Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-26@23:09:00 GMT

بنادر نفعی از رسوب کالا نمی برد

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۳۲۷۴۱

بنادر نفعی از رسوب کالا نمی برد

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، محمد راستاد درباره علت رسوب کالاهای اساسی در بنادر، اظهار داشت: در حال حاضر میزان کالاهای اساسی که در بنادر داریم، ۴ میلیون تن است که بخش عمده آن شامل ۳ میلیون تن در بندر امام خمینی (ره) بوده و ۱ میلیون تن نیز روی کشتی‌های حامل کالاهای اساسی است که منتظر ورود به بنادر کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حوزه ورود و خروج و پهلودهی و تخلیه و بارگیری و به طور کلی زنجیره حمل و نقل کالاهای اساسی مشکلی نداریم و با بالاترین نُرم ممکن، ورود و خروج کشتی‌ها در حال انجام است؛ بخشی که بیشتر مورد تأکید است، این است که مدت زمان ماندگاری کالاها در بنادر کمتر شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: همزمان با ورود کشتی‌ها به بنادر برای تخلیه کالاهای اساسی، موضوع ترخیص این محموله‌ها از انبارهای بنادر نیز فعال است؛ به عنوان نمونه، در همین بندر امام خمینی (ره) روزانه ۱۵۰۰ دستگاه کامیون و ۶۰ دستگاه واگن باری فله بر از بندر خارج می‌شود که کالای اساسی حمل می‌کنند اما روند ترخیص کالاها و خروج آنها از بنادر باید به گونه‌ای باشد که مدت زمان ماندگاری کالاها در بنادر به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: در جلسه‌ای که هفته گذشته با معاون اول رئیس جمهور برگزار شد تأکیدش بر فرآیند ترخیص کالا بود؛ به این معنا که فرآیندی که به ترخیص کالاهای اساسی از بنادر منجر می‌شود تسریع شود؛ در این زمینه به دستگاه‌های مسئول هم ابلاغیه‌های از سوی معاون اول رئیس جمهور ارسال شده است.

راستاد در پاسخ به اینکه آیا آنچه برخی دستگاه‌های دیگر در خصوص علت تأخیر در ترخیص کالاهای اساسی اعلام و سازمان بنادر را به مایل بودن نسبت به ماندگاری بیشتر کالاها در بنادر متهم کرده اند تا هزینه انبارداری که از ماندگاری کالا دریافت می‌شود، به درآمدهای این سازمان افزوده شود، صحت دارد یا خیر؟ گفت: هزینه انبارداری دریافت می‌شود اما سرمایه گذار احداث انبار کالا در بنادر، بخش خصوصی است و نفعی از این موضوع، شامل حال سازمان بنادر نمی‌شود هم واردکننده و هم انباردار بخش خصوصی است و نمی‌توان انتظار داشت تا انبارداری رایگان و بدون هزینه باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اینکه آیا سازمان بنادر از هزینه دموراژ (تأخیر در تخلیه کشتی‌ها) نیز سود می‌برد؟، تصریح کرد: هزینه دموراژ به کشتی‌ها مربوط می‌شود و مالک کشتی از مالک کالا آن را دریافت می‌کند اما این شبهه وجود دارد که صاحب کالا نیز هزینه دموراژ را از مصرف کننده نهایی دریافت می‌کند؛ اما از سوی دیگر، کالاهای اساسی عمدتاً مشمول قیمت گذاری دولتی هستند و واردکننده حق ندارد هزینه دموراژ را روی قیمت کالا بیاورد. ضمن اینکه نُرم زمانی تخلیه کشتی و بارگیری کالاها در کامیون و قطار، بسیار بالاست و از همین رو هزینه دموراژ به صاحب کالا تحمیل نمی‌شود. اما به طور کلی انبارداری مانعی بر سر راه تسریع در ترخیص کالاهای اساسی نیست.

وی در خصوص آخرین وضعیت سرمایه گذاری هندی‌ها در بندر چابهار گفت: آنطور که هندی‌ها به ما منتقل کرده اند، توانسته اند بابت عدم شمول مسائل تحریمی در سرمایه گذاری آنها در بندر چابهار، مجوزهایی دریافت و تجهیزات خود در این بندر را فعال کرده اند؛ انتظار داریم چند دستگاه جرثقیل موبایل و قابل جابجایی ساحلی طی سال جاری وارد بندر چابهار شود و پروسه ساخت سایر تجهیزات، در حال حاضر در قالب قرارداد بهره برداری موقت در این بندر فعال است هندی‌ها کماکان انگیزه همکاری دارند.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، هندی‌ها به تعهد سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری در چابهار متعهدند که به مجرد تأمین این تجهیزات، قرارداد اصلی سرمایه گذاری به روش B.O.T (ساخت و بهره برداری) با آنها به امضا خواهد رسید.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بیشتر تجهیزات بندری را با توان داخل در حال ساخت و نصب هستیم و سال گذشته نیز در همین راستا، ۱۵ دستگاه گنتری کرین (جرثقیل ثابت ساحلی) در بندر شهید رجایی نصب کردیم. امسال هم تمام تمرکز ما بر ساخت انبوهی از تجهیزات بندری و ساحلی در داخل است و اجرای آن را در دستور کار داریم.

راستاد در پاسخ به این پرسش که آیا واگذاری بندر چابهار به هندی‌ها اقدام درستی بود یا خیر و آیا سرمایه گذاری چینی‌ها در بندر چابهار، بهتر نبود؟، خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضع چابهار بهتر از وضع بنادر اطراف آن است و از نظر تخلیه و بارگیری، بندر چابهار وضع بهتری از بندر گوادر پاکستان دارد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: رسوب کالا در بنادر بندر امام خمینی بندر چابهار تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی محمد راستاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۲۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار

تین نیوز

معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان در دیدار با معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران از ابراز تمایل تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، معاون وزیر حمل و نقل جمهوری تاجیکستان در رأس هیاتی با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دیدار و گفت و گو کرد.

در این نشست که نظام الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران، فیروز محمود اف، مدیرکل بین المللی وزارت حمل و نقل و رحم الدین سلام زاده، مدیر موسسه دولتی حمل و نقل جاده ای و خدمات لجستیک تاجیکستان ، جلیل اسلامی، معاون امور بندری و اقتصادی، خسرو سرایی، مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه ها، تیمور بشیر گنبدی، رئیس اداره توافقنامه های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی، حضور داشتند، خانم شایسته مراد زاده، معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان در دیدار با علی اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی بر علاقه مندی دولت این کشور برای سرمایه گذاری لجستیکی در بندر چابهار تاکید کرد. 

معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان در این نشست افزود: روابط دو جانبه تجاری و اقتصادی بین تهران و دوشنبه در سطح خوبی قرار دارد.

وی با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی مشترک بین دو کشور ایران و تاجیکستان، اظهار کرد: طی دو سال گذشته، سطح روابط اقتصادی و جابه جایی کالا بین دو کشور رو به رشد بوده و افزایش یافته است.

مراد زاده همچنین از علاقه تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار خبر داد.

اهتمام دولت سیزدهم برای توسعه روابط تجاری با کشورهای فارسی زبان

در این دیدار همچنین علی اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران نیز با اشاره اهتمام دولت سیزدهم برای توسعه همکاری های اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه، به ویژه با کشورهای فارسی زبان، تاکید کرد: رویکرد تهران در توسعه همکاری های حمل و نقلی و ترانزیتی با کشورهای همسایه، منافع برد برد و اشتراکی برای همه فعالان اقتصادی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مطابق برنامه ریزی صورت گرفته و اهتمام وزیر راه و شهرسازی ایران برای اتصال بندر چابهار به راه آهن سراسری کشور، طی یک سال آینده، تاکید کرد: با حضور دولت هند و سرمایه گذاری یک شرکت هندی در بندر چابهار، علاوه بر ارتقای ظرفیت های زیرساختی و تجهیزاتی این بندر، عملکرد تخلیه و بارگیری بندر چابهار نیز به بیش از ۵ میلیون تن افزایش یافته است.

صفایی با بیان اینکه آینده تجاری و بازرگانی بسیار خوبی در انتظار بندر چابهار است، افزود: هم اکنون کشتی های لاینر به صورت مستقیم از هند و چین در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری می کنند.

وی با استقبال از سرمایه گذاری زیرساختی دولت و شرکت های خصوصی مورد تایید تاجیکستان در بندر چابهار برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار، تاکید کرد: مدل اقتصادی و بازرگانی مد نظر دولت تاجیکستان، میزان و مدت قرارداد سرمایه گذاری این کشور در بندر اقیانوسی چابهار را تعیین خواهد کرد.

به گفته صفایی، سرمایه گذار تاجیکی این امکان را دارد با ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار، از آن برای ترانزیت کالاهای کشورش و کالاهای سایر کشورها استفاده کند و از تسهیلات و تخفیفات ترانزیتی بندر چابهار بهره ببرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل
  • علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستیم
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • ۸۰۰ هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • جای خالی بخش خصوصی در سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • آمادگی تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار