به نظر می‌رسد ترکیب دو عنصر رکود و تورم همچنان در بازار مسکن پا برجاست و زنگ خطر تعداد کم معاملات در این بازار در گوش فعالین این صنعت به صدا در آمده است.

در شرایط رکود تورمی دو سمت عرضه و تقاضا هر دو متضرر خواهند بود، مصرف کننده توان خرید ندارد و تولید کننده با فقدان فروش در چرخه کسب و کار با مشکل مواجه خواهد شد.

کد خبر 6095932 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی دستگاه لیزیک برای اولین بار در خراسان جنوبی
  • راه‌اندازی دستگاه لیزیک برای اولین بار در خراسان جنوبی 
  • نرخ رهن بازار مسکن؛ رهن کامل یک واحد نوساز با ۵۰۰ میلیون تومان
  • همایش زائران حج تمتع خراسان جنوبی به روایت تصویر
  • گزارش آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی 
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • مختاران سربیشه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی
  • سیل برخی از راه‌های روستایی و فرعی خراسان جنوبی را مسدود کرد
  • سیل برخی از راه‌های روستایی و فرعی را مسدود کرد
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن