Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@09:06:11 GMT

المان خلبان شهید ذبیحی در جویبار نصب می‌شود

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۳۵۰۳۱

المان خلبان شهید ذبیحی در جویبار نصب می‌شود

به گزارش روز شنبه این اداره کل مقدمات زیرساختی نصب این المان در مسیر کیاکلا -بابل آماده شده و بزودی رونمایی خواهد شد.
شهید پرویز ذبیحی از خلبانان شاخص و بنام استان مازندران و کشور است و پرواز فانتوم خلبانان شهید خلعتبری و ذبیحی در دوران خشت سال جنگ تحمیلی مشهور است .

اداره کل  حفظ آثار مازندران همچنین اعلام کرد که  تندیس خلبان شهید ذبیحی نیز در مرکز فرهنگی دفاع مقدس مازندران واقع در ساری نصب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرلشگر خلبان احمد کشوری ، پرویز ذبیحی ، جعفر مهدوی ، علی اکبر شیرودی ، حسین خلعتبری و عباس درشتی نام آورترین خلبانان مازندران بودند که در دوران دفاع مقدس همچون عقاب تیزپرواز از وطن دفاع کردند و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند .

زندگینامه شهید ذبیحی 

امیر سر لشکر خلبان شهید پرویز ذبیحی اترکله فرزند مرحوم برار گل در تاریخ ۱۳۲۶/۱۲/۲۵ در یکی از روستاهای قائمشهر متولد شد.مراحل تحصیلی ابتدایی را در شهرستان جویبار و دبیرستان را در قائمشهر و بابل طی نمود و در سال ۱۳۵۰ وارد نیروی هوایی شد. بعد از آموزش دوره افسری و زبان انگلیسی جهت آموزش عملیات پروازی هواپیماهای رزمی شکاری F-۵ از طرف نیروی هوایی ایران به ایالات اوکلاهامای آمریکا اعزام شد و پس از طی مراحل عالیه خلبانی به دریافت گواهی مهندسی پرواز نایل گردید. در سال ۱۳۵۴ به ایران بازگشت و در پایگاههای تهران، دزفول، بوشهر وسپس تبریز مشغول به کار شد، در آبان ۱۳۵۶ سفری ۲۰ روزه به پاکستان جهت انجام ماموریت پروازی داشت.

در سال ۱۳۵۷ با شروع انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) با توجه به پست حساسش به طور مخفیانه بر علیه رژیم ستمشاهی فعالیت می کرد. در طی این مدت پیام های محرمانه امام خمینی را در رابطه با ارشاد ملت ایران دریافت نموده و بدان عمل می کرد.

با پیام امام و سخنرانی آیت الله بهشتی در سالن اجتماعات پایگاه تبریز به ندای رهبر و امام خویش لبیک گفت و در عملیات پاکسازی کردستان از اشرار و افراد خائن به اسلام و ایران فعالیتهای گسترده داشت.

این شهید خلبان به خاطر رشادت های فراوانی که در جنگ تحمیلی انجام داد مورد تشویق قرار گرفت و حائز دریافت  ۲ درجه افتخاری شد ولی از گرفتن آن امتناع کرد و آن را وظیفه ای می دانست در برابر اسلام و انقلاب که باید انجام می داد.

خلبان ذبیحی در طی ۵۲ روز بعد از شروع جنگ تحمیلی ۷۶ ماموریت پروازی داشت و در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۵۹ در چهلمین پرواز برون مرزی خود بعد از انجام ماموریت موفقیت آمیز در برگشت به خاک کشور مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید.

مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید تقدیم کشور و نظام جمهوری اسلامی کرده است.

برچسب‌ها بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس شهید مازندران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس شهید مازندران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس شهید مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۵۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات مراسم چهلم شهید زاهدی و یارانش | سپاه اطلاعیه داد

به گزارش همشهری‌آنلاین، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از برگزاری مراسم گرامی‌داشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس سرلشکر محمدرضا زاهدی و همراهان در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق خبر داد.

بنابر اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه این مراسم با سخنرانی سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حضور خانواده معظم شهدا، مقامات کشوری و لشکری و آحاد مردم شریف تهران فردا سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۰ صبح در حسینیه شهدای بسیج، واقع در بزرگراه بسیج مستضعفین خیابان شهید رحیمی برگزار می‌شود.

در جنایت حمله موشکی هواپیماهای رژیم صهیونیستی در ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، سرداران رشید مدافع حرم سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی‌رحیمی از فرماندهان، پیشکسوتان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشاران نظامی ارشد ایران در سوریه و ۵ تن از مستشاران و افسران همراه آنان به نام های حسین امان‌اللهی، سیدمهدی جلالتی، محسن صداقت، علی آقابابایی و سیدعباس صالحی روزبهانی به فیض عظیم شهادت نائل آمدند.

کد خبر 849622 منبع: تسنیم برچسب‌ها دفاع - سپاه پاسداران تروریسم در جهان خبر ویژه سپاه قدس

دیگر خبرها

  • جزئیات مراسم چهلم شهید زاهدی و یارانش | سپاه اطلاعیه داد
  • روایت اوکراینی‌ها از آموزش خلبان‌های ایران برای هدایت 24 سوخو 35
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • آمادگی مازندران برای برگزاری الکترونیکی دور دوم انتخابات
  • کمک ۶۵۰ میلیون ریالی بانوی جویباری به مردم غزه
  • آغاز ساخت المان مزار شهید مدافع وطن احسان بابایی
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • کادر تیم پیکان بدنبال استعداد‌های فوتبال مازندران
  • پاسداری از خون و راه شهدا، رسالت همگانی
  • مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) و تشییع شهید دفاع مقدس در بوشهر