Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@05:24:38 GMT

لزوم بازگشت معماری سنتی به ساخت‌وساز

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۳۱۹۴۲

یک کارشناس معماری و شهرسازی گفت: با حرکت بخش ساخت‌وساز به سمت صنعتی‌سازی، سالهاست که معماری سنتی ایرانی فراموش شده است.

پریسا اشراقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: معماری سنتی در ایران پیشینه چند هزار ساله دارد اما متاسفانه ساخت و سازهای فعلی از سبک معماری کشورهای غربی الگو گرفته است. به همین دلیل دولت باید شرایط را برای حمایت از معماران و هنرمندانی که توانایی پیاده سازی الگوهای ایرانی اسلامی در ساخت و ساز را دارند فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه لازم است تا میزان سرمایه‌گذاری در حوزه معماری کشور افزایش پیدا کند گفت: هنرمندان بزرگی در کشور حضور دارند که هرکدام با توجه به سبک کاری خود می‌توانند به تولید محتوا برای ارائه به فعالان عرصه مسکن بپردازند.

اشراقی بر تغییر سبک معماری، طراحی نما و دکوراسیون داخلی بر اساس معماری ایرانی تاکید و تصریح کرد: فعالان ساخت و ساز در کشورهای حوزه خلیج فارس وقتی با آثار معماری ایرانی مواجه می شوند تعجب می‌کنند که چرا حال و هوای کلان شهرهای ما نشان چندانی از معماری قدیمی ایرانی ندارد. این در حالی است که می‌بینیم بعضی کشورها مثل قطر و امارات از معماری تاریخی ایران در ساخت و سازهای جدید خود استفاده می کنند که البته اتفاق مبارکی است و نشان دهنده صدور فرهنگ و تاریخ ما به کشورهای دیگر است.

این عضو هیئت مدیره انجمن  طراحی، معماری و دکوراسیون ساختمان شهر تهران، برگزاری نمایشگاه هایی برای استفاده از ایده هنرمندان در بخش معماری سنتی را ضروری دانست و گفت: خوشبختانه نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت راه و شهرسازی به معماری سنتی توجه نشان داده‌اند که در این خصوص از ششم تا سیزدهم تیرماه نمایشگاهی به منظور ارائه کارهای فاخر هنرمندان در زمینه معماری سنتی برگزار می شود که برخی مسئولان دولتی از جمله معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و همچنین نمایندگان مجلس در آن حضور یافتند.

وی تاکید کرد: باید یک هم افزایی بین دولت، مجلس، بخش خصوصی و هنرمندان برای احیای معماری کهن ایرانی ایجاد شود.

به گفته اشراقی، ثبت جهانی شهر یزد در یونسکو نشان دهنده پیشرو بودن تمدن ایران در حوزه شهرسازی است و باید از چنین ظرفیت هایی برای ارتقای تمدن ایرانی استفاده کرد. ما آثار فاخر چند هزار ساله ای را در شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، یزد، تبریز، خرم آباد داریم. در تهران نیز بناهای تاریخی زیادی به خصوص از دوره قاجار به بعد وجود دارد که باید در حفظ و نگهداری آنها بکوشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: معماری سنتی معماری سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۱۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی در شاهرود

دریافت 43 MB

به گزارش خبرنگار مهر، اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی امروز هفدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش‌های فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود برگزار شد. در این همایش یک روزه محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور و تعدادی از معاونان وی به ایراد سخن پرداختند.

لازم به ذکر است در این همایش تعدادی از اساتید دانشگاه‌های کشور و استان، اعضای هیأت علمی و کارشناسان معماری، شهرسازی و گردشگری حضور داشتند. گفتگوی علی شهسوار خبرگزاری مهر را با محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی را با هم می‌بینیم.

کد خبر 6098494

دیگر خبرها

  • چالش‌های معماری و شهرسازی ایران
  • اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی در شاهرود
  • ضرورت توجه به معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی 
  • دانشگاه‌ها از مسائل کشور جدا نشوند
  • بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان اعلام شد
  • تکلیف‌نامه شهرداری تهران برای پارک‌های پایتخت چه می‌گوید؟
  • اجلاسیه معماری و شهرسازی در شاهرود برگزار می‌شود
  • واقعی‌کردن بهای خدمات ساخت‌وساز در کرج آثار مثبتی داشت
  • اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی برگزار می شود
  • کاشت ساختمان در پارک‌های تهران؛ ممنوع یا مجاز؟