Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن خنداندل رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی در کمیسیون بررسی وضعیت صادرات خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی مشهد گفت: به واسطه شرایط انقباضی که در حوزه اقتصاد رخ داده، شاهد رکود بیشتری هستیم.

او افزود: خدمات فنی و مهندسی بیش از سایر بخش ها، به واسطه بحران ناشی از شیوع کرونا، آسیب و خسران متحمل شده و بازار خدمات این بخش به چالش دچار آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
نگرانی بخشی از فعالان این عرصه، از دست رفتن بازار‌های صادراتی می‌باشد.

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: نتیجه این رکود آن است که واحد‌های تحقیق و توسعه، آموزش، استاندارد، اجرای سیستم‌های مدیریت و بهبود کیفیت سعی کرده اند تا سیستم انقباضی به خود بگیرند و هزینه‌های خود را در این بخش متوقف سازند که البته صدمات این رویه نیز متوجه واحد‌های خدمات فنی و مهندسی شده است.

خنداندل بیان کرد: اگر حوزه صنعت در دوران کرونا آسیب دیده و متوقف شده است، باید با همان دیدگاه به واحد‌های خدمات فنی و مهندسی که ضرر و زیان بسیاری را از این حیث متحمل شده اند نیز نگریست.

او سرمایه انسانی و بنگاهی را دو عامل تاثیرپذیر از کرونا دانست و تصریح کرد: اگر از شرکت‌های پیمانکار به درستی پشتیبانی نکنیم، اشتغال و سرمایه انسانی تخصصی دچار آسیب می‌شود.

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: متاسفانه ما در کشورمان پایه‌های آماری و اطلاعاتی قابل اتکایی نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم اطلاعات مان را به روزرسانی کرده و براساس آن تصمیم گیری کنیم. چنان که ما از سال ۹۰ پیش بینی می‌کردیم که صادرات خدمات فنی و مهندسی را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم و این رقم هیچ گاه محقق نشد و در خوشبینانه‌ترین حالت به ۵ میلیارد دلار رسید.

خنداندل اظهار کرد: پس از سال ۹۰ با روند نزولی در صدور خدمات فنی و مهندسی رو به رو هستیم که این وضعیت نشان دهنده آن است که ما در حوزه داخلی با مشکلاتی مواجه هستیم و در حوزه صادرات نیز نتوانستیم توفیقی حاصل کنیم.

او افزود: در سال‌های گذشته حجم صدور خدمات فنی و مهندسی ما کاهش یافته، اما تعداد کسانی که نسبت به این مهم اقدام کرده اند تقریبا بیش از ۲ برابر رشد داشته که از دو جنبه باید به این مهم نگریست. نکته مثبت آن است که افراد بیشتری به حوزه خدمات فنی و مهندسی ورود داشته اند، اما نکته دوم آن است که شاید افراد بدون تخصص به این حوزه ورود پیدا کرده اند.

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: آمار‌ها حاکی از آن است که حدود ۷۰ درصد از کسانی که طی سال‌های گذشته اقدام به صدور خدمات فنی و مهندسی کرده اند برای نخستین بار بوده که به این حوزه ورود یافته اند که این موضوع چالش‌هایی بسیار جدی را برای این بخش و ظرفیت‌های آن در پی خواهد داشت.

خنداندل بیان کرد: حوزه خدمات فنی و مهندسی دارای ظرفیت‌های کوتاه مدت نیست و حداقل میانگین دوره صدور خدمات را می‌توان ۵ سال در نظر گرفت. بااین اوصاف، این بخش به حمایت‌های جدی نیازمند است.

او تصریح کرد: در حال حاضر افغانستان به عنوان کشور هدف ما در صدور خدمات فنی و مهندسی محسوب می‌شود که بایستی بسیار جدی به این حوزه ورود پیدا کنیم. قرابت فرهنگی و زبانی دو کشور باعث شده تا زمینه تعاملات اقتصادی برای بخش‌های مختلف فراهم باشد. بیشتر بخوانید: تردد معمول کامیون های باری در مرز دوغارون افغانستان برقرار است
رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: در سال گذشته میانگین هرتن کالای وارداتی ما در این بخش حدود هزار و ۲۰۰ دلار و میانگین هر تن کالای صادراتی ما کمتر از ۴۰۰ دلار ارزش داشته است که این مسئله حاکی از تراز منفی بسیار جدی و تاسف آور است؛ لذا اگر صادرات را به سمت صدور خدمات فنی و مهندسی سوق دهیم، میزان سودآوری و ارزآوری برای کشور تقریبا ۴ برابر خواهد شد که این مهم نیازمند توجه و عزم جدی مسئولان و دست اندرکاران امر است.

خنداندل اظهار کرد: در آیین نامه و دستورالعمل‌ها می‌توانیم اختیارات خوبی را دنبال کنیم البته بی رغبتی و سستی واحد‌های بخش خصوصی برای تهیه و تکمیل بانک اطلاعاتی یکی از مهم‌ترین مشکلات ما برای پیشبرد ایم جنس برنامه‌ها به شمار می‌آید.

او افزود: واحد‌های خدمات فنی و مهندسی بدون شناخت کافی، دانش و مطالعه و ابزار‌های لازم مدیریتی به بازار‌های هدف ورود پیدا می‌کنند که متاسفانه خیلی دیر از تبعات آن مطلع می‌شویم.
چالش پسماند‌های بیمارستانی و صنعتی
رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: اگر ما در حوزه پسماند‌های بیمارستانی و صنعتی دچار غفلت شویم، آسیب‌های آن نه تنها دامنگیر ما بلکه گریبانگیر آیندگان نیز خواهد شد.

خنداندل بیان کرد: در حال حاضر امحاء و از بین رفتن پسماند‌های بهداشتی و صنعتی توسط دو سایت در کشور انجام می‌گیرد، البته در واقع، سه سایت در کشور وجود دارد که یکی از آن‌ها تعطیل بوده، دیگری کم و بیش فعال است و تنها مورد سوم با تمام ظرفیت خود به فعالیت مشغول است

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: پسماند‌های صنعتی و بیمارستانی امروز با هزینه بخش خصوصی به دو سایت که یکی در اصفهان و دیگری در بوشهر واقع هستند منتقل می‌شود و در آن جا امحاء شده و از بین می‌روند.

انتهای پیام//ف. ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اتاق بازرگانی کالای صادراتی تعامل اقتصادی خدمات فنی و مهندسی صدور خدمات فنی و مهندسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۵۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احمد خانی نوذری، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت درباره وضعیت عوارض صادرات سیب زمینی، اعلام کرد: با توجه به لزوم تامین سیب زمینی مورد نیاز بازار، به استناد مفاد بند چهارم تصمیم‌های متخذه جلسه تنظیم بازار کشور در ۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ مبنی بر تفویض اختیار وضع عوارض صادراتی برخی از اقلام کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود صادرات سیب زمینی با کد تعرفه ۰۷۱۰۱۰۰۰ صرفاً با اخذ عوارض معادل ۶۰ درصد ارزش صادراتی آن از پانزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تا اطلاع ثانوی از تمام گمرکات اجرایی میسر خواهد بود.

دیگر خبرها

  • قیمت سیب زمینی در تهران به کیلویی ۵۵ هزار تومان رسید
  • ۳ درخواست عجیب روسیه از ایران
  • صادرات تخم مرغ به ۳۰ هزارتن رسید
  • سیب‌زمینی کیلویی چند؟
  • آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان چهارمحال و بختیاری در پی صدور هشدار هواشناسی
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان شهر هوشمند
  • صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • احداث پروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا