Web Analytics Made Easy - Statcounter

تور بوم گردی، اگرچه با درک زیبایی‌های استان سرسبزمان همراه بود ولی خروجی مشتی از درودل‌های فعالان در عرصه گردشگری برای جذب بیشتر توریست بود که نیازمند حمایت هستند، ناگفته نماند چشم و دل‌مان سیر نشد گویی به تصورمان از این تور مشاهده ظرفیت‌های بیشتری از گردشگری در شهرهای مختلف استان بود!

به گزارش خبرگزاری فارس مازندران، تور رسانه‌ای  آشناسازی خبرنگاران مازندرانی جهت بازدید از موزه‌ها، بوم‌گردی و پروژه‌های گردشگری با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان مازندران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مدیریت این تور رسانه‌ای؛ صنایع دستی استان مازندران، به عنوان محصول گردشگری و شاخص کشوری در مراکز سرگرمی و تفریحی و اقامتگاه‌های استان قابل مشاهده است.

اقامتگاه‌ها در موضوع گردشگری یکی از پنج رکن اصلی سفر محسوب می‌شوند و مکان‌هایی که به صورت تفریحی ساخته می‌شوند به عنوان یک جاذبه و مقصدی برای سفر هستند‌.

*اقامتگاه خان سره برای ارتقای کار تاکنون نتوانسته از هیچ تسهیلاتی بهره‌مند شود

یکی از اقامتگاه‌های سنتی در مسیرمان "خان سره" بود، لیلا شیرکش که مدیریت این اقامتگاه را بر عهده دارد، گفت؛ خدمت این خانه به ۱۳۰ سال قبل برمی‌گردد و از خشت ساخته شده است، اینجا در گذشته محل اقامت خان بود، پس از فوتش فرزندانشان به خارج از کشور سفر کردند و دخترش که سالمند بود خانه را اجاره می‌داد.

وی اضافه کرد؛ منزل ما درست روبروی خان سره است، با مشاهده تخریب روز به روز این خانه زیبا در این فکر افتادم که این محل را به یک اقامتگاه تبدیل کنم از این رو اینجا را با پرداخت مبلغ ماهانه یک میلیون تومان اجاره کردم.

 برای تبدیل این مکان به یک خانه و اقامتگاه سنتی خدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه صرف شد، در حال حاضر ۶ نفر به‌طور ثابت مشغول به‌کار هستند، غیر از این بازارچه‌ای راه‌اندازی کردیم تا زنان بد سرپرست و بی‌سرپرست به طور رایگان محصولات خودشان را به فروش برسانند.

خانم شیرکش ادامه داد؛ درآمد ماهانه ما در اینجا قبل از شیوع کرونا ماهی ۷ تا ۸ میلیون تومان بود، ولی الان اوضاع خوب نیست.

در حال حاضر این مکان جزو مکان‌های بوم‌گردی  در میراث فرهنگی شده ولی تاکنون علیرغم پیگیری‌های فراوان هیچ تسهیلاتی دریافت کردیم، هر بار گفتند پرداخت وام با شرایط استیجاری همخوانی ندارد، البته ما اینجا اجاره به شرط تملیک گرفتیم تا با دریافت تسهیلات از میراث فرهنگی بتوانیم این مکان را خریداری کنیم.

این بانوی فعال در بحث گردشگری ابراز کرد؛ اقامتگاه خان سره ظرفیت پذیرش مهمان به صورت شبانه روزی تا حدود ۴۵ نفر را دارد، غذاهایی که داریم، کاملا سنتی و محلی همین اطراف است حتی مواد اولیه ارگانیک استفاده می‌کنیم.

*تولید ۱۰ ساله ظروف زیبای سرامیکی و ایجاد اشتغال برای ۲۰نفر  

از خان سره که عبور کردیم، در مسیر تولیدات سرامیکی توسط یک تولیدکننده جوان که همزمان در حال ساخت لوازم بود، نظرمان را جلب کرد، میثم ناصرنژاد فعال در صنایع دستی بیان کرد؛ از سال ۸۰ وارد این‌ کار شدم، و توانستم برای ۲۰ نفر ایجاد اشتغال کنم،  چنانچه شخصی الان بخواهد اقدام به تولید این ظروف کند باید با سرمایه ۳۰۰ میلیون تومان شروع و  یک سال صبر کند.

من به دلیل اینکه ‌جای خالی صنایع دستی در عین زیبا بودن در مازندران احساس می‌شود، سعی کردم در این بحث وارد عمل شوم، از این رو به تولید صنایع دستی سرامیکی با ایجاد کردن ظاهری زیبا، استحکام و وزنی سبک اقدام کردم، در این مسیر انتظار حمایتی از دولت نداریم، بلکه با بهره‌گیری از تکنولوژی روز اقدام به فروش این تولیدات در سطح کشور کردیم.

وی ادامه داد؛  بازارخوانی و تحلیل خوب بازار امری است که به‌واسطه آن حتی یک تولید کننده کوچک هم می‌تواند به سرعت جلو برود محصول خود را تنظیم و برای بازار هدف و جمعیت هدف مشخص کند، همچنین یک تولید کننده باید فرد چند وجهی باشد.

در تولید ظروف سرامیکی؛ همیشه مشکل زیرساخت‌ها وجود دارد را که نیاز به انرژی قوی برق و گاز داریم و این امر همیشه محیا نبود، ولی سعی کردیم پیش ببریم‌، البته در تهیه مواد اولیه هم مشکلاتی داشتیم.

این تولیدکننده در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که میراث فرهنگی می‌گوید تولیدش صنایع محور است آنها چه کارهایی برایتان انجام دادند؟ بیان کرد؛  این سازمان همه کارهای اداری ما را به خوبی انجام داد از تسهیلات هم استفاده کردیم، آقای فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی کسی است که همه هنرمندان را به نام کوچک می‌شناسد و در کارگاه هر کدامشان حداقل یک چای صرف کرده است.

*پای دردودل‌های مدیریت هتل پنج ستاره نیمه کاره آزار 

سپس ساختمان نیمه کاره هتل آزار، کاری از گروه صنعتی کبیر، نظرمان را جلب کرد، برای اطلاع از جزییات تکمیل و ساخت این هتل بزرگ پلی دردودل‌های  مهندس کبیری مدیر و بنیان‌گذار این بنا نشستیم، وی ابراز کرد؛ عملیات ساخت اولیه هتل بین المللی آراز را از سال ۱۳۹۲، بااخذ مجوزها شروع کردیم، دو سال زمان صرف انجام اخذ محوز و کارهای زیربنایی شد.

 حدود ۴۶۰ شمع ۲۷ متر عمق و ۵۶۰ میکروفایل در زیر ساختمان کارگذاری شده تا زلزله ۹ ریشتری را تحمل کند، زمین طرح به مساحت ۵۰ هزار متر بود و کل سطح اشغال شده ساختمان ۷ هزار و ۵۰۰ متر است، زیربنای نهایی ۱۰۳هزار متر شامل ۴۰۴ اتاق استاندارد، ۱۱۱ انواع سوئییت‌ها و یک طبقه مخصوص میزبانی از مقامات عالی و برگزاری سمینارها تعبیه شد که در همایش‌ها این مکان گنجایش حضور ۴۵۰ نفر را دارد.

*با افتتاح هتل آزار ۹۵۰ نفر مشغول به کار می‌شوند!

وی اعلام کرد؛ از زمان شروع کار مشکلات فراوان بوده و هست، برخی را پشت سر گذاشته و امیدواریم به یاری خدا بقیه مشکلات را حل کنیم تا با رفع مشکلات و تجهزیات خریداری شده تا انتهای  سال ۱۴۰۰ هتل را به بهره‌برداری برسانیم، پیش‌بینی ما این است که پس از افتتاح این هتل بالغ بر ۹۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و هزاران هزار نفر بطور غیرمستقیم مشغول به‌کار خواهند شد.

گشایش این هتل بزرگ کمک شایانی به اقتصاد منطقه خواهد کرد، تلاش شبانه روزی در حال انجام است، البته کرونا هم به همه مشکلات اضافه شد، سرمایه‌گذاری اولیه برای اجرای طرح ۶۵۰ میلیارد تومان بوده با دلار ۲۰ تومانی به بالا هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید‌، خوشبختانه تا اینجا هیچ نوع تسهیلات بانکی اخذ نشده و امیدواریم تا انتهای کار اخذ نشود.

کبیری ادامه داد؛ گروه صنعتی کبیر پشتیبانی مالی مجموعه را برای احداث مکان‌های تفریحی برای انجام ورزشهای سالم را بر عهده دارند، در این مجموعه سه مشکل اساسی زیرساختی؛ آب، برق، گاز داشته و داریم، پیگیری کردیم ولی متأسفانه بصورت کامل حل نشده و در حال پیگیری است. 

*مشکلات در بحث آب و برق و گاز حل نشده!

این مجموعه به ۷ مگابایت برق نیاز دارد در مرحله اخذ مجوزها گفتن مشکلی نیست ولی الان می‌گویند باید باید خودتان پست ۶۳۲۰ اختصاصی احداث کنید، تا اینجا نزدیک به ۴۰ میلیارد ریال از ما اخذ شده است.

این فعال عرصه گردشگری گفت: در بحث آب می‌گویند شبکه آبیاری نداریم! ابتدا مجوز حفر چاه پنج لیتر در ثانیه دادند بعد از حفر چاه آن را به سه لیتر کاهش دادند که جوابگوی ما نیست، اگر زمین‌هایی در بالادست خریداری شود حفردچاه و لوله‌گذاری شود هم مشکلات خاص خودش را دارد فاصله هر چاه باید بیش از ۱۵۰ متر باشد که پیدا کردن چنین زمینی در این منطقه که همه چاه دارند مشکل است.

در بخش گاز هم به همین صورت، درخواست ما ۲ هزار متر مکعب در ساعت بود ولی قول هزار متر مکعب را دادند که آن هم می‌گویند تعهدمان فقط هشت ماه در سال است از آبان تا اسفند تعرفه‌ای نداریم، اگر میدانستم چنین مشکلاتی داریم هرگز شروع نمی‌کردم.

*تفاوت هتل‌های ترکیه با اقامتگاه‌های گردشگری در کشور ما/ آن‌ها چه می‌کنند!

وی اضافه کرد؛ از سازمان میراث فرهنگی بعد از تبدیل شدن به وزارتخانه امیدواریم به مشکلات گردشگری ییشتر رسیدگی کنند، الان صنعت گردشگری یکی از سودآورترین منابع درامدی برای هر کشوری است، کشور ترکیه بخش عمده‌ای از اقتصادشان از گردشگری در منطقه آنتالیا بالغ بر ۵ هزار هتل در کنار هم در حال فعالیت هستند بالغ بر ۵۲۰ هتل پنج ستاره وجود دارد وسعت این شهر شاید یک پنجم استان مازندران نباشد حال ما در ساخت یک هتل پنج ستاره ماندیم.

 اگر بتوانیم در داخل کشور امکاناتی مشابه کشورهای خارجی با شرایط اسلامی داشته باشیم از خروج دلار ۴ میلیون در روز جلوگیری می‌شود، ما علاقمندیم که گردشگران خارجی بیایند استقبال می‌کنیم ولی باید مشکل زیرساخت‌ها حل شود.

کبیری بیان کرد؛ ما در مجموعه گروه صنعتی کبیر قبل از تحریم‌ها بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ نفر شاغل در پنج مجموعه تولیدی مان داشتیم ولی بعد از شرایط بد اقتصادی هزار و ۴۰۰ نفر شدند تعداد نیرو شاید به تدریج کاهش داشته باشیم.

امروز به فکر زنجیره‌ای کردن این هتل‌ها هستیم، ولی در ساخت اولین مورد به مشکل بر خوردیم هتل‌های مریا در استانبول امروز بالغ بر۷ هزار و ۴۰۰ شعبه هتل و ۱۷۶ هزار نفر اشتغال مستقیم دارد باید از  صنعت گردشگری حمایت شود به درد ودلشان گوش کنند نباید به درآمد نفت وابسته باشیم گردشگری صنعتی بسیار اشتغالزا است.

به گزارش فارس؛ این بوم گردی، اگرچه با درک زیبایی‌های استان سرسبزمان همراه بود ولی خروجی مشتی از درودل‌های فعالان در عرصه گردشگری برای جذب بیشتر توریست بود که نیازمند حمایت هستند، ناگفته نماند چشم و دلمان سیر نشد گویی به تصورمان از این تور مشاهده ظرفیت‌های بیشتری از گردشگری در شهرهای مختلف استان بود!


انتهای پیام/۸۶۰۴۸/

 

 

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: تور بوم گردی صنعت گردشگری مازندران هتل پنج ستاره میراث فرهنگی عرصه گردشگری میلیون تومان اقامتگاه ها صنایع دستی بوم گردی هزار متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۵۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ساماندهی تور‌های بدون مجوز برای جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران،  مهدی اسحاقی معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در جلسه ساماندهی تور‌های داخلی و خارجی مازندران که در سالن اجتماعات اداره‌کل برگزار شد با بیان اینکه مازندران با توجه به قابلیت‌های فراوان گردشگری هر سال مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی زیادی قرار می‌گیرد، گفت: رشد تور‌های داخلی به شمال کشور و استان مازندران بسیار است و با توجه به فصل بهار و تابستان خیلی‌ها تمایل به سفر با تور‌های گردشگری دارند که باید برنامه‌ریزی‌های مطلوب صورت گیرد.

او با اشاره به معضل فعالیت تور‌های غیر مجاز، افزود: متاسفانه تور‌های بدون مجوز گردشگری با تبلیغات و ارسال عکس و ویدئو در فضا‌های مجازی برای جذب گردشگر فعالیت می‌کنند که موجب مشکلات بسیار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اعلام اینکه اگر اتفاق یا مشکلی در تور‌های بدون مجوز گردشگری بیفتد هیچ فردی پاسخگو نیست، افزود: با ساماندهی تور‌های بدون مجوز می‌توان شاهد ناهنجاری‌های اجتماعی، رعایت شئونات اسلامی و حجاب و عفاف باشیم.

اسحاقی با اشاره به فعالیت ۱۹۵ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری و صدور مجوز ۱۱ دفتر گردشگری سلامت در مازندران، گفت: بیشترین دفاتر مسافرتی و گردشگری در شهر‌های ساری، بابل، قائم‌شهر و آمل قرار دارد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۷ پروانه بهره‌برداری دفاتر مسافرتی و گردشگری صادر و ۱۴ پروانه بهره‌برداری در استان لغو شد، ادامه داد: ۹ متقاضی جدید برای دفاتر مسافرتی گردشگری در استان درخواست داده‌اند.

او مهمترین وظیفه دفاتر مسافرتی و گردشگری را تهیه بلیط و برگزاری تور‌های گردشگری داخلی و خارجی و همچنین تهیه روادید عنوان کرد.

اسحاقی تعداد راهنمایان‌تور در استان را ۲۴۰ نفر برشمرد و افزود: از این تعدادد۱۴۴ نفر عضو انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری هستند.

دیگر خبرها

  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • ریشه پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه در نمایش علم توسط دانشگاه است
  • از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از فعالان و کنشگران حوزه میراث‌ فرهنگی
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی
  • لزوم مطالبه گری دانشگاه‌ها از دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی مازندران
  • لزوم روایت گری حماسه وعده صادق در جامعه
  • قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی است
  • ضرورت ساماندهی تور‌های بدون مجوز برای جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی