Web Analytics Made Easy - Statcounter

با گرم شدن هوا " آتش" این مهمان ناخوانده بار دیگر به جان نخلستان‌های جنوب شرق کشور افتاده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، همه ساله با شروع فصل تابستان و افزایش دمای هوا شاهد آتش سوزی نخلستان ها در اقصی نقاط استان پهناور سیستان و بلوچستان هستیم. آتشی که به جان باغ ها می افتد و رنج چندین ساله کشاورزان را به هدر می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این آتش سوزی ها که عمدتا مهار آن وقت زیادی برده و باعث نابودی شمار زیادی از اصله های یک یا چند نخلستان می شود تنها دغدغه کشاورزان این دیار نیست چرا که هر از چند گاهی دلایل مختلفی چون خشکسالی، گرما، آفات کشاورزی، حمله ملخ های صحرایی و ... باعث شده تا هویت نخلکاران واقعی که سالها عرق جبین خود را برای مثمرثمر شدن این درختان بکار گرفته اند، نادیده گرفته شود و ارزش افزوده حاصل از آن در جیب دلالان بازار شود.

با این تفاسیر در حالی دمای هوا در برخی از مناطق سیستان و بلوچستان به ۵۰ درجه می رسد که فرا رسیدن تابستان برای نخلداران و کشاورزان این خطه از کشور دردسرهای فراوانی به همراه دارد. کابوسی وحشتناک که خواب را از چشمان کشاورزان گرفته به گونه ای که عدم جمع آوری ضایعات پای نخیلات پس از هرس کردن، نبود راه عبور برای خودروهای آتش نشانی در نخلستان ها، گرمای بیش از حد و...  از مهمترین دلایل گسترش آتش سوزی ها در این استان به شما می رود.

این در حالیست که با اندکی حمایت دولتی از کشاورزان می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی ساکنین این منطقه محروم را رفع کرد زیرا فقر و مشکلات اقتصادی موجود در سیستان و بلوچستان موجب شده تا کشاورزان نتوانند محصولات کشاورزی و باغات خود را بیمه کنند و در بسیاری از موارد پس از آتش سوزی  زندگی این کشاورزان فقیر نابود شده و هیچ ارگان و سازمانی هم نمی‌تواند برای آنها کاری انجام دهد.
 


  در همین راستا برای بار چندم شاهد وقوع آتش سوزی در نخلستان ها جنوبی استان هستیم که آخرین آن پنج شنبه 6تیرماه به وقوع پیوست و در پی آن باغات دهستان هودیان شهرستان دلگان طعمه حریق شد.

حریقی که همچون همیشه با همت و یکدلی مردم محلی، گروه های جهادی و بسیجیان در آغازین لحظات اطفاء شد هر چند دو خودرو به محل آتش سوزی اعزام شد.
  رحیمی یکی از کشاورزان هودیان دلگان در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه 50 اصله نخل و 15 بوته درخت پرتقال و انار از من طعمه حریق شده اند، بیان کرد: 500 میلیون ریال فقط خسارتی بوده که از محصول درختان من وارد شده است.

کشاورزان خسارت دیده چشم انتظار حمایت دولتمردان

وی ادامه داد: هر کدام یک از این درختان خرما نزدیک به 50 تا 60 سال عمر داشته که خسارت آنها هم غیرقابل جبران است چرا که زحمت عمر یک انسان پای آن بوده است.  
  رحیمی با بیان اینکه تنها درآمد او و اکثر اهالی دهستان هودیان شهرستان دلگان کشاورزی است، تصریح کرد: از دولت و مسئولان تقاضا داریم تا نسبت به جبران خسارت و کمک به کشاورزان آسیب دیده اقدام کنند.

مجتبی شجاعی، فرماندار شهرستان دلگان در این خصوص به خبرنگار ما گفت:از عصر پنجشنبه هفته قبل، نخلستان و مرکبات دهستان هودیان شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان طعمه حریق شد که با تلاش مردم و بسیجیان پس از 4 ساعت اطفا شد.

این مسئول عنوان کرد: در آتش سوزی باغات دهستان هودیان این شهرستان تعداد ۳۵۰ اصله درخت خرما و حدود ۵۰ الی ۶۰ بوته درخت انار و پرتقال طعمه حریق شده اند.

آتش سوزی در ۳هکتار باغ در شهرستان دلگان

شهناز رفعت پور، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلگان در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: متأسفانه در اثر آتش سوزی رخ داده ۳۵۶ نخل خرما، ۵۳اصله درخت انار، پرتقال و لیمو نابود شد.
 
 

وی با بیان اینکه علت آتش سوزی توسط کارشناسان در دست بررسی است، افزود: در جریان این آتش سوزی به ۱۴بهره بردار هودیانی خسارت وارد شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: کشاورزانی که محصول خودرا بیمه کرده‌اند نگرانی در این خصوص نداشته باشند زیرا بیمه خسارت وارده به آنان را پرداخت خواهد کرد.

با این تفاسیر از آنجایی که شغل اکثر مردم منطقه کشاورزی است با توجه به خسارت گسترده به باغات و همچنین نزدیکی فصل برداشت برخی از محصولات می طلبد دولتمردان اقدام به حمایت از این قشر آسیب دیده کنند چرا که گرمای هوا از یک سو و ریزش ملخ های صحرایی از سوی دیگر خسارات زیادی به کشاورزان وارد کرده که رسیدگی به مشکلات آنان همت مسئولان را می طلبد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان شهرستان دلگان دهستان هودیان طعمه حریق شد نخلستان ها آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۱۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، به تازگی بحث تخریب و گودبرداری ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج در خیابان بهشت تهران مطرح شده و اخبارش منتشر شده، اما به سرعت روند تخریب این ساختمان پی گرفته شده است.

گویا این ساختمان که برای شهرداری تهران است، قرار بوده در طرح گذشته به سنگلج بپیوندد، اما نه تنها این اتفاق نیافتاده بلکه الان تخریب شده و هر لحظه امکان دارد که برای بنای ثبت ملی سنگلج هم اتفاقات ناگواری در اثر این مجاورت بیافتد.

اتابک نادری هنرمند امروز در صفحه شخصی خود فیلمی بدین مضمون منتشر کرد که با همراهی مسئولان تماشاخانه، مرکز هنر‌های نمایشی و گروه مهندسین دفتر عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر بام سنگلج حضور پیدا کرده و نسبت به روند تخریب و گودربرداری این ساختمان ابراز نگرانی کردند.

پریسا مقتدی رییس تماشاخانه سنگلج نیز چندی پیش درباره پیگیری‌هایش توضیح داد: طی روز‌های گذشته مجددا به آقای نادعلی رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر و مدیرکل هنر‌های نمایشی اطلاع دادیم. عکس و فیلم‌هایی را تهیه کردیم و طی نامه‌نگاری‌هایی که انجام داده‌ایم اعلام نگرانی کردیم که این تخریب دارد صورت می‌گیرد. در جریان هستم که مدیرکل محترم نیز مکاتباتی با وزیر داشته‌اند. با دفتر طرح‌های عمرانی وزارتخانه جناب آقای جان‌نثار و همکاران‌شان مهندس توکلیان، گفت‌وگو کردیم که دیدار حضوری از پروژه داشتند و با مهندسان آن پروژه نیز صحبت کردند. متاسفانه این طور به گوش ما رسید که ۲۰ متر هم می‌خواهند پایه‌ریزی کنند. هر چند مهندسان دفتر طرح و برنامه معتقد بودند که اگر دقت لازم در این تخریب و پی‌ریزی بشود مشکلی پیش نمی‌آید، اما آنها هم به سهم خودشان نگرانی‌هایی داشتند. به هر حال ۳۰ سال از ساخت آن ساختمان می‌گذرد و به نوعی این ۲ ساختمان در گذر زمان به هم تکیه داده‌اند.

کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی نیز در اظهار نظر نسبت به این اتفاق گفت: : شهرداری تهران در اقدامی کاملا غیر قانونی و کاملا چراغ خاموش اقدام به تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج کرده است. بنای تماشاخانه سنگلج ثبت ملی است و این اقدام شهرداری تهران تخلف آشکار، خودسرانه و کاملا غیر قانونی است. مکاتبات لازم را با آقای دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی و گردشگری انجام داده‌ایم و منتظر پیگیری و پاسخ این وزارتخانه هستیم.

حالا باید منتظر ماند و پیگیری کرد تا ببینیم مسئولان شهرداری چه جواب و صحبتی در ارتباط با این اتفاق دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار | فوت یک نفر و خسارت سنگین مالی به صیادان
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • پایان گرده افشانی ۶۲۸ هکتار نخلستان در لامرد
  • جزییات آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران
  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است