Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران با اعلام انتشار جزئیات سابقه طرح تفصیلی در سامانه "تهران من" گفت: با این اتفاق اطلاعاتی که به صورت انحصاری در اختیار گروه‌های خاص قرار داشت در اختیار همگان قرار می‌گیرد.

بهاره آروین در گفت‌وگو با ایسنا، از انتشار طرح تفصیلی شهر تهران خبر داد و گفت: با پیگیری‌های یک ساله کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر و با همت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران جزئیات سابقه طرح تفصیلی روی سامانه «تهران من» بارگذاری شد که براساس آن اطلاعات پارسل‌های (بلوک‌های ملک) شهر تهران برای همه شهروندان قابل دسترسی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین اطلاعاتی که در سامانه تهران من قرار گرفته‌اند، بر روی وبسایت شفاف هم لینک شده‌اند.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران ادامه داد: پیش از این شهروندان تنها می‌توانستند با وارد کردن کد هر پلاک ثبتی به نوع پهنه ملک (اعم از مختلط، مسکونی، تجاری یا اداری) و تعداد طبقات مجاز دسترسی پیدا کنند و اطلاعات در همین حد بود. اما اطلاعاتی که اکنون در دسترس قرار گرفته گویای این است که تهران چگونه به تهران امروز تبدیل شد؟ این اطلاعات به ما نشان می‌دهند که پهنه‌های طرح تفصیلی چطور تغییر ماهیت دادند و مثلا از کاربری فضای سبز (G) به کاربری تجاری (S) تبدیل شدند. بنابراین اطلاعاتی که اکنون منتشر شده، بسیار ارزشمند است.

وی تصریح کرد: این اطلاعات پیش از این در انحصار شرکت متولی اعمال تغییرات طرح تفصیلی و برخی کارشناسان حوزه شهرسازی قرار داشت.

آروین افزود: در حال حاضر این اطلاعات پارسل‌های شهر تهران با جزئیات تمام در اختیار مردم قرار دارد و شهروندان می‌توانند از طریق حساب شهروندی تهران من، پارسل مورد نظر خود را روی نقشه انتخاب کرده و به سوابق طرح تفصیلی و تغییر ماهیت پهنه‌ها دست یابند.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه اطلاعات منتشرشده برای مطالعات و پژوهش‌های متخصصان حوزه شهرسازی نیز بسیار ارزشمند است، گفت: جزئیات منتشرشده به ما و کلیه مسئولان ذی‌ربط کمک می‌کند به تغییرات پهنه‌ها دست یافته و در سیاستگذاری‌های بعدی واقعیات را در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: بررسی این تغییرات و جزئیات به خوبی نشان می‌دهد که چگونه گروه‌های ذی‌نفع در سال‌های قبل موفق به اعمال تغییرات در طرح تفصیلی و کاربری پهنه‌ها شدند.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران افزود: فایده دیگر انتشار این داده‌ها برای آینده، جلوگیری از اعمال تغییرات سلیقه‌ای و معطوف به منافع گروه‌های خاص است؛ چراکه هم‌اکنون اطلاعات در اختیار همه شهروندان قرار دارد و در صورت ایجاد مطالبه و پایش تغییرات توسط پژوهشگران و سمن‌های حوزه‌های شهرسازی می‌توان از تکرار تخلفات در آینده خودداری کرد.

آروین تاکید کرد: با انتشار جزئیات و سوابق طرح تفصیلی، مسئولان ذی‌ربط و گروه‌هایی که درصدد بیشینه کردن منافع خود بودند، در ایجاد تغییر در طرح تفصیلی محتاط عمل خواهند کرد؛ زیرا اطلاعات پیش چشم همه شهروندان قرار دارد و می‌توانند تغییرات را رصد کنند. بنابراین در میان‌مدت کارکرد شفافیت در کاهش فساد و پیشگیری از وقوع تخلف در حوزه شهرسازی و مشخصا تغییرات طرح تفصیلی، محقق خواهد شد.

به گفته او، این اقدام شفافیت‌بخش پیروی اجرای مصوبه الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی انجام شده و بارگذاری اطلاعات حدود یک سال به طول انجامید؛ چراکه پیش از این، اطلاعات در حبس اطلاعاتی قرار داشت و روی سی‌دی‌های متعدد ثبت شده بود و به همین دلیل بارگذاری و انتشار آنها به صورت یک‌جا مستلزم کار فنی سنگینی بود.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در خصوص نحوه و زمان به‌روزرسانی تغییرات طرح تفصیلی هم گفت: به محض اینکه هر پهنه‌ای تغییر کند، تغییراتش به صورت برخط روی وبسایت شفاف منتشر می‌شود. بنابراین اگر همین امروز پهنه‌ای تغییر کند، همین امروز هم در سامانه به‌روز خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: هر تغییری که در هر پارسل از نقشه شهر تهران رخ دهد، به سابقه‌ای که اکنون برای آن پارسل منتشر شده، اضافه خواهد شد و آخرین اطلاعات تغییر هر پارسل برای عموم به نمایش در خواهد آمد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: طرح تفصيلي شوراي شهر تهران شورای شهر تهران طرح تفصیلی تهران من پهنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۳۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پژمان‌فر: بانک مرکزی صدور چک را منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک کند

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه کمیسیون اصل نود مقرر شد اقدامات لازم برای الزام افراد به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان برای صدور دسته چک از سوی بانک مرکزی صورت پذیرد.

به گزارش ایسنا، نصرالله پژمان فر در توضیح جلسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی بر اجرای قوانین موضوع فعالیت سامانه املاک و اسکان گفت:کمیسیون اصل نود از ابتدای دوره فعالیت خود در مجلس یازدهم موضوع سامانه املاک و اسکان را پیگیری کرد. این حکم قانونی از سال ١٣٩٤ یعنی زمان تصویب ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اجرایی نشده بود، در مراحل اولیه و استقرار سامانه اجرا شد.

وی ادامه داد: پس از آن در مراحل مختلف و با تشکیل جلسات تخصصی و با حضور دستگاه‌های مرتبط وظایف هر دستگاه در تعامل با سامانه املاک و اسکان پیگیری شد و احکام آئین نامه ها و مقررات اجرا شدند. به عنوان مثال در جلسات برگزار شده در سال های ١٤٠١ و ١٤٠٢ ، سازمان های ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت آموزش و پرورش فعالیت‌های مصوب در خصوص سامانه را اجرا کرده و اقدامات اجرایی مشخص آنها از طریق سامانه املاک و اسکان صورت می پذیرد.

وی یادآور شد: در جلسه ۹ اردیبهشت که با حضور مدیران سازمان ثبت احوال، بانک مرکزی، کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک و اعضای کمیسیون برگزار شد، ابتدا مدیران سامانه املاک و اسکان گزارشی از آخرین وضعیت سامانه را ارائه کردند. مطابق این گزارش تابحال ٥٧٠ هزار واحد خانه خالی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر شناسایی شد که اخطارهای لازم به صاحبان آنها مبنی بر پرداخت مالیات ارسال شده است.

رییس کمیسیون اصل نود اضافه کرد: همچنین بیش از ۷۰ درصد اطلاعات اسناد تک برگ ارائه شده از سوی سازمان ثبت اسناد در سامانه وارد شده است که با اتصال سامانه خودنویس، اطلاعات مؤجران و مستأجران نیز به این سامانه متصل شده است.

وی توضیح داد: مدیران سامانه بیان کردند که در حال حاضر اطلاعات خرید و فروش در دفاتر اسناد رسمی بصورت برخط به سامانه املاک و اسکان اتصال است و محل سکونت اصلی ۷۵ میلیون کد ملی بر مبنای کد پستی در سامانه مذکور احصاء شده است.

پژمان فر همچنین گفت: در بخش دوم جلسه مقرر شد اقدامات لازم برای الزام افراد به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان برای صدور دسته چک از سوی بانک مرکزی صورت پذیرد. سازمان ثبت احوال نیز مکلف شد اقدامات اولیه برای ارائه خدمات چهارگانه خود یعنی تولد ،ازدواج، طلاق و وفات از طریق تعیین محل اقامت توسط سامانه املاک انجام دهد.

وی ادامه داد: با بررسی اقدامات کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک مقرر شد اقدامات دستگاه‌های اجرایی به دقت توسط این کارگروه رصد شده و مصوبات کارگروه در خصوص سامانه مورد نظارت و تعقیب جدی قرار گیرد و در صورت استنکاف دستگاهها از انجام تکالیف قانونی خود، موارد ضمن ارجاع به مرجع قضایی مطابق قانون برای اقدامات نظارتی به کمیسیون اصل نودم ارسال شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • چالش تازه طلا فروشان با ثبت اطلاعات
  • جنجال جدید طلافروشان
  • اتصال آنلاین اطلاعات خرید و فروش به سامانه املاک و اسکان
  • بزودی صدور دسته چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد
  • سپاهان، زهر اقدام امید نورافکن را گرفت | تصویر جالبی که قبل از الکلاسیکو منتشر شد
  • پژمان‌فر: بانک مرکزی صدور چک را منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک کند
  • صفر تا صد تأیید سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات داوطلبان کنکور
  • تغییرات بودجه شهرداری تهران در این دو سال | اعتبارات نسبت به دو سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است
  • اطلاعات املاک واگذار شده شهرداری تهران منتشر شود